• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

VR: Junalauttaliikenne Turun ja Tukholman välillä loppuu

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Junalauttaliikenne Turun ja Tukholman välillä loppuu

Turun ja Tukholman välinen junalauttaliikenne loppuu vuodenvaihteessa, kun VR-konserni ja ruotsalainen Green Cargo luopuvat SeaRail-liikenteestään. Pääsyynä ovat kuljetusten pienentyneet volyymit ja heikko kannattavuus.

SeaRail Oy on tarjonnut junalauttakuljetuksia 20 vuoden ajan. Suomesta Ruotsiin on liikennöity suoraan junavaunuilla Turun junalauttasataman kautta tai katkaistuina kuljetuksina myös muista Suomen satamista. Kustannustason nousu sekä erot Suomen ja Ruotsin rautatiejärjestelmissä ovat vaikeuttaneet toiminnan laajentamista ja kannattavuuden parantamista.

Jatkossakin rautateiden rooli Itämeren ylittävässä tavaraliikenteessä säilyy esimerkiksi osana konttikuljetusten ketjua.

– VR-konsernin tavoitteena on kehittää eri kulkumuotojen yhteistyöhön perustuvia kuljetuksia. Rautatiekuljetusten kannattavuuden ehto ovat riittävän suuret kuljetuserät, toteaa logistiikkadivisioonan johtaja Erik Söderholm.

VR-konserni ja Green Cargo, jotka omistavat SeaRail-yhtiön puoliksi, luopuvat liikenteestä yhteisellä päätöksellä. Suomessa SeaRail työllistää yksitoista henkilöä, joita koskevat yt-neuvottelut on aloitettu. Ne pyritään saamaan päätökseen marraskuun aikana.



Lue tiedote VR-konsernin sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
VR yhtymän tiedote ilmeisesti kaunistelee asioita. Omistajaohjauksesta vastaavien tulisi puuttua asiaan ja pakottaa VR yhtymä myymään SeaRail-osakkeensa liikennöinnin jatkamisesta kiinnostuneille tahoille.
 
Rautatieliikenne, joka on VR yhtymän harjoittamana kannattamatonta, voi olla toisen toimijan toteuttamana kannattavaa. Esimerkiksi vaikka siksi, että VR yhtymä on keskittynyt tiettyihin liikennetyyppeihin. Nähdäkseni liikennöitsijälle, joka esimerkiksi erikoistuu tietyistä satamista lähtevään liikenteeseen, voi olla varsin hyvä markkinarako. Kun tunnen jonkin verran meriliikennöintipuolta, en lainkaan ihmettele, ettei VR yhtymän tyyppisellä toimintakulttuurilla menestytä tuollaisten yhteistyökumppanien kanssa.

Omistaja voi vallan hyvin antaa VR yhtymälle konserniohjeen, että sen tulee tarjota osuuttaan muille mahdollisille ostajille; vasta sitten tiedetään, onko niitä. Viitteitä Green Cargon kiinnostuksesta on ollut.

Suomessa tavaraliikenteen uusien yrittäjien tuloa on tähän asti estänyt tarkoituksellisesti vaikeaksi tehty lupamenettely sekä kaluston saatavuus - junalauttaliikenteessä olisi ainakin olemassa olevaa kalustoa.
 
Tässä on nyt kysymys tavaraliikenteesta junalautalla. Nykyisin konttien siirtely on niin nopeaa ja halpaa, että pitkä junalauttayhteys välillä, jossa raideleveyskin muuttuu ei vaikuta järin kannattavalta. Ruotsiin menee vain vähän malmia, kemikaaleja säiliövaunuissa jne, joita ei voida helposti kuljettaa konteissa.
 
Ruotsalaisella postivaunu-forumilla mainittiin, että kun banaanivaunuja ei ole enää näkynyt Värtanissa, niin Suomen banaanit lähtevätkin nyt Gööteporin banaanivarastolta jo rekka-autoilla tänne.
 
Kun tunnen jonkin verran meriliikennöintipuolta, en lainkaan ihmettele, ettei VR yhtymän tyyppisellä toimintakulttuurilla menestytä tuollaisten yhteistyökumppanien kanssa.
Anteeksi nyt, mutta nämä yksipuoliset näkemykset alkavat hieman toistaa itseään.:D
No, menen asiaan. Minullakin on kokemusta tuosta "meriliikennöintipuolesta" ja totean seuraavaa:

Ensinnäkin: merikonttiliikenne ja toisaalta lyhyempien etäisyyksien irtoperäliikenne on vallannut alaa mm.noilta jäykemmiltä junalauttakuljetuksilta. Lastinkäsittelytekniikka, koskien erityisesti merikontteja, on kehittynyt koko sen ajan mitä kontteja on ollut käytössä. Ja tässä noin 10 vuoden aikana konttikuljetuksiin liittyvä tarvittava tietoliikenne on mahdollistanut vieläkin tehokkaampaa lastinkäsittelyä ja se on kyllä nopeuttanut myös koko toimitusketjua. Tämä kehitystahti on mahdollistunut mm.sillä, että volyymit merikonttiliikenteessä ympäri maailman on erittäin suuria ja uusille toimintaa nopeuttaville ratkaisuille on automaattisesti suurta kysyntää. konttikuljetukset ovat myös kaikkien osapuolien kannalta ylivoimaisen joustavia.

Toiseksi: Kun huomioidaan edellämainittu ylivoimaisen tehokas konttiliikenne ja kun muistetaan Suomen ja Ruotsin välisen raideliikennettä hieman haittaava eri raideleveys voidaan ounastella tuon junalauttatoiminnan olevan erittäin haasteellista saada kannattamaan.

Kolmanneksi: M/S Sea Wind, jolla noita vaunuja kuljetetaan, on ollut virolaisella omistajavarustamolla jo pitkään myynnissä (ja myynnissä on tälläkin hetkellä useita muitakin aluksia, lieneekö putiikilla jonniverran ylikapasiteettia) Alushan toki ottaa muutakin rahtia kuin pelkkiä vaunuja eli ei sen rahtivolyymit pelkästään junalautta-liikenteen varassa ole ollut. Oma käsitykseni pitkästä myyntiajasta on se, että alus ei ole kovin helppo kaupattava johtuen mm.sen varustuksesta junalauttaliikenteeseen. Lisäksi alus on kyllä parhaat päivänsä jo nähnyt ja käytettyä tonnistoa haluavalle ostajalle on tarjolla runsaasti uudempaa (lue taloudellisempaa ja tehokkaampaa) vaihtoehtoa.
Korvaavia junalauttoja Sea Windin tilalle varmastikin olisi saatavilla. Eri asia onkin, kannattaisiko moinen investointi?

Näin tulen parin edellisten kommentoijien kanssa samoille linjoille ja totean olevan erittäin epätodennäköistä, että joku taho tuota liikennettä alkaisi vakavissaan pyörittää. Ja siitä liikenteestä kun vielä tekee voitollista niin se jo olisikin kova temppu.

---------- Viesti lisätty kello 0:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:35 ----------

Ruotsalaisella postivaunu-forumilla mainittiin, että kun banaanivaunuja ei ole enää näkynyt Värtanissa, niin Suomen banaanit lähtevätkin nyt Gööteporin banaanivarastolta jo rekka-autoilla tänne.

Tuotanoin..mitkä banaanit tuollaista reittiä pitkin Suomeen tulee? Ainakin isoihin kaupan keskusliikkeisiin hankittavat banskut tulevat valtamerilaivoilla yleensä Saksaan. (ja siellä yleensä Hampuriin.) Siitä sitten lastaus irtoperiin ja lauttojen kyydissä Suomeen banaanikypsyttämöihin, joissa niitä kypsytellään etyleenillä myyntiin sopiviksi.
En silti väitä, etteikö moista reittiä ruåttin kautta voisi joku taho käyttää, mutta siinä tapauksessa kyse on erittäin pienestä osuudesta jos verrataan Suomessa myytyihin banaaneihin yleensä.
 
Näin tulen parin edellisten kommentoijien kanssa samoille linjoille ja totean olevan erittäin epätodennäköistä, että joku taho tuota liikennettä alkaisi vakavissaan pyörittää. Ja siitä liikenteestä kun vielä tekee voitollista niin se jo olisikin kova temppu.

Näin voi olla, mutta sitähän ei voi tietää kun tuota liiketoimintaa ei tarjottu avoimesti myyntiin vaan päätettiin vain lopettaa. Jos joku olisi sen ostanut niin kannattavuuden pähkäily olisi ollut ostajan murhe, ei VR:n. Lopetuspäätöksellä periaatteessa tuhottiin omistaja-arvoa. Ja jos motiivi oli kilpailijoiden markkinoille tulon estäminen, kyseessä olisi mahdollisesti määräävän markkina-aseman väärinkäyttö.

Kyllähän se tiedetään, että VR:n mielestä Suomessa hädin tuskin mikään raideliikenne kannattaa. Siksi sitä ollaan koko ajan lopettamassa (vrt. Helsingin ulkopuolinen lähiliikenne, monet kaukojunavuorot, yöjunat jne.) tai ainakin vaaditaan suolaiset subventiot satumaista voittoa tuottavalle firmalle. Eikä missään nimessä saisi muka päästää kilpailijoita edes VR:n mielestä kannattamattomiin bisneksiin. Sanotaanko niin että ennakkotapauksia on niin paljon että epäilys herää aina.
 
Lopetuspäätöksellä periaatteessa tuhottiin omistaja-arvoa. Ja jos motiivi oli kilpailijoiden markkinoille tulon estäminen, kyseessä olisi mahdollisesti määräävän markkina-aseman väärinkäyttö.
.

Joo jos linjan tilanne on niinkin vilkas, että lauttakin on lähdössä alta ja ollut itseasiassa useamman vuoden, olisiko pitänyt hommata jostain väkisin uusi vain sen takia, että liikenne teknisesti jatkuisi? :D
Ja kyllähän noita operaattoreita on Suomen kiskoille ollut tulossa rahtihommiin, se nyt vaan ei ole "tuosta noin käyntiin"-tyyppistä toimintaa johtuen monestakin syystä. Lisäksi tarvitaan asiakkaita. Jos puhutaan vähän pienemmistä rahtimääristä kuin isoista massakuljetuksista, on valitettavasti kumipyörärahti kova pala kilpailtavaksi. Ei varmasti mahdoton, mutta kuitenkin. Tämä johtuu osin laajasta tieverkosta, osin joustavuudesta niin tavarantoimittajan kuin asiakkaankin kannalta, muunmuassa mainitusta konttitekniikan kehityksestä ja monesta muusta tekijästä. Osaltaan taas maantiepuolen kova ja yrittäjien mielestä vääristynyt kilpailukin on pitänyt rahtihinnat epäterveen matalalla.
 
Joo jos linjan tilanne on niinkin vilkas, että lauttakin on lähdössä alta ja ollut itseasiassa useamman vuoden, olisiko pitänyt hommata jostain väkisin uusi vain sen takia, että liikenne teknisesti jatkuisi? :D
Ja kyllähän noita operaattoreita on Suomen kiskoille ollut tulossa rahtihommiin, se nyt vaan ei ole "tuosta noin käyntiin"-tyyppistä toimintaa johtuen monestakin syystä. Lisäksi tarvitaan asiakkaita.

Tämä on epäolennaista omistaja-arvon kannalta. Lehteen vaan ilmoitus että "myydään kannattamattomana junalauttarahtiliiketoiminnan puolikas eniten tarjoavalle, investointitarvetta lähitulevaisuudessa jotta toiminta voi jatkua". Jos kukaan ei tarjoa mitään niin sitten pillit pussiin. Jos tarjoaa niin kauppahinta on sitä omistaja-arvoa jota hätiköidyllä lopetuspäätöksellä ilman myyntiyritystä on tuhottu.

Ihan sama juttu kuin että Sm1-junia romutetaan pikavauhtia ettei niitä riittäisi potentiaalisille kilpailijoille. Jne.
 
Lehteen vaan ilmoitus että "myydään kannattamattomana junalauttarahtiliiketoiminnan puolikas eniten tarjoavalle, investointitarvetta lähitulevaisuudessa jotta toiminta voi jatkua".

Niin, eihän siinä. Ellei sitten kävisi niin, että toiminnasta joutuisi maksamaan jotta joku huolisi:D Ymmärrän toki, mitä ajat asiassa takaa ja joissakin hankkeissa näkemyksessä on järkeä. Sitä en tässä junalauttahommassa osaa nähdä.
 
Niin, eihän siinä. Ellei sitten kävisi niin, että toiminnasta joutuisi maksamaan jotta joku huolisi:D

No sitten omistaja-arvo yksinkertaisesti olisi negatiivinen ja armollisinta olisi päästää bisnes itse päiviltä. Mikään pakko ei ole tappiolla myydä. Mutta sille minulta ei heru ymmärrystä, että bisnes pistetään päiviltä hätäisesti edes selvittämättä millä ehdoilla joku voisi sen ostaa ja sitä jatkaa. Tuo on omistaja-arvon tuhoamista. Ja kun ainakin tietyillä markkinasegmenteillä VR:llä on määräävä markkina-asema (jopa monopoli), niin tällaista voidaan, näkökulmasta hieman riippuen, pitää määräävän markkina-aseman väärinkäyttönä.
 
No jos nyt tästä vielä sitten jatkamme.. Niin tuossahan on tietysti aika monta eri pelaajaa. Suomalaisten lisäksi ruotsalaiset ja virolaiset. Mitäpä luulet, onko ruottalainen osapuoli tarjonnut osaansa myyntiin?:)
 
Tällainen ilmoitus vaikuttaa kaikkein eniten epäterveeltä määräävän markkina-aseman tai käytännössä monopolin suojaamiselta. Normaalissa markkinatilanteessa itselle kannattamaton liiketoiminta asetetaan myyntiin eikä pyritä supistamaan omaa toimia-alaa ja siirtämään markkinaosuutta kilpailevalle toimialalle. Suomessa olisi ainakin kolme ottajaa tälle toiminnalle, jossa on tarjolla sekä valmiita asiakkaita että vaunukalustoa. Mutta VR-Yhtymän intressihän on, että muiden yrittäjien toiminnan käynnistymistä vaikeutetaan kaikin tavoin.

Jos valtion 100 %:sti omistama yhtiö olisi edes julkaissut jonkin selvityksen toimintansa perusteeksi, olisi tilannetta helpompi arvioida. Mutta kovin äkkiä en usko, etteikö toiminta voisi jatkua kannattavana ja etteikö vaunukuormille olisi riittävät markkinat. Tukholmahan on kiinteän raideyhteyden päässä Keski-Euroopasta. Eikä siellä ole mitään sellaisia ongelmia kuin Rail Baltican reitillä.

Sitä en ihmettele, jos touhu ei ole VR-Yhtymän toimintana kannattavaa. Jo vuosia sitten, kun suunniteltiin ns. vähäliikenteisten rataosien sulkemista, VR-Yhtymä velotti junalauttavaunun vedosta Suomessa saman kuin mitä maksoi vaunun veto Italiasta Tukholman lauttarantaan. Vaikea nähdä tällaiselle hinnoittelulle pitäiviä perusteita kuin myöskään sitä, että terveessä markkinatilanteessa junarahdin kustannus Suomessa oikeasti olisi moninkertainen Keski-Eurooppaan verrattuna.

Antero
 
Mutta kovin äkkiä en usko, etteikö toiminta voisi jatkua kannattavana ja etteikö vaunukuormille olisi riittävät markkinat.

Kuka mitäkin uskoo..tuo junalauttatouhu vaan kysyisi isot investoinnit. Minun on vaikea uskoa, että siitä "ainakin kolme" tahoa olisi kiinnostunut. Ja suomalaiset ei tosiaan ole olleet tossa ainoita pelaajia.
 
Takaisin
Ylös