• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Tunneleita maan ja meren alle

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Tunneleita maan ja meren alle

Lauttasaaressa metrotunneliurakka käynnistyy tammi-helmikuun vaihteessa. Työ alkaa Myllykallion työtunnelista, joka valmistui ennen joulua. Tunnelia louhitaan Myllykalliosta sekä itään Lauttasaaren salmen rantaan että länteen Katajaharjun liittymän tuntumaan.

Lauttasaaren alle valmistuu kaksi rinnakkaista noin kahden kilometrin pituista metrotunnelia. Louhinnat jatkuvat vuoden 2012 loppuun saakka.

Helsingin ja Espoon rajalta Keilaniemeen ulottuvaa metrotunnelia aletaan louhia alkukeväällä heti sen jälkeen, kun Karhusaaren työtunneli saadaan helmi-maaliskuussa valmiiksi. Tällä osuudella on pituutta vajaat puolitoista kilometriä.

Matinkylässä ajotunnelilouhinnat kestävät toukokuulle, jolloin varsinaisen metrotunnelin louhinta alkaa.

Maan alla urakoidaan

Länsimetron rakentaminen etenee metroreitin varrella monessa kohdassa yhtä aikaa. Lumi ja pakkaset eivät ole juurikaan haitanneet töitä, sillä tunnelissa sääolot pysyvät vakaina ympäri vuoden.

Ratatunnelin louhimista varten rakennetaan kaikkiaan 12 työtunnelia, joista kahdeksan jää pysyviksi huoltotunneleiksi ja muut maisemoidaan. Kaikki loput työtunneliurakat käynnistyvät tänä vuonna.

Poraus- ja räjäytystyötä tehdään arkisin klo 7 – 22 ja vain joissakin poikkeustapauksissa muina aikoina.

Viimeiset louhinnat saadaan valmiiksi vuonna 2013. Sen jälkeen alkaa asemien rakentaminen, ensimmäisten jo vuoden 2012 puolella. Sitten on vuorossa rataurakka sekä automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.

Rata Ruoholahdesta Matinkylään kulkee koko matkan maan alla. Valmistuttuaan Länsimetro kuljettaa yli 100 000 matkustajaa päivässä.

Seuraa tunnelien etenemistä

Tuhansia ihmisiä työllistävä Suomen suurin infrahanke käsittää seitsemän uutta asemaa ja kaksi lähes 14 kilometrin pituista tunnelia, joista syntyy noin kolme miljoonaa kuutiota kalliolouhetta. Louhe kuljetetaan Jätkäsaareen.

Rakennustöiden etenemistä voi tarkkailla seurantapalvelussa osoitteessa http://seuranta.lansimetro.fi/. Sivun kartalla näkyy, mihin asti tunnelinpäät milloinkin yltävät.



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös