• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL:n Reittiopas 10 vuotta: Keskimäärin 150 000 kävijää päivässä

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
HSL:n Reittiopas 10 vuotta: Keskimäärin 150 000 kävijää päivässä

Tavallisena arkipäivänä noin 150 000 kävijää selailee pääkaupunkiseudun reitti- ja aikataulutietoja Reittioppaasta. Aikataulukausien vaihtuessa kävijöitä on jopa 200 000. Helsingin seudun Reittiopas julkistettiin 10 vuotta sitten marraskuussa 2001. Nykyisin Reittiopas on yksi Suomen suosituimmista ja tunnetuimmista verkkopalveluista.

Mobiilipalvelut ovat entistä vahvemmin mukana Reittioppaan kehitystyössä. ”Päätelaitteena tietokone on vielä käytetyin selailuväline, mutta mobiililaitteiden käyttö lisääntyy vauhdilla. Käyttäjän kannalta on tärkeää, että Reittiopas on helppo ja luotettava laitteesta ja selaimesta riippumatta”, Reittioppaan kehitystyöstä vastaava projektipäällikkö Jari Honkonen sanoo.

Monikanavaisuuden ohella Honkonen pitää tärkeänä käytettävyyttä. ”Tavoitteena on mahdollisimman intuitiivinen käyttökokemus, mikä tarkoittaa yksinkertaisia hakutoimintoja ja selkeitä matkustamisohjeita.”
Käyttäjien kokemukset Reittioppaasta ovat olleet voittopuolisen myönteiset. Taloustutkimus Oy:n vuotuisessa mittauksessa Reittiopas on sijoittunut toistuvasti Suomen verkkobrändien kärkikaartiin. Maine on siten kiirinyt myös Helsingin seudun ulkopuolelle.

”Reittiopas on onnistunut projekti myös julkishallinnon IT-hankkeiden näkökulmasta. Lopputuloksena on kustannustehokas investointi, ja avointa rajapintaa on mahdollista hyödyntää maksutta myös muiden organisaatioiden sähköisissä palveluissa. Reittioppaan käyttökustannukset kävijää kohden ovat alle 50 senttiä vuodessa”, Honkonen kertoo.

Ei vain reittejä ja aikatauluja

Reittioppaan kieleksi voi valita suomen lisäksi ruotsin, englannin, venäjän tai Stadin slangin. Perushakua voi tarkentaa säätämällä liikennevälinevalintaa, kävelynopeutta ja uusimpana ominaisuutena myös lipun kelpoisuusaluetta. Hakutuloksien puolelta reittiopastuksen lisäksi käyttäjä saa vertailevaa tietoa hiilidioksidipäästöistä joukkoliikenteessä ja henkilöautolla valitulla matkalla.

Reittiopas lyhyesti

Tekniikan ylioppilas Mika Vuorio aloitti Reittioppaan kehitystyön opiskelijatovereidensa Roope Luhtalan ja Atte Saarelan kanssa vuonna 2000. Projekti muuttui pian yritystoiminnaksi, ja vuonna 2001 kolmikon yritys Dipec Oy voitti YTV:n tarjouskilpailun uudesta reittiopaspalvelusta. Nykyään Dipec on yrityskauppojen myötä osa Logicaa ja Reittiopas-palvelua hyödynnetään yli 30 kaupungissa Suomessa sekä ulkomailla. Eniten Reittiopasta käyttävät 15–24-vuotiaat opiskelijat, helsinkiläiset ja naiset. Eniten hakuja tehdään klo 15-17.

2001 Reittioppaan julkistaminen 6.11.2001
2002 Micro PC –lehden Paras palvelu –palkinto
2004 Pääministerin parhaat käytännöt –palkinto
2006 Suomen toiseksi arvostetuin verkkobrändi
2007 Kevyen liikenteen Reittiopas julkistetaan, Suomen kolmanneksi arvostetuin verkkobrändi
2008 Radio Helsingin ja NYT –liitteen Unelmieni Helsinki –palkinto, Suomen kolmanneksi arvostetuin verkkobrändi, Kotivinkki –lehden 101 vuoden parasta
2009 Liikenne- ja viestintäministeriön Hyvän asiakaspalvelun palkinto, Suomen toiseksi arvostetuin verkkobrändi
2010 Hiilidioksidilaskuri liitetään reittioppaaseen, Suomen toiseksi arvostetuin verkkobrändi
2011 HSL Mobiilikisa Reittioppaan avoimeen rajapintaan pohjautuville sovelluksille, Suomen neljänneksi arvostetuin verkkobrändi

Lisätietoja:
www.reittiopas.fi



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös