• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Kampin bussit poikkeusreiteillä 2.5. alkaen

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Bussit Kampissa poikkeusreiteillä 2.5. alkaen

Hietaniemen bussilinjat 55, 55A, 55AK ja 55K liikennöivät Kampissa poikkeusreittejä maanantaista 2.5. alkaen, samoin Lauttasaaren linjat 21V, 65A ja 66A. Poikkeusjärjestelyt jatkuvat sunnuntaihin 14.8. asti ja ne johtuvat Lapinlahden ja Malminrinteen risteysalueen radanrakennustöistä sekä Jätkäsaaren radanrakennustöistä.

Linjat 55, 55A, 55AK ja 55K ajavat molemmissa suunnissa Pohjoisen Rautatiekadun, Eteläisen Rautatiekadun ja Fredrikinkadun kautta Urho Kekkosen kadulle. Lapinlahdenkadun ja Malminrinteen reittiosuus jää ajamatta. Linjoilta jäävät pois käytöstä Lapinlahdenkadun Lapinrinne-nimiset pysäkit, joiden numerot ovat 1261 ja 1262.

Heinäkuussa linjat liikennöivät viikon Runeberginkadun ja Kansakoulukadun kautta, mistä tiedotetaan myöhemmin tarkemmin.

Linjat 21V, 65A ja 66A ajavat Lauttasaaresta päin tullessaan Pohjoisen Rautatiekadun ja Eteläisen Rautatiekadun kautta Fredrikinkadulle. Ruoholahdenkadun reittiosuus jää ajamatta ja Ruoholahdenkatu-niminen pysäkki (nro 1218) pois käytöstä. Linjalta 21V jää pois käytöstä myös Fredrikinkadun pysäkki "Kamppi (M)" (nro 0233).

Kyseinen poikkeusreitti kestää 2.5 - 26.6., minkä jälkeen bussit ajavat 14.8. asti Lapinrinteen ja Lapinlahden kadun kautta.

Linja 21V ajaa heinäkuussa viikon Lapinlahdenkadun ja Runeberginkadun kautta, mistä tiedotetaan myöhemmin lisää.

Huom! Myös yölinjat 100N, 130N ja 140N ajavat poikkeusreittejä radanrakennustöistä johtuen. Poikkeusreitti jatkuu 14.8. asti.


Kartta poikkeusjärjestelyistä (pdf, 106kB): Näytä liitetiedosto 1153
Kartta yölinjojen poikkeusreitistä (pdf, 97kB): Näytä liitetiedosto 1154



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Niinpä niin, HSL muisti aamuyölinjan 04N, vaan mitenkäs linjat 100N, 130N ja 140N?
 
Niinpä niin, HSL muisti aamuyölinjan 04N, vaan mitenkäs linjat 100N, 130N ja 140N?

No varmaan ajaa keskustaan samaa reittiä kuin 04N, tuolla nyt ei ole juurikaan merkitystä kun linjojen idea on viedä baarikansaa Hesasta Espooseen eikä toisinpäin, eiköhän nuo bussit yleensä palaa tyhjänä takaisin.
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Nyt on vähän isompi ongelma joka johtaa koviinki myöhästymisiin, kun h21V, h65A ja h66A on poikkeusreitillä, tässä muutamia ongelmakohtia:

Malminrinne välillä Runeberginkatu ja Ruoholahdenkatu on muutettu todella kapeaksi ainoastaan joukkoliikenteelle sallituksi kaduksi, ja suuntia mihin kääntyy Malminrinteen alapäässä on poistettu, henkilöautoilijat ei tätä ymmärrä vaikka on liikennemerkit laitettu selvästi näkyville, Malminrinne ihan täynnä henkilöautoja jotka yrittävät kääntyä ja venkslata jonnekki, mutta eivät onnistu tässä, aiheuttaa monen minuutin myöhästymiset takana tuleville busseille! (kokemusta on tästä viime tiistailta jolloin seistiin tuossa 7 minuuttia).

Lauttasaaresta tultaessa, kun kiertotie vie Pohjoisen rautatiekadun kautta, ongelmana on tie on ihan täpötentäynnä autoja Runeberginkadun risteyksestä ihan sinne Mechelinkadun risteykseen saakka, ja Runeberginkadun ja Pohjoisen rautatiekadun risteyksen valot päästävät ainoastaan etelästä Mechelinkadun suunnasta tulevia autoja 2-3 kerrallaan. Tässäkin meni tiistaina sellaset 13 minuuttia. Osa matkustajista kyllästyi odottamaan ja kuljettaja päästi heidän keskellä tietä ulos, ja matkustajat lähtivät kävelemään.

Itse olen pistänyt noista Helsingin kaupungin rakennusvirastolle, HSL:lle ja liikenteenohjauskeskukselle palautetta, että voisivat tehdä jotain ongelmille...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olisi kannattanut mieluummin järjestää poikkeusliikenne siten että linjat 65A ja 66A olisivat Pakilasta ja Veräjämäestä tullessaan päättyneet Rautatientorille ja sitten olisi ollut erillinen linja vaikka tunnuksella 65B Kampin bussiterminaalin ja Lauttasaaren välillä. Näinhän oli aiemminkin kun Kampissa oli jokin suuri liikennettä haittaava työmaa, en tosin muista liittyikö se tähän rataurakkaan. Tällä hetkellä ruuhka-aikaan taitaa olla järkevintä Larusta tullessa vaihtaa metroon ruoholahdessa ja sillä keskustaan.
 
Olisi kannattanut mieluummin järjestää poikkeusliikenne siten että linjat 65A ja 66A olisivat Pakilasta ja Veräjämäestä tullessaan päättyneet Rautatientorille ja sitten olisi ollut erillinen linja vaikka tunnuksella 65B Kampin bussiterminaalin ja Lauttasaaren välillä. Näinhän oli aiemminkin kun Kampissa oli jokin suuri liikennettä haittaava työmaa, en tosin muista liittyikö se tähän rataurakkaan. Tällä hetkellä ruuhka-aikaan taitaa olla järkevintä Larusta tullessa vaihtaa metroon ruoholahdessa ja sillä keskustaan.
Mieluummin olisi yhdistetty 66A ja 65A Mäkelän uimahallilla ja 65X-ratikka Käpylä-Kurvi-Kamppi-Ruoholahti (ennen Malminrinnettä uusi vaihde Runeberginkatu-Caloniuksenkatu) ja siitä 66X-bussilla loppupätkä. Ratkaisu olisi hyvä lopullisestikin, kunhan ratikkaa jatkettaisiin Ruoholahdesta Vattuniemeen ja - sama kai se mennäänkö yhden sillan yli, olkoon se sitten se yksi linja joka jatkaisi maan pinnalla Lauttasaaresta itään. Siihen mennessä Malminrinteen ratakin olisi valmis pian.
 
Mieluummin olisi yhdistetty 66A ja 65A Mäkelän uimahallilla ja 65X-ratikka Käpylä-Kurvi-Kamppi-Ruoholahti (ennen Malminrinnettä uusi vaihde Runeberginkatu-Caloniuksenkatu) ja siitä 66X-bussilla loppupätkä. Ratkaisu olisi hyvä lopullisestikin

Ei nyt kuitenkaan aleta tekemään sen isompia linjastosuunnitelmia, kysymys oli vain kesän kestävän poikkeusliikenteen järjestämisestä joka ei nyt tuolla Kampin alueella toimi koska bussit jumittuvat ruuhkiin. Linjat 65A ja 66A olisi voitu edes ajattaa Itämerenkadun kautta Mechelininkadulle jotta vaihto metroon olisi ollut mahdollisimman helppoa, no, eipä tuo kävely Porkkalankadun pysäkiltäkään pitkä ole. Minkäköhän vuoksi HSL päätyi tähän poikkeusratkaisuun kun varmasti tiedossa oli että Kampin alueen liikenne tulee ruuhkautumaan pahasti kun Länsiväylää keskustaan pyrkivät autoilijat ajavat Ruoholahdenkadun sijaan Mechelinin ja Pohj.rautatiekadun kautta?
 
Ei nyt kuitenkaan aleta tekemään sen isompia linjastosuunnitelmia, kysymys oli vain kesän kestävän poikkeusliikenteen järjestämisestä joka ei nyt tuolla Kampin alueella toimi koska bussit jumittuvat ruuhkiin. Linjat 65A ja 66A olisi voitu edes ajattaa Itämerenkadun kautta Mechelininkadulle jotta vaihto metroon olisi ollut mahdollisimman helppoa, no, eipä tuo kävely Porkkalankadun pysäkiltäkään pitkä ole. Minkäköhän vuoksi HSL päätyi tähän poikkeusratkaisuun kun varmasti tiedossa oli että Kampin alueen liikenne tulee ruuhkautumaan pahasti kun Länsiväylää keskustaan pyrkivät autoilijat ajavat Ruoholahdenkadun sijaan Mechelinin ja Pohj.rautatiekadun kautta?
Miksei ratkaisu toimisi muutenkin, lopullisesti? Koskelantien risteyksestä pääsee raitiovaunujen lisäksi vaihtamaan muutaman minuutin välein kulkeviin Rautatientorin busseihin - bussilinjojen vähentäminen keskustassa pitää aloittaa linjalla, joka kulkee koko keskustan läpi - Ruoholahti, Kamppi, Kaivokatu...Käpylä.
 
Minusta on mielenkiintoista nähdä, miten linjan 55 reitti toimii. Jos toimii, sen voisi jättää vakinaiseksi ja jatkaa osan vuoroista Seurasaareen. Päästäisiin eroon 24:sta ja Erottajan terminaalista.

55 Maria-Koskela
55A Hietaniemi-Koskela
55B Seurasaari-Koskela
 
Minusta on mielenkiintoista nähdä, miten linjan 55 reitti toimii. Jos toimii, sen voisi jättää vakinaiseksi ja jatkaa osan vuoroista Seurasaareen. Päästäisiin eroon 24:sta ja Erottajan terminaalista.

55 Maria-Koskela
55A Hietaniemi-Koskela
55B Seurasaari-Koskela

Hyvä idea, mutta voisi toteuttaa siten, että 55 ajaa Koskelasta Hietaniemeen, 55A Seurasaareen ja 55K/55AK Kumpulan kampuksen kautta, koska muuten tulee liikaa kirjaimia.
 
Tuli perjantaina ajettua linjaa 66A ja ajateltua että Hsl:ltä erittäin onnistunut suunnittelutyö, kun olin seissyt pohjoisella rautatiekadulla 15min.. Älyttömimmät ruuhkan aiheuttajat tällä reitillä ovat lähes yllättäen liikennevalot. Porkkalankadun ja Mechelininkadun risteyksen valoista pääsee n. 5-6 autoa kerrallaan ja p-rautatiekadun ja runeberginkadun risteyksestä n. 3-5 autoa kerrallaan :mad: Sama järjestely olisi ollut parempi kun oli kesällä 2008 :cool:
 
Sama järjestely olisi ollut parempi kun oli kesällä 2008 :cool:

Oliko se juuri kesä 2008 kun linjat 65A ja 66A katkaistiin Rautatientorille, Lauttasaaren ja Kampin terminaalin väliä ajoi erillinen linja, taisi olla tunnuksella 65B tai X?

---------- Viesti lisätty kello 11:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:19 ----------

Minusta on mielenkiintoista nähdä, miten linjan 55 reitti toimii. Jos toimii, sen voisi jättää vakinaiseksi ja jatkaa osan vuoroista Seurasaareen. Päästäisiin eroon 24:sta ja Erottajan terminaalista.

55 Maria-Koskela
55A Hietaniemi-Koskela
55B Seurasaari-Koskela

Tuo 55:n jatkaminen Seurasaareen voisi myös toimia vaikka eri viestiketjussa ehdotinkin osaa linjan 205 vuoroista kiertävän Seurasaarentien kautta K-tunnuksella. 55:n jatkamisessa Seurikseen on se ongelma että jo nykyään kesäisin 55A:n bussit ovat melko täysiä Hietsuun menijöistä, mukaan pitäisi mahtua vielä Seurikseen menijät, vai ajattelitko että Hietaniemi - Koskela ja Seurasaari - Koskela olisivat eri linjoja? En kannata noin monia eri kirjainvariaatioita, tuohan tarkoittaisi että olisi yhdistelmät 55,55A,55AK,55B,55BK, alkaisi olla turhan sekavaa.

Ehkä olisi kuitenkin paras säilyttää 24 omana linjanaan, mutta muuttaa reittiä ja päätepysäkkiä keskustassa paremmin esim. turisteja palvelevaksi. Nykyinen Erottajan päättäri on aika syrjässä, mieluummin johtaisin 24:n vaikka Elielinaukiolle tai Rautatientorille.

24:ää ja Seurasaarta pitäisi muutenkin markkinoida nykyistä paremmin matkailijoille. Vielä 90-luvulla oli jopa nivelbussit tuulilasikuormassa mutta nykyään autoissa on varsin väljää, onkohan Seuris menettänyt suosiotaan virkistyskohteena?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Oliko se juuri kesä 2008 kun linjat 65A ja 66A katkaistiin Rautatientorille, Lauttasaaren ja Kampin terminaalin väliä ajoi erillinen linja, taisi olla tunnuksella 65B tai X?
Oli toki, ja syy oli tämä. 65X ajoi Kampin keskuksen ja Lauttasaaren (Vattuniemi) väliä, 65:sen ja 66:sen Bertat ajoivat pohjoisia päitään Teatterikujan ollessa keskustan päättäri. 65B Teatterikujalla. Myös Simonkatu oli auki tuona kesänä - ainakin syksymmällä.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä mennyt kauaa kun HSL päätti muuttaa linjan 21V poikkeusreittiä! 16.5 lähtien linja ajaa Lauttasaaresta tullessa Lapinrinnettä Kampin terminaaliin ja sieltä edelleen Etel.rautatiekadulle. Miksiköhän 65A ja 66A ei siirretty samalle reitille vaan ne jäävät takkuamaan Mechelinin ja Pohj.rautatiekadun ruuhkiin?
 
Ei tule muuta mieleen kuin taannoinen HelB:n operaatio, jossa ajettiin kaasukalustolla. Nobinan Volvot eivät taida kuitenkaan yksikään enää olla kaasukäyttöinen.
 
Takaisin
Ylös