Näytetään tulokset 1-1/1

Viestiketju: Uuden raitiovaunun muoto hahmottumassa

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5780

    oletus Uuden raitiovaunun muoto hahmottumassa

    Nimi: NRV_net.jpg
Katselukertoja: 877
Koko: 49,2 KB

    Helsinkiin hankittavien uusien raitiovaunujen suunnittelutyö etenee. Vaunujen tilaaja HKL ja ne toimittava Transtech ovat nyt määritelleet vaunujen muotoilun rakenteellisten ratkaisujen osalta. Sen sijaan vaunun värityksestä tai sisätilojen materiaaleista ei ole vielä tehty päätöksiä.

    Uuden raitiovaunun muodoissa on haettu modernia ilmettä ja ajattomuutta sekä pyritty yhtenevyyteen jo olemassa olevan vaunukaluston kanssa. Vaunun muotoilun ovat suunnitelleet yhteistyössä HKL:n tilaamana sisustusarkkitehti Jouni Riikonen Windell & Riikonen Design Oy:stä sekä Transtechin muotoilijaryhmä IDIS Design Oy:stä.

    Lopullisesti vaunu istutetaan kaupunkikuvaan ulkoasunsa puolesta tulevana syksynä, kun vaunun värityksen yksityiskohdista päätetään; vihreä tulee kuitenkin jatkossakin säilymään Helsingin raitiovaunujen päävärinä.

    Raitiovaunun muotoiluun ovat vaikuttaneet monet käyttäjäryhmät, joita HKL on kuullut vaunun suunnittelussa. Tulevan vaunun sisätiloista on rakennettu mittasuhteiltaan oikean kaltainen, puinen mallivaunu Ouluun, johon käyttäjiä edustavat erityisryhmät ja HKL:n henkilökunta ovat käyneet tutustumassa.

    Muotoiluun on vaikuttanut myös liikenneturvallisuus, joka näkyy mm. siinä, että vaunun puskurin alaosa on aavistuksen eteenpäin työntyvä. Rakenne lisää jalankulkijoiden turvallisuutta mahdollisissa liikenneonnettomuuksissa.

    Myös vaunun rakenne ohjaa joitakin muotoiluratkaisuja. Koska vaunu on kokonaan matalalattiainen, vievät vaunun pyörät tilaa matkustamosta. Osa istuimista on siksi rakennettu pyörätilan päälle vastakkain istuttaviksi. Erityistä huomiota on kiinnitetty sisätiloissa mm. tartuntakahvoihin ja kontrastiraitojen sekä valojen näkyvyyteen. Uusi vaunu on nykyisiä hiukan leveämpi, ja istuinväljyys siten parempi.

    Raitiovaunujen elinkaari on erittäin pitkä, ja uudet vaunut rakennetaan kestämään jopa 40 vuotta. Tämän vuoksi myös vaunuissa käytettävät materiaalit ja rakenteiden kunnossapidettävyys on pidettävä mielessä vaunun muotoja haettaessa.

    Uusia vaunuja hankitaan ensimmäisessä vaiheessa 40 kappaletta Helsingin laajentuvan raitioliikenteen tarpeisiin. Uusi vaunu on 27,3 metriä pitkä ja siinä on 73 kiinteää istuinpaikkaa. Kaikkiaan paikkamäärä nousee yli 140. Vaunussa on tilaa myös neljälle pyörätuolille tai lastenvaunuille.



    Lue uutinen HKL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 29.06.2011 kello 10:35. Syy: päivitetty

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin raitiovaunun raideleveys
    kirjoittanut padoz foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 07.01.2015, 19:28
  2. Miksi raitiovaunun hankintahinta on bussia kalliimpi?
    kirjoittanut Ertsu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 11.05.2009, 19:01
  3. HKL: Raitiovaunun matalalattiaosan valmistus käyntiin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.11.2008, 12:20
  4. HKL:n suunnitelmat oman raitiovaunun kehittämisestä
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 99
    Viimeisin viesti: 19.10.2008, 20:05
  5. Raitiovaunun saasteettomuus
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 15.04.2008, 20:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •