• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Matkustajat tyytyväisiä Helsingin seudun liikennepalveluihin

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Matkustajat tyytyväisiä Helsingin seudun liikennepalveluihin

Matkustajien tyytyväisyys Helsingin seudun joukkoliikennepalveluihin pysyi viime vuonnakin korkealla tasolla. Joukkoliikenne sai kiitettäviä arvosanoja Helsingin sisäisen liikenteen tutkimuksessa, samoin tutkimuksessa, jossa kysyttiin matkustajien mielipiteitä HSL:n seudullisesta sekä Espoon, Vantaan ja Keravan sisäisestä bussiliikenteestä

Helsingin sisäisen liikenteen yleisarvosana kohosi vuodesta 2009

Matkustajat antoivat vuonna 2010 Helsingin sisäiselle liikenteelle yleisarvosanaksi 4,07 asteikolla 1 - 5, kun vuotta aiemmin numero oli 4,05.

Korkeimman yleisarvosanan, 4,15, antoivat jälleen kerran metron matkustajat. Mikään metroliikenteen laatuarvosanoista ei pudonnut merkittävästi vuodesta 2009, sen sijaan järjestyksen ja turvallisuuden arvosana koheni.

Eniten kuitenkin kohosi VR:n lähijunaliikenteen matkustajien antama yleisarvosana huolimatta siitä, että jotkut lähiliikenteen yksittäisten laatutekijöiden numerot putosivat selvästi. Lähijunien matkustajat antoivat viime vuonna joukkoliikenteelle yleisarvosanaksi 4,10, kun vuonna 2009 numero oli 4,06.

Raitioliikenteessä parani vuodesta 2009 ennen kaikkea matkustusväljyyden arvosana, kun taas aikatauluissa pysymisen ja informaation saamisen arvosanat laskivat. Bussiliikenteessä paranivat eniten kuljettajien ajotavan ja neuvontakyvyn arvosanat.

VR:n lähiliikenteessä matkustajat antoivat vaunujen ja asemien siisteydelle edellistä vuotta parempia arvosanoja, sen sijaan aikatauluissa pysymisen ja matkan sujuvuuden arvosanat laskivat, mikä johtunee ennen kaikkea poikkeuksellisen runsaslumisesta kevättalvesta.

Kyselyjä tehtiin kaikilla raitiolinjoilla, metrossa ja bussilinjoilla, joilla on päivittäin vähintään 1 600 matkustajaa. VR:n lähiliikenteessä kysely tehtiin Malmin, Malminkartanon ja Puistolan asemilla. Tutkimusta tehtiin tammikuun alusta marraskuun loppuun ja siihen vastasi noin 13 000 matkustajaa.

Seudullinen bussiliikenne täsmällistä ja nopeaa

Matkustajat antoivat HSL:n seudullisen bussiliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa syksyllä 2010 bussiliikennöitsijöille linjojen hoidosta kokonaisarvosanan 3,93, mikä on täsmälleen yhtä paljon kuin syksyllä 2009.

Matkustajat olivat erittäin tyytyväisiä istumapaikan saatavuuteen ja bussien reitit sopivat heidän tarpeisiinsa hyvin, sillä molemmat laatutekijät saivat arvosanakseen yli neljä ja puoli. Käsitys matkanteon nopeudesta ja sujuvuudesta parani huomattavasti syksystä 2009. Sujuvuus sai syksyllä 2010 arvosanakseen 4,23, kun arvosana oli vuotta aiemmin 4,04.

Bussinkuljettajien palvelu sai matkustajilta arvosanakseen 3,87. Liikenteen täsmällisyys oli samoissa lukemissa.

Koko pääkaupunkiseudun joukkoliikenne sai bussimatkustajilta yleisarvosanakseen lähes neljä. Lippuvalikoimaan oltiin erittäin tyytyväisiä ja matkakorttia pidettiin helppokäyttöisenä.

Bussiliikenteen tutkimus tehtiin syyskuun alun ja marraskuun alun välisenä aikana. Tutkimukseen vastasi seutuliikenteessä sekä Espoon, Vantaan ja Keravan sisäisillä linjoilla yhteensä noin 11 000 matkustajaa.

Helsingin sisäisen liikenteen sekä bussilinjojen tutkimukset tehtiin vielä syksyllä 2010 erilaisin menetelmin, mutta tutkimusten sisältö ja kysymykset ovat yhtenevät, joten tulokset ovat vertailukelpoisia. Keväästä 2011 lähtien asiakastyytyväisyystutkimus tehdään yhtenäisesti koko HSL - alueella.


Raportti bussiliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksesta (pdf, 985 kB): Näytä liitetiedosto 1103



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös