Näytetään tulokset 1-1/1

Viestiketju: Automaattista kameravalvontaa kokeillaan bussikaistojen valvontaan

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5776

    oletus Automaattista kameravalvontaa kokeillaan bussikaistojen valvontaan

    Automaattista kameravalvontaa kokeillaan bussikaistojen valvontaan

    HSL Helsingin seudun liikenne aloittaa yhteistyössä Linja-autoliiton, Taksiliiton ja poliisin sekä Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluviraston kanssa kokeilun bussikaistojen automaattisesta kameravalvonnasta. Kokeilu tehdään Mannerheimintien Runeberginkadun risteyksessä Helsingin keskustan suuntaan. Kokeilu kestää vuoden 2011 loppuun.

    Automaattinen rekisteritunnistus

    Kokeilussa liikennevalotolpan päälle on asennettu kamerajärjestelmä, joka valvoo bussikaistaa ajavia ajoneuvoja. Automaattisen rekisteritunnistuksen perusteella järjestelmä päättelee, onko ajoneuvo oikeutettu käyttämään bussikaistaa.

    Bussikaistaa luvatta ajaneen ajoneuvon haltijalle lähetetään ehdollinen rikesakko kotiin. Menettely vastaa tieliikenteen automaattisessa nopeusvalvonnassa olevaa käytäntöä. Rikesakon suuruus on 50 euroa. Kokeilussa käytettävän kamerajärjestelmän salama on toteutettu infrapunatekniikalla. Autoilijat eivät tiedä risteystä ylittäessään otettiinko heistä kuva vai ei. Valvonta painottuu pääsääntöisesti ruuhka-aikoihin.

    Yli 600 väärinkäyttöä päivittäin

    Touko- ja elokuussa 2010 Mannerheimintien ja Runeberginkadun risteyksessä tehtiin tutkimus bussikaistan käytöstä. Tutkimusajankohtina päivittäin lähes 600 yksityisautoilijaa käytti luvattomasti bussikaistaa. Vastaava tutkimus tehdään nyt kokeilun aikana 2-3 kertaa. Tutkimuksella selvitetään automaattisen kameravalvonnan vaikutuksia bussikaistan väärinkäyttöön.

    Bussikaistoilla pyritään turvaamaan joukkoliikenteen luotettavuus ja riittävä nopeus ruuhkaisillakin katuosuuksilla. Myös taksiliikenne saa merkittävää hyötyä bussikaistoista, joiden tarkoitus on varmistaa julkisen liikenteen palvelutaso kaikissa liikennetilanteissa. Bussikaistojen tehokkuutta heikentää niiden väärinkäyttö. Ruuhka-aikojen ulkopuolella kaistat ovat myös tavaraliikenteen käytössä.



    Lue uutinen HSL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 25.04.2011 kello 20:09. Syy: päivitetty

Vastaavia viestiketjuja

  1. Ruuhkamaksuja kokeillaan Helsingissä (aprillipila)
    kirjoittanut Lauri Räty foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 01.04.2007, 19:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •