HKL on automatisoimassa Helsingin metroa. Projektiin liittyy myös rakenteilla olevan Länsimetron automaattisen kulunvalvontajärjestelmän toteuttaminen. HKL ja Siemens ovat perjantaina 13.1. sopineet, että metron automatisointiprojektia muutetaan siten, että metro tulee kulkemaan automatisoituna mutta kuljettajat jäävät juniin. Kyseessä on tällöin ns. puoliautomatisoitu metro, jollaisia maailmalla on runsaasti.
Puoliautomatisoitu ratkaisu sisältää valtaosaltaan ne ominaisuudet, jotka täysautomaattisessa metrossakin olisivat. Esimerkiksi liikenteen vuoroväli voidaan lyhentää suunniteltuun 2,5 minuuttiin, jolloin siirrytään myös lyhyempiin juniin. Tarvittaessa vuoroväliä voidaan tästäkin lyhentää. Nykyiseen metroon ei tässä ratkaisussa tule laituriovia, mutta uusi Länsimetro tulee saamaan laituriovet alkuperäisten suunnitelmien mukaan. Muutos ei muutenkaan vaikuta merkittävästi Länsimetron suunnitelmiin.
Muutoksen ansiosta viivästymässä ollut automaattimetro saadaan toteutettua alkuperäisen aikataulun mukaisesti eli projekti valmistuu Helsingin alueella vuonna 2014 ja Länsimetro avataan suunnitelmien mukaan vuoden 2015 lopulla. Muutetun projektin kustannukset tulevat alenemaan merkittävästi Helsingin metron, metrovarikon laajennuksen ja Länsimetron yhteenlasketuista budjetoiduista kustannuksista 170 M€.


Lue uutinen HKL:n sivuilta...