• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Bussi 4X korvaa raitiolinjan 4 Munkkiniemessä 30.11. – 1.12.

Ymmärrän, että kun perusteena on vesijohdon korjaustyö, niin poikkeusreittitarve on ollut kiireellinen ja äkillinen. Tällaista sattuu, ei voi mitään. Eikä voi narista siitä, että asiasta tiedotettiin näin myöhään.

Sen sijaan en ymmärrä, että tiedotus kuitenkin ontuu näin pahasti. Tiedotteessa sanotaan, että bussi käyttää bussipysäkkejä ja rv-pysäkit ovat pois käytöstä, ml. Töölön tulli. Kuitenkin myöhemmin lukee, että bussiin noustaan Töölön tullin raitiovaunupysäkiltä. Siis keskenään ristiriitaista infoa. Oikeasti bussi poimi matkustajat siitä ratikkapysäkiltä, kuten tiedotteessa sanotaan, mutta ei silloin voi aloittaa sanomalla että Töölön tullin rv-pysäkki on poissa käytöstä.

Toinen paha juttu on se, ettei käytöstä poistettuja ratikkapysäkkejä ole huputettu, niinpä niillä on pitkin päivää seisoskellut ihmisiä. Sen verran pitää priorisoida, että saadaan pysäkeille selkeät merkinnät siitä, ettei raitiovaunu kuljekaan. Myös lyhyellä varoitusajalla.

Kolmantena narisen taas siitä, että nelosen kilvissä lukee Munkkiniemi, vaikkei ratikka sinne kuljekaan. No, vanha juttu johon on turha toivoa muutosta, vaikka tuollaisen asian hoito vaikka lennosta onnettomuustilanteessa onnistuu monessa joukkoliikennekaupungissa leikiten.

Neljäntenä enemmän havaintopuolen juttuja, yksi näistä HelB:in vuoden 1997 busseista näytti takakilven mukaan olevan linjalla 4Z.

Positiivista on se, ettei busseja pantu ajamaan ratikkakiskoille, kuten tehtiin silloin, kun Puistotien ns nurmirata oli juuri saatu valmiiksi. Siitähän tuli päivässä pelkkä mutarata, ja pehmeään maahan bussit tekivät oikein kunnon urat, jotka varsinkin sateella erottuvat pysyvinä pitkittäisinä lätäköinä.
 
Sen sijaan en ymmärrä, että tiedotus kuitenkin ontuu näin pahasti. Tiedotteessa sanotaan, että bussi käyttää bussipysäkkejä ja rv-pysäkit ovat pois käytöstä, ml. Töölön tulli. Kuitenkin myöhemmin lukee, että bussiin noustaan Töölön tullin raitiovaunupysäkiltä. Siis keskenään ristiriitaista infoa. Oikeasti bussi poimi matkustajat siitä ratikkapysäkiltä, kuten tiedotteessa sanotaan, mutta ei silloin voi aloittaa sanomalla että Töölön tullin rv-pysäkki on poissa käytöstä.

Tiedotteen lukua!

Bussi 4X käyttää reitin varren bussipysäkkejä, sen sijaan raitiovaunupysäkit nimeltään ”Töölön tulli” Munkkiniemen suunnasta tullessa, ”Meilahden sairaala”, ”Meilahdentie”, ”Paciuksenkaari”, ”Munkkiniemen puistotie” ja ”Laajalahden aukio” ovat pois käytöstä.

Vaihto raitiovaunusta bussiin tapahtuu Tukholmankadun raitiovaunupysäkillä ”Töölön tulli” (0113). Munkkiniemen suunnasta tullessaan bussi 4X jättää matkustajat Tukholmankadulle ”Töölön tulli”-nimiselle bussipysäkille (1378), josta matkustajien on keskustaan päästäkseen käveltävä Mannerheimintielle linjan 10 pysäkille ”Töölön tulli” (0134).
 
Niin siellä näyttää lukevan. Minun tekisi nyt mieli väittää, että tiedotetta on korjattu. Luin sen tiistaina ja eilen useamman kerran, enkä huomannut tuota ilmaisua "Munkkiniemen suunnasta". Mutta selvitetään!
 
Kolmantena narisen taas siitä, että nelosen kilvissä lukee Munkkiniemi, vaikkei ratikka sinne kuljekaan. No, vanha juttu johon on turha toivoa muutosta, vaikka tuollaisen asian hoito vaikka lennosta onnettomuustilanteessa onnistuu monessa joukkoliikennekaupungissa leikiten.

Tarjosihan ratikka periaatteessa edelleen yhteyden Munkkiniemeen, tosin vaihdollisena.

Sen verran voisin aiheesta kommentoida, että kuljettajia ei voi kilvityksistä moittia. HKL opettaa kuskeilleen vain livan käytön ja liva huolehtii kilvityksistä. Ne tekstit mitä liva antaa, niillä mennään. Kuljettaja voi toki manuaalisesti kilvitellä miten haluaa, mutta tämä vaatii omatoimista perehtyneisyyttä. Kilvitysjärjestelmässä on tietynlainen logiikkansa, joten jos ei tiedä mitä tekee, ei näytölle tule sitä mitä haluaa.

Eipä tainnut muuten tuo bussiliikenne kovin hyvin toimia. Seurasin eilen iltaruuhkan aikaan menoa Tullinpuomilla 35 minuutin ajan. Tänä aikana 4X saapui pysäkille tasan yhden kerran, vieläpä siten että kaksi bussia tuli peräkanaa ja jälkimmäinen lähti tyhjänä. Suurin osa ratikasta tulleista matkustajista näytti käyttävän bussia 58 jatkoyhteytenään.
 
Tarjosihan ratikka periaatteessa edelleen yhteyden Munkkiniemeen, tosin vaihdollisena.

Vähän ontuva selitys. :) Tuolla periaatteella nelosessa pitäisi lukea rullaavana tekstinä Turku Salo Veikkola Pasila Herttoniemi Espoon keskus Leppävaara ja niin edelleen, kaikki kohteet joihin nelosella pääsee kun tekee yhden vaihdon.

Sen verran voisin aiheesta kommentoida, että kuljettajia ei voi kilvityksistä moittia.

En moitikaan, ja Kuusitietä sinne ei nivelissä edes saa vaikka olisi valveutunut kuljettaja. Kyllä nuo kilvitysongelmat ovat paljon suurempi juttu.
 
Minun tekisi nyt mieli väittää, että tiedotetta on korjattu.

Väärässä olin, kyllä siellä tiedotteessa on alusta asti ollut tuo "Munkkiniemen suunnasta". Täytyy ruveta lukemaan todella huolellisesti.

Kuinkahan monta matkustajaa tuo tiedote ylipäätään saavutti ja kuinka moni teki saman tulkintavirheen kuin minä, jää arvauksien varaan.
 
Seurasin Munkkiniemeläisenä 4x bussien liikkumisia, ilmeisesti oli kaksi vanhaa bussia korvaamassa raitiovaunuja. Vuoroväli oli n. 15 min ja todella Pohjolan 58 hoiti suurimmat kuljetustarpeet. 4x busseissa toimi ilmeisesti kuljettajarahastus koska yksitellen jonotettiin etuovesta sisään. Mikähän maksu meni kortilta, bussien lukijassahan ei ole 0-painiketta. No kyllähän siitä lystistä mielellään kalliimman bussimaksun maksaakin.
Matkustajia odotteli raitiovaunupysäkillä raitiovaunun tulemista, kunnes joku ohikulkija meni sanomaan, huputus olisi kyllä ollut paikallaan, koska kaivuutyö ei tullut yllätyksenä. On kyllä merkillistä, että näitä asioita ei voida oppia.

Tuli kyllä se tunne, että ei kiitos busseja raitiovaunujen tilalle, ei edes yömyöhään.
 
Mikähän maksu meni kortilta, bussien lukijassahan ei ole 0-painiketta.
Kun raitiolinjaa korvataan busseilla, ko. tilapäislinjalla käytettävien bussien lukijalaitteet muutetaan väliaikaisesti toimimaan (varsin yksinkertainen toimenpide) kuten raitiovaunussakin (eli raitiovaunuarvolippu voidaan ostaa).
 
Kun raitiolinjaa korvataan busseilla, ko. tilapäislinjalla käytettävien bussien lukijalaitteet muutetaan väliaikaisesti toimimaan (varsin yksinkertainen toimenpide) kuten raitiovaunussakin (eli raitiovaunuarvolippu voidaan ostaa).

Joo, L-nappulasta kuulemma tulee ratikkalippu. Mä en kyllä suin surminkaan uskaltaisi tuollaista kokeilla. Kun tietää, millä tasolla infojärjestelmä muuten on, niin mistä mä voin olla varma, että ne buscomit oikeasti on sitten muutettu toimimaan siten kuten kuuluu ja tietääkö kuljettajakaan?

Sitten kun se vehje veloittaakin jokun megamaksun Keravan-lipusta jota en halunnut, niin mitenkä se liikamaksu haetaan takaisin? Käydään Pasilassa tekemässä valitus vai? Hankalaksi menee.
 
L-painikkeella ostetaan normaalisti lähiseutulippuja, jotka eivät ole voimassa Helsingissä. Jos siis kortinlukijassa lukee kuntatunnuksena HEL, ei L-painikkeella voi ostaa lähiseutulippua. Ratikkaa korvaavassa bussissa napista tosiaan saa sen ratikkalipun.
 
Kun tietää, millä tasolla infojärjestelmä muuten on, niin mistä mä voin olla varma, että ne buscomit oikeasti on sitten muutettu toimimaan siten kuten kuuluu ja tietääkö kuljettajakaan?
Täsmennetään nyt vielä, että buscomin muutoksen ”ratikaksi" tekee bussiyhtiön liikennetyönjohtoon kuuluva henkilö (niihin ajoneuvoihin, jotka lähtevät korvaamaan ratikkaa), eikä ole kuljettajan tehtävä. Toki ratikkaa korvaavan bussin kuljettajan kuuluu tietää ja osata opastaa matkustajia, että asianmukaisia lipputuotteita saa.
 
Takaisin
Ylös