Näytetään tulokset 1-1/1

Viestiketju: Biopolttoaine vähentää tehokkaasti lähipäästöjä

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5790

    oletus Biopolttoaine vähentää tehokkaasti lähipäästöjä

    Biopolttoaine vähentää tehokkaasti lähipäästöjä

    Biopolttoaineen kolmivuotinen kokeiluhanke Helsingin bussiliikenteessä on päättynyt. Saatujen tuloksien mukaan biopolttoaineen vaikutukset lähipäästöihin ovat merkittäviä. Hiukkaspäästöt alenivat keskimäärin 30 % ja typenoksidipäästöt 10 %. Myös pakokaasujen jälkikäsittely sujui ongelmitta. Polttoaineen vaikutuksia tutkittiin sekä VTT:n laboratoriossa ja laajalla kenttäkokeella. Hankkeeseen osallistui HSL, Neste Oil, pakokaasujen puhdistamiseen erikoistunut Proventia sekä Helsingin seudulla liikennöiviä bussiyhtiöitä. Hanke on osa TEKESin BioRefine tutkimusohjelmaa.

    Bussiliikenteen kokeiluhankkeessa käytetty biopolttoaine on Neste Oilin kehittämää NExBTL-dieseliä, jonka valmistukseen käytetään uusiutuvia raaka-aineita, kuten kasvisöljyjä sekä elintarviketeollisuuden rasvajätettä. NExBTL-dieseliä voidaan käyttää joko sellaisenaan tai sekoitettuna tavalliseen dieseliin. Polttoaine soveltuu kaikenikäisen ja tyyppisen bussikaluston käyttöön.

    Koska polttoaineen käyttö ei edellytä uudempaa tekniikkaa, sitä voi käyttää myös ruuhka-aikoina liikennöivissä vanhoissa busseissa, joiden päästötaso on uusia busseja korkeampi. NExBTL-polttoaine toimii erinomaisesti myös ankarissa talviolosuhteissa, joista saatiin kokemusta kahtena talvena. Polttoaineen ominaisuudet myös tukevat erilaisten pakokaasun jälkikäsittelytekniikoiden toimintaa. ”Tällä hetkellä biopolttoaineet ja puhdistimien jälkiasennnus ovat käytännössä ainoita toteuttamiskelpoisia tapoja vähentää vanhemman bussikaluston päästöjä”, VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund sanoo.

    Uusiutuvista raaka-aineista valmistettava biopolttoaine myös parantaa kasvihuonekaasutasetta. Polttoaineen elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt vähenevät noin 50 prosentilla verrattuna fossiiliseen dieselpolttoaineeseen.

    Kansainvälisesti laajin kenttäkokeilu

    Helsingin seudulla järjestetty kokeilu on maailman mittakaavassa laajin uusiutuvista raaka-aineista valmistetun biopolttoaineen kenttäkokeilu. Kokeilussa mukana oli noin 300 linja-autoa eli runsas viidennes HSL:n tiilaman liikenteen busseista. Ajokilometrejä kokeilubusseille kertyi kaikkiaan yli 50 miljoonaa kilometriä. Kokeilun alkuvaiheessa NExBTL -polttoainetta tankattiin busseihin normaaliin dieseliin sekoitettuna 30-prosenttisena seoksena, ja vuodesta 2008 osassa autoista oli myös 100-prosenttinen biopolttoaine. Suurimmat päästöhyödyt saavutetaan 100-prosenttisella biopolttoaineella. Hiukkas- ja typenoksidipäästöjen lisäksi vähenivät haitalliset aromaattiset PAH-hiilivetypäästöt.

    Merkittävänä osatavoitteena Helsingin seudulla bussiliikenteen osallistumisella hankkeeseen on ollut tuen antaminen pääkaupunkiseudun ilmastostrategialle, johon sisältyy liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen viidenneksellä vuoteen 2030 mennessä. HSL ohjaa uusiutuvan biopolttoaineen ja jälkikäsittelylaitteiston käyttöönottoa bussiliikenteen kilpailuttamisperiaatteiden avulla. Polttoainevalinnoilla ja jälkikäsittelylaitteilla voidaan vaikuttaa nopeammin lähi- ja kasvihuonepäästöihin kuin kaluston uusiutumisen kautta.



    Lue uutinen HSL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 10.02.2011 kello 17:50. Syy: päivitetty

Vastaavia viestiketjuja

  1. Miten vakavia liikenneonnettomuuksia voitaisiin vähentää?
    kirjoittanut Samppa foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 38
    Viimeisin viesti: 18.01.2009, 22:22
  2. Maaltamuutto vähentää joukkoliikenteen käyttöä
    kirjoittanut kemkim foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 09.03.2006, 04:44

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •