• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Tutustu uusiin aikataulumalleihin ja kerro mielipiteesi

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Tutustu uusiin aikataulumalleihin ja kerro mielipiteesi

Muutamille Helsingin bussi- ja ratikkapysäkeille on ilmestynyt uudentyyppisiä pysäkkiaikatauluja. HSL kerää syyskuussa käyttäjien mielipiteitä pysäkkiaikataulujen jatkokehitystä varten. Tutustu koekäytössä oleviin aikatauluihin:

Ratikka-aikataulu (pdf, 214 kB): Näytä liitetiedosto 0107_ooppera_1140436.pdf

Bussiaikataulu (pdf, 222 kB): Näytä liitetiedosto 1307_apollonkatu_1130103.pdf

Anna palautetta uusista aikataulumalleista.

Aikataulumalleja kokeillaan Oopperan ratikkapysäkeillä Mannerheimintiellä ja Helsinginkadulla, Asemapäällikönkadun pysäkillä Pasilassa ja Apollonkadun bussipysäkillä Töölössä sekä viikon 37 alkupuolelta lähtien myös Liisanpuistikon bussipysäkillä Kruununhaassa. HSL:n haastattelijat kysyvät asiakkaiden mielipiteitä pysäkeillä.

Pysäkkiaikataulujen tuottaminen on laaja tehtäväkokonaisuus. Asiakkaiden toiveissa on helppolukuinen, riittävän suurin kirjaimin ja numeroin laadittu esitystapa, joka näkyy hyvin myös pimeässä. Myös heikkonäköiset ovat viestittäneet aktiivisesti toiveitaan soveltuvista väreistä ja kirjasintyypeistä.

Taustatyönä pysäkkiaikataulujen kehitystyölle HSL on selvittänyt käyttäjien mielipiteitä asiakaspaneelikeskustelujen avulla.

Käytännön rajoituksia merkkikoon suurentamiselle asettaa kuitenkin pysäkeillä käytössä oleva tila. Vilkkailla pysäkeillä pysähtyy useita busseja ja vuorotiheys on runsas, joten aikatauluille tarvitaan paljoni tilaa. Harvemman liikenteen alueilla matkustajainformaation käytössä saattaa olla vain yksi pysäkkitolppaan kiinnitetty kehikko.

Syyskuussa testattaviin aikatauluihin on lisätty sinistä tai vihreää väriä luettavuuden helpottamiseksi. Malli ei ole lopullinen. Muokkaustyö jatkuu lokakuussa asiakaskyselyn pohjalta.

Seuraavassa vaiheessa malliin tehdään tarvittavat muutokset ja kokeilua laajennetaan muiden HSL:n jäsenkuntien alueelle. Tavoitteena on löytää aikataulumalli, joka soveltuu hyvin erityyppisille pysäkeille.

Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Selkeämmät kuin nykyiset. Mutta kun HSL-alue on nyt niin laaja, niin yksi muotti ei sovi joka paikkaan. Tuollainen koonti, jossa kaikki linjat ovat yhdellä paperilla, on ihan OK sellaisissa paikoissa, jossa linjatunnuksia on paljon ja lähtöjä vähän. Kuten joku Espoon tai Vantaan laita-alue. Sen sijaan sellaisissa paikoissa, jossa linjoja on vähän ja ne kulkevat tiheästi, linjakohtainen aikataulu on selkeämpi.

Jos kahden standardin systeemi on hankala, niin tuon voisi hoitaa niin, että ratikka-aikataulut ovat linjakohtaisia ja bussiaikataulut nykymallisia. Mieluiten kuitenkin ottaisin kantakaupungin bussilinjat tässä osaksi ratikkastandardia.
 
Mä pidän tuosta uudesta aikataulumallista ja eteenkin siinä käytettävästä numerofontista; tuota voidi käyttää myös pysäkkikylteissä ja mahdollisesti myös liikennevälineiden linjakilvissä. Myös ajatus yhtenäisestä standardista kautta koko HSL-alueen saa varman tukeni.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs jos minuuttisarakkeen minuutit olisivat järjestelty pystysarakkeisiin? Vasemmalle päin pienet minuutit, oikealle suuret minuutit. Siitä osaisi heti katsoa kellonajan mukaan oikeaan kohtaan, eikä selata koko listaa jossa minuutit voivat olla missä kohdassa tahansa.
 
Tässä malli, joka olisi mielestäni yksinkertaisinta ymmärtää. Pärnussa oli samalla tavalla kaikki lähdöt listana ja kyllä se mahtuu, kun ei ole kolmea eri listaa eri päiville. Pärnussa kirjasinkoko oli kolmin- ellei nelinkertainen HSL:n nykyaikataulujen kirjasinkokoon. Pärnussa linjoja samalla pysäkeillä oli jopa 20 kpl mutta toisaalta vuoroväli 30 min ruuhka-aikaan. Myöskin pe-la väliset lähdöt voi merkata tähän ilman erikoismerkintöjä. Pärnussa ymmärsin tulkata aikataulua perehtymättä niihin sekuntiakaan.
Malli.PNG
Malliaikataulun tieto on tekaistua.
Jos kirjasimen korkeus on 5 mm, mahtuu 1,4m korkealle taululle tällä mallilla 280 lähtöä. Keskivertopysäkillä on alle 200 lähtöä, joten taulu voi olla useassa tapauksessa matalempi. Ääritapauksissa lähdöt voisi sijoittaa kahdelle riville.
 
Mitäs jos minuuttisarakkeen minuutit olisivat järjestelty pystysarakkeisiin? Vasemmalle päin pienet minuutit, oikealle suuret minuutit. Siitä osaisi heti katsoa kellonajan mukaan oikeaan kohtaan, eikä selata koko listaa jossa minuutit voivat olla missä kohdassa tahansa.

Mäkin mietin vähän tuota, mutta huonona puolena on, että sitten minuuttisarakkeista tulee valtavan leveitä ja ne vievät kaikkialla saman leveyden (pysäkillä jossa menee 120 bussia tunnissa tai 2 bussia tunnissa). Tai jos ne jaetaan monelle riville, ne vievät aina monta riviä. Kun jos niiden visuaalinen rakenne vaihtelisi, se vasta sekavaa olisikin.

---------- Viesti lisätty kello 0:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:13 ----------

Jos kahden standardin systeemi on hankala, niin tuon voisi hoitaa niin, että ratikka-aikataulut ovat linjakohtaisia ja bussiaikataulut nykymallisia.

Toisaalta hyvin monta ratikkapysäkkiä on sellaista, jossa menee kaksi linjaa ja kumpikin linja kelpaa suurimmalle osalle matkustajia. Näille kaikille tulee silloin kahden aikataulun katsomisen vaiva. Ratikkapysäkit ovat toisaalta aika marginaalinen ongelma, kun suurimmalla osalla on ne Helmi-näytöt. Siksi ennemmin standardiaikataulut ratikkapysäkeillekin, kun niitä niin harvoin tarvitaan.

Pahoin pelkään vain, että tuo Apollonkadun esimerkki indikoi, että vanhaa sisäinen/seutulinja-jakoa jatketaan. Apollonkadullahan menee tasan yksi seutulinja, 205, jota ei nyt tuossa olekaan mukana. Eikä sitä näytetä edes niillä pienillä patteriaikataulunäytöillä. Saisivat jo korjata tämän. Parempi jaottelu olisi, että yhdestä aikataulusta näkee Haartmaninkadun suuntaan kulkevat linjat (14, 14B, 18, 205) ja toisesta Topeliuksenkatua Manskulle jatkavat linjat (39, 41, 45) ja vaikka kolmannesta vielä 70T. Tätä logiikkaa voisi noudattaa myös muualla: kun pysäkillä selkeästi on kaksi-kolme erilaista linjarypästä, joissa monelle matkustajalle kelpaa ryppään mikä tahansa linja, ne laitetaan samaan listaan.
 
Pahoin pelkään vain, että tuo Apollonkadun esimerkki indikoi, että vanhaa sisäinen/seutulinja-jakoa jatketaan. Apollonkadullahan menee tasan yksi seutulinja, 205, jota ei nyt tuossa olekaan mukana. Eikä sitä näytetä edes niillä pienillä patteriaikataulunäytöillä. Saisivat jo korjata tämän. Parempi jaottelu olisi, että yhdestä aikataulusta näkee Haartmaninkadun suuntaan kulkevat linjat (14, 14B, 18, 205) ja toisesta Topeliuksenkatua Manskulle jatkavat linjat (39, 41, 45) ja vaikka kolmannesta vielä 70T. Tätä logiikkaa voisi noudattaa myös muualla: kun pysäkillä selkeästi on kaksi-kolme erilaista linjarypästä, joissa monelle matkustajalle kelpaa ryppään mikä tahansa linja, ne laitetaan samaan listaan.

Seutulinjoilla on monin paikoin erilliset pysäkkinumerot Helsingin alueella ja tästä syystä ne eivät tulostu samaan aikatauluun Helsingin sisäisten linjojen kanssa. On kuitenkin mahdollista, että jatkossa tästä jaottelusta luovutaan, jolloin kaikki linjat olisi mahdollista saada samaan tulosteeseen. Toisaalta joillakin vilkkailla pysäkeillä voisi ehkä olla vastakin tarpeen jonkinlainen jaottelu. Peruste voisi toki olla vaikkapa suunta, jos samaa pysäkkiä käyttävät linjat haarautuvat eri suunnille. Esimerkiksi Töölössä voisi olla yhdessä tulosteessa Munkkiniemen suuntaan menevät linjat ja toisessa Ruskeasuon suuntaan menevät.
 
Takaisin
Ylös