• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Uutta pysäkkikatostyyppiä kokeillaan Kampissa

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Kampin metroaseman viereen Fredrikinkadulle rakennetaan uudet, korkeatasoiset pysäkit Helsingin designpääkaupunkivuonna 2012. Kyse on HKL:n ja HSL:n käynnistämästä kehitysprojektista, jossa nostetaan keskeisten raitiovaunu- ja bussipysäkkien palvelutasoa nykyisestä. HKL:n johtokunta hyväksyi tänään hankkeen tilaamisen ulkomainosyhtiö JcDecauxilta.

Uudet pysäkkikatokset on suunnitellut muotoilija Stefan Lindfors. Pysäkkikatoksissa on nykyisiä katoksia suurempi katettu tila sääsuojana, enemmän mahdollisuuksia sähköiseen informaatioon sekä esteettömyys huomioitu mahdollisimman hyvin. Tavoitteena on nostaa joukkoliikenteen houkuttelevuutta parantamalla matkustusmukavuutta.

pysakkikatos_kamppi-1.jpg
Havainnekuva Tomi Toiviainen, Stefan Lindfors Ltd.
Havainnekuva pysäkkikatoksesta Fredrikinkadulla. Katoksen väriä ei ole vielä päätetty.



Kampin pilottihankkeessa uusia katoksia rakennetaan Fredrikinkadun yhdistetyille raitiovaunu- ja bussipysäkeille kaksi. Myöhemmin uusia pysäkkikatoksia pystytetään mahdollisesti myös muille vilkkaille joukkoliikenteen vaihtopaikoille. Pysäkin uusi ilme nostaa nämä joukkoliikenteen ns. solmukohdat esille muusta liikenneverkosta. Uusi katostyyppi ei tule kuitenkaan syrjäyttämään nykyisiä, Juha Leiviskän suunnittelemia katoksia, jotka säilyvät vallitsevana katostyyppinä.

HKL:n korkeatasoisten pysäkkien kehittämishanke on valittu osaksi Helsingin World Design Capital 2012 -juhlavuoden virallista ohjelmaa. Pysäkkikatosten modernisointi tuo muotoilun osaksi jokaisen kaupunkilaisen arkea, joka on myös Helsingin designpääkaupunkivuoden tärkeimpiä teemoja.

Pysäkkikatoksen prototyyppiä on kehitetty yhteistyössä eri matkustajaryhmien kanssa. Valmiit katokset nousevat Kamppiin ensi keväänä.

Alun perin pysäkkikatosten pilottihanke oli suunniteltu toteutettavaksi Hakaniemessä. Hakaniemen torikeskuksen rakentamisen valmistelun edettyä ennakoitua nopeammin oli perusteltua valita pilottialueeksi jokin muu käyttäjämäärältään ja ympäristöltään sopiva pysäkkialue, johon ei lähivuosina ole odotettavissa muutoksia.


Lisätietoa HKL:n johtokunnan esityslistasta/pöytäkirjasta 6.10.2011: www.hkl.fi/johtokunta

Katoksen havainnekuvat pdf-muodossa (kuvat Tomi Toiviainen, Stefan Lindfors Ltd.) Näytä liitetiedosto pysakkikatos_kamppi.pdf. Katoksen värityksestä ei ole vielä tehty päätöstä.



Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös