• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

VR: VR käynnistää veturihankinnat

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
VR käynnistää veturihankinnat

VR-konserni käynnistää 80 sähköveturin hankinnan lähikuukausina. Lisäksi hankinta sisältää option 97 sähköveturista. Vetureiden hankinta on historian suurin yksittäinen kalustoinvestointi VR-konsernissa.

Uusilla vetureilla korvataan käyttöikänsä päähän tulevat Sr1-veturit, jotka hankittiin pääosin 1970-luvulla Neuvostoliitosta. Uudet veturit edustavat uudenlaista tekniikkaa ja ovat myös entistä ympäristöystävällisempiä.

– Edellytämme, että teknologia on testattua ja luotettavaa ja osoittautunut kestäväksi suomalaisia olosuhteita vastaavissa olosuhteissa, VR-konsernin hankintajohtaja Simon Indola sanoo.

Hankittavien sähkövetureiden lopullinen määrä täsmentyy vielä. Määrään vaikuttaa muun muassa rataverkon sähköistyksen eteneminen, joka riippuu valtion panostuksista rataverkkoon. Ensimmäiset veturit otetaan koekäyttöön vuosina 2014–2015. Yhden veturin hinta on muutamia miljoonia euroja.

Sähköveturien hankinta on osa laajempaa investointihanketta, jonka aikana on jo tilattu uusia matkustajavaunuja. VR-konserni aikoo hankkia lähivuosina myös uusia dieselvetureita sekä ratapihakoneita. Kalustohankinnat eivät edellytä budjettirahoitusta, vaan ne rahoitetaan konsernin normaalilla tulorahoituksella ja tarvittaessa lainavaroin.



Lue tiedote VR-konsernin sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Optioineen 177 uutta sähköveturiako?

Veikkaan virhettä tiedotteessa. Realistisempana pitäisin, että 80 alkuvaiheessa, ja 17 veturin optio, joka tekee yhteensä 97. Aiemmin on jatkuvasti puhuttu noin 100 uudesta sähköveturista, enkä keksi syytä, miksi yht'äkkiä olisi tullut tarve lähes sadalle veturille lisää.
 
Niin voisi tietysti olettaa. Minusta täysin poissuljettua ei tosin olisi sekään, että optioita otettaisiin runsaasti tietoisina siitä, ettei niitä oikeasti tarvitse realisoida. Päivänselvää joka tapauksessa on, että Sr3-sarja ei koskaan tule kattamaan 177 veturia. Varsinkaan, kun sähköveturikiertoa voidaan nykyisestä järkevöittää ohjausvaunujen avulla. Ja lisäksi nykyaikaisen sähköveturin lähtövetovoima ja muut junapainoihin vaikuttavat ominaisuudet ovat siinä määrin Sr1-sarjaa parempia, että Sr1-parivaljakko on useissa tapauksissa (ei toki kaikissa) korvattavissa yhdellä neliakselisella Sr3-veturilla. Tämä kaikki tietysti edellyttää, etteivät lastentaudit tms. ongelmat vaivaa uutta sarjaa kohtuuttomasti.
 
VR sanoi:
Uuden vetokaluston hankinta alkaa sähkövetureista, joilla korvataan jo pitkään palvelleet Sr1-veturit. Hankintamäärään vaikuttaa liikennevolyymien kehityksen lisäksi erityisesti rataverkon jatkosähköistys. Uusien vetureiden myötä saadaan käyttöön myös uusia teknisiä ominaisuuksia, jotka palvelevat sekä liiketoimintaa että vetureita työkalunaan käyttäviä kuljettajia. Selvitettävien asioiden listalla on mm. mahdollisuus hankkia osa vetureista varustettuna pienellä dieselmoottorilla, joka mahdollistaisi yksinkertaisten vaihtotöiden tekemisen sähköistämättömillä sivuraiteilla. Tarjouskilpailu sähkövetureista on tarkoitus avata vielä tämän vuoden aikana, ja uusia vetureita tullaan näkemään rataverkollamme vuosikymmenen puolivälin tienoilla.

Mielenkiintoinen tieto on tuo osaan vetureista ajateltu sähkö+diesel varustelu.
 
Eikös noita dieselsähköisiä vetureita ole ollut jo maailman sivu?
 
Eikös noita dieselsähköisiä vetureita ole ollut jo maailman sivu?
Joo, mutta sähköveturia, joka tarpeentullen voisi irrottautua ajojohtimista ja kulkea niiden ulkopuolella pienen dieselinsä avulla? En nyt juuri muista esimerkkiä muualta tällaisesta konstruktiosta.
 
Joo, mutta sähköveturia, joka tarpeentullen voisi irrottautua ajojohtimista ja kulkea niiden ulkopuolella pienen dieselinsä avulla? En nyt juuri muista esimerkkiä muualta tällaisesta konstruktiosta.
Toivon, että tällaisella keksinnöllä VR-Yhtymä ei tärvi tätä hankintaa. Kansainvälinen teollisuus on kehittänyt modulaarisia valmiita tyyppivetureita, joita voidaan myydä edullisesti samanlaisina käytännössä kaikkialle maailmaan, kun varustelu valitaan raideleveyden ja virtajärjestelmän mukaan. Dieselsähköisyys on yksi modulaarisen sarjan vaihtoehto. Mutta en ole pannut merkille, että raskaita linjavetureita varustettaisiin laajassa mitassa tällaiseen tilapäiseen ajojohdottomaan vaihtotyökäyttöön.

Ymmärrän kyllä ajatuksen idean. Teollisuuslaitoksilla ja satamissa ei ole käytännöllistä sähköistää kaikkia raiteita. Vaan miksi missään muualla ei ole tarvetta aggregaatilla varustettuihin linjavetureihin, jotta niillä tehdään vaihtotöitä? Siksi, ettei ole kannattavaa käyttää kallista linjaveturia vaihtotöihin. Kautta rautateiden historian tällaiset tapaukset on hoidettu käytännössä ilmaisella vanhalla vetokalustolla. Mutta tällainen vaihtoehto ei kai sitten meillä ole mahdollinen, kun kaikki vanha kalusto pitää kiirellä romuttaa, ettei se vaan joudu kilpailijan käyttöön.

Antero
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuollaisia vetureita jo jossain käytössä?

Suomessa käytettävällä 25 kV jännitteellä ei käytännössä ole, Venäjällä ja etelä-euroopassa käytettävällä 3 kV jännittellä joitain löytyy sekä pienemmille jännitteille sivuvirtakiskoratkaisuina. 25 kV muuntaja ja siihen liittyvät kojeistot painavat ja vievät tilaa niin ettei veturiin ole mahdollista asentaa isoa dieseliä lisäksi. Pieni apudiesel, jolla mahdollistetaan muutaman vaunun vaihtotyöt saattaa vielä veturiin mahtua.

---------- Viesti lisätty kello 23:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:44 ----------

Ymmärrän kyllä ajatuksen idean. Teollisuuslaitoksilla ja satamissa ei ole käytännöllistä sähköistää kaikkia raiteita. Vaan miksi missään muualla ei ole tarvetta aggregaatilla varustettuihin linjavetureihin, jotta niillä tehdään vaihtotöitä? Siksi, ettei ole kannattavaa käyttää kallista linjaveturia vaihtotöihin. Kautta rautateiden historian tällaiset tapaukset on hoidettu käytännössä ilmaisella vanhalla vetokalustolla. Mutta tällainen vaihtoehto ei kai sitten meillä ole mahdollinen, kun kaikki vanha kalusto pitää kiirellä romuttaa, ettei se vaan joudu kilpailijan käyttöön.
Jahas, salaliittoteoriat pyörivät jälleen. Ulkomailla, jossa kaikki on hienoa ja toisin kuin täällä, tehdään kyllä vaihtotöitä lähinnä teollisuusvetureilla ja vaihtotyövetureilla, ei millään loppuunajetuilla linjavetureilla vaikka niitä olisikin romuraudan hinnalla myynnissä paikallisella monopolioperaattorilla. Ja se vanha vetokalusto ei ole ilmaista vaan vaatii huoltoa ja korjaamista huomattavasti enemmän kuin modernimpi kalusto, jolloin käyttökulut kasvavat paljon suuremmiksi.

Suomessa on suurimmalla osalla suurista teollisuuslaitoksista oma veturi millä he jo hoitavat vaihtotyönsä, satamilla tähän olisi myös ollut mahdollisuus iät ja ajat, mutta ilmeisesti paha monopolioperaattori on ollut halvempi kuin oman kaluston pääomien kustantaminen ja henkilökunnan palkkaaminen. Loput teollisuudesta on niin pientä että omaa veturia ei kannata hankkia edes sillä romuraudan hinnalla, vaan vaihtotyöt suorittaa monopolioperaattorin päivystäjä, joka hoitelee useamman asiakkaan yhden työvuoron aikana. Tähän saumaan olisi tietysti uudella kilpailijalla mahdollisuuksia iskeä sähkö-diesel yhdistelmillä, mutta mistäs näitä olisi saatavilla romuraudan hinnalla?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kieltämättä hiukkasen kummalle tuntuu jos tosiaan meinataan marginaalista käyttöä varten varustaa linjavetureita apukoneilla. Ennemmin tuntuisi mielekkäälle joku kumipyöräliikenteen puolelta tuttu auton (linjaveturin) kyytiin tai muuten mukaan otettava apulaite joka otetaan tarpeen mukaan varikolta mukaan. Kuorma-autojen perissä näkee joskus roikkumassa trukkeja ja muita lastinsiirtelyyn tarkoitettuja apulaitteita.
Trr-sarjan vaununsiirtolaitteita Suomessakin on ollut aikanaan käytössä, mikään ei kai estä keksimästä pyörää uudelleen. Linkissä kuva Turusta viime vuosikymmeneltä.
http://vaunut.org/kuva/469?t=siirtokone
 
Kieltämättä hiukkasen kummalle tuntuu jos tosiaan meinataan marginaalista käyttöä varten varustaa linjavetureita apukoneilla.
Niin, Albertin linkkaama Wikisivu kertoo, mihin tarkoituksiin hybridivetureita on tehty. Eli ne on tehty junan vetoon, ei sitä varten, että linjaveturia käytetään vaihtoveturina.

Kysymyshän on periaatteessa hyvin yksinkertainen. Ajatellaan vaikka teollisuuslaitosta, jossa varastokentällä on tarve kulkea korkeilla trukeilla, jolloin ilmajohdot ovat hankalat tai mahdottomat. Ja ajatellaan, että laitokselta lähtee esim. 2 junaa viikossa. Lähin raideyhteys on sähköistetylle radalle.

Kumpi on tässä tilanteessa junaoperaattorin kannalta fiksumpaa? Ostaa hybridiveturi, jossa hybridiominaisuus lisää hintaa esim. 0,5 M€, kun veturin hinta muuten on 4 M€, ja hybridiä tarvitaan kahdesti viikossa pari tuntia kun veturi on muuten ajossa 7 x 24 h. Vai sijoittaa laitokselle aktiivikäytöstä poistettu Dv12, josta olisi romuna voinut saada 30.000 euroa, mitä voi pitää tämä vaihtovetruin hintana.

Rohkenen epäillä, että VR-Yhtymälle on edullisempaa käyttää aktiivikäytöstä poistettua dieseliä. Rahaa säästyy 470.000 €. Dv12 kerää vaihtotoissään niin vähän kilometrejä ja käyttötunteja, että huoltokulut ovat marginaaliset. Hybridiominaisuus lisää uuden veturin huoltokustannusta, mahdollisesti jopa enemmän kuin vähällä käytöllä olevan Dv12:n huoltokustannus.

Vaihtotyöt voi hoitaa linjaveturin miehistö silloin, kun tulevat junaa noutamaan, yhtä hyvin kuin jos tekisivät vaihtotyö hybridillä. Ja kun Suomessa on talvi, niin Dv12 voidaan säilöä kevyen katoksen alla ja sähkölämmitys pitää moottorin, hytin ja akut vireessä. Ja kun mökkisaunankin voi panna päälle puhelimella, yhtä hyvin voidaan vaikka järjestää niin, että miehistö ”soittaa” Dv12:n koneen käyntiin ennen saapumistaan, niin on paineet valmiiksi kunnossa.

Antero
 
Mulle tuli mieleeni, että jospa tuo tilattavien vetureiden määrä (80+97), optoineen, ei olekaan virhe, vaan tuolla hybridiominaisuudella haaveiltaisiin korvattavan osan Dv12-sarjastakin, joka on käsittääkseni myös kohta on uusimisvuorossa?
 
Takaisin
Ylös