• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Kiskoliikenne busseja edullisempaa: joukkoliikenteen yksikkökustannukset vuonna 2010

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Joukkoliikenteen yksikkökustannukset vuonna 2010

HSL maksoi vuonna 2010 liikennöitsijöille HSL- alueen joukkoliikennepalvelujen tuottamisesta liikennöintikorvauksia kaiken kaikkiaan 384 miljoonaa euroa. Bussiliikenteestä maksettiin korvauksia 251,76, lähijunaliikenteestä 59,90 raitioliikenteestä 44,87, metroliikenteestä 24,32 ja lauttaliikenteestä 3 miljoonaa euroa.

Bussi-, raitiovaunu-, metro-, lähijuna- ja lauttaliikenteellä on kullakin omanlaisensa kustannusrakenne. Kustannukset vaikuttavat osaltaan siihen, millä kulkumuodolla joukkoliikennepalvelut eri alueilla on tarkoituksenmukaista toteuttaa.

Liikennevälineiden edullisuutta voidaan verrata laskemalla kunkin välineen paikkakilometrikustannukset eli kuinka paljon yksi matkustajapaikka maksaa kilometriä kohden tai laskemalla matkustajakilometrikustannukset eli minkä hintaiseksi matkustajan kulkema kilometri kullakin välineellä tulee.

Paikkakilometrikustannukset eri liikennevälineille olivat vuonna 2010: metro 0,03 €,
bussi 0,05 €, lähijuna 0,05 €, raitiovaunu 0,12 €, Suomenlinnan lautta 0,17 €.
Matkustajakilometrikustannukset olivat: lähijuna 0,13 €, metro 0,16 €, bussi 0,24 €, raitiovaunu 0,58 €, lautta 0,86 €.

Paikka- ja matkustajakilometrikustannuksiin on laskettu mukaan liikennöintikorvaukset, infrakustannukset sekä yleiskustannukset. Liikennöintikorvaukset muodostuvat kolmesta komponentista, kilometrikustannuksista (muun muassa polttoaine- ja huoltokulut), tuntikustannuksista (muun muassa kuljettajan palkka) sekä vaunupäiväkustannuksista (muun muassa kaluston pääomakustannus).

Infrakustannukset syntyvät väylien ja asemien rakentamisesta sekä yllä- ja kunnossapidosta. HSL maksaa joukkoliikenteen infrastruktuurista kuntien kanssa tehtyjen sopimusten mukaisesti. Yleiskustannuksiin sisältyvät muun muassa HSL:n liikenteen suunnittelun ja hankinnan sekä matkalippu- ja informaatiojärjestelmän ja asiakaspalvelun kulut.

Metro ja lähijunat yhä tehokkaita

Metro- ja lähijunaliikenne ovat paikka- ja matkustajakilometrikustannusten perusteella lähes yhtä tehokkaita.
Lähijunaliikenteen osalta on muistettava, että junaliikenteen infrakustannuksiin on laskettu vain ratamaksu ja Martinlaakson radan asemien hallinnolliset kustannukset, mikä kattaa junaliikenteen todellisista infrakustannuksista vain pienen osan.

Bussit käyttävät pääosin muun ajoneuvoliikenteen kanssa yhteistä katuverkkoa, joten katujen rakentamisen ja ylläpidon kustannukset eivät kuormita bussiliikenteen paikka- ja matkustajakilometrikustannuksia: metro-, juna- ja bussiliikenteen luvut eivät siis tältä osin ole täysin vertailukelpoisia.

Metron osalta on muistettava myös se, että metrossa tarjotaan varhaisaamusta lähes keskiyöhön samaa tiheää vuoroväliä, mikä heikentää metron laskennallista tehokkuutta, kun taas junaliikenteessä tarjontaa supistetaan paljon ruuhkan ulkopuolisina aikoina.

Raitioliikenteen tuotto hyvä nousijaa kohden

HSL:n tilaama bussiliikenne on metron ja lähijunien kanssa samalla tasolla paikkakilometrikustannuksissa, mutta häviää matkustajakilometrikustannuksissa.

Raitioliikenteen kustannukset matkustaja- ja paikkakilometriä kohti ovat muun muassa liikenteen hitaudesta johtuen melko korkea muihin liikennemuotoihin verrattuna. Raitioliikenteen tuotto nousijaa kohti on kuitenkin hyvä. Tämä selittyy sillä, että raitioliikenteessä keskimatkan pituus on lyhyt ja nousijoita on paljon, joten lipputulokertymä ajettuihin kilometreihin nähden on kilpailukykyinen.

Yksikkökustannus 2010 -raportti kokonaisuudessaan (pdf, 1,53 MB): Näytä liitetiedosto Joukkoliikenteen_yksikkokustannukset.pdf



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös