• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HLJ 2011 -päätös korostaa maankäytön ja liikenteen yhteensovittamista

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
HLJ 2011 -päätös korostaa maankäytön ja liikenteen yhteensovittamista

HSL:n hallitus hyväksyi kokouksessaan 29.3. Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman (HLJ 2011). Suunnitelmaa on valmisteltu koko Helsingin seudun yhteisenä hankkeena ja se tähtää aina vuoteen 2050 saakka. Helsingin seudun kilpailukyvyn ja liikenteen sujuvuuden kannalta on oleellista, että liikennejärjestelmää kehitetään pitkäjänteisesti. Helsingin seutu on liikenteen valtakunnallinen solmupiste, minkä vuoksi seudun liikennejärjestelmän toimivuus on turvattava.

HLJ 2011:n keskeisenä periaatteena on maankäytön ja liikenteen entistä tiiviimpi yhteensovittaminen. Tämä eheyttää yhdyskuntarakennetta ja vähentää liikkumistarvetta, säästää luonnonvaroja ja mahdollistaa toimivat joukkoliikennepalvelut. Uudet asuin- ja työpaikka-alueet tulee rakentaa jo olemassa oleviin keskuksiin hyvien joukkoliikenneyhteyksien ja erityisesti raideliikenteen varteen.

Jotta raideliikenteen tarjonta riittää vastaamaan kasvavaan kysyntään, pitää raideverkkoa kehittää ja kapasiteettia lisätä. Luotettavuutta, täsmällisyyttä, kulunvalvontaa ja ohjausta on parannettava. Raideliikenteeseen tulee investoida pitkällä aikavälillä.

HLJ-päätöksessä määritetään liikenteen infrahankkeiden kiireellisyysjärjestys, joka perustuu liikennejärjestelmän kokonaisuuden kehittämiseen. Niiden joukossa on hankkeita ja toimenpiteitä, joilla on sekä seudullista että valtakunnallista merkitystä. Toimivan liikennejärjestelmän ja kilpailukykyisen joukkoliikenteen aikaansaamiseksi tarvitaan isojen infrahankkeiden lisäksi pieniä, monipuolisia ja kustannustehokkaita hankkeita. Näistä on muodostettu hankekokonaisuus, joka on nostettu HLJ-päätöksen kiireellisyysjärjestyksessä ensimmäiseksi. Tämän hankekokonaisuuden toteuttamiseksi tulee rahoitusjärjestelmää kehittää seudullisena yhteistyönä valtion ja kuntien kesken.

Kiireellisyysjärjestys infrastruktuurin kehittämishankkeille, jotka tulisi aloittaa vuoteen 2020 mennessä:

  1. Metropolialueen liikenneinfrastruktuurin pienet kustannustehokkaat hankkeet (KUHA)
  2. Jokeri 2 -linjan vaatimat järjestelyt
  3. Kehä I:n pullonkaulojen poistaminen
  4. Länsimetron ja Kehäradan liityntäliikenteen järjestelyt
    • Länsiväylällä ja katuverkossa
    • Ruskeasannan asema
  5. Kehä III:n parantaminen (E18), 2.vaihe
  6. Pasila - Riihimäki rataosuuden välityskyvyn nostaminen, 1. vaihe
  7. Kaupunkirata Leppävaara - Espoo
  8. Klaukkalan ohikulkutie
  9. Hyrylän itäinen ohikulkutie
  10. Pisara-rata
  11. Metron jatkaminen länteen ja itään
    • Metro Matinkylä - Kivenlahti
    • Metro Mellunmäki - Majvik
  12. Raide-Jokeri
  13. Laajasalon raideyhteys

Infrastruktuurin kehittämishankkeet kartalla (pdf, 1022 kB): Näytä liitetiedosto 1189

Tavoitteena on solmia valtion, Helsingin seudun 14 kunnan ja HSL:n kesken aiesopimus HLJ 2011:n toteutuksesta ja ajoituksesta.

HLJ 2011 -suunnitelman loppuraportti, suunnitelmaluonnoksesta annetut lausunnot ja kannanotot sekä valmisteluun liittyvät osaselvitykset on julkaistu verkkosivuilla.


Lisätietoja:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
liikennejärjestelmäosaston johtaja Suoma Sihto, puh. 040 595 0205



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös