Näytetään tulokset 1-1/1

Viestiketju: HSL kysyy jäsenkuntiensa mielipiteitä johdinautoliikenteen aloittamisesta

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5794

    oletus HSL kysyy jäsenkuntiensa mielipiteitä johdinautoliikenteen aloittamisesta

    HSL kysyy jäsenkuntiensa mielipiteitä johdinautoliikenteen aloittamisesta

    HSL pyytää omistajakunniltaan lausuntoja tulisiko johdinautot ottaa käyttöön muun joukkoliikenteen rinnalle. Johdinautot ovat yleistyneet eri puolella maailmaa 1990-luvulta lähtien. Suosion syitä ovat ympäristönäkökulmien arvostuksen kasvu, liikenteen hiljaisuus, vähäpäästöisyys sekä raideliikennettä huokeammat perustamiskustannukset. Johdinautot soveltuvat hyvin myös pohjoisiin olosuhteisiin. Helsingissä johdinautoliikenteestä luovuttiin vuonna 1985.

    Suurin hyöty Helsingissä

    HSL:n ja Helsingin kaupungin yhteisen hankeselvityksen perusteella tarkoituksenmukaisinta olisi aloittaa johdinautoliikenne Helsingissä, jossa bussiliikenne on tiheintä ja samoja johtimia voisi käyttää useat linjat. Johdinautoilla olisi mahdollista korvata Helsingin keskustan dieselbusseja, ja toisaalta pienentää raitioliikenteen kasvupainetta. Myös johdinautoille sopiva säilytys- ja huoltotila löytyisi nykyisen Koskelan varikon alueelta. Tarpeen mukaan linjastoa olisi mahdollista laajentaa myös muihin HSL-kuntiin.

    Johdinautoliikenteellä olisi näkyvyyttä myös omana liikennemuotonaan, sillä alustavan suunnitelman mukaista linjastoa varten tarvittaisiin 75 johdinautoa. Helsinkiin tulevissa johdinautoissa painottuisivat myös kaluston korkeatasoinen laatu ja matkustusmukavuus. Vaikka johdinautoliikenne korvaisi osin raitioliikenteen laajenemissuunnitelmia, kasvaisi raitioliikennekin nykyisestään noin viidenneksellä.

    Asian käsittely jatkuu syksyllä

    Liikennöintikustannusten ohella uuden liikennemuodon perustamisella on tuntuvat vaikutukset kaupunkikuvaan, joukkoliikenteen imagoon sekä muihin joukkoliikenneinvestointeihin. HSL odottaa jäsenkunniltaan kannanottoja johdinautoliikenteen perustamisesta elokuun loppuun mennessä, sillä päätökset Koskelan raitiovarikon laajentamisesta tulee tehdä vuoden 2011 aikana.

    Johdinautoliikenteen infrakustannukset ovat yhteensä 38 milj. euroa, josta 33 milj. on väylän ra-kentamiskustannuksia ja 5 milj. euroa varikon perustamiskuluja. Kalustohankintoihin tarvittaisiin puolestaan 50,6 milj. euroa. Selvityksen mukaan johdinautoliikenteellä saavutettavat hyödyt olisivat 2,3 kertaa kustannuksia suuremmat.

    Lisätietoja:
    toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 09 4766 4040
    osaston johtaja Ville Lehmuskoski, puh. 09 4766 4330



    Lue uutinen HSL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 03.06.2011 kello 14:57. Syy: päivitetty

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kivistö Busin mielipiteitä bussialasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 03.08.2015, 15:48
  2. HSL: HSL kerää asukkaiden mielipiteitä Luoteis-Helsingin bussilinjastosta
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 15.12.2010, 18:03
  3. HSL: HSL kysyy kuntien kantaa taksa- ja lippujärjestelmän vyöhykemalleista
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.12.2010, 16:00
  4. HSL: HSL selvittää mielipiteitä polkupyörien kuljetuksesta lähijunissa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.04.2010, 09:00
  5. Mielipiteitä bussien matkustusmukavuudesta
    kirjoittanut enqvisti foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 22.01.2006, 13:43

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •