Näytetään tulokset 1-1/1

Viestiketju: Museoratikkaliikennettä avoimella kesävaunulla

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5783

    oletus Museoratikkaliikennettä avoimella kesävaunulla

    HKL-Raitioliikenne järjestää yhteistyössä Oy Stadin Ratikat Ab:n kanssa museoraitiovaunuajeluita Helsingin keskustassa. Museoliikennettä ajetaan entisöidyllä, yli 90 vuotta vanhalla avovaunulla kesän kaikkina viikonloppuina lauantaisin ja sunnuntaisin. Liikenne alkaa 14.5. ja päättyy elokuun lopussa.

    Kierroksille lähdetään Kauppatorilta linjan 1 päätepysäkiltä klo 10–17. Vaunut lähtevät tasalta ja puolelta, mutta jos pysäkillä on jonoa, vaunut lähtevät täytyttyään. Kierroksen hinta on 5 euroa. HSL:n liput eivät käy erikoislinjalla eikä museoratikkamatkaa voi maksaa matkakortilla.

    Avoperävaunu on Helsingin ehkä legendaarisin ratikka vuodelta 1919, jonka Oy Stadin Ratikat Ab on entisöinyt. Kaunotar valmistui Hietalahden laivatelakalla aivan ratikkalinjan 6 päätepysäkin tuntumassa 91 vuotta sitten. Vilpoisat vaunut saavuttivat heti helsinkiläisten jakamattoman suosion, ja aina olympiakesään 1952 asti vaunuilla saattoi matkustaa lähes kaikilla linjoilla. Ajan tavan mukaan suurin osa matkustajista joutui tyytymään seisomapaikkaan. Nyt kaupunkilaiset ja turistit pääsevät taas vanhan rouvan kyytiin, mutta vain istumapaikoille.

    Museoraitiovaunukierroksilla moottorivaununa on ASEA:n vuonna 1930 valmistama vaunu 157. Moottorivaunu palveli helsinkiläisiä vielä 1970-luvulla, sillä vasta nivelraitiovaunut mahdollistivat vaunuvanhuksen siirtymisen ansaituille eläkepäiville.

    Kierroksen kesto on noin 15 minuuttia ja reitti kulkee Kruununhaan, Kaisaniemen, Rautatieaseman ja Aleksin kautta takaisin Kauppatorille. Ratikka ajaa Helsingin vanhimmilla raitiolinjoilla: Kauppatorilta Katariinankadulle ja Snellmaninkadulle on kulkenut ratikka jo vuodesta 1890, aluksi hevosvetoisena.

    Museoraitiovaunuliikenne tuli mahdolliseksi, kun Stadin Ratikat Oy entisöi kustannuksellaan sopivan perävaunun ja otti hoitaakseen museoliikenteen käytännön järjestelyt. Myös Suomen Raitiotieseura ry on osallistunut entisöinnin kustannuksiin ja antanut asiantuntija-apua.



    Lue uutinen HKL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 06.05.2011 kello 10:32. Syy: päivitetty

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoratikkaliikennettä Helsingissä!
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 27.08.2009, 16:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •