Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/50

Viestiketju: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

  1. #16
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Eihän LE-bussi tuohon touhuun varmasti paras mahdollinen ole mutta ihmetykseni kohdistuu jälleen siihen miksi avorahastukseen ei sitten vaadittu täysmataluutta. Kun ei vaadittu niin ei ole liikennöitsijän tehtävä pohtia tätä vaan liikennöitsijä ostaa tietysti sopimuksenmukaista kalustoa jonka uskoo hyväksi omiin intresseihinsä. Ei ole HelBin tehtävä paikkailla HSL:n mokia.

  2. #17
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Eiköhän täysmataluus ole loppujen lopuksi ihan kustannuskysymys. Tarjouskilpailussa käytetyllä pisteytyksellä tarjouksen vuosihinta olisi voinut olla kilpailukyvyn säilyttääkseen n. 230000 euroa kalliimpi, jos kalusto olisi ollut täysmatalaa ja keski- ja takaovina sivuliukuovet. Tuollaisella kalustolla saatu tarjous oli kuitenkin vuodessa yli 1,1 miljoonaa vuodessa kalliimpi kuin HelBin low entry -kalustolla tehty tarjous. Yhteiskunnan kannalta voi olla hyvinkin kokonaistaloudellisempaa ottaa ne vähän pidemmät pysäkkiajat, laittaa vuodessa ehkä 200000 euroa pidempien pysäkkiaikojen vaatimaan ylimääräiseen ruuhkavuoroon ja ne loput 900000 johonkin ihan muuhun joukkoliikennetarjontaan.

  3. #18
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    On selvää, etteivät Scalan takaoven jyrkät rappuset sovellu sujuvaan sisäännousemiseen, mutta onko jossain sitten linjattu, että avorahastus tarkoittaisi myös takaoven käyttöä sisääntuloon?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut RSS Näytä viesti
    Liikenteen täsmällisyys lisääntyy ja matkanteko nopeutuu, sillä jonot lyhenevät, kun matkustajat voivat nousta bussiin myös muista kuin kuljettajan ovista.
    Ainakin HSL on kirjoittanut ovet monikossa. Jokeria parempaa täysmatala- ja/tai nivelbussilinjaa en keksikään, täytyy kyllä todeta että olen totaalisesti pettynyt. Jos kaikessa tarpeeksi halpa hinta ratkaisee, voidaan kuvitella, mihin suuntaan HSL-liikenne tästä kehittyy, jos vaikkapa raitioliikennekin kilpailutetaan. Jos HSL olisi vaatinut parempaa kalustoa, mistä sitä tietää ettei siltikin olisi syntynyt hintakilpailua?

    PS: Mistä voidaan olla varmoja, että takaovi tulee olemaan leveydeltään edes mahdollinen käyttää avorahastuksessa - onko sille mitään sääntöä? Eikös HSL kuitenkin maininnut hyvissä ajoin, että kaluston on sopeuduttava avorahastukseen? Jos minulta kysytään, LE ei vain sovi avorahastukseen, varsinkin, kun nykymalleissa on useampikin porras takana.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tuollaisella kalustolla saatu tarjous oli kuitenkin vuodessa yli 1,1 miljoonaa vuodessa kalliimpi kuin HelBin low entry -kalustolla tehty tarjous.
    HelB:n talousosaamisesta onkin saatu lukea viime päivinä eri uutislähteistä. Ja ratkaisuksi näköjään tarjotaan taloustaiturien luotsaaman bussiyhtiön ujuttamista HKL-konserniin. Varmasti yhteiskunnan kannalta kokonaistaloudellisti edullista peliä, sehän on selvä se.

  5. #20
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Niin... Kustannuskysymys on sitten taas jännä. Nyt ollaan "alihintaisia" ja HelB on siksi ongelmayhtiö ja jos hinta olisi korkeampi itkettäisiin bussiliikenteen hintatason loputtomasta noususta. Ihan nimiä mainitsematta...

  6. #21

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Niin... Kustannuskysymys on sitten taas jännä. Nyt ollaan "alihintaisia" ja HelB on siksi ongelmayhtiö ja jos hinta olisi korkeampi itkettäisiin bussiliikenteen hintatason loputtomasta noususta. Ihan nimiä mainitsematta...
    Ja Jokeri ketjuuntuu, mutta sitten kun siihen on tarjolla ratkaisuja, niin niitä ammutaan alas koska ei halutakaan maksaa siitä sujuvoitumisesta rahaa...

  7. #22
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Ja Jokeri ketjuuntuu, mutta sitten kun siihen on tarjolla ratkaisuja, niin niitä ammutaan alas koska ei halutakaan maksaa siitä sujuvoitumisesta rahaa...
    Sepä se. Tulemme siihen miksi HSL ei vaatinut sopivampaa kalustoa.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Ja Jokeri ketjuuntuu
    Katsotaanpa ihan huvikseen, ketjuuntuuko HelBin valtakaudella. Eli vieläkö edellisen vuoron ohituskielto pätee? Täällä on todettu, ettei sellaista määrräystä ole ollut, ainakaan tilaajan taholta, mutta itse ajaessani ko. linjaa, vuosina 2006-2007, tällainen kielto oli ja sitä oli ehdottomasti noudatettava. Muutaman kerran rikoin ko. kieltoa kun Kehä I:sellä ajaessani edellisen vuoron perässä jouduin pysähtymään jokaisella pysäkille sen perään; lopulta ajoin ohi kun on homma ei tuntunut kovinkaan mielekkäältä (ajoin siis Westendinaseman suuntaan; kyydissäni oli aika vähän matkustajia). Sain toiminnastani moitteita silloin esimiesteni taholta (kun kerroin asian), enkä sen jälkeen rikkonut sääntöjä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #24
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Katsotaanpa ihan huvikseen, ketjuuntuuko HelBin valtakaudella. Eli vieläkö edellisen vuoron ohituskielto pätee? Täällä on todettu, ettei sellaista määrräystä ole ollut, ainakaan tilaajan taholta, mutta itse ajaessani ko. linjaa, vuosina 2006-2007, tällainen kielto oli ja sitä oli ehdottomasti noudatettava. Muutaman kerran rikoin ko. kieltoa kun Kehä I:sellä ajaessani edellisen vuoron perässä jouduin pysähtymään jokaisella pysäkille sen perään; lopulta ajoin ohi kun on homma ei tuntunut kovinkaan mielekkäältä (ajoin siis Westendinaseman suuntaan; kyydissäni oli aika vähän matkustajia). Sain toiminnastani moitteita silloin esimiesteni taholta (kun kerroin asian), enkä sen jälkeen rikkonut sääntöjä.
    Sääntö on nykyään muuttunut siten että viimeisen välipisteen jälkeen saa ohittaa (leppävaara ja oulunkylä)
    Onhan uuteen 550:n tulossa aktiivinen liikenteenohjaus eriasia miten se toimii?
    Voiko 550:aa muuten jatkossa sanoa enää jokeriksi kun brändi muuttuu suuresti ja bussitkin muistuttaa porkkanasorvia?
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  10. #25

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Voiko 550:aa muuten jatkossa sanoa enää jokeriksi kun brändi muuttuu suuresti ja bussitkin muistuttaa porkkanasorvia?
    Mitä tahansa voi kutsua Jokeriksi, oikeasti Jokeri kuitenkin tarkoittaa raideyhteyttä.

  11. #26
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    JOKERI tulee alunperin sanoista JOukkoliikenteen KEhämäinen Runkolinja.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #27
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Voiko 550:aa muuten jatkossa sanoa enää jokeriksi kun brändi muuttuu suuresti ja bussitkin muistuttaa porkkanasorvia?
    Jokeri-linja-nimitys on iskostunut kaupunkilaisten mieliin. Myös muille tuleville runkolinjoille olisi mukava saada persoonalliset nimet, ja mieluiten jotain muuta kuin HSL:n ehdottamat "Pokeri" ja "Poks". Uusi väritys etoo, ja omasta mielestäni nykyinen Jokeri-väri on tyylikäs ja erottuu entisestään, kun kaikista muista busseista tulee sinivalkoisia. Harmi, että se korvataan HSL:n "design-muotoilulla" sekä oranssin ja valkoisen yhdistelmällä.

  13. #28

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    JOKERI tulee alunperin sanoista JOukkoliikenteen KEhämäinen Runkolinja.
    Tuo olisi JOKERY (engl. vitsailu, kuvaa nykyistä bussiviritelmää aika hyvin ). JOKERI on JOukkoliikenteen KEhämäinen RaideInvestointi.

  14. #29
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Ihan hauska yritys. Mutta Wikipedia on tällaisissa spesifeissä asioissa ihan vitsi. Käydäänkö kirjoitamassa sinne, että oikeasti Jokeri tulee siitä, kun konsultti kosteassa saunaillassa sanoi, että Jokainen On Kerran Eksynyt Ruuhkassa Istumapaikalle? Ilman lähdettä, niin kuin tää nykyinenkin viritelmä. Katsotaan, kuinka kauan se on siellä. Vai pitäiskö saman tien mennä korjaamaan tieto oikeaksi?

    Mulla on jostain vuodelta 1992 oleva HKL:n Jokeri-esiselvitys, jossa toi lyhenne on selitetty. Silloin Jokeri oli itsestäänselvästi vain ratikka, ei vielä ollut keksitty ajaa sitä busseilla.

    ---------- Viesti lisätty 1.7.2012 kello 1:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu 30.6.2012 kello 22:13 ----------

    Tässä olisi vuoden 2002 yleiskaavakartta: www.hel.fi/static/ksv/www/YK2002_fin.pdf Sinne on merkitty joukkoliikenteen kehämäinen runkolinja eli jokeri. Ei tarvitse kiistellä tästä enempää. Kävinpä huvikseni ja tapojeni vastaisesti peukaloimassa Wikipediaakin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #30
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mulla on jostain vuodelta 1992 oleva HKL:n Jokeri-esiselvitys, jossa toi lyhenne on selitetty. Silloin Jokeri oli itsestäänselvästi vain ratikka, ei vielä ollut keksitty ajaa sitä busseilla.
    Jos lyhenne on selitetty sanalla ”runkolinja” selvityksessä vuodelta 1992, olisi syytä viitata siihen, ei kaavakarttaan vuodelta 2002, kuten Wikipedian viite nyt on.

    Edellinen versio Wikipedia-sivusta oli lähteistetty minun Jokeria käsittelevään artikkeliini Kaupunkiliikenne.net-sivustollani, jossa väitän lyhenteen lähteeksi sanan ”raideinvestointi”. En valitettavasti ole lähteistänyt artikkeliani tieteellisesti täsmällisin lähtein, mutta muistan ”raideinvestointi”-sanan lyhenteen selitykseksi kahdesta lähteestä. Alkuperäisestä Jokeri-suunnitelmasta vuodelta 1990 (siis aiemmin kuin vuoden 1992 selvitys) ja Anssi Joutsiniemen kirjasta Ei kenenkään Helsinki. Joutsiniemi on tehnyt kirjansa tieteellisellä lähteistyksellä ja muistaakseni viittasi samaan vuoden 1990 suunnitelmaan jonka itsekin tunnen. Valitettavasti kumpikaan näistä teoksista ei ole työhuoneeni kirjahyllyssä, vaan vanhempien asioiden varastossa kellarissa, joten en nyt kykene tarkistamaan näitä asioita.

    Kirjahyllystäni löytyi YTV:n poikittaisen joukkoliikenteen selvitys vuodelta 1994 (C 1994:5). Tässä paperissa esitetään, että Jokeri tehdään bussilinjana ja vasta myöhemmin raitiotienä. Paperi ei selitä siinä käytettyjä lyhenteitä Jokeri ja Pokeri. Molemmat lienevät mukana jo edellisen vuoden poikittaisliikenneselvityksessä (B 1993:5), jota minulla ei ole käsilläni.

    Rohkenenkin väittää, että Pentti Santaharjun alkuperäinen nimitys, josta Jokeri-lyhenne on tullut, on ollut ”raideinvestointi”. Santaharjun (HKL:n suunnittelujohtaja vuonna 1990) suunnitelma oli nimenomaan raitiotie ja koko suunnitelman kantava idea ja lähtökohta on, että linja on raideratkaisu. Ja sen verran Santaharjua tunsin, ettei hän olisi edes esittänyt bussin mahdollisuutta, koska hän ymmärsi kaikki ne bussin ongelmat, jotka Bussi-Jokerilla ovat toteutuneet.

    1993 suunnittelujohtajaksi tullut Seppo Vepsäläinen ei pitänyt raitioteistä vaan metrosta ja muutti Jokeri-suunnitelman bussiksi. Tällöin on tietenkin syntynyt tarve keksiä lyhenteelle selitys, joka ei sido lyhennettä raitiotiehen. Onhan ”runkolinja”-sanassakin I-kirjain, joskin sanan keskellä.

    Mutta kuten sanoin, nyt olen muistikuvien varassa. Sillä 1990-luvun alun dokumentteja ei löydy internetin ihmemaasta. Eikä ihan helposti muualtakaan. Vaikka tämänkin asian historia on jo yli 20 vuotta vanhaa ja silti ajankohtaista, niin vanhoja dokumentteja ei pidetä ajankohtaisina vaan ne on yleensä ”poistettu” eli hävitetty helposti saatavilla olevista kirjastoista ja arkistoista. Eli saa oikaista, jos lähteet löytyvät.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokeri
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1335
    Viimeisin viesti: 12.07.2017, 14:30
  2. Jokeri 2
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 114
    Viimeisin viesti: 03.09.2016, 23:41
  3. Bussi-Jokeri
    kirjoittanut vristo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 563
    Viimeisin viesti: 29.09.2015, 12:36
  4. Mitä linjaa nopeutettaisiin seuraavaksi?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 08.05.2011, 18:29
  5. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 14:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •