• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Helsingin seudun joukkoliikenne on eurooppalaista kärkeä

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Helsingin seudun joukkoliikenne jälleen eurooppalaista kärkeä

HSL-alue sijoittui jo toisen kerran peräkkäin kärkeen kansainvälisessä BEST-tutkimuksessa, jossa selvitetään asukkaiden tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen.

Helsingin seudulla 78 prosenttia kyselyyn vastanneista on tyytyväisiä alueen joukkoliikennepalveluihin. Toiseksi sijoittui Geneve (75 %) ja kolmanneksi Tukholma (72 %). Tutkimukseen osallistuivat tänä vuonna lisäksi Oslo ja Kööpenhamina.

Joukkoliikennettä suositellaan tutuillekin

Joukkoliikenteen tarjonta koetaan Helsingin seudulla paremmaksi kuin kilpailijakaupungeissa. Meillä tarjonta tyydyttää 71 prosenttia vastaajista, muualla keskimäärin 62 prosenttia. HSL-alueen asukkaista 81 prosenttia suosittelisi joukkoliikenteen käyttöä muille, kun vastaava osuus muissa BEST-kaupungeissa on keskimäärin 62 prosenttia.

HSL-alueella on kilpailijakaupunkeja enemmän niitä, jotka katsovat saavansa joukkoliikenteessä rahalleen vastinetta: täällä heidän osuutensa on 55 prosenttia, muissa kaupungeissa keskimäärin 35 prosenttia. Tyytyväisyys rahalle saatuun vastineeseen on kasvanut meillä tasaisesti, mikä voi johtua polttoaineiden kallistumisesta ja myös maltillisista lippujen hinnankorotuksista.

Muita heikommin Helsingin seutu sijoittuu henkilöstön palvelualttiutta koskevissa kysymyksissä. Meillä 59 prosenttia on tyytyväisiä henkilökunnan neuvontakykyyn ja ystävällisyyteen, kun osuus muissa kaupungeissa on kymmenen prosenttiyksikköä suurempi. Henkilöstöä koskevat arviot ovat meillä kuitenkin muuttuneet viimevuotisia myönteisemmiksi.

Luotettavuus kaipaa kohennusta

Eniten kasvoi tyytyväisyys informaation saatavuuteen. Nyt tyytyväisiä oli 52 prosenttia vastaajista, mikä on viisi prosenttiyksikköä enemmän kuin vuosi sitten. Tiedotus parani vastaajien mielestä erityisesti pysäkeillä ja asemilla, mihin lienee syynä kevyiden digitaalisten aikataulunäyttöjen lisääminen bussipysäkeille sekä poikkeustilanteista kertovat kuulutukset ja reaaliaikaiset infonäytöt juna-asemilla.

Joukkoliikenteen luotettavuus on vastaajien mielestä heikentynyt. Palvelua piti luotettavana 54 prosenttia vastaajista eli neljä prosenttiyksikköä vähemmän kuin 2010. Siitä huolimatta tulos on BEST-joukon toiseksi paras Geneven jälkeen. Meillä luotettavuutta ovat todennäköisesti verottaneet ankarien talvisäiden aiheuttamat liikenneongelmat.

Oppia kilpakumppaneilta

BEST-tutkimuksen asukaskyselyillä pyritään myös hankkimaan uutta tietoa tekijöistä, joita kehittämällä joukkoliikenteen käyttöä voidaan lisätä. Benchmarking-prosessin avulla kaupungit vaihtavat ideoita ja oppivat toisiltaan uusia toimintatapoja ja hyviä käytäntöjä.

Vuosittain toistuvaan prosessiin kuuluu maaliskuussa tehtävä tutkimus, jossa selvitetään mukana olevien kaupunkien joukkoliikenteen vahvuudet ja heikkoudet. Tulosten vertailukelpoisuus varmistetaan toteuttamalla puhelinhaastattelut kaikissa kaupungeissa samanaikaisesti ja samansisältöisinä.

Tänä vuonna BEST-tutkimus toteutettiin ensimmäistä kertaa kaikissa HSL:n jäsenkunnissa (Helsinki, Espoo, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi ja Vantaa), joissa haastateltiin yhteensä noin 1 700 henkilöä. HSL toimii BEST-tutkimuksen puheenjohtajana 2011 - 2012.



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Taaskaan ei oikein voi välttyä vaikutelmalta, että pääkaupunkiseutulaiset ovat vähään tyytyväisiä eivätkä halua valittaa, kun tiedossa on, että joukkoliikenteen tarjonta on monissa muissa vertailun kaupungeissa vähintäänkin samaa tasoa. Teettääkö joku näitä vertailuja riippumattomilla asiantuntijoilla? Siis ei kyselytutkimuksia asukkaille, vaan vuoro- ja reittitarjonnan (poikittaisliikenne), täsmällisyyden, alueellisen kattavuuden, esteettömyyden, kaluston laadun jne. vertailua? Ymmärrän, että homma on luultavasti useita kertaluokkia vaikeampi kuin kyselytutkimus ja että eri kaupungit eivät asetu rakenteensa puolesta samalle viivalle mitenkään yksioikoisesti, mutta silti esimerkiksi pohjoismaiset pääkaupungit (pl. Reykjavik) olisivat hyvinkin vertailukelpoisia.
 
Taaskaan ei oikein voi välttyä vaikutelmalta, että
jos suomalaiset pärjäävät jossain tutkimuksessa, niin sitä yritetään nollata tai väheksyä. Vrt. Pisa-tutkimus.
Mikä ihme siinä on niin väärin, jos HSL-alueen asukkaat ovat tyytyväisiä alueensa joukkoliikenteeseen?
 
Mikä ihme siinä on niin väärin, jos HSL-alueen asukkaat ovat tyytyväisiä alueensa joukkoliikenteeseen?

Ei siinä ole mitään väärää, sehän on hieno juttu.

Väärää tässä on tapa, jolla asiasta tiedotetaan. Jos tiedotettaisiinkin, kuten sanot, että asukkaat ovat tyytyväisiä joukkoliikenteeseensä, se olisi ihan OK. Mutta jos asia väännetään niin, että meillä on Euroopan paras joukkoliikenne, kuten taannoin tätä Bestistä uutisoitiin, niin sehän menee ihan metsään.
 
Väärää tässä on tapa, jolla asiasta tiedotetaan. Jos tiedotettaisiinkin, kuten sanot, että asukkaat ovat tyytyväisiä joukkoliikenteeseensä, se olisi ihan OK.
Niin, HSL:n tiedote alkaa näin:
HSL sanoi:
HSL-alue sijoittui jo toisen kerran peräkkäin kärkeen kansainvälisessä BEST-tutkimuksessa, jossa selvitetään asukkaiden tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen.
Ongelma on siinä, miten tämä asia tulkitaan ja ymmärretään. Tämähän ei tarkoita sitä, että HSL:n joukkoliikenne on parempaa kuin jossain muussa kaupungissa, koska haastatteluiden vastaajat eivät vertaa omaa kaupunkiaan muihin kaupunkeihin. Tiedote jatkuu näin:
HSL sanoi:
Helsingin seudulla 78 prosenttia kyselyyn vastanneista on tyytyväisiä alueen joukkoliikennepalveluihin.
Tässä nyt viitataan löyhästi siihen, että kysymys onkin vain vastaajien oman alueen joukkoliikenteen arvioinnista, ei vertailusta mukana olevien kaupunkien kesken.

Minusta koko BEST-tutkimus on täysin turha tutkimus, joka ei anna eväitä kenellekään eikä mihinkään. Asiakastyytyväisyystutkimuksessa on mieltä, kun selvitetään asiakkaiden tyytyväisyyttä tarjolla oleviin vaihtoehtoisiin hyödykkeisiin. Nyt selvitetään eri asiakasryhmien tyytyväisyyttä eri tuotteisiin. Samaa asiaa, kuin selvitettäisiin, ovatko asiakkaat tyytyväisiä ravintolapalveluihin vai ruohonleikkureihin. Mitä hyötyä on tiedosta, että asiakkaat ovat tyytyväisempiä ruohonleikkureihin kuin ravintolapalveluihin (jos sellainen olisi tulos)?

Ehkä tämä tutkimus kohta katoaa omaan mitättömyyteensä. Euroopassa on pelkästään ratikkakaupunkeja kolmatta sataa, tässä ”eurooppalaista kärkeä” todistelevassa tutkimuksessa näyttää olevan mukana enää 5 kaupunkia. Muut ovat varmaankin ymmärtäneet, että koko touhu on pelkkää huuhaata.

Antero
 
Uskomatonta, ettei luettua ymmärretä edes Suomen upeimmassa sanomalehdessä, sillä onhan suomalaisten lukutaitokin ollut OECD-maiden paras.
 
Niin, HSL:n tiedote alkaa näin:

Ongelma on siinä, miten tämä asia tulkitaan ja ymmärretään. Tämähän ei tarkoita sitä, että HSL:n joukkoliikenne on parempaa kuin jossain muussa kaupungissa, koska haastatteluiden vastaajat eivät vertaa omaa kaupunkiaan muihin kaupunkeihin. Tiedote jatkuu näin:

Tässä nyt viitataan löyhästi siihen, että kysymys onkin vain vastaajien oman alueen joukkoliikenteen arvioinnista, ei vertailusta mukana olevien kaupunkien kesken.

Minusta koko BEST-tutkimus on täysin turha tutkimus, joka ei anna eväitä kenellekään eikä mihinkään. Asiakastyytyväisyystutkimuksessa on mieltä, kun selvitetään asiakkaiden tyytyväisyyttä tarjolla oleviin vaihtoehtoisiin hyödykkeisiin. Nyt selvitetään eri asiakasryhmien tyytyväisyyttä eri tuotteisiin. Samaa asiaa, kuin selvitettäisiin, ovatko asiakkaat tyytyväisiä ravintolapalveluihin vai ruohonleikkureihin. Mitä hyötyä on tiedosta, että asiakkaat ovat tyytyväisempiä ruohonleikkureihin kuin ravintolapalveluihin (jos sellainen olisi tulos)?

Minusta vaikuttaa, että tässä kritisoidaan BEST tutkimusta vain siitä syystä, ettei se satu tukemaan tällä foorumilla ahkerasti levitettyjä harhaluuloja Helsingin seudun joukkoliikenteen huonoudesta.
 
Minusta vaikuttaa, että tässä kritisoidaan BEST tutkimusta vain siitä syystä, ettei se satu tukemaan tällä foorumilla ahkerasti levitettyjä harhaluuloja Helsingin seudun joukkoliikenteen huonoudesta.
Siis viiden kaupungin otos muutamasta sadasta osoittaa mielestäsi luotettavasti mikä on niiden satojen kaupunkien tilanne? Ja palveluita voidaan väittää toisiaan paremmiksi kyselemällä mielipiteitä ihmisiltä, jotka eivät tiedä kaikista palveluista mitään eikä heiltä edes kysytä niistä palveluista, joita he eivät tunne? Eli kun ei ole vastattu siihen, mitä ei ole kysytty, saadaan kuitenkin vastaus siihen, mitä ei kysytty.

Antero
 
Best tutkimuksen tulokset ovat oikein hyvin linjassa muidenkin joukkoliikennetutkimusten kanssa. Helsingin seudun joukkoliikenne on kansainvälisessä vertailussa oikein hyvää. Toki parantamisen varaakin löytyy, ei siinä mitään.

Ja toki rakenteilla ja suunnitteilla on hankkeita, jotka parantavat joukkoliikenteen toimivuutta merkittävästi kuten metro Matinkylään ja Kivenlahteen, Laajasalon ratikka, Pisara ja Jokeri.

Meidän on syytä olla ylpeitä siitä ihan hyvästä tasosta, jolla Helsingin seudun joukkoliikenne toimii nykyään. Nyt pitää vaan toivoa, että Helsingin seudun joukkoliikennettä pystytään kehittämään jatkossakin yhä paremmaksi, koska kehittämisen varaa on toki paljon.
 
Best tutkimuksen tulokset ovat oikein hyvin linjassa muidenkin joukkoliikennetutkimusten kanssa.
Kuten minkä muiden tutkimusten?

Mutta vastaa nyt edes siihen, onko 5 kaupunkia mielestäsi hyvin edustava kertomaan jotain muutamasta sadasta kaupungista?

Antero
 
Vaihteeksi Ylen Aikainen on ”tutkimuksessaan” vertaillut joukkoliikennettä kansainvälisesti:
Helsinkiläinen pyöräilee, pariisitar kipuaa bussiin
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on mainettaan parempi
Valitut kuusi vertailukaupunkia ovat vain valitettavasti siinä määrin eri suuruusluokissa, ettei niiden rinnastaminen ole kovin oikeudenmukaista.
Mutta onneksi tällä kertaa ei kovin paljon hehkutella Helsingin seudun joukkoliikenteen erinomaisuudella (mikä olisikin aika perusteetonta, kun esim. julkisen liikenteen 25% matkaosuus on näistä kaupungeista toiseksi huonoin, vaikka kuntien rahoitus onkin Helsingin seudulla huipputasoa).
Sen sijaan kevyen liikenteen tilanne Helsingissä on tässä vertailussa erittäin hyvä.
 
Takaisin
Ylös