• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Korso-Koivukylä -alueen linjastosuunnitelmaa voi kommentoida verkossa ja asukastilaisuuksissa

Kun tutkin noita suunnitelmia, niin yksi asia yllätti jopa minutkin. Se on linjan v63 siirto reitille Simonkalliontie-Simonkyläntie-Tuusulantie-Himalajantie. Tämä tarkoittaa sitä, että HSL siis pakottaa Ilolasta/Kylmäojalta Tikkurilaan mentäessä vaihtamaan Leinelässä junaan. Kun ajoaika on nykyisinkin vain noin 20 minuuttia, niin en ymmärrä miksi linja ei voisi jatkossakin ajaa nykyistä reittiään. Vaihtoyhteys ei olisi kuitenkaan paljoa nopeampi, mutta se olisi hankalampi etenkin vanhuksille ja lapsille. Uusi reitti vain huonontaa Ilolan ja Kylmäojan palvelua, vaikka linja v77 liikennöi useammin ja Leinelän asemalle on vain parin kilometrin matka.
 
Kun tutkin noita suunnitelmia, niin yksi asia yllätti jopa minutkin. Se on linjan v63 siirto reitille Simonkalliontie-Simonkyläntie-Tuusulantie-Himalajantie. Tämä tarkoittaa sitä, että HSL siis pakottaa Ilolasta/Kylmäojalta Tikkurilaan mentäessä vaihtamaan Leinelässä junaan. Kun ajoaika on nykyisinkin vain noin 20 minuuttia, niin en ymmärrä miksi linja ei voisi jatkossakin ajaa nykyistä reittiään. Vaihtoyhteys ei olisi kuitenkaan paljoa nopeampi, mutta se olisi hankalampi etenkin vanhuksille ja lapsille. Uusi reitti vain huonontaa Ilolan ja Kylmäojan palvelua, vaikka linja v77 liikennöi useammin ja Leinelän asemalle on vain parin kilometrin matka.

Ettei tämä liity 623:n uuteen reittiin, jonka on ehdotettu kulkevan Leinelän asema > Koivukylänväylä > Laaksotie > Simonkalliontie > Koivukyläntie > Osmankäämintie > Tikkurilantie > Niittytie > Kehä III > Tuusulanväylä
Tosin eihän tuokaan tuo sitä suoraa yhteyttä Tikkurilaan, mutta vaihtoehtoisen liitynnän. 63 siis korvaa 623:n jättämän aukon Ruskeasannan alueella.

Tässä olisi kyllä oltava tarkkana, ja pitää huoli että suorat bussiyhteydet toimivat myös jatkossakin Tikkurilaan. Tosin jos siellä HSL:llä yritetäänkin kasvattaa Koivukylästä uutta asiointikeskusta Ilolalaisille :)

63N jää kuitenkin vanhalle reitille, jota ajetaan iltaisin / viikonloppuisin
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vaiheessa näyttää aika huolestuttavalta Malminiityn kannalta. Meiltä viedään nyt kaikkein tiheimmin kulkeva 53 ja suora Helsinki-linja 623, jäljelle olisi tähän suunnitelmaan liittyvistä kartoista päätellen 71 ja 72, jotka kulkevat eri reittejä Tikkurilaan, sekä suorana Helsinki-yhteytenä ainoastaan kiertoajelubussi 611, jolla matkaan saattaa mennä tuntikin. Mutta eihän tämä vielä olekaan Tikkurilan alueen linjastosuunnitelma...
 
Tässä vaiheessa näyttää aika huolestuttavalta Malminiityn kannalta. Meiltä viedään nyt kaikkein tiheimmin kulkeva 53 ja suora Helsinki-linja 623, jäljelle olisi tähän suunnitelmaan liittyvistä kartoista päätellen 71 ja 72, jotka kulkevat eri reittejä Tikkurilaan, sekä suorana Helsinki-yhteytenä ainoastaan kiertoajelubussi 611, jolla matkaan saattaa mennä tuntikin. Mutta eihän tämä vielä olekaan Tikkurilan alueen linjastosuunnitelma...

Malminiityn osalta luulisin että on tarkoitus siirtää kulkijat junaan Leinelän asemalla. Juna on kuitenkin nopeampi Helsinkiin (siis keskustaan) kuin bussi. Eikös 72:n vuoroväliä pitänyt tässä mallissa myös tihentää, mahdollisesti juuri kompensoimaan puuttuvia 53:ia?

On muuten mielenkiintoinen tapa HSL:ltä/Vantaalta tehdä näitä suunnitelmia kaupunginosittain, kun suurin osa linjoista kuitenkin kulkee useamman alueen kautta. Näin ollen se mikä näytää hyvältä Korso-Koivukylän suunnalta, ei näytäkään yhtä hyvältä Tikkurilan suunnalta.
 
Malminiityn osalta luulisin että on tarkoitus siirtää kulkijat junaan Leinelän asemalla. Juna on kuitenkin nopeampi Helsinkiin (siis keskustaan) kuin bussi. Eikös 72:n vuoroväliä pitänyt tässä mallissa myös tihentää, mahdollisesti juuri kompensoimaan puuttuvia 53:ia?
Tuolla tarjonnalla taidamme siirtyä junaan ihan ilman liityntäbusseja tai sitten ne, joille 1,2 km on liikaa kävelyä siirtyvät omaan autoon. Muistan kyllä jostain varhaisemmista versioista, että oli tarkoitus perustaa uusi linja Simonsillasta Malminiityn ja Hiekkaharjun kautta Tikkurilaan; jos tällainen olisi, niin tilanne näyttäisi hieman paremmalta, mutta sitähän ei näe ennen kuin tulee Tikkurilan alueen suunnitelma. Edelleen ongelmana olisi, että jokainen linja lähtee eri pysäkiltä ja aina liikkeelle lähdettäessä on pakko kaivaa Reittiopas esiin.
 
Takaisin
Ylös