Näytetään tulokset 1-1/1

Viestiketju: HLJ 2011 -päätös korostaa maankäytön ja liikenteen yhteensovittamista

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5783

    oletus HLJ 2011 -päätös korostaa maankäytön ja liikenteen yhteensovittamista

    HLJ 2011 -päätös korostaa maankäytön ja liikenteen yhteensovittamista

    HSL:n hallitus hyväksyi kokouksessaan 29.3. Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman (HLJ 2011). Suunnitelmaa on valmisteltu koko Helsingin seudun yhteisenä hankkeena ja se tähtää aina vuoteen 2050 saakka. Helsingin seudun kilpailukyvyn ja liikenteen sujuvuuden kannalta on oleellista, että liikennejärjestelmää kehitetään pitkäjänteisesti. Helsingin seutu on liikenteen valtakunnallinen solmupiste, minkä vuoksi seudun liikennejärjestelmän toimivuus on turvattava.

    HLJ 2011:n keskeisenä periaatteena on maankäytön ja liikenteen entistä tiiviimpi yhteensovittaminen. Tämä eheyttää yhdyskuntarakennetta ja vähentää liikkumistarvetta, säästää luonnonvaroja ja mahdollistaa toimivat joukkoliikennepalvelut. Uudet asuin- ja työpaikka-alueet tulee rakentaa jo olemassa oleviin keskuksiin hyvien joukkoliikenneyhteyksien ja erityisesti raideliikenteen varteen.

    Jotta raideliikenteen tarjonta riittää vastaamaan kasvavaan kysyntään, pitää raideverkkoa kehittää ja kapasiteettia lisätä. Luotettavuutta, täsmällisyyttä, kulunvalvontaa ja ohjausta on parannettava. Raideliikenteeseen tulee investoida pitkällä aikavälillä.

    HLJ-päätöksessä määritetään liikenteen infrahankkeiden kiireellisyysjärjestys, joka perustuu liikennejärjestelmän kokonaisuuden kehittämiseen. Niiden joukossa on hankkeita ja toimenpiteitä, joilla on sekä seudullista että valtakunnallista merkitystä. Toimivan liikennejärjestelmän ja kilpailukykyisen joukkoliikenteen aikaansaamiseksi tarvitaan isojen infrahankkeiden lisäksi pieniä, monipuolisia ja kustannustehokkaita hankkeita. Näistä on muodostettu hankekokonaisuus, joka on nostettu HLJ-päätöksen kiireellisyysjärjestyksessä ensimmäiseksi. Tämän hankekokonaisuuden toteuttamiseksi tulee rahoitusjärjestelmää kehittää seudullisena yhteistyönä valtion ja kuntien kesken.

    Kiireellisyysjärjestys infrastruktuurin kehittämishankkeille, jotka tulisi aloittaa vuoteen 2020 mennessä:

    1. Metropolialueen liikenneinfrastruktuurin pienet kustannustehokkaat hankkeet (KUHA)
    2. Jokeri 2 -linjan vaatimat järjestelyt
    3. Kehä I:n pullonkaulojen poistaminen
    4. Länsimetron ja Kehäradan liityntäliikenteen järjestelyt
      • Länsiväylällä ja katuverkossa
      • Ruskeasannan asema
    5. Kehä III:n parantaminen (E18), 2.vaihe
    6. Pasila - Riihimäki rataosuuden välityskyvyn nostaminen, 1. vaihe
    7. Kaupunkirata Leppävaara - Espoo
    8. Klaukkalan ohikulkutie
    9. Hyrylän itäinen ohikulkutie
    10. Pisara-rata
    11. Metron jatkaminen länteen ja itään
      • Metro Matinkylä - Kivenlahti
      • Metro Mellunmäki - Majvik
    12. Raide-Jokeri
    13. Laajasalon raideyhteys


    Infrastruktuurin kehittämishankkeet kartalla (pdf, 1022 kB): Liite 1189

    Tavoitteena on solmia valtion, Helsingin seudun 14 kunnan ja HSL:n kesken aiesopimus HLJ 2011:n toteutuksesta ja ajoituksesta.

    HLJ 2011 -suunnitelman loppuraportti, suunnitelmaluonnoksesta annetut lausunnot ja kannanotot sekä valmisteluun liittyvät osaselvitykset on julkaistu verkkosivuilla.


    Lisätietoja:
    toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
    liikennejärjestelmäosaston johtaja Suoma Sihto, puh. 040 595 0205



    Lue uutinen HSL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 03.06.2011 kello 17:33. Syy: päivitetty

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 493
    Viimeisin viesti: 11.10.2014, 15:08
  2. Liikenteen suunta
    kirjoittanut Compact foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.10.2010, 09:09
  3. HSL: Maankäytön ratkaisut vähentävät liikkumistarvetta
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 05.10.2010, 04:19
  4. EU:n komission päätös Bombardierin ADtranz-kaupasta
    kirjoittanut vristo foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 25.05.2006, 00:55
  5. TKL:n liikenteen nykytila
    kirjoittanut Teoreetikko foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 11.07.2005, 16:27

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •