• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Raitiolinja 3T poikkeusreitillä keskustassa 4.-10.7.

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Raitiolinjalla 3T poikkeusreitti keskustassa

Raitiolinja 3T ajaa koko viikon 4. - 10.7. poikkeusreittiä. Vaunut eivät aja Kampin osuutta Fredrikinkatu - Urho Kekkosen katu - Annankatu - Simonkatu, vaan käyttävät poikkeusreittiä Arkadiankatu - Mannerheimintie - Kaivokatu.

Kampissa linjan 3T käytöstä jäävät pois pysäkkiparit Kamppi (M) ja Simonkatu. Poikkeusreitillä vaunut pysähtyvät Luonnontieteellisen museon ja Lasipalatsin pysäkeillä.

Poikkeusjärjestely johtuu vaihdeyhteyden rakentamisesta Urho Kekkosen kadulta Malminrinteelle.



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Poikkeusjärjestely johtuu vaihdeyhteyden rakentamisesta Urho Kekkosen kadulta Malminrinteelle.

Onko tosiaan niin, ettei samalla rakenneta yhteyttä Malminrinteeltä Fredrikinkadulle? Muistelisin, että se näkyi piirustuksissa vielä joskus, tai sitten olen vaan koko ajan ajatellut että ilman muuta se tehdään. Miksi sitä ei tehtäisi? Esimerkiksi linjan 8 poikkeureitti Kampin ja Ruoholahdenkadun ja viime kesänä rakennetun uuden yhteyden kautta ei onnistu ilman sitä. Kuinka suuresta kuluerästä tällaisessa on kyse?
 
Onko tosiaan niin, ettei samalla rakenneta yhteyttä Malminrinteeltä Fredrikinkadulle? Muistelisin, että se näkyi piirustuksissa vielä joskus, tai sitten olen vaan koko ajan ajatellut että ilman muuta se tehdään.
Tästä on jossain kirjoitettukin. Syy on kadun / risteyksen geometriassa. Vaihteiden kielisovituksia ei saa suoralle pohjalle. Eli ne tulisivat pystykaarteeseen. Se ei käy.
 
Tämän työn olisi voinut hyvin jättää ensi kesään, koska liikenne uudella osuudella alkaa aikaisintaan elokuussa 2012. Nyt vaihteet ovat Varioiden syötävänä ja kolmosten turhana hidasteena vuoden päivät. Onneksi Itämerenkadulla ei tehty samaa virhettä ja pistetty vaihteita Länsisatamankadulle yli vuotta ennen liikenteen alkua.
 
Tästä on jossain kirjoitettukin. Syy on kadun / risteyksen geometriassa. Vaihteiden kielisovituksia ei saa suoralle pohjalle. Eli ne tulisivat pystykaarteeseen. Se ei käy.

Eikö tätä ongelmaa olisi voitu ratkaista eteenvedetyllä kielisovituksella? En tietenkään varsinaisesti tunne raitoradan rakentamisen teknisiä hienouksia, mutta olettaisin tällä tavalla voitavan siirtää vaihteen kielen sopivan suoraan kohtaan. Ja eteenvedettyjä sovituksia on jo rakennettu meillä, joten Helsingin erityisolosuhteetkaan eivät voi olla esteenä...
 
Eikö tätä ongelmaa olisi voitu ratkaista eteenvedetyllä kielisovituksella?
Siinäkin on oma ongelmansa, koska se eteenveto olisi tullut Malminrinteeseen pysäkin kohdalle. Silloin kävisi niin, että pääsuunta eli UKK:lta tuleva vaunu tulisi kiskon leveyden verran kauemmas pysäkkikorokkeesta, jolloin tulisi mind the gap -tilanne.

Suunnassa UKK:lle ongelma on muuten sama, mutta pääsuunta olisi tullut lähelle pysäkkiä ja poikkeussuunta vähän kauemmas, joten tuon olisi vielä voinutkin hyväksyä.
 
Jos suunta Fredalta Malminrinteelle ei ole ongelmallinen itsessään, poikkeusliikenteen tarpeisiin se lienee ihan riittävä ratkaisu puolenvaihtovaihteilla. Puolenvaihdot syväuraisesti kun eivät haittaa pääsuuntia.
 
Tämän työn olisi voinut hyvin jättää ensi kesään, koska liikenne uudella osuudella alkaa aikaisintaan elokuussa 2012.

Tekisi mieli melkein jo sanoa, että jokaikinen rakennettava vaihde kannattaisi jättää rakentamatta ennen kuin syväuraisista vaihteista saadaan päätös.
 
Takaisin
Ylös