• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL:n kesän aikataulukirjojen jakelu

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
HSL:n aikataulukirjojen kotijakelu alkaa 23.5.

HSL:n aikataulukirjoja jaetaan 23.5. alkavalla viikolla kotitalouksiin Espoossa, Kauniaisissa, Vantaalla ja Kirkkonummella. Mikäli posti ei ole tuonut aikataulukirjaa 27.5. mennessä, jakeluhäiriöstä voi ilmoittaa Itellan palvelunumeroon 0200 73000. Ilmoituksia otetaan vastaan 10.6. saakka.

Keravalla jaetaan erillinen Keravan bussiaikataulut ja linjakartta viikkoa myöhemmin eli 30.5. - 3.6. Keravan jakelun häiriöistä voi ilmoittaa Itellan palvelunumeroon 17.6. saakka.

Helsingissä kesän aikataulukirjoja ei jaeta kotijakeluna. Helsingin kirja on noudettavissa HSL:n palvelupisteistä Rautatientorilta tai Itäkeskuksesta 27.5. alkaen. Myös muita aikataulukirjoja on saatavissa 27.5. alkaen HSL:n palvelupisteistä sekä Espoon ja Vantaan yhteispalveluista, VR:n asemilta ja seudun R-kioskeilta Helsinkiä lukuun ottamatta. Palvelupisteissä on lisäksi jaossa bussien linjakarttoja.

Kesän aikataulut löytyvät Reittioppaasta, jos haun päivämäärä on kesän aikataulukaudella. Aikataulut on julkaistu jo nyt pdf-tiedostoina. Helsingin seudun bussien kesäliikenne alkaa maanantaina 6.6.



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mukavasti raitioliikenteen puolella monilla linjoilla ajetaan näiden aikataulujen mukaan 10 minuutin tasavuoroväleillä (tosin useimmissa tapauksissa iltaisin ja aamuisin on kummallinen yhden minuutin siirtymä. Miksi?). Hienoa oli myöskin nähdä viitosen ratikan aikataulu. :) Osaako joku viisaampi muuten selittää, miksi 7A:n ajoaika on arviolta 2 minuuttia pidempi kuin 7B:n? Jälkimmäinen siirtyy myös miellyttävästi 10 min tasavuoroväliin kesällä, mutta 7A ajaa sattumanvaraista 10-12 minuutin vuoroväliä. Onko syynä pidempi ajoaika?

Nimimerkki Epätietoinen Pasilasta.
 
Mukavasti raitioliikenteen puolella monilla linjoilla ajetaan näiden aikataulujen mukaan 10 minuutin tasavuoroväleillä. Hienoa oli myöskin nähdä viitosen ratikan aikataulu. :)

Tuo vitosen aikataulu ihmetyttää minua sikäli, että arkisin ruuhkassa ja myös viikonloppuisin on 10 minuutin vuoroväli, mutta arkisin ruuhka-aikojen välissä keskim. 7,5 minuutin vuoroväli. Onko tällä jotain tekemistä sen kanssa, että ykköseltä kulkee yksi ratikka aamuruuhkan jälkeen Käpylästä Hakaniemeen?
 
Mä en vaan jaksa ymmärtää miksi muut saa aikataulukirjan himaan ja helsinkiläiset saa mennä hakemaan sen ihan itse :(
 
Mukavasti raitioliikenteen puolella monilla linjoilla ajetaan näiden aikataulujen mukaan 10 minuutin tasavuoroväleillä

Niin kovasti toivoisi, että tuo onnistuisi syksylläkin, mutta huhu kertoo, etteivät kierrosajat anna siihen mahdollisuutta.

Osaako joku viisaampi muuten selittää, miksi 7A:n ajoaika on arviolta 2 minuuttia pidempi kuin 7B:n?

Se on "aina" ollut niin. Joskus on jopa ollut A:lla yksi ruuhkavuoro enemmän kuin B:llä samasta syystä. Mutta mistä se johtuu, sitä en osaa sanoa. A on jopa lyhyempi, kun se kiertää sisäkehää :)

Tuo vitosen aikataulu ihmetyttää minua sikäli, että arkisin ruuhkassa ja myös viikonloppuisin on 10 minuutin vuoroväli, mutta arkisin ruuhka-aikojen välissä keskim. 7,5 minuutin vuoroväli.

Siellä itse asiassa on "ruuhka-aikaan" 7,5 ja muulloin 10 min vuoroväli. Ruuhka-aika vaan on eri aikaan kuin muilla linjoilla, ja johtuu laivojen tuloajoista.

Sunnuntain 10 min vuoroväli johtuu siitä, että tuo nykyinen ikävä 12 minuutin standardi ei olisi säästänyt vitosella mitään, kun vuoroja ei olisi voinut vähentää. Siispä matkustajien iloksi tarjotaan parempaa palvelua, kun se ei maksa melkein mitään. Lisäksi tuosta tasaisesta vuorovälistä hyötyy myös 30 min välein kulkeva, samaa päätepysäkkiä käyttävä museoliikenne, jonka vuorot voidaan helpommin limittää 10 kuin 12 min vuorovälillä kulkevan vitosen kanssa.

Mä en vaan jaksa ymmärtää miksi muut saa aikataulukirjan himaan ja helsinkiläiset saa mennä hakemaan sen ihan itse :(

HSL noudattaa ikiaikaista perinnettä. HKL ei ole koskaan jakanut kesäkirjoja kotiin. YTV vissiinkin on. Perinteet istuvat tiukassa.

" 5 Kauppatori - Eira - Järnvägsstationen - Kauppatori " :)

Ai ai. Mitä sanoo Suomalaisuuden liitto? Vai onkohan se eduskuntavaalien jälkimainingeissa jo kielletty vaarallisena ääriliikkeenä? :lol:

Jos ruotsinkielisessä aikataulussa lukisi Salutorget – Rautatieasema, niin HBL nostaisi mekkalan.


Nuo lyhenteet ovat HKL:n liikennepaikkalyhenteitä eikä niillä oikeastaan ole mitään tekemistä yleisölle jaettavassa materiaalissa. Joskus kuitenkin sattuu näitä. Taannoin oli pysäkeille jaettu sellainen poikkeustiedotekin, jossa sanottiin, että linja X (en nyt muista mikä) kääntyy RT:llä. Siinä sitten matkustava yleisö ihmettelee, että missä se oikein kääntyy.

No, RT on Rautatientori. EIR on siksi EIR että lyhenteet ovat enintään kolmikirjaimisia. SRS tietysti kertoo tästäkin kaiken: http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/liikenne/map/ajoajat.gif Osa lyhenteistä on lähes olemattomalla käytöllä, osa taas raitioliikenteen parissa työskenteleville erittäin tuttuja. Niitä käytetään ihan puheessakin (mennään UuTeen kautta jne).
 
Kai olette huomanneet, että SRS:n uutissivulla on ollut jo aikaa jakelussa erittäin monipuoliset raitiotien kesä- ja keskikesäaikataulut pdf-muodossa.
Halliajat ja reitit, kalusto, välipisteajat...
 
Siellä itse asiassa on "ruuhka-aikaan" 7,5 ja muulloin 10 min vuoroväli. Ruuhka-aika vaan on eri aikaan kuin muilla linjoilla, ja johtuu laivojen tuloajoista.

Sunnuntain 10 min vuoroväli johtuu siitä, että tuo nykyinen ikävä 12 minuutin standardi ei olisi säästänyt vitosella mitään, kun vuoroja ei olisi voinut vähentää. Siispä matkustajien iloksi tarjotaan parempaa palvelua, kun se ei maksa melkein mitään. Lisäksi tuosta tasaisesta vuorovälistä hyötyy myös 30 min välein kulkeva, samaa päätepysäkkiä käyttävä museoliikenne, jonka vuorot voidaan helpommin limittää 10 kuin 12 min vuorovälillä kulkevan vitosen kanssa.

Kyllähän vitosellakin periaatteessa säästetään sunnuntaisin, koska se on viikonpäivistä ainoa jolloin myös "ruuhka-aikana" on 10 minuutin vuoroväli. Eli vitosella nähdään neljä vuoroa ma-la ja vain kolme vuoroa su.

Vitoslinjan pitkiä päätepysäkkiaikoja (pääsääntöisesti 6-10 min) katsoessa herää kysymys, miksi tasaus suoritetaan Kauppatorilla eikä Olympialaiturissa. Keskustasta satamaan pyrkiviä tuskin kiinnostaa odottaa 10 minuuttia torilla ennen perille pääsyä (hyvässä lykyssä saattavat tosin ehtiä vaihtaa torilla edeltävään vitoseen). Eiraan matkustaville taasen olisi se ja sama seistäänkö ne minuutit Kauppatorilla vai Olympialaiturissa. Päätepysäkki Olympialaiturissa olisi ollut siinäkin mielessä hyvä juttu, että reilun päätepysäkkiajan olisi voinut käyttää hyödyksi lipunmyynnissä laivasta purkautuvalle väkijoukolle.
 
Kyllähän vitosellakin periaatteessa säästetään sunnuntaisin, koska se on viikonpäivistä ainoa jolloin myös "ruuhka-aikana" on 10 minuutin vuoroväli.

Totta!

Vitoslinjan pitkiä päätepysäkkiaikoja (pääsääntöisesti 6-10 min) katsoessa herää kysymys, miksi tasaus suoritetaan Kauppatorilla eikä Olympialaiturissa.

KT:lle tulee tilapäinen WC kuljettajille ja sen sijoitusmahdollisuus kai saneli tuon päättärin, jos nyt olen oikein ymmärtänyt.
 
KT:lle tulee tilapäinen WC kuljettajille ja sen sijoitusmahdollisuus kai saneli tuon päättärin, jos nyt olen oikein ymmärtänyt.

Mutta vitosen ajorupeamat on suunniteltu siten, ettei vessaa tarvita. Maksimipätkä on neljä kierrosta vitosta putkeen, mikä kestää noin kaksi tuntia eikä täten ylitä HKL:n ohjeistuksen mukaista ajoaikaa ilman WC-mahdollisuutta. Kuljettajanvaihdot suoritetaan Rautatieasemalla, minkä jälkeen on aina suunniteltu tauko Hakaniemeen ja täten pääsy myös vessaan, vaikka ajaisi koko päivän pelkkää vitosta.
 
Takaisin
Ylös