Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/50

Viestiketju: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

  1. #31
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Luulen etteivät ihmiset niin tyhmiä ole etteivätkö tajuaisi että on helpompi nousta keski- ja etuovesta kyytiin.
    Älä aliarvioi ihmisten typeryyttä.

    Kun itse olen ollut ratin takan on tullut nähtyä mm. että yritetään rynnätä etuovesta sisään rattaiden kanssa...

  2. #32
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Älä aliarvioi ihmisten typeryyttä.

    Kun itse olen ollut ratin takan on tullut nähtyä mm. että yritetään rynnätä etuovesta sisään rattaiden kanssa...
    Ehkei pitäisi. Luulisin että 10 prosentilla ihmisistä tapahtuu jotain korvien välissä kun he kulkevat ulkona. 80% on sitä samaa karjaa, joka etenee kuin pillastunut lauma eteenpäin silmät suurina suu vaahdoten. loput 10 prosenttia yrittävät mm. tunkea lastenrattaiden kanssa etuovesta.

    Elikkä matkustajista jopa 10% kykenee jonkinlaiseen ajatteluun ja päättelyyn sekä suunnitelmallisuuteen. Puhun usein tästä ryhmästä, ja liitän mm. harrastajat siihen.


  3. #33
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Jokeri-linja-nimitys on iskostunut kaupunkilaisten mieliin. Myös muille tuleville runkolinjoille olisi mukava saada persoonalliset nimet, ja mieluiten jotain muuta kuin HSL:n ehdottamat "Pokeri" ja "Poks". Uusi väritys etoo, ja omasta mielestäni nykyinen Jokeri-väri on tyylikäs ja erottuu entisestään, kun kaikista muista busseista tulee sinivalkoisia. Harmi, että se korvataan HSL:n "design-muotoilulla" sekä oranssin ja valkoisen yhdistelmällä.
    Pokeri on ymmärtääkseni Pasilan oma kehämäinen raideinvestointi = raide-58, mutta mikä on Poks?
    Sakari Kestinen

  4. #34

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Älä aliarvioi ihmisten typeryyttä.

    Kun itse olen ollut ratin takan on tullut nähtyä mm. että yritetään rynnätä etuovesta sisään rattaiden kanssa...
    Minun kyytiin on kerran nostettu (yksin!) lastenrattaat Volvo 8700:n takimmaisesta ovesta. Matka ei tosin jatkunut sen jälkeen vaikka suoritus olikin kunnioitettava...
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.07.2012 kello 18:33. Syy: ylimääräiset huutomerkit pois

  5. #35
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Nyt kun tulee kerran scaloja joissa siis takana portaat ja yksilehtinen ovi, niin järkevintä on hoitaa avorahastus niin että kaikista ovista ulos, mutta vain edestä ja keskeltä sisälle. Toivottavasti nämä scalat kuitenkin tulevat 2-lehtisllä etuovilla, muuten menee kyllä hankalaksi jos kapeasta etuovesta jonotetaan ulos ja sisään! Selvää kuitenkin on että jatkossa jokeri tulee olemaan pummimatkustajien suosiossa, siitä on hyvät vaihtoyhteydet lähijuniin ja metroon joilla pummimatkustamista voi jatkaa, eikä tarkastajistakaan hirveästi ole pelkoa ainakaan ruuhka-aikoina kun autot ovat melkoisen täysiä!

  6. #36

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Toivottavasti nämä scalat kuitenkin tulevat 2-lehtisllä etuovilla
    Jo kaikki 12-sarjan Scalatkin Helbillä 2-lehtisillä etuovilla, eiköhän nuokin tule niillä..
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.07.2012 kello 18:45. Syy: lyhennetty lainausta

  7. #37
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Pokeri on ymmärtääkseni Pasilan oma kehämäinen raideinvestointi = raide-58, mutta mikä on Poks?
    Tämä mainittiin ainakin siinä HSL:n runkolinjojen brändiä koskevassa suhteellisen tuoreessa julkaisussa, jota en valitettavasti jaksa etsiä. Olisiko se sitten nimiehdotus Vuosaari-Malmi-Myyrmäki-linjalle?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Nyt kun tulee kerran scaloja joissa siis takana portaat ja yksilehtinen ovi, niin järkevintä on hoitaa avorahastus niin että kaikista ovista ulos, mutta vain edestä ja keskeltä sisälle. Toivottavasti nämä scalat kuitenkin tulevat 2-lehtisllä etuovilla, muuten menee kyllä hankalaksi jos kapeasta etuovesta jonotetaan ulos ja sisään! Selvää kuitenkin on että jatkossa jokeri tulee olemaan pummimatkustajien suosiossa, siitä on hyvät vaihtoyhteydet lähijuniin ja metroon joilla pummimatkustamista voi jatkaa, eikä tarkastajistakaan hirveästi ole pelkoa ainakaan ruuhka-aikoina kun autot ovat melkoisen täysiä!
    Aika hukkaan jää avorahastuksen hyöty, kun puoli bussia tulee olemaan tupaten täynnä - ja muista myös, että tällä hetkellä matkustajavirta valuu täydessä bussissa etuovelta keskiovelle päin, nyt matkustajia tulee myös keskiovelta eteenpäin. Suhteellisen ahtaassa Scalassa, lastenvaunut ja portaat (myös keskiovelta taakse johtavat) mukaan niin on aikamoinen soppa keskellä ruuhka-aikaa..

  8. #38
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Poks?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Tämä mainittiin ainakin siinä HSL:n runkolinjojen brändiä koskevassa suhteellisen tuoreessa julkaisussa, jota en valitettavasti jaksa etsiä. Olisiko se sitten nimiehdotus Vuosaari-Malmi-Myyrmäki-linjalle?
    Taitavat HSL:n suunnittelijat olla sitä ikäluokkaa, että ovat kakarana katsoneet tätä taikuria

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Etsi vaan. Minä ainakin haluaisin kovasti nähdä, missä tuollaista puhutaan.
    Tai sitten joku muu

    Mikäs siinä, että suunnittelijoiden kahvipöydässä joku linja on poks, kun kerran Jokeri ja Pokerikin ovat pitkänlinjan runkolinjahaaveita. Mutta jos poks oikeasti on johonkin julkaisuun päätynyt, niin sietäisi miettiä koko julkaisun luotettavuutta.
    Viimeisin muokkaaja Safka; 01.07.2012 kello 19:38.

  9. #39
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Tämä mainittiin ainakin siinä HSL:n runkolinjojen brändiä koskevassa suhteellisen tuoreessa julkaisussa, jota en valitettavasti jaksa etsiä.
    Etsi vaan. Minä ainakin haluaisin kovasti nähdä, missä tuollaista puhutaan.

  10. #40

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Aika hukkaan jää avorahastuksen hyöty, kun puoli bussia tulee olemaan tupaten täynnä - ja muista myös, että tällä hetkellä matkustajavirta valuu täydessä bussissa etuovelta keskiovelle päin, nyt matkustajia tulee myös keskiovelta eteenpäin. Suhteellisen ahtaassa Scalassa, lastenvaunut ja portaat (myös keskiovelta taakse johtavat) mukaan niin on aikamoinen soppa keskellä ruuhka-aikaa..
    Täyttä bussia ei juuri minkäänlaisella rahastuksella korjata, mutta avorahastuksella sentään pysäkillä voi mennä vähän jouhevammin. LE-autoon mahtuu kuitenkin iso seisomatila etupyörien ja moottoritilan välille, jos tukkeutumista halutaan lievittää.

    Tallinnassa voi melko edullisesti töllistellä paikallista avorahastusta takakorkeisiin (ja täyskorkeisiin) busseihin, toimii mielestäni mainiosti. LE-autoissa on järjestään iso seisomatila matalassa osassa.

  11. #41
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    LE-autoissa on järjestään iso seisomatila matalassa osassa.
    Mielestäni voisi olla hyvä tarkastella tilannetta jossa keskioven ja etuakselin välissä olisi 2+1 penkkirivit, 550:ssa matkan keskipituus on niin lyhyt että maailma ei kaadu kolmen vai neljän istumapaikan puutteeseen verrattuna siihen, kuinka paljon seisomatila avartuu tälläisellä ratkaisulla lippuautomaatin voisin kuvitella jommankumman etupyöräkotelon päälle?
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  12. #42
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    mutta muistan ”raideinvestointi”-sanan lyhenteen selitykseksi kahdesta lähteestä. Alkuperäisestä Jokeri-suunnitelmasta vuodelta 1990 (siis aiemmin kuin vuoden 1992 selvitys) ja Anssi Joutsiniemen kirjasta Ei kenenkään Helsinki.
    Ainakin Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston selvityksiä -sarjan julkaisun L 1990:6 nimi on "Joukkoliikenteen kehämäinen runkolinja (Jokeri)". Suunnitelma on tehty KSV:llä ja HKL:ltä on ollut mukana pari suunnittelijaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Joutsiniemi on tehnyt kirjansa tieteellisellä lähteistyksellä ja muistaakseni viittasi samaan vuoden 1990 suunnitelmaan jonka itsekin tunnen.
    Joutsiniemi esittää mainiossa kirjassaan, että raitioteiden kehittäminen mm. raideleveyttä vaihtamalla olisi Keski-Euroopassa yleinen kehityspolku. Vaikka arvostankin sekä Joutsiniemeä että kirjaa, kirja ei taida olla aivan virheetön ja täydellisesti viitteistetty.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Rohkenenkin väittää, että Pentti Santaharjun alkuperäinen nimitys, josta Jokeri-lyhenne on tullut, on ollut ”raideinvestointi”. Santaharjun (HKL:n suunnittelujohtaja vuonna 1990) suunnitelma oli nimenomaan raitiotie ja koko suunnitelman kantava idea ja lähtökohta on, että linja on raideratkaisu.
    Täällä Kaupunkisuunnitteluvirastossa olen kuullut väitettävän ettei Santaharjukaan varsinaisesti olisi Jokeria kiirehtinyt.'
    Viimeisin muokkaaja late-; 02.07.2012 kello 10:18. Syy: Korjattu lainaus.

  13. #43

    Liittynyt
    17.05.2010
    Sijainti
    Otaniemi
    Viestejä
    164

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Etsi vaan. Minä ainakin haluaisin kovasti nähdä, missä tuollaista puhutaan.
    Jokeri Pokeri Poks: Runkobussilinjastosuunnitelma 2012-2022, sivu 75 (PDF 78/117). Itse kyllä olettaisin, etteivät nuo yritäkään olla oikeita nimiehdotuksia, vaan kuvaavat vain vaihtoehtoa brändätä kaikki runkolinjat omilla nimillä ja väreillä. Mutta tätä nyt ei ilmeisesti olla muutenkaan tekemässä.

  14. #44
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hezec Näytä viesti
    Itse kyllä olettaisin, etteivät nuo yritäkään olla oikeita nimiehdotuksia, vaan kuvaavat vain vaihtoehtoa brändätä kaikki runkolinjat omilla nimillä ja väreillä.
    Näin juurikin. Kuten kuvan otsikko kertoo, ne ovat esimerkkejä brändihierarkioista.

  15. #45
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Näin juurikin. Kuten kuvan otsikko kertoo, ne ovat esimerkkejä brändihierarkioista.
    Asian voi tulkita myös nimeämisehdotuksenakin.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Mielestäni voisi olla hyvä tarkastella tilannetta jossa keskioven ja etuakselin välissä olisi 2+1 penkkirivit, 550:ssa matkan keskipituus on niin lyhyt että maailma ei kaadu kolmen vai neljän istumapaikan puutteeseen verrattuna siihen, kuinka paljon seisomatila avartuu tälläisellä ratkaisulla lippuautomaatin voisin kuvitella jommankumman etupyöräkotelon päälle?
    Telibussilla on kaksi etua verrattuna niveleen: kustannus sekä istumapaikat/seisomapaikat-suhde. Nivelbussi tarjoaa sekä enemmän istuma- että seisomapaikkoja kuin ehdotuksesi. Toki 2+1 toimii HKL:n ratikoissa, mutta nehän ovatkin pitkiä nivelratikoita. Ja kyllä minä esimerkiksi mieluummin ratikassa seison, kuin bussissa, oli matkan pituus mikä hyvänsä. Nyt ongelma on telibussit itse, ei niiden paikat. Koska telibussit tulevat joka tapauksessa, on korjattava kaikki muut ongelmat, kuten ollaankin tekemässä liikenteenvalvojan ja reitin pikkukorjailuiden kautta. Paras ehdotus, mitä joku laittoi, oli töyssyjen poistaminen.

    Jokerin matkustajamäärien odotetaan nousevan reilusti. Jokerilla on jo kaksi apulinjaa, 52A ja 550B. Jokerin syksy-talvi-kevät-liikenne tapahtuu tällä hetkellä jopa 3 (vai 2,5?) minuutin vuorovälillä Leppävaara-Itäkeskus-välillä. Mitä tehdään, jos kapasiteetti taas loppuu? Uusi apulinja? Lisää vuoroja 52A:lle? Joka tapauksessa valittiin halvin vaihtoehto, ja se saattaa kostautua tulevaisuudessa. Liikenteenohjaajan palkka on vielä pieni juttu, mutta se saattaa olla vasta alkusoittoa. Raide-Jokeri ei olosuhteista johtuen auta asiaa vielä tällä vuosikymmenellä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.07.2012 kello 18:50. Syy: turhat muotoilut pois

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokeri
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1335
    Viimeisin viesti: 12.07.2017, 14:30
  2. Jokeri 2
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 114
    Viimeisin viesti: 03.09.2016, 23:41
  3. Bussi-Jokeri
    kirjoittanut vristo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 563
    Viimeisin viesti: 29.09.2015, 12:36
  4. Mitä linjaa nopeutettaisiin seuraavaksi?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 08.05.2011, 18:29
  5. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 14:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •