Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/39

Viestiketju: VR käynnistää veturihankinnat

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5790

    oletus VR käynnistää veturihankinnat

    VR käynnistää veturihankinnat

    VR-konserni käynnistää 80 sähköveturin hankinnan lähikuukausina. Lisäksi hankinta sisältää option 97 sähköveturista. Vetureiden hankinta on historian suurin yksittäinen kalustoinvestointi VR-konsernissa.

    Uusilla vetureilla korvataan käyttöikänsä päähän tulevat Sr1-veturit, jotka hankittiin pääosin 1970-luvulla Neuvostoliitosta. Uudet veturit edustavat uudenlaista tekniikkaa ja ovat myös entistä ympäristöystävällisempiä.

    – Edellytämme, että teknologia on testattua ja luotettavaa ja osoittautunut kestäväksi suomalaisia olosuhteita vastaavissa olosuhteissa, VR-konsernin hankintajohtaja Simon Indola sanoo.

    Hankittavien sähkövetureiden lopullinen määrä täsmentyy vielä. Määrään vaikuttaa muun muassa rataverkon sähköistyksen eteneminen, joka riippuu valtion panostuksista rataverkkoon. Ensimmäiset veturit otetaan koekäyttöön vuosina 2014–2015. Yhden veturin hinta on muutamia miljoonia euroja.

    Sähköveturien hankinta on osa laajempaa investointihanketta, jonka aikana on jo tilattu uusia matkustajavaunuja. VR-konserni aikoo hankkia lähivuosina myös uusia dieselvetureita sekä ratapihakoneita. Kalustohankinnat eivät edellytä budjettirahoitusta, vaan ne rahoitetaan konsernin normaalilla tulorahoituksella ja tarvittaessa lainavaroin.



    Lue tiedote VR-konsernin sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 18.10.2011 kello 18:46. Syy: päivitetty

  2. #2
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: VR käynnistää veturihankinnat

    Optioineen 177 uutta sähköveturiako?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #3

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: VR käynnistää veturihankinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Optioineen 177 uutta sähköveturiako?
    Veikkaan virhettä tiedotteessa. Realistisempana pitäisin, että 80 alkuvaiheessa, ja 17 veturin optio, joka tekee yhteensä 97. Aiemmin on jatkuvasti puhuttu noin 100 uudesta sähköveturista, enkä keksi syytä, miksi yht'äkkiä olisi tullut tarve lähes sadalle veturille lisää.

  4. #4
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: VR käynnistää veturihankinnat

    Niin voisi tietysti olettaa. Minusta täysin poissuljettua ei tosin olisi sekään, että optioita otettaisiin runsaasti tietoisina siitä, ettei niitä oikeasti tarvitse realisoida. Päivänselvää joka tapauksessa on, että Sr3-sarja ei koskaan tule kattamaan 177 veturia. Varsinkaan, kun sähköveturikiertoa voidaan nykyisestä järkevöittää ohjausvaunujen avulla. Ja lisäksi nykyaikaisen sähköveturin lähtövetovoima ja muut junapainoihin vaikuttavat ominaisuudet ovat siinä määrin Sr1-sarjaa parempia, että Sr1-parivaljakko on useissa tapauksissa (ei toki kaikissa) korvattavissa yhdellä neliakselisella Sr3-veturilla. Tämä kaikki tietysti edellyttää, etteivät lastentaudit tms. ongelmat vaivaa uutta sarjaa kohtuuttomasti.
    terveisin
    JE

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: VR käynnistää veturihankinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut VR
    Uuden vetokaluston hankinta alkaa sähkövetureista, joilla korvataan jo pitkään palvelleet Sr1-veturit. Hankintamäärään vaikuttaa liikennevolyymien kehityksen lisäksi erityisesti rataverkon jatkosähköistys. Uusien vetureiden myötä saadaan käyttöön myös uusia teknisiä ominaisuuksia, jotka palvelevat sekä liiketoimintaa että vetureita työkalunaan käyttäviä kuljettajia. Selvitettävien asioiden listalla on mm. mahdollisuus hankkia osa vetureista varustettuna pienellä dieselmoottorilla, joka mahdollistaisi yksinkertaisten vaihtotöiden tekemisen sähköistämättömillä sivuraiteilla. Tarjouskilpailu sähkövetureista on tarkoitus avata vielä tämän vuoden aikana, ja uusia vetureita tullaan näkemään rataverkollamme vuosikymmenen puolivälin tienoilla.
    Mielenkiintoinen tieto on tuo osaan vetureista ajateltu sähkö+diesel varustelu.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: VR käynnistää veturihankinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Mielenkiintoinen tieto on tuo osaan vetureista ajateltu sähkö+diesel varustelu.
    Onko tuollaisia vetureita jo jossain käytössä?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  7. #7
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: VR käynnistää veturihankinnat

    Eikös noita dieselsähköisiä vetureita ole ollut jo maailman sivu?

  8. #8
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: VR käynnistää veturihankinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Eikös noita dieselsähköisiä vetureita ole ollut jo maailman sivu?
    Joo, mutta sähköveturia, joka tarpeentullen voisi irrottautua ajojohtimista ja kulkea niiden ulkopuolella pienen dieselinsä avulla? En nyt juuri muista esimerkkiä muualta tällaisesta konstruktiosta.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #9
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: VR käynnistää veturihankinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Joo, mutta sähköveturia, joka tarpeentullen voisi irrottautua ajojohtimista ja kulkea niiden ulkopuolella pienen dieselinsä avulla? En nyt juuri muista esimerkkiä muualta tällaisesta konstruktiosta.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Electro-diesel_locomotive

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: VR käynnistää veturihankinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Joo, mutta sähköveturia, joka tarpeentullen voisi irrottautua ajojohtimista ja kulkea niiden ulkopuolella pienen dieselinsä avulla? En nyt juuri muista esimerkkiä muualta tällaisesta konstruktiosta.
    Toivon, että tällaisella keksinnöllä VR-Yhtymä ei tärvi tätä hankintaa. Kansainvälinen teollisuus on kehittänyt modulaarisia valmiita tyyppivetureita, joita voidaan myydä edullisesti samanlaisina käytännössä kaikkialle maailmaan, kun varustelu valitaan raideleveyden ja virtajärjestelmän mukaan. Dieselsähköisyys on yksi modulaarisen sarjan vaihtoehto. Mutta en ole pannut merkille, että raskaita linjavetureita varustettaisiin laajassa mitassa tällaiseen tilapäiseen ajojohdottomaan vaihtotyökäyttöön.

    Ymmärrän kyllä ajatuksen idean. Teollisuuslaitoksilla ja satamissa ei ole käytännöllistä sähköistää kaikkia raiteita. Vaan miksi missään muualla ei ole tarvetta aggregaatilla varustettuihin linjavetureihin, jotta niillä tehdään vaihtotöitä? Siksi, ettei ole kannattavaa käyttää kallista linjaveturia vaihtotöihin. Kautta rautateiden historian tällaiset tapaukset on hoidettu käytännössä ilmaisella vanhalla vetokalustolla. Mutta tällainen vaihtoehto ei kai sitten meillä ole mahdollinen, kun kaikki vanha kalusto pitää kiirellä romuttaa, ettei se vaan joudu kilpailijan käyttöön.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja Antero Alku; 13.10.2011 kello 21:36.

  11. #11

    Liittynyt
    11.04.2008
    Viestejä
    136

    oletus Vs: VR käynnistää veturihankinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Onko tuollaisia vetureita jo jossain käytössä?
    Suomessa käytettävällä 25 kV jännitteellä ei käytännössä ole, Venäjällä ja etelä-euroopassa käytettävällä 3 kV jännittellä joitain löytyy sekä pienemmille jännitteille sivuvirtakiskoratkaisuina. 25 kV muuntaja ja siihen liittyvät kojeistot painavat ja vievät tilaa niin ettei veturiin ole mahdollista asentaa isoa dieseliä lisäksi. Pieni apudiesel, jolla mahdollistetaan muutaman vaunun vaihtotyöt saattaa vielä veturiin mahtua.

    ---------- Viesti lisätty kello 23:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:44 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ymmärrän kyllä ajatuksen idean. Teollisuuslaitoksilla ja satamissa ei ole käytännöllistä sähköistää kaikkia raiteita. Vaan miksi missään muualla ei ole tarvetta aggregaatilla varustettuihin linjavetureihin, jotta niillä tehdään vaihtotöitä? Siksi, ettei ole kannattavaa käyttää kallista linjaveturia vaihtotöihin. Kautta rautateiden historian tällaiset tapaukset on hoidettu käytännössä ilmaisella vanhalla vetokalustolla. Mutta tällainen vaihtoehto ei kai sitten meillä ole mahdollinen, kun kaikki vanha kalusto pitää kiirellä romuttaa, ettei se vaan joudu kilpailijan käyttöön.
    Jahas, salaliittoteoriat pyörivät jälleen. Ulkomailla, jossa kaikki on hienoa ja toisin kuin täällä, tehdään kyllä vaihtotöitä lähinnä teollisuusvetureilla ja vaihtotyövetureilla, ei millään loppuunajetuilla linjavetureilla vaikka niitä olisikin romuraudan hinnalla myynnissä paikallisella monopolioperaattorilla. Ja se vanha vetokalusto ei ole ilmaista vaan vaatii huoltoa ja korjaamista huomattavasti enemmän kuin modernimpi kalusto, jolloin käyttökulut kasvavat paljon suuremmiksi.

    Suomessa on suurimmalla osalla suurista teollisuuslaitoksista oma veturi millä he jo hoitavat vaihtotyönsä, satamilla tähän olisi myös ollut mahdollisuus iät ja ajat, mutta ilmeisesti paha monopolioperaattori on ollut halvempi kuin oman kaluston pääomien kustantaminen ja henkilökunnan palkkaaminen. Loput teollisuudesta on niin pientä että omaa veturia ei kannata hankkia edes sillä romuraudan hinnalla, vaan vaihtotyöt suorittaa monopolioperaattorin päivystäjä, joka hoitelee useamman asiakkaan yhden työvuoron aikana. Tähän saumaan olisi tietysti uudella kilpailijalla mahdollisuuksia iskeä sähkö-diesel yhdistelmillä, mutta mistäs näitä olisi saatavilla romuraudan hinnalla?
    Viimeisin muokkaaja vko; 18.10.2011 kello 18:53. Syy: lainausta siivottu

  12. #12

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: VR käynnistää veturihankinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Toivon, että tällaisella keksinnöllä VR-Yhtymä ei tärvi tätä hankintaa.
    Tiedotteessaan vakuuttelevat seuraavaa:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut VR
    Edellytämme, että teknologia on testattua ja luotettavaa ja osoittautunut kestäväksi suomalaisia olosuhteita vastaavissa olosuhteissa, VR-konsernin hankintajohtaja Simon Indola sanoo.

  13. #13

    Liittynyt
    04.07.2006
    Sijainti
    Oulu
    Viestejä
    310

    oletus Vs: VR käynnistää veturihankinnat

    Kieltämättä hiukkasen kummalle tuntuu jos tosiaan meinataan marginaalista käyttöä varten varustaa linjavetureita apukoneilla. Ennemmin tuntuisi mielekkäälle joku kumipyöräliikenteen puolelta tuttu auton (linjaveturin) kyytiin tai muuten mukaan otettava apulaite joka otetaan tarpeen mukaan varikolta mukaan. Kuorma-autojen perissä näkee joskus roikkumassa trukkeja ja muita lastinsiirtelyyn tarkoitettuja apulaitteita.
    Trr-sarjan vaununsiirtolaitteita Suomessakin on ollut aikanaan käytössä, mikään ei kai estä keksimästä pyörää uudelleen. Linkissä kuva Turusta viime vuosikymmeneltä.
    http://vaunut.org/kuva/469?t=siirtokone

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: VR käynnistää veturihankinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kaakkuri Näytä viesti
    Kieltämättä hiukkasen kummalle tuntuu jos tosiaan meinataan marginaalista käyttöä varten varustaa linjavetureita apukoneilla.
    Niin, Albertin linkkaama Wikisivu kertoo, mihin tarkoituksiin hybridivetureita on tehty. Eli ne on tehty junan vetoon, ei sitä varten, että linjaveturia käytetään vaihtoveturina.

    Kysymyshän on periaatteessa hyvin yksinkertainen. Ajatellaan vaikka teollisuuslaitosta, jossa varastokentällä on tarve kulkea korkeilla trukeilla, jolloin ilmajohdot ovat hankalat tai mahdottomat. Ja ajatellaan, että laitokselta lähtee esim. 2 junaa viikossa. Lähin raideyhteys on sähköistetylle radalle.

    Kumpi on tässä tilanteessa junaoperaattorin kannalta fiksumpaa? Ostaa hybridiveturi, jossa hybridiominaisuus lisää hintaa esim. 0,5 M€, kun veturin hinta muuten on 4 M€, ja hybridiä tarvitaan kahdesti viikossa pari tuntia kun veturi on muuten ajossa 7 x 24 h. Vai sijoittaa laitokselle aktiivikäytöstä poistettu Dv12, josta olisi romuna voinut saada 30.000 euroa, mitä voi pitää tämä vaihtovetruin hintana.

    Rohkenen epäillä, että VR-Yhtymälle on edullisempaa käyttää aktiivikäytöstä poistettua dieseliä. Rahaa säästyy 470.000 €. Dv12 kerää vaihtotoissään niin vähän kilometrejä ja käyttötunteja, että huoltokulut ovat marginaaliset. Hybridiominaisuus lisää uuden veturin huoltokustannusta, mahdollisesti jopa enemmän kuin vähällä käytöllä olevan Dv12:n huoltokustannus.

    Vaihtotyöt voi hoitaa linjaveturin miehistö silloin, kun tulevat junaa noutamaan, yhtä hyvin kuin jos tekisivät vaihtotyö hybridillä. Ja kun Suomessa on talvi, niin Dv12 voidaan säilöä kevyen katoksen alla ja sähkölämmitys pitää moottorin, hytin ja akut vireessä. Ja kun mökkisaunankin voi panna päälle puhelimella, yhtä hyvin voidaan vaikka järjestää niin, että miehistö ”soittaa” Dv12:n koneen käyntiin ennen saapumistaan, niin on paineet valmiiksi kunnossa.

    Antero

  15. #15
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: VR käynnistää veturihankinnat

    Mulle tuli mieleeni, että jospa tuo tilattavien vetureiden määrä (80+97), optoineen, ei olekaan virhe, vaan tuolla hybridiominaisuudella haaveiltaisiin korvattavan osan Dv12-sarjastakin, joka on käsittääkseni myös kohta on uusimisvuorossa?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 20.12.2010, 17:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •