• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

HSL, Helsingin kaupunki, Espoon kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus ovat laatineet yhdessä suunnitelman, kuinka Itäkeskuksesta Westendiin ajavan Jokeri-linjan liikennettä voisi nopeuttaa ja tehdä sujuvammaksi. Kehittämistoimet koskevat uutta liikennöintisopimuskautta, joka alkaa elokuussa 2013.

Jokeri-linja, joka aloitti vuonna 2003, on ollut menestys. Vuodesta 2006 vuoteen 2011 linjan matkustajamäärä on kasvanut 40 prosenttia eli huomattavasti enemmän kuin joukkoliikenteen matkustajamäärät keskimäärin. Suuri matkustajamäärä on tuonut mukanaan myös ongelmia. Bussien täsmällisyys on ollut heikkoa etenkin linjan loppupäässä. Koska vuoroväli on tiheä, bussit ketjuuntuvat, jolloin lähdöt kuormittuvat epätasaisesti ja osa autoista kulkee täynnä.

Jokerista avorahastuksen pilottilinja

Jokeri-linjalla siirrytään avorahastukseen kokeiluluontoisesti syysliikenteen 2013 alusta lähtien. Avorahastuksessa matkustajat huolehtivat itse lippujen ostamisesta ja leimaamisesta. Liikenteen täsmällisyys lisääntyy ja matkanteko nopeutuu, sillä jonot lyhenevät, kun matkustajat voivat nousta bussiin myös muista kuin kuljettajan ovista. Avorahastus on tätä nykyä pääkaupunkiseudulla käytössä metrossa, lähijunissa ja raitiovaunuissa.

Myös kuljettajarahastuksesta luopuminen nopeuttaa liikennettä, kun bussi ei joudu seisomaan pysäkeillä aikaa, jonka lipun myynti vie. Jokeri-linjalla luovutaan kuljettajarahastuksesta, kun pääkaupunkiseudun uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä otetaan käyttöön, mikä tapahtuu näillä näkymin vuonna 2015.

Jokeri on sekä avorahastuksessa että kuljettajarahastuksesta luopumisessa pilottilinja, jonka kokemuksia tutkitaan, ennen kuin muilla linjoilla tehdään päätöksiä rahastusjärjestelmän muutoksista. Tietoja Jokerin avorahastuskokeilusta käsitellään HSL:n hallituksessa syksyllä 2014. Vasta sen jälkeen tehdään päätös, siirrytäänkö linjalla pysyvästi avorahastukseen.

Liikenteenohjaaja tasaa vuorovälejä

Jokerin täsmällisyyttä voidaan parantaa myös bussien vuorovälejä tasaamalla. Tasauksesta huolehtii liikenteenohjaaja, joka seuraa bussien sijaintia reaaliajassa GPS-paikannuksen avulla. Jos bussi alkaa saavuttaa toista, liikenteenohjaaja soittaa takimmaiseen bussiin ja kehottaa kuljettajaa hidastamaan. Vastaavantyyppistä bussiliikenteen ohjausta käytetään runkoliikenteessä monissa Euroopan kaupungeissa, esimerkiksi Tukholmassa.

Bussien ketjuuntumista voidaan vähentää myös poistamalla liikennevaloetuudet etuajassa ajavilta busseilta.

HSL on selvittänyt myös kaluston koon vaikutuksia Jokerin liikenteen sujumiseen ja liikennöintikustannuksiin. Sekä nivel- että teliautoilla on etunsa. HSL:n mielestä Jokeri-linjan vuonna 2013 alkava sopimuskausi kannattaa kilpailuttaa niin, että mukana on sekä teli- että nivelbussivaihtoehto, minkä jälkeen valitaan vaihtoehdoista kokonaistaloudellisesti edullisin.

Tiet Jokerille sopiviksi

Jokerin liikennettä voidaan nopeuttaa myös kehittämällä liikenteen infrastruktuuria eli muun muassa rakentamalla nykyistä väljempiä bussipysäkkejä, uusia joukkoliikennekaistoja sekä nykyistä sujuvampia liittymiä. HSL, Espoon kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus ovat laatineet raportin Espoon tie- ja katuverkon parannuksista, joita Jokerin sujuvoittaminen edellyttäisi. Helsingin kaupunki on laatinut aluettaan koskevan vastaavan selvityksen omana työnään.

HSL esittää, että hankkeet toteutettaisiin uuden liikennöintisopimuksen alkuun mennessä.



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mun mielestä ei sovi oikein Jokerin imagoon että reitillä on hidastetöyssyjä.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Luulen että kaltaisiani kriminaalisti ajattelevia ihmisiä on enemmänkin. Avorahastuksen toteutuessa pummimatkustajien määrä aivan varmasti kasvaa melkoisesti. Jokerilinjalla tällainen avorahastustouhu on kaikenlisäksi turhaa. Jos ei lasketa yölinjoja sekä laiva- ja lentoterminaaleihin liikennöiviä linjoja, sujuu rahastustoiminta nopeasti nykyiselläänkin. Jokerilla musta tuntuu olettamalla suurin osa asiakkaista on pks-liikennettä säännöllisesti käyttävää ja tällaiset osaavat toimia sujuvasti kyytiin tullessaan. Ajatusleikkinä paljonkohan lisääntyisi lipputulot jos avorahastuksesta luovuttaisiin kokonaan; Raitiovaunuihin konduktöörit ja metroihin veräjät Tukholman malliin. Osaako kukaan arvioida tätä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

HSL menettää arvion mukaan vuosittain n. 10 miljoonaa euroa maksamattomina matkoina. Eniten ilman asianmukaista lippua kulkevia on lähijunissa. Toisaalta matkoja maksetaan n. 260 miljoonalla eurolla.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Jokerilinjalla tällainen avorahastustouhu on kaikenlisäksi turhaa. Jos ei lasketa yölinjoja sekä laiva- ja lentoterminaaleihin liikennöiviä linjoja, sujuu rahastustoiminta nopeasti nykyiselläänkin. Jokerilla musta tuntuu olettamalla suurin osa asiakkaista on pks-liikennettä säännöllisesti käyttävää ja tällaiset osaavat toimia sujuvasti kyytiin tullessaan.
Seuraapa ensi kerralla Jokerilla kuinka paljon etuovesta sisääntulevilla kestää tuo sisään tulo kun pysäkki täynnä porukkaa? Ja arvioi sitten paljonko aika lyhenisi kun sama määrä ihmisiä tulisi kolmesta ovesta? Kortinlukijat tulee joka ovelle, sen käyttäminen se hidasta on suurimmalle osalle, ehdin myydä monesti pari kerta lippua samassa ajassa kuin yksi ostaa kortinlukijalta arvolipun!
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Kortinlukijat tulee joka ovelle, sen käyttäminen se hidasta on suurimmalle osalle, ehdin myydä monesti pari kerta lippua samassa ajassa kuin yksi ostaa kortinlukijalta arvolipun!
Toisaalta, jos n. 70%:lla Jokerin matkustajista on kausilippu, he eivät tarvitse laitetta avorahastuksessa. Muista myös vaihdolla matkustavat. Laitteen käyttö tuskin hankaloittaa täten matkan kulkua.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Toisaalta, jos n. 70%:lla Jokerin matkustajista on kausilippu, he eivät tarvitse laitetta avorahastuksessa. Muista myös vaihdolla matkustavat. Laitteen käyttö tuskin hankaloittaa täten matkan kulkua.
Tarkoitinkin sitä hitautta tämänhetkisellä systeemillä kun jokaisen on kortti näytettävä :lol: anteeksi kun ilmaisin epäselvästi.. :redface:
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

HelBille tulee siis Scaloja (low entry) Jokerille, varmistetun tiedon mukaan.

Etumatala avorahastukseen... Saa luvan olla hyvä alusta, ja hyvin rakennettu kori.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

HelBille tulee siis Scaloja (low entry) Jokerille, varmistetun tiedon mukaan.

Voi ... harmi.
Siinäpä loistava auto avorahastukseen! Mukavaa odotella takaovesta ylöskönyäviä matkustajia. Etumatalia suosiva kilpailutuspistejärjestelmä sekä tilaajan uskalluksen puute vaatia täysmatalia autoja johtaa siihen, että linjalle tulee kalustoa joka ei ole tarkoituksenmukaista. :mad: Saapa nähdä mitä johtopäätöksiä avorahastuskokeilusta tehdään, kun autot ovat mitä ovat. Tilauksesta LAK varmasti tekisi scaloja N-alustoille, niinkuin on tehnyt protoscalatkin. Liikennöitsijä tosin ei tällaista perusscalasta poikkeavaa hankintaa tee, kun tilaajalla ei ole älliä vaatia sellaista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

En kyllä henkilökohtaisesti jaksa uskoa että niitä takimmaisesta ovesta sisään pyrkiviä kuitenkaan on ihan riesaksi asti, ainakaan jatkuvasti. Ja mitä todennäköisimmin kortinlukijat tulevat vain etu-ja keskioville. Aika nopeasti valtaosa matkustajista ymmärtää sen takimmaisen oven järkevimmän käyttötarkoituksen. Se että onko tämä tilaajan päätös olla vaatimatta täysmatalaa onkin sitten aivan toinen juttu :lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Voi ... harmi.
Siinäpä loistava auto avorahastukseen! Mukavaa odotella takaovesta ylöskönyäviä matkustajia. Etumatalia suosiva kilpailutuspistejärjestelmä sekä tilaajan munattomuus vaatia täysmatalia autoja johtaa siihen, että linjalle tulee kalustoa joka ei ole tarkoituksenmukaista. :mad: Saapa nähdä mitä johtopäätöksiä avorahastuskokeilusta tehdään, kun autot ovat mitä ovat. Tilauksesta LAK varmasti tekisi scaloja N-alustoille, niinkuin on tehnyt protoscalatkin. Liikennöitsijä tosin ei tällaista perusscalasta poikkeavaa hankintaa tee, kun tilaajalla ei ole älliä vaatia sellaista.

Linjan 550 kilpailutuksessa pisteytys oli tehty nivelbusseja ja täysmatalia autoja suosivaksi. Tästä huolimatta liikennöitsijät katsoivat, että low entry -tyyppinen telibussi oli kokonaistaloudellisesti edullisin ratkaisu. HelB:llä on kokemuksia täysmatalista telibusseista, Veolialla ja Nobinalla puolestaan on muun muassa Ruotsista runsaasti kokemuksia erilaisista kalustotyypeistä. Liikennöitsijät eivät selvästikään halua hankkia kalustoa, joka ei kestä Suomen kuoppaisia katuja ja muutenkin vaativia olosuhteita, vaan luottavat mieluiten vähiten ongelmallisiksi havaitsemiinsa ratkaisuihin. Oletan, että HSL ei halunnut ehdotonta täysmatalavaatimusta, koska täysmatalia HSL:n kalustovaatimukset täyttäviä busseja on tarjolla vain parilla valmistajalla, joiden valmistamasta kalustosta HSL-alueen liikennöitsijöillä ei ennestään ole kokemuksia tai kokemuksia on hyvin vähän (eivätkä ne vähätkään välttämättä kovin hyviä). On selvää, etteivät Scalan takaoven jyrkät rappuset sovellu sujuvaan sisäännousemiseen, mutta onko jossain sitten linjattu, että avorahastus tarkoittaisi myös takaoven käyttöä sisääntuloon?
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Linjan 550 kilpailutuksessa pisteytys oli tehty nivelbusseja ja täysmatalia autoja suosivaksi. Tästä huolimatta liikennöitsijät katsoivat, että low entry -tyyppinen telibussi oli kokonaistaloudellisesti edullisin ratkaisu. HelB:llä on kokemuksia täysmatalista telibusseista, Veolialla ja Nobinalla puolestaan on muun muassa Ruotsista runsaasti kokemuksia erilaisista kalustotyypeistä. Liikennöitsijät eivät selvästikään halua hankkia kalustoa, joka ei kestä Suomen kuoppaisia katuja ja muutenkin vaativia olosuhteita, vaan luottavat mieluiten vähiten ongelmallisiksi havaitsemiinsa ratkaisuihin. Oletan, että HSL ei halunnut ehdotonta täysmatalavaatimusta, koska täysmatalia HSL:n kalustovaatimukset täyttäviä busseja on tarjolla vain parilla valmistajalla, joiden valmistamasta kalustosta HSL-alueen liikennöitsijöillä ei ennestään ole kokemuksia tai kokemuksia on hyvin vähän (eivätkä ne vähätkään välttämättä kovin hyviä). On selvää, etteivät Scalan takaoven jyrkät rappuset sovellu sujuvaan sisäännousemiseen, mutta onko jossain sitten linjattu, että avorahastus tarkoittaisi myös takaoven käyttöä sisääntuloon?

On totta, että täysmatalista autoista ei välttämättä aina ole ollut loistavia kokemuksia, mutta se ei ole syy olla ikuisesti hankkimatta niitä. Etumatalat autot ovat hallitsevassa asemassa pääkaupunkiseudulla ja soveltuvatkin hyvin nykyiseen suljettuun rahastukseen. Avorahastuksessa etumatalat autot eivät vain ole tarkoituksenmukaisin vaihtoehto, sillä varsinkin ruuhkaisilla pysäkeillä on merkitystä noustaanko autoon pääosin kahdesta vai kolmesta (tai nivelautossa neljästä) ovesta. Lisäksi pysäkeillä, joilla on matkustajien suuri vaihtuvuus, hidastaa takaoven lisäksi myös keskiovien vieressä olevat portaat matkustajien vaihtoa. HelB:in MAN-telien kaltaiset keski-eurooppalaistyyppiset "cityautot" olisivat omiaan avorahastukseen, sillä niissä matkustajien vaihto olisi nopeampaa kuin Scaloissa. Lisäksi ylikuormitetulla jokerilla MAN:in kaltaisissa autoissa olisi huomattavasti miellyttävämpää makustaa seisten, kuin ahtaassa Scalan takaosassa.

Vaikka asia ei ole ihan suoraan verrainnollinen, mutta jos NrI-vaunuissa olisi takaovella kolme porrasta enemmän ja vain yksi ovilehti, olisi se surkea avorahastukseen ja pidentäisi selvästi pysäkkiaikoja.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

onko jossain sitten linjattu, että avorahastus tarkoittaisi myös takaoven käyttöä sisääntuloon?

Olisi järjetöntä linjata toisinkaan. Viestinnällisesti olisi jo ongelma saada läpi viesti "etu- ja keskiovesta sisään" verrattuna yksinkertaiseen "kaikista ovista sisään" -viestiin. Ja monimutkaistaisi käytäntöjä, jos meillä olisi bussit, joihin noustaan etuovesta sisään sekä ratikat, metrot ja junat, joihin noustaan kaikista ovista, ja sitten yksi ainoa bussilinja, johon noustaan etu- ja keskiovesta. On niitä takaovelle juoksijoita ratikoillakin niin paljon, että pakko siitä on päästä sisään.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Olisi järjetöntä linjata toisinkaan. Viestinnällisesti olisi jo ongelma saada läpi viesti "etu- ja keskiovesta sisään" verrattuna yksinkertaiseen "kaikista ovista sisään" -viestiin. Ja monimutkaistaisi käytäntöjä, jos meillä olisi bussit, joihin noustaan etuovesta sisään sekä ratikat, metrot ja junat, joihin noustaan kaikista ovista, ja sitten yksi ainoa bussilinja, johon noustaan etu- ja keskiovesta. On niitä takaovelle juoksijoita ratikoillakin niin paljon, että pakko siitä on päästä sisään.

Luulen etteivät ihmiset niin tyhmiä ole etteivätkö tajuaisi että on helpompi nousta keski- ja etuovesta kyytiin. Osa on jopa oppinut jo ettei se jokin tietty bussi ole se viimeinen vuoro maailmassa, vaan sen täyden bussin voi antaa mennä ja odottaa seuravaa mahdollisesti tyhjempää vuoroa. Joku viime hetken juoksija voi yrittää rynnätä takaovesta, mutta eivät ihmiset kuitenkaan tyhmiä ja sokeita ole (toivottavasti ainakaan).

Odotan suurella mielenkiinnolla ensi vuotta.
 
Takaisin
Ylös