• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL ryhtyy käytännön toimiin raitioliikenteen nopeuttamiseksi

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
HSL ryhtyy käytännön toimiin raitioliikenteen nopeuttamiseksi

HSL, HKL ja Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto ovat laatineet yhteistyössä kehittämis-ohjelman linjan 8 liikennöinnin nopeuttamiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi. HSL:n tavoitteena on nostaa raitioliikenteen keskinopeutta neljällä prosentilla vuoden 2010 tasosta vuoteen 2018 mennessä. Syksyllä 2010 keskinopeus oli 14,7 km/h.

Nopeuttaminen tuo säästöä

Kehittämisohjelma sisältää 19 toimenpidettä, jotka toteutettaisiin vuosina 2012 - 2016. Niillä voidaan lisätä linjan 8 nopeutta viidellä prosentilla. Samalla linjan luotettavuus paranee eli vaunut pysyvät entistä tarkemmin aikataulussa.

Kehittämistoimien kustannuksiksi arvioidaan yhteensä 1,2 miljoonaa euroa. Jos linjalta voidaan nopeutumisen ansiosta poistaa yksi kokonainen vaunuvuoro, liikennöintikustannukset alenevat huomattavasti. Laskennalliset säästöt liikennöintikustannuksissa ovat 30 vuoden laskenta-ajalla kaikkiaan 2,8 miljoonaa euroa. Lisäksi nopeutuminen ja luotettavuuden lisääntyminen tuovat matkustajille merkittävää hyötyä palvelutason parantumisena.

Linja 8 on Helsingin ainoa poikittainen raitiolinja. Reittiä jatketaan vuoden 2012 alussa Jätkäsaareen, mikä vahvistaa linjan roolia entisestään.

Useita keinoja käyttöön

Raitiovaunujen kulkua voidaan nopeuttaa muun muassa erottamalla radat entistä selvemmin muusta liikenteestä, pidentämällä lyhyitä pysäkkivälejä sekä parantamalla ratageometriaa. Merkittävimmin raitioliikennettä hidastaa oman kaistan puuttuminen tai sen kapeus. Pysäkkien yhdistäminen on tehokas tapa lyhentää matka-aikaa, vaikkakin se pidentää hieman joidenkin matkustajien kävelymatkoja.

Kaikkiin ongelmakohtiin ei ole toiminnallisesti tai taloudellisesti mahdollista esittää kehittämistoimia. Osa katutilan uudelleen jakamista vaativista töistä on realistista toteuttaa vasta koko kadun peruskorjauksen yhteydessä.

Kehittämisohjelman laadinnan yhteydessä tehtyjen mittausten mukaan noin 14 prosenttia linjan 8 ajoajasta kuluu liikennevaloissa seisomiseen. Jatkotyössä tuleekin selvittää mahdollisuudet tehostaa liikennevaloetuuksia linjan reitillä.

HSL esittää Helsingin kaupungille, että kehittämisohjelman toteuttamiseen tähtäävä suunnittelu samoin kuin selvitystyö liikennevaloetuuksien tehostamiseksi aloitettaisiin HSL:n ja kaupungin yhteistyönä vuoden 2011 aikana. Lisäksi HSL esittää, että kaupunki varautuu toimien toteuttamiseen jo vuoden 2012 investointiohjelmassa.

Linjakohtaiset kehittämisohjelmat laaditaan jatkossa kaikille raitiolinjoille.



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös