• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

VR: VR Group ja Itella selvittävät kuljetusliiketoimintojen yhteistyötä

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
VR Group ja Itella selvittävät kuljetusliiketoimintojen yhteistyötä

VR Group ja Itella ovat käynnistäneet selvityksen, jonka tarkoituksena on kartoittaa mahdollisuudet entistä tiiviimpään yhteistyöhön kotimaan kappaletavaralogistiikassa. Tämä tarkoittaa lähinnä sellaista kuljetustoimintaa, joka ei liity suoranaisesti rautatielogistiikkaan eikä postitoimintaan. Käytännössä tällaista liiketoimintaa on VR Transpointissa ja Itella Logistiikassa.

VR Group ja Itella pitävät kuljetusliiketoiminnan lähiajan näkymiä haastavina. Selvityksessä etsitään mahdollisella syvemmällä yhteistyöllä saatavia synergiahyötyjä ja tapoja käyttää niitä tehokkaasti. Hyötyjä voi löytyä esimerkiksi terminaalien yhteiskäytöstä tai kuljetuskapasiteetin tehokkuuden parantamisesta.

Toimintojen yhdistäminen tulevaisuudessa joltain osin ei ole poissuljettua. Kaikki päätökset jatkosta tehdään kuitenkin vasta selvitystyön päätyttyä. Selvitys on määrä saada valmiiksi kuuden kuukauden kuluessa.

VR Group ja Itella selvittävät myös Venäjän toimintojensa nykyistä syvemmän yhteistyön mahdollisuutta. Ensisijaisesti on tarkoitus varmistaa, että kahden valtion kokonaan omistaman yhtiön tulevaisuuden suunnitelmat ovat keskenään tarkoituksenmukaisia ja hyödyntävät jo olemassa olevia hankkeita.



Lue tiedote VR-konsernin sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hyvä homma! Olen jo viitisen vuotta ollut sitä mieltä, että on jokseenkin hölmöä valtion omistaa kaksi keskenään kilpailevaa logistiikkafirmaa, ja Transpointin ja Itellan logistiikkatoiminnot olisikin viisasta pitkällä tähtäimellä yhdistää. Voisikohan Transpoint olla jokin kattobrändi, joka muodostuisi VR Transpointista ja Itella Transpointista, ja joka olisi VR:n ja Itellan omistama 50:50-suhteessa?
 
Oletteko kukaan muuten miettineet, mitä Vr Transpointin ja Itellan työntekijöiden kannalta mahdollinen yhdistyminen tarkoittaisi? YT-neuvotteluja ja suurenjoukon irtisanomisia, työttömien määrä taas lisääntyisi
 
Oletteko kukaan muuten miettineet, mitä Vr Transpointin ja Itellan työntekijöiden kannalta mahdollinen yhdistyminen tarkoittaisi? YT-neuvotteluja ja suurenjoukon irtisanomisia, työttömien määrä taas lisääntyisi
Millä perusteella näin? Ja entäs sitten vaikka olisikin näin? Jos nyt on päällekkäistä toimintaa, joka voidaan hoitaa vähemmällä henkilöstöllä, niin silloin tuottavuus kasvaa. Pikemminkin voi käydä niin, että sama määrä henkilöstöä tarvitaan entistä suurempien volyymien kuljettamiseen – mikäli "Itella Transpoint" menestyy.
 
Itellan rekkaliikenne (Kelpo Kuljetus OY) on jo aikoja myyty DHL:lle ( Deutsche Post World Net).
Lisäksi rekkaliikennettä ajavat useat yksityist firmat. Ei ole harvinaista nähdä Olvi -rekka lastaamassa postia Helsingin postikeskuksessa. Eikä sekään ole Olvin vaan jonkin Olvin kuljetuksista ja Itellan kanssa postin kuljetuksesta sopimuksen tehneen firman auto
Tuossa aikeessahan on kysymyksessä kappaletavaraliikenne. Eikä se liity postin kuljettamiseen.
Ei vaikuta aionankaan Itella Posti OY:n työntekijään.
 
Ei se vaikuttaisikaan Itella Postin työntekijään, vaan Itella Logistiikan ja Vr Transpointin kuljetushenkilöstöön ja alihankintaan. Itella Logistiikka on samaa konsernia. mutta eri yhtiötä kuin Itella Posti. Runkoliikenne tosiaan hoituu alihankinnan kautta, sillä Itellan ei kannata ylläpitää omaa rekkalaivastoa. Omasta laivastosta luovuttiin juurikin sen takia, että rekat joutuivat ajamaan tyhjinä, koska paluukuormia ei aina ollut. Postin kuljetuksiin ei siis olisi mitään vaikutusta. Kappaletavara puolella taas, suurin osa rahdista menee tälläkinhetkellä alihankinnan kautta, omien autojen käyttö on vähäistä ja omia kuorma-autoja ei ole enään montaakaan. Muutoinkin kuljetustoiminnoissa on päällekkäisyyksiä samaan paikkaan saattaa mennä Itellan kuorma-auto, pakettiauto ja paikalle kaartaa vielä postinjakaja kärryjen tai pyörän kera viemään kirjeitä. Itella Logistiikassa työskentelevänä voin todeta että mikäli Vr Transpoint ja Itella Logistiikka yhdistyisivät edessä olisivat yt-neuvottelut ja irtisanomiset
 
Oletteko kukaan muuten miettineet, mitä Vr Transpointin ja Itellan työntekijöiden kannalta mahdollinen yhdistyminen tarkoittaisi? YT-neuvotteluja ja suurenjoukon irtisanomisia, työttömien määrä taas lisääntyisi

Omalla alallani erilaiset fuusiot ovat olleet totta koko työurani ajan. On kannattanut hakeutua tehokkaisiin yrityksiin, sillä tehottomasti toimivat ovat joutuneet joko lopetuksen tai yt-painotteisten fuusioiden kohteeksi.

Itellan ja VR:n työntekijöiden kannalta tämä tarkottaisi täysin normaalia toimintaa markkinataloudessa.

Itse olisin enemmän huolissani, jos olisin yksityisen puolen kilpailijoilla töissä. ItellaVR:stä tullee aika iso toimija, joka saattaa pystyä toteuttamaan heitä paremmin suuruuden ekonomioita. Tämä toki tarkoittaa väen vähentämistä, jos liiketoiminta ei fuusiossa kasva riittävästi.
 
Takaisin
Ylös