• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella

Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Luulen etteivät ihmiset niin tyhmiä ole etteivätkö tajuaisi että on helpompi nousta keski- ja etuovesta kyytiin.

Älä aliarvioi ihmisten typeryyttä.

Kun itse olen ollut ratin takan on tullut nähtyä mm. että yritetään rynnätä etuovesta sisään rattaiden kanssa...
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Älä aliarvioi ihmisten typeryyttä.

Kun itse olen ollut ratin takan on tullut nähtyä mm. että yritetään rynnätä etuovesta sisään rattaiden kanssa...

Ehkei pitäisi. :lol: Luulisin että 10 prosentilla ihmisistä tapahtuu jotain korvien välissä kun he kulkevat ulkona. 80% on sitä samaa karjaa, joka etenee kuin pillastunut lauma eteenpäin silmät suurina suu vaahdoten. loput 10 prosenttia yrittävät mm. tunkea lastenrattaiden kanssa etuovesta.

Elikkä matkustajista jopa 10% kykenee jonkinlaiseen ajatteluun ja päättelyyn sekä suunnitelmallisuuteen. Puhun usein tästä ryhmästä, ja liitän mm. harrastajat siihen.
 
Jokeri-linja-nimitys on iskostunut kaupunkilaisten mieliin. Myös muille tuleville runkolinjoille olisi mukava saada persoonalliset nimet, ja mieluiten jotain muuta kuin HSL:n ehdottamat "Pokeri" ja "Poks". Uusi väritys etoo, ja omasta mielestäni nykyinen Jokeri-väri on tyylikäs ja erottuu entisestään, kun kaikista muista busseista tulee sinivalkoisia. Harmi, että se korvataan HSL:n "design-muotoilulla" sekä oranssin ja valkoisen yhdistelmällä.
Pokeri on ymmärtääkseni Pasilan oma kehämäinen raideinvestointi = raide-58, mutta mikä on Poks?
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Älä aliarvioi ihmisten typeryyttä.

Kun itse olen ollut ratin takan on tullut nähtyä mm. että yritetään rynnätä etuovesta sisään rattaiden kanssa...
Minun kyytiin on kerran nostettu (yksin!) lastenrattaat Volvo 8700:n takimmaisesta ovesta. :lol: Matka ei tosin jatkunut sen jälkeen vaikka suoritus olikin kunnioitettava...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt kun tulee kerran scaloja joissa siis takana portaat ja yksilehtinen ovi, niin järkevintä on hoitaa avorahastus niin että kaikista ovista ulos, mutta vain edestä ja keskeltä sisälle. Toivottavasti nämä scalat kuitenkin tulevat 2-lehtisllä etuovilla, muuten menee kyllä hankalaksi jos kapeasta etuovesta jonotetaan ulos ja sisään! Selvää kuitenkin on että jatkossa jokeri tulee olemaan pummimatkustajien suosiossa, siitä on hyvät vaihtoyhteydet lähijuniin ja metroon joilla pummimatkustamista voi jatkaa, eikä tarkastajistakaan hirveästi ole pelkoa ainakaan ruuhka-aikoina kun autot ovat melkoisen täysiä!
 
Pokeri on ymmärtääkseni Pasilan oma kehämäinen raideinvestointi = raide-58, mutta mikä on Poks?
Tämä mainittiin ainakin siinä HSL:n runkolinjojen brändiä koskevassa suhteellisen tuoreessa julkaisussa, jota en valitettavasti jaksa etsiä. Olisiko se sitten nimiehdotus Vuosaari-Malmi-Myyrmäki-linjalle?
Nyt kun tulee kerran scaloja joissa siis takana portaat ja yksilehtinen ovi, niin järkevintä on hoitaa avorahastus niin että kaikista ovista ulos, mutta vain edestä ja keskeltä sisälle. Toivottavasti nämä scalat kuitenkin tulevat 2-lehtisllä etuovilla, muuten menee kyllä hankalaksi jos kapeasta etuovesta jonotetaan ulos ja sisään! Selvää kuitenkin on että jatkossa jokeri tulee olemaan pummimatkustajien suosiossa, siitä on hyvät vaihtoyhteydet lähijuniin ja metroon joilla pummimatkustamista voi jatkaa, eikä tarkastajistakaan hirveästi ole pelkoa ainakaan ruuhka-aikoina kun autot ovat melkoisen täysiä!
Aika hukkaan jää avorahastuksen hyöty, kun puoli bussia tulee olemaan tupaten täynnä - ja muista myös, että tällä hetkellä matkustajavirta valuu täydessä bussissa etuovelta keskiovelle päin, nyt matkustajia tulee myös keskiovelta eteenpäin. Suhteellisen ahtaassa Scalassa, lastenvaunut ja portaat (myös keskiovelta taakse johtavat) mukaan niin on aikamoinen soppa keskellä ruuhka-aikaa..
 
Poks?
Tämä mainittiin ainakin siinä HSL:n runkolinjojen brändiä koskevassa suhteellisen tuoreessa julkaisussa, jota en valitettavasti jaksa etsiä. Olisiko se sitten nimiehdotus Vuosaari-Malmi-Myyrmäki-linjalle?

Taitavat HSL:n suunnittelijat olla sitä ikäluokkaa, että ovat kakarana katsoneet tätä taikuria :)

Etsi vaan. Minä ainakin haluaisin kovasti nähdä, missä tuollaista puhutaan.
Tai sitten joku muu :D

Mikäs siinä, että suunnittelijoiden kahvipöydässä joku linja on poks, kun kerran Jokeri ja Pokerikin ovat pitkänlinjan runkolinjahaaveita. Mutta jos poks oikeasti on johonkin julkaisuun päätynyt, niin sietäisi miettiä koko julkaisun luotettavuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Aika hukkaan jää avorahastuksen hyöty, kun puoli bussia tulee olemaan tupaten täynnä - ja muista myös, että tällä hetkellä matkustajavirta valuu täydessä bussissa etuovelta keskiovelle päin, nyt matkustajia tulee myös keskiovelta eteenpäin. Suhteellisen ahtaassa Scalassa, lastenvaunut ja portaat (myös keskiovelta taakse johtavat) mukaan niin on aikamoinen soppa keskellä ruuhka-aikaa..

Täyttä bussia ei juuri minkäänlaisella rahastuksella korjata, mutta avorahastuksella sentään pysäkillä voi mennä vähän jouhevammin. LE-autoon mahtuu kuitenkin iso seisomatila etupyörien ja moottoritilan välille, jos tukkeutumista halutaan lievittää.

Tallinnassa voi melko edullisesti töllistellä paikallista avorahastusta takakorkeisiin (ja täyskorkeisiin) busseihin, toimii mielestäni mainiosti. LE-autoissa on järjestään iso seisomatila matalassa osassa.
 
LE-autoissa on järjestään iso seisomatila matalassa osassa.

Mielestäni voisi olla hyvä tarkastella tilannetta jossa keskioven ja etuakselin välissä olisi 2+1 penkkirivit, 550:ssa matkan keskipituus on niin lyhyt että maailma ei kaadu kolmen vai neljän istumapaikan puutteeseen verrattuna siihen, kuinka paljon seisomatila avartuu tälläisellä ratkaisulla :) lippuautomaatin voisin kuvitella jommankumman etupyöräkotelon päälle?
 
mutta muistan ”raideinvestointi”-sanan lyhenteen selitykseksi kahdesta lähteestä. Alkuperäisestä Jokeri-suunnitelmasta vuodelta 1990 (siis aiemmin kuin vuoden 1992 selvitys) ja Anssi Joutsiniemen kirjasta Ei kenenkään Helsinki.

Ainakin Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston selvityksiä -sarjan julkaisun L 1990:6 nimi on "Joukkoliikenteen kehämäinen runkolinja (Jokeri)". Suunnitelma on tehty KSV:llä ja HKL:ltä on ollut mukana pari suunnittelijaa.

Joutsiniemi on tehnyt kirjansa tieteellisellä lähteistyksellä ja muistaakseni viittasi samaan vuoden 1990 suunnitelmaan jonka itsekin tunnen.

Joutsiniemi esittää mainiossa kirjassaan, että raitioteiden kehittäminen mm. raideleveyttä vaihtamalla olisi Keski-Euroopassa yleinen kehityspolku. Vaikka arvostankin sekä Joutsiniemeä että kirjaa, kirja ei taida olla aivan virheetön ja täydellisesti viitteistetty.

Rohkenenkin väittää, että Pentti Santaharjun alkuperäinen nimitys, josta Jokeri-lyhenne on tullut, on ollut ”raideinvestointi”. Santaharjun (HKL:n suunnittelujohtaja vuonna 1990) suunnitelma oli nimenomaan raitiotie ja koko suunnitelman kantava idea ja lähtökohta on, että linja on raideratkaisu.

Täällä Kaupunkisuunnitteluvirastossa olen kuullut väitettävän ettei Santaharjukaan varsinaisesti olisi Jokeria kiirehtinyt.'
 
Viimeksi muokattu:
Etsi vaan. Minä ainakin haluaisin kovasti nähdä, missä tuollaista puhutaan.

Jokeri Pokeri Poks: Runkobussilinjastosuunnitelma 2012-2022, sivu 75 (PDF 78/117). Itse kyllä olettaisin, etteivät nuo yritäkään olla oikeita nimiehdotuksia, vaan kuvaavat vain vaihtoehtoa brändätä kaikki runkolinjat omilla nimillä ja väreillä. Mutta tätä nyt ei ilmeisesti olla muutenkaan tekemässä.
 
Itse kyllä olettaisin, etteivät nuo yritäkään olla oikeita nimiehdotuksia, vaan kuvaavat vain vaihtoehtoa brändätä kaikki runkolinjat omilla nimillä ja väreillä.

Näin juurikin. Kuten kuvan otsikko kertoo, ne ovat esimerkkejä brändihierarkioista.
 
Näin juurikin. Kuten kuvan otsikko kertoo, ne ovat esimerkkejä brändihierarkioista.
Asian voi tulkita myös nimeämisehdotuksenakin.
Mielestäni voisi olla hyvä tarkastella tilannetta jossa keskioven ja etuakselin välissä olisi 2+1 penkkirivit, 550:ssa matkan keskipituus on niin lyhyt että maailma ei kaadu kolmen vai neljän istumapaikan puutteeseen verrattuna siihen, kuinka paljon seisomatila avartuu tälläisellä ratkaisulla :) lippuautomaatin voisin kuvitella jommankumman etupyöräkotelon päälle?
Telibussilla on kaksi etua verrattuna niveleen: kustannus sekä istumapaikat/seisomapaikat-suhde. Nivelbussi tarjoaa sekä enemmän istuma- että seisomapaikkoja kuin ehdotuksesi. Toki 2+1 toimii HKL:n ratikoissa, mutta nehän ovatkin pitkiä nivelratikoita. Ja kyllä minä esimerkiksi mieluummin ratikassa seison, kuin bussissa, oli matkan pituus mikä hyvänsä. Nyt ongelma on telibussit itse, ei niiden paikat. Koska telibussit tulevat joka tapauksessa, on korjattava kaikki muut ongelmat, kuten ollaankin tekemässä liikenteenvalvojan ja reitin pikkukorjailuiden kautta. Paras ehdotus, mitä joku laittoi, oli töyssyjen poistaminen.

Jokerin matkustajamäärien odotetaan nousevan reilusti. Jokerilla on jo kaksi apulinjaa, 52A ja 550B. Jokerin syksy-talvi-kevät-liikenne tapahtuu tällä hetkellä jopa 3 (vai 2,5?) minuutin vuorovälillä Leppävaara-Itäkeskus-välillä. Mitä tehdään, jos kapasiteetti taas loppuu? Uusi apulinja? Lisää vuoroja 52A:lle? Joka tapauksessa valittiin halvin vaihtoehto, ja se saattaa kostautua tulevaisuudessa. Liikenteenohjaajan palkka on vielä pieni juttu, mutta se saattaa olla vasta alkusoittoa. Raide-Jokeri ei olosuhteista johtuen auta asiaa vielä tällä vuosikymmenellä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös