Näytetään tulokset 1-1/1

Viestiketju: HSL ryhtyy käytännön toimiin raitioliikenteen nopeuttamiseksi

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5776

    oletus HSL ryhtyy käytännön toimiin raitioliikenteen nopeuttamiseksi

    HSL ryhtyy käytännön toimiin raitioliikenteen nopeuttamiseksi

    HSL, HKL ja Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto ovat laatineet yhteistyössä kehittämis-ohjelman linjan 8 liikennöinnin nopeuttamiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi. HSL:n tavoitteena on nostaa raitioliikenteen keskinopeutta neljällä prosentilla vuoden 2010 tasosta vuoteen 2018 mennessä. Syksyllä 2010 keskinopeus oli 14,7 km/h.

    Nopeuttaminen tuo säästöä

    Kehittämisohjelma sisältää 19 toimenpidettä, jotka toteutettaisiin vuosina 2012 - 2016. Niillä voidaan lisätä linjan 8 nopeutta viidellä prosentilla. Samalla linjan luotettavuus paranee eli vaunut pysyvät entistä tarkemmin aikataulussa.

    Kehittämistoimien kustannuksiksi arvioidaan yhteensä 1,2 miljoonaa euroa. Jos linjalta voidaan nopeutumisen ansiosta poistaa yksi kokonainen vaunuvuoro, liikennöintikustannukset alenevat huomattavasti. Laskennalliset säästöt liikennöintikustannuksissa ovat 30 vuoden laskenta-ajalla kaikkiaan 2,8 miljoonaa euroa. Lisäksi nopeutuminen ja luotettavuuden lisääntyminen tuovat matkustajille merkittävää hyötyä palvelutason parantumisena.

    Linja 8 on Helsingin ainoa poikittainen raitiolinja. Reittiä jatketaan vuoden 2012 alussa Jätkäsaareen, mikä vahvistaa linjan roolia entisestään.

    Useita keinoja käyttöön

    Raitiovaunujen kulkua voidaan nopeuttaa muun muassa erottamalla radat entistä selvemmin muusta liikenteestä, pidentämällä lyhyitä pysäkkivälejä sekä parantamalla ratageometriaa. Merkittävimmin raitioliikennettä hidastaa oman kaistan puuttuminen tai sen kapeus. Pysäkkien yhdistäminen on tehokas tapa lyhentää matka-aikaa, vaikkakin se pidentää hieman joidenkin matkustajien kävelymatkoja.

    Kaikkiin ongelmakohtiin ei ole toiminnallisesti tai taloudellisesti mahdollista esittää kehittämistoimia. Osa katutilan uudelleen jakamista vaativista töistä on realistista toteuttaa vasta koko kadun peruskorjauksen yhteydessä.

    Kehittämisohjelman laadinnan yhteydessä tehtyjen mittausten mukaan noin 14 prosenttia linjan 8 ajoajasta kuluu liikennevaloissa seisomiseen. Jatkotyössä tuleekin selvittää mahdollisuudet tehostaa liikennevaloetuuksia linjan reitillä.

    HSL esittää Helsingin kaupungille, että kehittämisohjelman toteuttamiseen tähtäävä suunnittelu samoin kuin selvitystyö liikennevaloetuuksien tehostamiseksi aloitettaisiin HSL:n ja kaupungin yhteistyönä vuoden 2011 aikana. Lisäksi HSL esittää, että kaupunki varautuu toimien toteuttamiseen jo vuoden 2012 investointiohjelmassa.

    Linjakohtaiset kehittämisohjelmat laaditaan jatkossa kaikille raitiolinjoille.



    Lue uutinen HSL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 03.06.2011 kello 14:55. Syy: päivitetty

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 847
    Viimeisin viesti: 08.12.2017, 16:44
  2. Raitioliikenteen kokonaiskehittämissuunnitelma 2020
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 317
    Viimeisin viesti: 22.08.2014, 10:54
  3. Raitioliikenteen talviaikataulut 2010-11
    kirjoittanut NS foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 01.08.2010, 15:57
  4. Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 12.04.2010, 23:31
  5. Raitioliikenteen talviaikataulut 2006-07
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 26.08.2006, 17:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •