• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL perustaa uusia runkolinjoja joukkoliikenteen pääyhteyksien vahvistamiseksi ja linjaston selkeytt

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
HSL perustaa uusia runkolinjoja joukkoliikenteen pääyhteyksien vahvistamiseksi ja linjaston selkeyttämiseksi

HSL:n tuoreet suunnitelmat listaavat tärkeimmät poikittaisen joukkoliikenteen ja runkolinjaston kehittämistoimet pääkaupunkiseudulla seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tavoitteena on parantaa ja selkeyttää linjastoa, nopeuttaa matkantekoa ja vastata kasvavaan kysyntään.

Liikenteen kasvu on ennusteiden mukaan voimakkainta poikittaissuunnassa. Nykyisellään joukkoliikenteen kulkutapaosuus on tässä suunnassa muuta joukkoliikennettä pienempi. Parhaat mahdollisuudet lisätä joukkoliikenteen käyttöä on poikittaisessa joukkoliikenteessä, kun sen toimintaedellytyksiä parannetaan.

Helsingin seudun joukkoliikenne rakentuu tulevaisuudessa raideliikenteen varaan. Se muodostaa joukkoliikenteen kivijalan, mutta sitä täydentämään tarvitaan toimiva, busseilla liikennöitävä runkolinjasto. Bussien runkolinjat keskittyvät poikittaiseen liikenteeseen ja raideliikenteen vaikutusalueen ulkopuolella myös säteittäisille linjoille.

Kehä I:n taso on joukkoliikenteen kilpailukyvyn kannalta tärkein poikittaisliikenteen kehityskäytävä. Vuonna 2006 aloittanut Jokeri-linja on saavuttanut matkustajien suosion poikittaisliikenteen runkolinjana ja sen matkustajamäärät ovat kasvaneet noin 40 %. Uusi poikittainen runkolinja, Jokeri 2, Vuosaaren, Malmin ja Myyrmäen välille on tehokkain yksittäinen toimenpide, jolla voidaan parantaa poikittaisliikenteen yhteyksiä.

HSL:n suunnitelmissa vuosille 2012–2022 esitetään lukuisia kehittämistoimenpiteitä. Merkittävimpiin poikittaisliikenteen käytäviin perustetaan nykyisen Jokeri-linjan kaltaisia runkolinjoja. Pasilan tasolle on suunniteltu työnimellä Jokeri 0 viiden minuutin välein kulkeva linja Herttoniemestä Munkkivuoreen. Lisäksi Tiedelinjan tarjontaa vahvistetaan niin, että saadaan toimiva runkoyhteys Tapiolan ja Pasilan välille.

Myyrmäen ja Espoon välisiä yhteyksiä parannetaan aluksi lisäämällä vuoroja Vantaankosken ja Westendinaseman väliä liikennöivälle linjalle 510 ja myöhemmin ulottamalla Jokeri 2 Matinkylään asti. Vantaan tuleva Jokeri pohjautuu nykyisiin linjoihin 62 (Mellunmäki–Hakunila–Tikkurila) ja 52 (Tikkurila–Ylästö–Myyrmäki). Säteittäisiä runkolinjoja perustetaan Aviapoliksesta, Vantaankoskelta ja Kivistöstä Kamppiin sekä Leppävaarasta, Kivenlahdesta ja Soukasta Matinkylään. Lisäksi runkolinja tulee Tikkurilan ja Kalasataman välille.

Taajaan kulkevat runkolinjat houkuttelevat matkustajia

Kansainväliset kokemukset joukkoliikenteen runkolinjastoista ovat kannustavia. Runkolinjastoratkaisuilla on saatu merkittäviä hyötyjä: matka-ajat ovat lyhentyneet 20–50 % ja matkustajamäärät nousseet välittömästi runkolinjan aloittaessa. Muutamassa vuodessa matkustajia on saatu 30–50 % lisää, joissakin kohteissa jopa 100 prosenttia. Jotta tähän päästään, runkolinjoilla tulee olla tiheä vuoroväli, nopea liikennöinti, kattava liikennöintiaika ja sujuvat vaihdot.

HSL:n suunnitelman mukaan alueen runkolinjasto koostuu 11 bussilinjasta, joiden liikennöinnille ja kalustolle on määritelty konkreettiset vaatimukset. Runkolinjojen vuoroväli saa olla korkeintaan 10 minuuttia ja niiden on oltava liikenteessä klo 6.30–0.00. Bussien ja pysäkkien tulee olla esteettömiä ja linjojen helposti tunnistettavia.



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös