Näytetään tulokset 1-1/1

Viestiketju: Syksyn tarjouskilpailussa Espoon, Keravan ja Vantaan sekä seutuliikenteen bussilinjoja

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5788

    oletus Syksyn tarjouskilpailussa Espoon, Keravan ja Vantaan sekä seutuliikenteen bussilinjoja

    Syksyn tarjouskilpailussa Espoon, Keravan ja Vantaan sekä seutuliikenteen bussilinjoja

    HSL järjestää syksyllä tarjouskilpailun Espoon, Keravan ja Vantaan sisäisillä linjoilla ja seutulinjoilla. Näiden linjojen nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät elokuussa 2012. Tarjouskilpailu käydään syksyn aikana ja HSL:n hallitus päättää ratkaisusta tämän vuoden lopussa.

    Kilpailutettava liikenne käsittää kaikkiaan noin 14,5 miljoonaa linjakilometriä vuodessa eli 16 prosenttia kaikista HSL:n tilaaman bussiliikenteen linjakilometreistä. Liikenteen hoitoon tarvitaan arkisin 166 bussia.

    Länsimetro ja Kehärata vaikuttavat sopimuksiin

    Kilpailussa on mukana useita linjoja, joiden liikennöinti on sidoksissa Länsimetron tai Kehäradan valmistumiseen. Näissä kilpailukohteissa uusi sopimuskausi jatkuu raideyhteyksien käynnistymiseen saakka, enintään kuitenkin vuoden 2019 kesäliikenteen loppuun. Länsimetron arvioidaan valmistuvan aikaisintaan vuoden 2015 lopulla ja Kehäradan vuoden 2014 lopulla.

    Länsimetron ja Kehäradan valmistuttua niiden vaikutusalueilla siirrytään bussiliikenteessä liityntälinjastoon. Tässä yhteydessä linjojen liikenteeseen voidaan tehdä yleisiä sopimusehtoja suurempia muutoksia, jos sopimusta jatketaan optiolla.

    Kilpailutetun liikenteen sopimuskausi on pääsääntöisesti 7 vuotta. Liikennöintisopimuksiin sisältyy myös mahdollisuus enintään kolmen vuoden jatko-optioon. Option käyttäminen edellyttää molempien osapuolten hyväksyntää ja sitä, että liikenne on hoidettu hyvin sopimuskaudella.

    HSL on neuvotellut jatko-optioiden käytöstä seutulinjoilla 112, 360, 361, 362, 363, 364 ja 539, joiden sopimuskausi päättyisi elokuussa 2012. HSL:n hallitus päätti jatkaa näiden linjojen liikennöintisopimuksia elokuuhun 2013 saakka. Liikennöitsijät ovat hyväksyneet sopimuskauden jatkamisen.

    Liikennöintisopimusten jatkamisen ansiosta bussiliikenteen tarjouskilpailuihin voidaan koota suurempia liikennekokonaisuuksia, jotka mahdollistavat tehokkaan alueellisen suunnittelun.

    Bussiliikenteen hankintaperiaatteisiin tarkistuksia

    HSL:n kahdella edellisellä kilpailukierroksella on noudatettu elokuussa 2010 vahvistettuja uusia hankintaehtoja. Uudistuksen tavoitteena oli parantaa liikennepalvelun laatua, vähentää päästöjä ja hillitä kustannusten nousupaineita. Kilpailukierrosten tulokset tukivat tavoitteita, mutta vaikutuksista ja liikennöitsijöiden antamasta palautteesta on noussut esiin myös joitakin ehtojen tarkistustarpeita.

    Tarkistuksilla HSL pyrkii saamaan aikaan kustannussäästöjä ja tehokkuutta mahdollistamalla entistä tarkoituksenmukaisemmat kalustohankinnat. Esimerkiksi päästöjen pisteytyksessä palataan Euro-luokkiin perustuvaan käytäntöön. Merkki- ja mallikohtaisiin mittauksiin perustuva päästöjen pisteytys on aiheuttanut tulkintaongelmia mm. siksi, että mallien väliset erot ovat usein vähäisiä eikä menettely tue uusien bussimerkkien ja -mallien tasapuolista kohtelua. Eurooppalaista standardia väljemmät ovien, käytävien ja penkkien mitoitukset arvioidaan uudelleen. Muutoksilla HSL haluaa edistää toimivaa kilpailua kalustomarkkinoilla.

    Haitallisia lähipäästöjä pisteytettäessä Euro-luokkiin perustuvissa pisteportaissa otetaan kuitenkin huomioon mittauksilla saadut todelliset päästöarvot. Hiilidioksidipäästöiltään referenssitasoa selvästi paremmalle kalustolle eli päästöjä vähentäville käyttövoimaratkaisuille kuten hybridi- ja sähköbusseille annetaan hyvitystä.

    Biopolttoaineen käyttöä ei enää oteta huomioon tarjousten pisteytyksessä. Sen sijaan HSL voi maksaa hyvitystä toteutuneesta hiilidioksidipäästöjen ja haitallisten lähipäästöjen vähentymisestä, joka saadaan aikaan biopolttoaineilla, pakokaasujen jälkikäsittelylaitteilla tai muilla sopimusten vaatimuksia paremmilla teknisillä ratkaisuilla. Hyvitys voitaisiin maksaa esimerkiksi jakamalla vuosittain määriteltävä bonussumma. Näin biopolttoaineiden päästövaikutusten arvioinnissa voidaan soveltaa aina uusinta tietoa ja uusimpia EU-normeja. HSL:n hallitus päättää mahdollisen bonusjärjestelmän käyttöönotosta ja hyvitysmallista erikseen.



    Lue uutinen HSL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 24.08.2011 kello 13:52. Syy: päivitetty

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 68
    Viimeisin viesti: 26.03.2013, 22:08
  2. Helsingin, Espoon ja Vantaan vanhoja aikatauluja
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 30.01.2013, 23:06
  3. HSL: Espoon, Kauniaisten ja Vantaan palvelulinjoilla reittimuutoksia 15.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.08.2011, 11:00
  4. HSL: Vähäpäästöisiä ja ilmastoituja busseja Espoon ja Vantaan bussilinjoille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.12.2010, 11:40
  5. Keravan seutuliikenteen 2 ensimmäistä vuotta
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 02.01.2009, 23:06

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •