• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

Täytyypä todeta, että HSL:n tiedote on asiaa! Olisi todella hurjaa, jos yhdelle liikennöitsijälle (VR yhtymä) ja sen ratojen kunnossapidosta vastaavalle tytäryhtiölle (VR Track Oy) annettaisiin oikeus jättää tilattu liikenne ajamatta, kun toiset liikennöitsijät vaikeuksista huolimatta pystyvät hoitamaan pääosan liikenteestä, eivätkä vaadi niukennettuja aikatauluja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Täytyypä todeta, että HSL:n tiedote on asiaa! Olisi todella hurjaa, jos yhdelle liikennöitsijälle (VR yhtymä) ja sen ratojen kunnossapidosta vastaavalle tytäryhtiölle (VR Track Oy) annettaisiin oikeus jättää tilattu liikenne ajamatta, kun toiset liikennöitsijät vaikeuksista huolimatta pystyvät hoitamaan pääosan liikenteestä, eivätkä vaadi niukennettuja aikatauluja.

Näin on. Mielestäni HSL:n ja VR:n pitäisi istua alas neuvottelupöytään ja laatia säännöt miten poikkeusliikenne hoidetaan. Esim niin että jos on kalustopula niin suljetaan ennemin koko lähijunaliikenne joltain tietyltä rataosalta ja korvataan kaikki vuorot busseilla. Ei niin että jätetään satunnaiisesti junia pois jolloin matkustajille jää käsitys että junat kulkevat sittenkin, mutta joutuvat pettymyksekseen huomaamaan että harvoihin kulkeviin juniin ei mahdu kyytiin.

t. Rainer
 
En kyllä näe tarvetta muihin neuvotteluihin kuin sellaisiin, jossa liikennöitsijä ja radan kunnossapitäjä kertovat ne virheelliset toimintatapansa, joista ajamattomat vuorot johtuvat ja joissa sovitaan, miten liikenne saadaan kuntoon ja paljonko VR yhtymälle jätetään maksamatta ajamattomien vuorojen vuoksi. Kalustopula on kyllä ihan pelkkä tekosyy sellaisella varakaluston määrällä mikä VR yhtymällä on käytettävissään.
 
En kyllä näe tarvetta muihin neuvotteluihin kuin sellaisiin, jossa liikennöitsijä ja radan kunnossapitäjä kertovat ne virheelliset toimintatapansa, joista ajamattomat vuorot johtuvat ja joissa sovitaan, miten liikenne saadaan kuntoon ja paljonko VR yhtymälle jätetään maksamatta ajamattomien vuorojen vuoksi. Kalustopula on kyllä ihan pelkkä tekosyy sellaisella varakaluston määrällä mikä VR yhtymällä on käytettävissään.
Kerrottakoon esimerkki huonosta liikenteenhoidosta:

Tänään klo 19:13 lähdössä ollut M-juna peruttiin noin 8 minuuttia ennen junan lähtöä. Paikalla ollut ko. junan henkilökunnan edustajakin sai tiedon peruutuksesta vasta kuulutuksesta, joten hänkään ei luonnollisesti osannut heti sanoa syytä peruutukselle.
Kalustopulasta ei voinut olla kyse, koska lähtöraiteella seisoi juna valot päällä (ja ovet lukossa), ja parin raiteen päästä lähti ennen seuraavan M-junan lähtöä kolmen junan letka V-junana mitä ilmeisimmin varikolle.

Ehdotan Vr:lle seuraavanlaisia sanktioita jos vuoroja jää ajamatta: HSL maksamat korvaukset ko. junista luonnollisesti jätetään maksamatta ja lisäksi VR velvoitetaan järjestämään kaikille matkustajille korvaava kuljetus omalla kustannuksellaan. VR:lle pitäisi mielestäni olla suuremmat sanktiot laiminlyönneistä, kuin esim. linja-autolinjojen liikennöitsijöillä koska bussiyhtiön kanssa tehty sopimus voidaan purkaa (ja tilata liikennenaapurifirmalta) jos se ei hoida velvoitteitaan. VR:llä sen sijaan on lakisääteinen monopoli, joten muitakaan vaihtoehtoja ei ole. Lisäksi VR on valtion omistama, ja mielestäni valtionyhtiöltä voidaan vaatia enemmän kuin yksityiseltä.
 
En kyllä näe tarvetta muihin neuvotteluihin kuin sellaisiin, jossa liikennöitsijä ja radan kunnossapitäjä kertovat ne virheelliset toimintatapansa, joista ajamattomat vuorot johtuvat ja joissa sovitaan, miten liikenne saadaan kuntoon...
Ongelma taitaa olla siinä, etteivät liikennöitsijä ja radan kunnossapitäjä eli VR-Yhtymä taida tietää, mitä virheitä tehdään eikä ainakaan miten tilanne korjataan. Tämän voi päätellä siitä, että yhtymän ehdotus on, ettei liikennettä hoideta, eikä hoitamatonta liikennettä myöskään korvata matkustajille. Ainoat asiat, joita yhtymä on esittänyt tilanteen korjaamiseksi, ovat Helsingin asetinlaitteen uusiminen ja Pisara-rata. Kumpikin ”korjauksia”, joiden maksaminen ja toteuttaminen ei kuulu VR-Yhtymälle. Ja jotka eivät vaikuta välittömästi mihinkään.

Entinen RHK on tehnyt varsin perusteellisen ja kattavan selvityksen talviliikenteen ongelmista (LiVi:n julkaisu 15-2010). Selvitys on julkaistu jo kesäkuussa 2010. Selvityksestä näkee, etteivät Pisara ja asetinlaitteen uusinta riitä ongelmien selvittämiseen.

Ja meillä vedotaan tässäkin asiassa Suomen erityisolosuhteisiin kun haluataan sanoa, ettei toimiva talvijunaliikenne ole mahdollista Suomessa. Mielenkiintoista näkökulmaa tähän väittämään saa ÖBB:n eli ”Itävallan VR:n” tuoreesta tiedotteesta (ja konesuomennos tästä). Tiivistettynä ÖBB:llä asenne on, että talvi ei junaliikennettä sotke ja jos siltä alkaa näyttää, sitten keksitään tarvittava apu. Ja niillä eväillä tämäkin talvi on sujunut tavalla, joka taitaa olla Suomessa vaikeata jopa kesäisin. Esim. Wienin lähiliikenteen täsmällisyys joulukuussa oli 99 %, vaikka sielläkin tuli lunta ongelmaksi asti.

Antero
 
Kalustopulasta ei voinut olla kyse, koska lähtöraiteella seisoi juna valot päällä (ja ovet lukossa), ja parin raiteen päästä lähti ennen seuraavan M-junan lähtöä kolmen junan letka V-junana mitä ilmeisimmin varikolle.

Ei ole kuitenkaan poissuljettua, että nämä mainitut neljä yksikköä olivat kaikki liikennöintikelvottomia.
 
Nyt kun tämä glykolikäsittelylaitteisto on ollut jo muutaman viikon käytössä niin olisi hauska tietää onko siitä oikeasti ollut apua junien alustojen sulana pitämiseen? Mikäli systeemi on toiminut niin ainakaan kalustovajetta ei voida selittää alustojen jäätymisellä, kuinkas yleisiä oviviat sitten ovat? Itse olen pitänyt Sm1 ja 2-junien paineilmaovien toimintaa melko luotettavana, olenko väärässä? Raitiovaunuliikenteessä annettiin muistaakseni häiriöilmoitus Tiistaina jossa syyksi ilmoitettiin "sääolosuhteet, ajolangat jäässä" Käsittääkseni tämä ongelma syntyi kun nollan vaiheilla satanut kostea lumi jäätyi nopeasti ajolankoihin kun lämpötila painui nopeasti reippaasti pakkaselle, olisiko junaliikenteessä ollut samanlaisia ongelmia? Nyt VR puolustautuu saamastaan runsaasta palauteryöpystä netin keskustelupalstoilla http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/vr_nyt_haukutaan_vaaraa_kohdetta/ Peli on nyt näköjään jatkuvasti tämä että VR heittää pallon kaikesta muusta paitsi kalustosta Liikennevirastolle ja toteaa että uuden kaluston myötä VR ei enää vastaa siitäkään vaan uusi pääkaupunkiseudun junakalusto-yhtiö. Liikennevirasto puolestaan toteaa asetinlaitteessa olevan vikoja "lähes päivittäin" mutta käyttöikää laitteella on silti vielä 10-15 vuotta? Vehviläinen tuskin enää edes kehtaa pyytää selvitystä liikenteen ongelmista koska ne ovat jo tiedossa eikä jatkuvat selvityspyynnöt mitään auta vaan nyt tarvittaisiin oikeita toimia.
 
Ongelma taitaa olla siinä, etteivät liikennöitsijä ja radan kunnossapitäjä eli VR-Yhtymä taida tietää, mitä virheitä tehdään eikä ainakaan miten tilanne korjataan. Tämän voi päätellä siitä, että yhtymän ehdotus on, ettei liikennettä hoideta, eikä hoitamatonta liikennettä myöskään korvata matkustajille. Ainoat asiat, joita yhtymä on esittänyt tilanteen korjaamiseksi, ovat Helsingin asetinlaitteen uusiminen ja Pisara-rata. Kumpikin ”korjauksia”, joiden maksaminen ja toteuttaminen ei kuulu VR-Yhtymälle. Ja jotka eivät vaikuta välittömästi mihinkään.
Olisikohan yksi syy se että talvikunnossapitokalustoa kuten raskaita lumiauroja ja riittävästi miehiä ei ole sijoitettu Uudellamaalle, jossa tänä ja viime talvena on ollut enemmän lunta kuin Pohjois-Suomessa? Onko kunnossapidon kilpailutus ja sen seurauksena syntynyt alueellinen jako kahden eri kilpailevan kunnossapitoyhtiöin Destia ja VR Track (huom molemmat valtion omistamia!) aiheuttanut sen etä aurauskalustoa ja henkilökuntaa ei voi enää siirtää eri alueiden välille vaikka lumitilanne vaatisi?

t. Rainer
 
Olisikohan yksi syy se että talvikunnossapitokalustoa kuten raskaita lumiauroja ja riittävästi miehiä ei ole sijoitettu Uudellamaalle, jossa tänä ja viime talvena on ollut enemmän lunta kuin Pohjois-Suomessa? Onko kunnossapidon kilpailutus ja sen seurauksena syntynyt alueellinen jako kahden eri kilpailevan kunnossapitoyhtiöin Destia ja VR Track (huom molemmat valtion omistamia!) aiheuttanut sen etä aurauskalustoa ja henkilökuntaa ei voi enää siirtää eri alueiden välille vaikka lumitilanne vaatisi?
Kumpi yhtiö muuten hoitaa Uudenmaan ratoja? Henkilökuntapulalla ainakaan VR Track ei voi juuri ongelmia perustella ottaen huomioon tämän viikon lomautusuutiset.
 
Viittasin erityisesti niihin eroihin, jotka on saatu verrattaessa YTV:n laskelmien mukaan Helsingin seudun liikenteeseen tarvittavaa kaluston määrää siihen Sm1, Sm2 ja Sm4 - kalustoon joka VR yhtymällä on käytettävissään. En nyt ehdi hakemaan ko. raporttia, mutta varakaluston määrä oli selkeästi kymmeniä yksikköjä enemmän kuin YTV arvioi tarvittavan, verraten asiaa HKL:n metroliikenteen käytäntöihin.

Kyllähän tietysti lahjakas liikennöitsijä pystyy hoitamaan asiat niin, ettei mikään määrä kalustoa riitä liikenteeseen kun kalustoa seisoo eri asioita odottamassa, jäässä tai ilman.

---------- Viesti lisätty kello 14:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:39 ----------

VR Track hoitaa Uudenmaan radat, käsittääkseni kilpailuttamattomalla sopimuksella.
 
Helsingin asetinlaitteen uusiminen ja Pisara-rata. Kumpikin ”korjauksia”, joiden maksaminen ja toteuttaminen ei kuulu VR-Yhtymälle. Ja jotka eivät vaikuta välittömästi mihinkään.

Eikös tuosta asetinlaitteesta ole uutisoitu moneen otteeseen, että sen toiminnan aiheuttama hitaus vaikeuttaa junaliikennettä? Ja tunnetusti siinä ei tarvita kuin minuutin parin viive niin jo kertyy jonoa. Se taas aiheuttaa viiveitä lähteville junille jne.

Esim. Wienin lähiliikenteen täsmällisyys joulukuussa oli 99 %, vaikka sielläkin tuli lunta ongelmaksi asti.

ÖBB (ja sveitsiläistenkin junat) on minunkin mielestäni hyvä esimerkki liikenteen yleisestä laadusta. Ja olosuhteet on myöskin vaativia. Ainakin Sveitsissä ilmeisesti junaliikenteen suhteen panostukset ovat aika kovia ja se tuottaa tulosta. Lähialueellamme ruotsalaiset ovat tainneet suoriutua talviliikenteestä suunnilleen suomalaisten lailla?

---------- Viesti lisätty kello 14:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:42 ----------

Viittasin erityisesti niihin eroihin, jotka on saatu verrattaessa YTV:n laskelmien mukaan Helsingin seudun liikenteeseen tarvittavaa kaluston määrää siihen Sm1, Sm2 ja Sm4 - kalustoon joka VR yhtymällä on käytettävissään. En nyt ehdi hakemaan ko. raporttia, mutta varakaluston määrä oli selkeästi kymmeniä yksikköjä enemmän kuin YTV arvioi tarvittavan, verraten asiaa HKL:n metroliikenteen käytäntöihin.

Jakoahan hieman sekoittaa se, että samat yksiköt liikennöi sekä HSL-alueella että pitemmillä lähi- ja taajamajunareiteillä.

Oliko se niin, että HKL-metrolla on yhteensä 54 junayksikköä ja ruuhka-aikaan ajossa on suunnitellusti 45 yksikköä eli 15 kolmen yksikön junaa?
Siinä on 9 yksikköä "ylimääräistä", joista osa tietysti varmaan normihuolloissa ja ehkä osa varalla?

Mun mielestä tuo "kymmeniä" yksiköitä kuulostaa vähän yliampuvalta:smile:
 
Ko. selvityksessä (jota en tänään ehdi etsiä) oli suuruusluokkana, että VR:llä oli, muu liikenne huomioiden, käytettävissään noin 20-30 Sm1,2,4 yksikköä enemmän kuin HKL:n käytäntöön verrattuna olisi tarvittu. Ko. selvitys ei ole tehty ihan eilen, joten tilanne voi toki olla hieman muuttunut, mutta se perustui vastaavanlaiseen liikenteeseen kuin nyt on. Käsittääkseni HKL-metroliikenne ei ole perunut merkittävää määrää metrovuoroja kalustopulaan vedoten.
 
Takaisin
Ylös