Näytetään tulokset 1-1/1

Viestiketju: HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2012_2014: Vuoden 2012 teemoina täsmällisyys ja turvallisuus

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    8800

    oletus HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2012_2014: Vuoden 2012 teemoina täsmällisyys ja turvallisuus

    HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2012-2014:
    Vuoden 2012 teemoina täsmällisyys ja turvallisuus

    Vuonna 2012 HSL keskittyy erityisesti joukkoliikenteen täsmällisyyden ja luotettavuuden parantamiseen sekä turvallisuusasioihin. Helsingin seudulla on toteutumassa vuosina 2014 - 2015 useita suuria liikennehankkeita, kuten matkalippu- ja linjastouudistuksia, Länsimetro ja Kehärata, joiden käyttöönottoon HSL valmistautuu parhaillaan. Koko Helsingin seutua koskeva liikennejärjestelmäsuunnittelu lähtee ensi vuonna uudelle kierrokselle, kun HLJ 2015 –suunnitelman valmistelu alkaa.

    HSL:n toiminta on saatu kahdessa vuodessa täyteen vauhtiin. Vuoteen 2015 tähtäävien taksauudistusten valmistelu etenee ensi vuonna isoin askelin. Ensimmäinen steppi HSL:n laajenemisessa otetaan pian, kun kuntayhtymä kasvaa vuodenvaihteessa Sipooseen. Sipoolaiset hyötyvät uudistuksesta välittömästi edullisempina lipunhintoina. Myönteistä on, että lippujen hinnat pystytään pitämään koko HSL-alueella edelleen verraten edullisina. Kausilippuihin tulevat korotukset ovat maltillisia”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo.

    HSL:n hallitus käsitteli toiminta- ja taloussuunnitelmaa 2012-2014 kokouksessaan 3.11. Hallitus hyväksyi yksimielisesti hallituksen puheenjohtajan esityksen, jonka mukaisesti hallitus esittää yhtymäkokoukselle päätettäväksi, että HSL:n sitovat määrärahat vuodelle 2012 ovat toimintamenojen osalta 558,2 milj. euroa ja kuntaosuudet 276,1 milj. euroa.

    Lisää takeita luotettavuudelle

    Aivan lähikuukausina punnitaan jälleen joukkoliikenteen selviämistä talviolosuhteissa. ”Joukkoliikenteen luotettavuuden varmistaminen säällä kuin säällä sekä ruuhka-aikoina on erittäin tärkeä asia. Asiakkaiden luottamus rakentuu pitkälti sen varaan kuinka hyvin pystymme toteuttamaan suunniteltuja palveluja”, toimitusjohtaja Rihtniemi sanoo.

    Lähijunaliikenteessä tulevaan talveen on varustauduttu junakokoonpanojen muutoksilla sekä varajunilla. HSL on varautunut osallistumaan täsmällisyyttä parantaviin toimiin noin 600 000 eurolla.

    Yleisemmällä tasolla bussi- ja raitioliikenteessä liikennevaloetuudet ovat tehokkain keino nopeuttaa liikennettä ja parantaa aikatauluissa pysymistä. Valmisteilla onkin koko HSL-aluetta koskeva valoetuussuunnitelma, joka toteutuu uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän myötä vuoden 2014 tietämillä. HSL jatkaa myös liikenteen pullonkaulojen kartoittamista ja pahimpien hidasteiden karsimista. Ensi vuonna tarkasteluvuorossa on Vantaa.

    Turvallista tehdä työtä ja matkustaa

    HSL kertoo asiakkailleen arkipäivän turvallisuudesta kampanjoimalla vuoden 2012 aikana.

    Kuljettajien työturvallisuutta edistetään lisäämällä tarvittaessa vartiointia terminaaleissa. HSL on vauhdittanut myös bussien turvaohjaamojen tuloa ja varautunut talousarviossa hätäkutsulaitteiden saamiseen vuoden 2012 aikana. Myös tallentava kameravalvontajärjestelmä tekee tuloaan busseihin.

    Vuonna 2012 alkaa myös kokeilu, jossa järjestyksenvalvojat toimivat matkalippujen tarkastajia avustavissa tehtävissä metro- ja raitiovaunuliikenteessä. Tehtävää varten järjestyksenvalvojat saavat osittain samantyyppisen koulutuksen kuin matkalippujen tarkastajat. Tavoitteena on lisätä matkalipuntarkastajien työturvallisuutta ja näkyvyyttä myöhäisillan joukkoliikenteessä.

    Matkustajien ja henkilöstön turvallisuutta edistävät toimenpiteet kirjataan vuoden 2011 lopulla julkaistavaan valmistuvaan turvallisuusstrategiaan 2012-2016.

    Uudet maksuvyöhykkeet päätökseen 2012

    Tulevaisuuden taksa- ja lippujärjestelmän 2014 valmistelu jatkuu HSL:n hallituksen hyväksymien periaatteiden mukaan. Perustana on kaarimalli, jossa vyöhykekaaren rajat perustuvat etäisyyteen Helsingin keskustasta

    Jatkotyö kaarien sijainnin ja hinnoitteluperiaatteiden määrittelemiseksi käynnistetään syksyllä 2011. Työn valmistuttua asiasta pyydetään kuntien lausunnot, minkä jälkeen HSL:n hallitus tekee päätökset vuoden 2012 loppuun mennessä. Tuleva järjestelmä otettaneen käyttöön vuonna 2016.

    Liikennejärjestelmäsuunnittelu uudelle kierrokselle

    Vuonna 2012 käynnistyy seuraavan liikennejärjestelmäsuunnitelman HLJ 2015 laatiminen. Puiteohjelman on määrä valmistua vuoden 2012 kesään mennessä.

    HSL edistää ja seuraa yhteistyötahojen kanssa HLJ 2011-suunnitelman perusteella tehtävän maankäytön, asumisen ja liikenteen aiesopimuksen (MAL-sopimus) toteutumista Helsingin seudun liikkumisen palvelutaso- ja maankäyttötarkastelujen kautta. Helsingin seudun pääväylä- ja ratainvestointien toteutumisen seurantaa kehitetään edelleen.

    HSL:n talousarvio 2012

    HSL:n toimintatulot vuonna 2012 ovat yhteensä 558,2 milj. euroa. Kasvua edellisvuodesta on noin 37,5 milj. euroa (7,2 %). Tuloista 267,2 milj. euroa on (47,9 %) on lipputuloja. Lippujen hintoja korotetaan vuoden 2012 alusta keskimäärin 4,1 %.

    Ne HSL:n menot, joita ei voida kattaa lipputuloilla tai muilla tuloilla, jäsenkunnat maksavat HSL:lle kuntaosuuksina. Kuntaosuudet talousarviossa 2012 ovat yhteensä 276,1 milj. euroa, 49,5 % kaikista HSL:n tuloista. Muut toimintatulot koostuvat pääosin valtion tuesta suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteelle, tarkastusmaksutuloista ja vuokratuloista.

    Toimintamenot vuonna 2012 ovat 558,2 milj. euroa, missä kasvua edellisvuoteen verrattuna on 38,9 milj. euroa (7,5 %). Niistä 439,1milj. euroa (78,7 %) käytetään joukkoliikenteen operointikustannuksiin. Edellisvuodesta operointikustannukset kasvavat yhteensä 29,9 milj. euroa (7,3 %). Bussiliikennepalvelujen ostoon käytetään 292,8 milj. euroa, junaliikenteen ostoon 66,2 milj. euroa, raitioliikenteeseen 50,0 milj. euroa, metroliikenteeseen 25,3 milj. euroa ja lauttaliikenteeseen 3,9 milj. euroa.

    HSL maksaa jäsenkunnilleen korvausta niiden omistaman joukkoliikenneinfran käytöstä. Infrakorvaukset kunnille ovat vuonna 2012 68,2 milj. euroa, mikä on 12,2 % HSL:n kaikista toimintamenoista. Infrakustannukset kasvavat edellisvuodesta 4,1 milj. euroa (6,4 %).

    HSL:n investointimenot vuonna 2012 ovat 12,5 milj. euroa. Suunnitelmakauden merkittävin investointi on lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistaminen ja nykyisen matkalippujärjestelmän kehittäminen, joihin vuosien 2012 - 2014 aikana käytetään yhteensä noin 54,0 milj. euroa.

    Toiminta- ja taloussuunnitelma 2012-2014 (pdf, 821 kB): TTS_2012_2014.pdf



    Lue uutinen HSL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 10.11.2011 kello 16:09. Syy: päivitetty

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL:n alustava taloussuunnitelma 2012 - 2014
    kirjoittanut joboo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 20.11.2011, 20:01
  2. Joukkoliikenteen turvallisuus
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 30.03.2009, 15:03
  3. PL:n ja ESLL:n toiminta kilpailutetussa liikenteessä
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 25.12.2008, 18:42
  4. Joukkoliikenteen turvallisuus
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 04.04.2006, 22:32
  5. Matalalattiavaunujen turvallisuus
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 02.02.2006, 15:32

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •