Näytetään tulokset 1-1/1

Viestiketju: HSL kokeilee uudenlaista kutsuliikennettä

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5794

    oletus HSL kokeilee uudenlaista kutsuliikennettä

    HSL kokeilee uudenlaista kutsuliikennettä

    HSL:n, Liikenneviraston, Aalto-yliopiston sekä Aalto-yliopiston tutkijaryhmän perustaman Ajelo Oy:n yhteinen Metropol-hanke kehittää uutta kysyntäohjattua joukkoliikennepalvelua, jossa tarjotaan yksilöllisesti räätälöityjä bussimatkoja älykkään reaaliaikaisen kutsujärjestelmän avulla. Liikenneratkaisu on kehitetty Aalto-yliopiston teknillisen korkeakoulun tutkimusprojektissa, johon HSL (aiemmin HKL ja YTV) on osallistunut vuodesta 2007. Tavoitteena on käynnistää palvelun pilotointi vuoden 2012 lopussa.

    Tilaamallaan bussilla asiakas pääsee palvelualueella lähes mistä tahansa osoitteesta toiseen ilman vaihtoa. Tilaus- ja ohjausjärjestelmä on täysin automatisoitu ja kaikki tilaukset tehdään Internetissä tai tekstiviestillä.

    Järjestelmässä palvelutaso ja matkan hinta vaihtelevat asiakkaan valintojen mukaan. Jos asiakas hyväksyy lähtöajan sovittamista muiden matkustajien matkojen mukaan ja muun kuin suorimman reitin, maksu on lähellä normaalin joukkoliikennelipun hintaa. Jos hän haluaa saada kyydin heti ja päästä perille lyhintä mahdollista reittiä, hinta nousee lähelle taksimatkan hintaa.

    Kokeiluvaiheessa liikennettä hoidetaan noin 15 pikkubussilla. Lisäksi tavoitteena on tehdä liikenteen hoidossa yhteistyötä taksielinkeinon kanssa. Pilottialueena on Kehä I:n eteläpuolinen osa Helsinkiä itäistä Helsinkiä lukuun ottamatta; idässä mukana on Viikin kampusalue ja lännessä Otaniemi.

    Käynnistymässä olevan viisivuotisen pilottiprojektin valmisteluvaihe kestää vuoteen 2012 ja varsinainen kokeilu toteutetaan vuosina 2012 - 2015. HSL toteuttaa pilotin yhteistyössä Liikenneviraston, Aalto-yliopiston ja Ajelo Oy:n kanssa.

    Metropol-hanke sisältyy kärkihankkeena valtion ja Helsingin seudun kuntien aiesopimukseen metropolialueen kilpailukyvyn vahvistamiseksi. HSL:n tavoitteena on luoda korkeatasoinen joukkoliikennepalvelu, joka houkuttelee merkittävän osan henkilöautoilijoista joukkoliikenteeseen. Jos järjestelmä saadaan Helsingin seudulla laajasti käyttöön, palvelussa voitaisiin vuosikymmenen kuluttua tehdä jopa satoja tuhansia matkoja päivässä. Tämä vähentäisi olennaisesti henkilöautoilusta aiheutuvia ruuhkia ja mm. tarvetta mittaviin tieinvestointeihin.

    HSL:n hallitus päätti 29.3. esittää kuntayhtymän yhtymäkokoukselle 400 000 euron pääomalainan myöntämistä Ajelo Oy:lle edellyttäen, että HSL:n jäsenkunnat myöntävät HSL:lle vastaavan lainasumman. Kunnat sitoutuvat viisivuotisen pilotin rahoitukseen yhteensä noin 5 miljoonalla eurolla, josta operointikustannukset ovat noin 4,5 miljoonaa euroa.



    Lue uutinen HSL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 05.05.2011 kello 12:47. Syy: päivitetty

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •