Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/16

Viestiketju: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5797

    oletus HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia


  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

    Täytyypä todeta, että HSL:n tiedote on asiaa! Olisi todella hurjaa, jos yhdelle liikennöitsijälle (VR yhtymä) ja sen ratojen kunnossapidosta vastaavalle tytäryhtiölle (VR Track Oy) annettaisiin oikeus jättää tilattu liikenne ajamatta, kun toiset liikennöitsijät vaikeuksista huolimatta pystyvät hoitamaan pääosan liikenteestä, eivätkä vaadi niukennettuja aikatauluja.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 25.01.2011 kello 20:45. Syy: korjattu otsikko

  3. #3

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    ja sen ratojen kunnossapidosta vastaavalle tytäryhtiölle (VR Track Oy)
    Perinteinen korjaus: "ratojen kunnossapitoa suorittavalle tytäryhtiölle".

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Täytyypä todeta, että HSL:n tiedote on asiaa! Olisi todella hurjaa, jos yhdelle liikennöitsijälle (VR yhtymä) ja sen ratojen kunnossapidosta vastaavalle tytäryhtiölle (VR Track Oy) annettaisiin oikeus jättää tilattu liikenne ajamatta, kun toiset liikennöitsijät vaikeuksista huolimatta pystyvät hoitamaan pääosan liikenteestä, eivätkä vaadi niukennettuja aikatauluja.
    Näin on. Mielestäni HSL:n ja VR:n pitäisi istua alas neuvottelupöytään ja laatia säännöt miten poikkeusliikenne hoidetaan. Esim niin että jos on kalustopula niin suljetaan ennemin koko lähijunaliikenne joltain tietyltä rataosalta ja korvataan kaikki vuorot busseilla. Ei niin että jätetään satunnaiisesti junia pois jolloin matkustajille jää käsitys että junat kulkevat sittenkin, mutta joutuvat pettymyksekseen huomaamaan että harvoihin kulkeviin juniin ei mahdu kyytiin.

    t. Rainer

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

    En kyllä näe tarvetta muihin neuvotteluihin kuin sellaisiin, jossa liikennöitsijä ja radan kunnossapitäjä kertovat ne virheelliset toimintatapansa, joista ajamattomat vuorot johtuvat ja joissa sovitaan, miten liikenne saadaan kuntoon ja paljonko VR yhtymälle jätetään maksamatta ajamattomien vuorojen vuoksi. Kalustopula on kyllä ihan pelkkä tekosyy sellaisella varakaluston määrällä mikä VR yhtymällä on käytettävissään.

  6. #6

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    En kyllä näe tarvetta muihin neuvotteluihin kuin sellaisiin, jossa liikennöitsijä ja radan kunnossapitäjä kertovat ne virheelliset toimintatapansa, joista ajamattomat vuorot johtuvat ja joissa sovitaan, miten liikenne saadaan kuntoon ja paljonko VR yhtymälle jätetään maksamatta ajamattomien vuorojen vuoksi. Kalustopula on kyllä ihan pelkkä tekosyy sellaisella varakaluston määrällä mikä VR yhtymällä on käytettävissään.
    Kerrottakoon esimerkki huonosta liikenteenhoidosta:

    Tänään klo 19:13 lähdössä ollut M-juna peruttiin noin 8 minuuttia ennen junan lähtöä. Paikalla ollut ko. junan henkilökunnan edustajakin sai tiedon peruutuksesta vasta kuulutuksesta, joten hänkään ei luonnollisesti osannut heti sanoa syytä peruutukselle.
    Kalustopulasta ei voinut olla kyse, koska lähtöraiteella seisoi juna valot päällä (ja ovet lukossa), ja parin raiteen päästä lähti ennen seuraavan M-junan lähtöä kolmen junan letka V-junana mitä ilmeisimmin varikolle.

    Ehdotan Vr:lle seuraavanlaisia sanktioita jos vuoroja jää ajamatta: HSL maksamat korvaukset ko. junista luonnollisesti jätetään maksamatta ja lisäksi VR velvoitetaan järjestämään kaikille matkustajille korvaava kuljetus omalla kustannuksellaan. VR:lle pitäisi mielestäni olla suuremmat sanktiot laiminlyönneistä, kuin esim. linja-autolinjojen liikennöitsijöillä koska bussiyhtiön kanssa tehty sopimus voidaan purkaa (ja tilata liikennenaapurifirmalta) jos se ei hoida velvoitteitaan. VR:llä sen sijaan on lakisääteinen monopoli, joten muitakaan vaihtoehtoja ei ole. Lisäksi VR on valtion omistama, ja mielestäni valtionyhtiöltä voidaan vaatia enemmän kuin yksityiseltä.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    En kyllä näe tarvetta muihin neuvotteluihin kuin sellaisiin, jossa liikennöitsijä ja radan kunnossapitäjä kertovat ne virheelliset toimintatapansa, joista ajamattomat vuorot johtuvat ja joissa sovitaan, miten liikenne saadaan kuntoon...
    Ongelma taitaa olla siinä, etteivät liikennöitsijä ja radan kunnossapitäjä eli VR-Yhtymä taida tietää, mitä virheitä tehdään eikä ainakaan miten tilanne korjataan. Tämän voi päätellä siitä, että yhtymän ehdotus on, ettei liikennettä hoideta, eikä hoitamatonta liikennettä myöskään korvata matkustajille. Ainoat asiat, joita yhtymä on esittänyt tilanteen korjaamiseksi, ovat Helsingin asetinlaitteen uusiminen ja Pisara-rata. Kumpikin ”korjauksia”, joiden maksaminen ja toteuttaminen ei kuulu VR-Yhtymälle. Ja jotka eivät vaikuta välittömästi mihinkään.

    Entinen RHK on tehnyt varsin perusteellisen ja kattavan selvityksen talviliikenteen ongelmista (LiVi:n julkaisu 15-2010). Selvitys on julkaistu jo kesäkuussa 2010. Selvityksestä näkee, etteivät Pisara ja asetinlaitteen uusinta riitä ongelmien selvittämiseen.

    Ja meillä vedotaan tässäkin asiassa Suomen erityisolosuhteisiin kun haluataan sanoa, ettei toimiva talvijunaliikenne ole mahdollista Suomessa. Mielenkiintoista näkökulmaa tähän väittämään saa ÖBB:n eli ”Itävallan VR:n” tuoreesta tiedotteesta (ja konesuomennos tästä). Tiivistettynä ÖBB:llä asenne on, että talvi ei junaliikennettä sotke ja jos siltä alkaa näyttää, sitten keksitään tarvittava apu. Ja niillä eväillä tämäkin talvi on sujunut tavalla, joka taitaa olla Suomessa vaikeata jopa kesäisin. Esim. Wienin lähiliikenteen täsmällisyys joulukuussa oli 99 %, vaikka sielläkin tuli lunta ongelmaksi asti.

    Antero

  8. #8

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Kalustopulasta ei voinut olla kyse, koska lähtöraiteella seisoi juna valot päällä (ja ovet lukossa), ja parin raiteen päästä lähti ennen seuraavan M-junan lähtöä kolmen junan letka V-junana mitä ilmeisimmin varikolle.
    Ei ole kuitenkaan poissuljettua, että nämä mainitut neljä yksikköä olivat kaikki liikennöintikelvottomia.

  9. #9
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

    Nyt kun tämä glykolikäsittelylaitteisto on ollut jo muutaman viikon käytössä niin olisi hauska tietää onko siitä oikeasti ollut apua junien alustojen sulana pitämiseen? Mikäli systeemi on toiminut niin ainakaan kalustovajetta ei voida selittää alustojen jäätymisellä, kuinkas yleisiä oviviat sitten ovat? Itse olen pitänyt Sm1 ja 2-junien paineilmaovien toimintaa melko luotettavana, olenko väärässä? Raitiovaunuliikenteessä annettiin muistaakseni häiriöilmoitus Tiistaina jossa syyksi ilmoitettiin "sääolosuhteet, ajolangat jäässä" Käsittääkseni tämä ongelma syntyi kun nollan vaiheilla satanut kostea lumi jäätyi nopeasti ajolankoihin kun lämpötila painui nopeasti reippaasti pakkaselle, olisiko junaliikenteessä ollut samanlaisia ongelmia? Nyt VR puolustautuu saamastaan runsaasta palauteryöpystä netin keskustelupalstoilla http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...araa_kohdetta/ Peli on nyt näköjään jatkuvasti tämä että VR heittää pallon kaikesta muusta paitsi kalustosta Liikennevirastolle ja toteaa että uuden kaluston myötä VR ei enää vastaa siitäkään vaan uusi pääkaupunkiseudun junakalusto-yhtiö. Liikennevirasto puolestaan toteaa asetinlaitteessa olevan vikoja "lähes päivittäin" mutta käyttöikää laitteella on silti vielä 10-15 vuotta? Vehviläinen tuskin enää edes kehtaa pyytää selvitystä liikenteen ongelmista koska ne ovat jo tiedossa eikä jatkuvat selvityspyynnöt mitään auta vaan nyt tarvittaisiin oikeita toimia.

  10. #10

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ongelma taitaa olla siinä, etteivät liikennöitsijä ja radan kunnossapitäjä eli VR-Yhtymä taida tietää, mitä virheitä tehdään eikä ainakaan miten tilanne korjataan. Tämän voi päätellä siitä, että yhtymän ehdotus on, ettei liikennettä hoideta, eikä hoitamatonta liikennettä myöskään korvata matkustajille. Ainoat asiat, joita yhtymä on esittänyt tilanteen korjaamiseksi, ovat Helsingin asetinlaitteen uusiminen ja Pisara-rata. Kumpikin ”korjauksia”, joiden maksaminen ja toteuttaminen ei kuulu VR-Yhtymälle. Ja jotka eivät vaikuta välittömästi mihinkään.
    Olisikohan yksi syy se että talvikunnossapitokalustoa kuten raskaita lumiauroja ja riittävästi miehiä ei ole sijoitettu Uudellamaalle, jossa tänä ja viime talvena on ollut enemmän lunta kuin Pohjois-Suomessa? Onko kunnossapidon kilpailutus ja sen seurauksena syntynyt alueellinen jako kahden eri kilpailevan kunnossapitoyhtiöin Destia ja VR Track (huom molemmat valtion omistamia!) aiheuttanut sen etä aurauskalustoa ja henkilökuntaa ei voi enää siirtää eri alueiden välille vaikka lumitilanne vaatisi?

    t. Rainer

  11. #11

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Olisikohan yksi syy se että talvikunnossapitokalustoa kuten raskaita lumiauroja ja riittävästi miehiä ei ole sijoitettu Uudellamaalle, jossa tänä ja viime talvena on ollut enemmän lunta kuin Pohjois-Suomessa? Onko kunnossapidon kilpailutus ja sen seurauksena syntynyt alueellinen jako kahden eri kilpailevan kunnossapitoyhtiöin Destia ja VR Track (huom molemmat valtion omistamia!) aiheuttanut sen etä aurauskalustoa ja henkilökuntaa ei voi enää siirtää eri alueiden välille vaikka lumitilanne vaatisi?
    Kumpi yhtiö muuten hoitaa Uudenmaan ratoja? Henkilökuntapulalla ainakaan VR Track ei voi juuri ongelmia perustella ottaen huomioon tämän viikon lomautusuutiset.

  12. #12

    Liittynyt
    01.11.2010
    Viestejä
    339

    oletus Vs: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Kalustopula on kyllä ihan pelkkä tekosyy sellaisella varakaluston määrällä mikä VR yhtymällä on käytettävissään.
    Miten paljon sitä varakalustoa sitten mielestäsi on?

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

    Viittasin erityisesti niihin eroihin, jotka on saatu verrattaessa YTV:n laskelmien mukaan Helsingin seudun liikenteeseen tarvittavaa kaluston määrää siihen Sm1, Sm2 ja Sm4 - kalustoon joka VR yhtymällä on käytettävissään. En nyt ehdi hakemaan ko. raporttia, mutta varakaluston määrä oli selkeästi kymmeniä yksikköjä enemmän kuin YTV arvioi tarvittavan, verraten asiaa HKL:n metroliikenteen käytäntöihin.

    Kyllähän tietysti lahjakas liikennöitsijä pystyy hoitamaan asiat niin, ettei mikään määrä kalustoa riitä liikenteeseen kun kalustoa seisoo eri asioita odottamassa, jäässä tai ilman.

    ---------- Viesti lisätty kello 14:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:39 ----------

    VR Track hoitaa Uudenmaan radat, käsittääkseni kilpailuttamattomalla sopimuksella.

  14. #14

    Liittynyt
    01.11.2010
    Viestejä
    339

    oletus Vs: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Helsingin asetinlaitteen uusiminen ja Pisara-rata. Kumpikin ”korjauksia”, joiden maksaminen ja toteuttaminen ei kuulu VR-Yhtymälle. Ja jotka eivät vaikuta välittömästi mihinkään.
    Eikös tuosta asetinlaitteesta ole uutisoitu moneen otteeseen, että sen toiminnan aiheuttama hitaus vaikeuttaa junaliikennettä? Ja tunnetusti siinä ei tarvita kuin minuutin parin viive niin jo kertyy jonoa. Se taas aiheuttaa viiveitä lähteville junille jne.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Esim. Wienin lähiliikenteen täsmällisyys joulukuussa oli 99 %, vaikka sielläkin tuli lunta ongelmaksi asti.
    ÖBB (ja sveitsiläistenkin junat) on minunkin mielestäni hyvä esimerkki liikenteen yleisestä laadusta. Ja olosuhteet on myöskin vaativia. Ainakin Sveitsissä ilmeisesti junaliikenteen suhteen panostukset ovat aika kovia ja se tuottaa tulosta. Lähialueellamme ruotsalaiset ovat tainneet suoriutua talviliikenteestä suunnilleen suomalaisten lailla?

    ---------- Viesti lisätty kello 14:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:42 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Viittasin erityisesti niihin eroihin, jotka on saatu verrattaessa YTV:n laskelmien mukaan Helsingin seudun liikenteeseen tarvittavaa kaluston määrää siihen Sm1, Sm2 ja Sm4 - kalustoon joka VR yhtymällä on käytettävissään. En nyt ehdi hakemaan ko. raporttia, mutta varakaluston määrä oli selkeästi kymmeniä yksikköjä enemmän kuin YTV arvioi tarvittavan, verraten asiaa HKL:n metroliikenteen käytäntöihin.
    Jakoahan hieman sekoittaa se, että samat yksiköt liikennöi sekä HSL-alueella että pitemmillä lähi- ja taajamajunareiteillä.

    Oliko se niin, että HKL-metrolla on yhteensä 54 junayksikköä ja ruuhka-aikaan ajossa on suunnitellusti 45 yksikköä eli 15 kolmen yksikön junaa?
    Siinä on 9 yksikköä "ylimääräistä", joista osa tietysti varmaan normihuolloissa ja ehkä osa varalla?

    Mun mielestä tuo "kymmeniä" yksiköitä kuulostaa vähän yliampuvalta

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: HSL ei hyväksy lähijunaliikenteen talvikauden supistuksia

    Ko. selvityksessä (jota en tänään ehdi etsiä) oli suuruusluokkana, että VR:llä oli, muu liikenne huomioiden, käytettävissään noin 20-30 Sm1,2,4 yksikköä enemmän kuin HKL:n käytäntöön verrattuna olisi tarvittu. Ko. selvitys ei ole tehty ihan eilen, joten tilanne voi toki olla hieman muuttunut, mutta se perustui vastaavanlaiseen liikenteeseen kuin nyt on. Käsittääkseni HKL-metroliikenne ei ole perunut merkittävää määrää metrovuoroja kalustopulaan vedoten.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Lähijunaliikenteessä supistuksia 22. ja 23.2.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.02.2010, 21:20
  2. Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Junat
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 29.12.2008, 09:51
  3. Pääradan lähijunaliikenteen lisäämisajatuksia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 11.08.2008, 19:03
  4. Lähijunaliikenteen kustannustaso
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 23.06.2008, 20:51
  5. Supistuksia junalauttaliikenteessä, miten vaikuttavat?
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Junat
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 24.02.2008, 19:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •