• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL hankkii uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän Tieto Finland Oy:ltä

Toimittajan valinnassa vaikuttivat varmastikin vahvat näytöt onnistuneista julkissekortin tietotekniikkahankkeista ja eritoten referenssit lippujärjestelmistä.
 
Toimittajan valinnassa vaikuttivat varmastikin vahvat näytöt onnistuneista julkissekortin tietotekniikkahankkeista ja eritoten referenssit lippujärjestelmistä.

No, muistetaan nyt kuitenkin, että VR:lle Tieto toimitti serverikapasiteettia, joka sinänsä toimi ihan hyvin. Viat olivat järjestelmän ohjelmoineen Accenturen syytä kyllä ihan täysin.

No, on Tieto hankkinut ihan omatkin "meriittinsä" terveydenhuollossa.
 
No, muistetaan nyt kuitenkin, että VR:lle Tieto toimitti serverikapasiteettia, joka sinänsä toimi ihan hyvin. Viat olivat järjestelmän ohjelmoineen Accenturen syytä kyllä ihan täysin.

Paitsi että eivät olleet. Lippuautomaatit jumittanut kapasiteettiongelma oli nimenomaan Tiedon hallinnoimassa sovelluspalvelinalustassa.

Accenturen VR:lle toimittamat tekeleetkään eivät kyllä nekään vaikuta miltään vauhtihirmuilta, ja käyttöliittymät ovat mitä ovat. Yöllä kiinni pidettävä verkkokauppa on vitsi.

Kaikeksi onneksi Suomessa ei ole korruptiota, ei ainakaan valtion esimerkillisissä hankinnoissa, joissa aina valitaan paras toimittaja hyvillä järkiperusteilla.
 
Omakaupunki.fi -sivuston uutisessa on HSL:n lippu -ja infojärjestelmän hankinnan voittanutta Tietoa kommentoitu lyhyessä ajassa runsaasti http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kaikki_matkakorttien_lukulaitteet_vaihdetaan/ Ei liene yllätys että 99.9% kommenteista on negatiivisia. Ihmisillä on vielä hyvin tuoreessa muistissa VR:n surullisenkuuluisa järjestelmäuudistus ja kovasti ihmetellään kuinka sama firma voidaan nyt valita HSL:n uuden järjestelmän hankkijaksi! Tämä ei ainakaan lisää suosiota joukkoliikennematkustamista kohtaan, päinvastoin, tavalliselle tallaajalle tulee mieleen sellaisia ajatuksia kuin korruptio, kalleus, käytön hankaluus ym. negatiivisia mielikuvia. Toteamus "TIETO lisää tuskaa" taitaa kuulua kohta lentävien lauseiden topteniin:)
 
Tosin: oliko se lippuautomaattien jumiutuminen nyt aito kapasiteettiongelma, vai kapasiteetin ylensyönti huonosta koodauksesta johtuen?
 
Tosin: oliko se lippuautomaattien jumiutuminen nyt aito kapasiteettiongelma, vai kapasiteetin ylensyönti huonosta koodauksesta johtuen?

Lehdissä sanottiin, että johonkin Java-sovelluspalvelimeen tehtiin korjauksia "valmistajan ohjeiden mukaan". Olettaisin, että Accenturen sovellus laukaisi jonkin bugin, jota Tiedon puolella ei oltu ennen nähty. Itse olen täysin ulkopuolinen, eikä minulle selvinnyt, oliko korjaus konfiguraation muutos vai ohjelmiston päivitys bugin paikkaamiseksi, ja jos jälkimmäinen, niin oliko päivtys jo olemassa vai tekikö ohjelmistotoimittaja sen Tietoa varten. Palvelimia tietysti hallinnoidaan syystäkin äärikonservatiivisesti, eikä kaikkia ohjelmistofirman päivityksiä välttämättä asenneta, jos ei ole varsinaista syytä, joten voi olla, että Tiedon ihmiset vaan laittoivat jo aiemmin julkaistun päivityksen käyttöön. Varsinainen vika tässä kai oli puutteellinen testaus, eli tämmöiset ongelmat olisi pitänyt saada kiinni ennen kuin tarvitsee laittaa lippuautomaatit kiinni pariksi viikoksi.

Korruptiosta sen verran, että Tieto on yksityistetty valtion entinen tietokonekeskus ja sen ylemmät toimihenkilöt ovat aina seilailleet valtion virkoihin ja takaisin, ja hommiin on myös sijoiteltu poliitikkoja suojatöihin. Osaamattomuutta tietojärjestelmien tilaamisessa varmasti riittää, mutta se ei millään yksinään selitä sitä, että Tieto päätyy toimittamaan vuodesta toiseen valtaosan Suomen julkisen sektorin järjestelmistä jatkuvasta sössimisestä huolimatta.
 
Uusimmassa Suomen Kuvalehdessä on juttua pieleen menneistä järjestelmähankkeista. VR:n osalta kerrotaan muun muassa, että järjestelmä oli suunniteltu kestämään VR:n verkkopalvelun siihen astinen ennätys, 420 000 latausta, joka syntyi tuhkapilven aikoihin. Uuden lipunmyyntijärjestelmän ensimmäisenä päivänä latauksia oli jutun mukaan 1,2 miljoonaa ja sen jälkeenkin latauksien määrä on jäänyt yli puolen miljoonan tasolle... Voisi siis sanoa että myös tarpeiden arviointi meni VR:llä pahasti pieleen...
 
Uusimmassa Suomen Kuvalehdessä on juttua pieleen menneistä järjestelmähankkeista. VR:n osalta kerrotaan muun muassa, että järjestelmä oli suunniteltu kestämään VR:n verkkopalvelun siihen astinen ennätys, 420 000 latausta, joka syntyi tuhkapilven aikoihin. Uuden lipunmyyntijärjestelmän ensimmäisenä päivänä latauksia oli jutun mukaan 1,2 miljoonaa ja sen jälkeenkin latauksien määrä on jäänyt yli puolen miljoonan tasolle... Voisi siis sanoa että myös tarpeiden arviointi meni VR:llä pahasti pieleen...

Tämän suhteen mä pidän aika todennäköisenä, että latauksiksi lasketaan myös jokin osa lipunmyyntitiskien tai lipunmyyntiautomaattien toimista. Ennenhän järjestelmä toimi tiettävästi siten, että eri toiminnoille oli eri palvelimet, jotka tekivät tarpeen tullen paikkavarauksia sitä varten pyörivältä palvelimelta.
Nykyisen järjestelmän perusideana on, että sekä lipunmyyntitiskit, junamaatit että VR:n nettikauppakin pyörivät "samalla koneella" ja lipunmyyntitiskillä käytettävä ohjelmisto sekä junamaatit ovat vain erilaisia käyttöliittymiä samalle ohjelmalle.
Lipunmyyntijärjestelmän kannalta on siis merkityksetöntä, tuleeko kysely jonkun junamatkailijan kotikoneelta, VR:n omalta lipunmyyntitiskiltä vai junamaatista. Tästähän seurasi myös, että kun kotikäyttäjät renkkailivat olohuoneissaan F5-nappia, lippujen ostaminen ei ollut mahdollista myöskään lipunmyyntitiskeillä. Tämä yhteen koneeseen keskittäminen on mahdollisesti maailmankin mittakaavassa ainutlaatuinen tapa toteuttaa juna- tai lentoyhtiön lipunmyyntijärjestelmä...

Joka tapauksessa, koska kaikki kyselyt käsitellään joka tapauksessa samalla palvelimella, ei ole mahdotonta, että myös muita kuin kotikäyttäjien latailuja voidaan laskea tuohon lukuun. Kaikki lipunmyyntitiskien ja junamaattien toiminnot luvussa eivät voi olla, koska lippuja myydään yhäkin paljon enemmän muita kanavia kuin nettikauppaa käyttäen ja latausten määrän tulisi olla vielä kymmeniä kertoja korkeampi, jos aivan kaikki olisi samassa luvussa.
En kuitenkaan usko, että VR:n nettikaupan suosio on ihan oikeasti moninkertaistunut yhdessä yössä.
 
En kuitenkaan usko, että VR:n nettikaupan suosio on ihan oikeasti moninkertaistunut yhdessä yössä.

Luvussa saattaa olla sitäkin, että aikataulukyselyt siirtyivät ilmeisesti kuormittamaan samoja järjestelmiä kuin varsinainen verkkokauppa paikanvarauksineen. Jos näin tosiaan tapahtui, niin siinäkään ei juuri ole järkeä. Systeeminhän pitäisi pystyä antamaan aikataulut kyselijälle harvoin muuttuvista taulukoista sen kummemmitta laskutoimituksitta, ja kuormittaa kauppaa vasta "osta lippu" valinnan jälkeen.
 
Luvussa saattaa olla sitäkin, että aikataulukyselyt siirtyivät ilmeisesti kuormittamaan samoja järjestelmiä kuin varsinainen verkkokauppa paikanvarauksineen. Jos näin tosiaan tapahtui, niin siinäkään ei juuri ole järkeä. Systeeminhän pitäisi pystyä antamaan aikataulut kyselijälle harvoin muuttuvista taulukoista sen kummemmitta laskutoimituksitta, ja kuormittaa kauppaa vasta "osta lippu" valinnan jälkeen.

Tämä on itse asiassa tarpeen, jos halutaan ohjata junavuoron valintaa lipun hinnan perusteella. VR:n nettikaupassa tätä tosin ei ole toteutuksessa huomioitu, koska junia näytetään kerrallaan vain kaksi tai kolme kappaletta ja niiden hinnat on oletusarvoisesti piilotettu. Näin siis ollaan saatu huonot puolet sekä aikataulujen katsomisesta samasta järjestelmästä kuin hinnat, että hintojen näkymättömyydestä aikatauluja katsoessa.
Tähän on tietysti pitänyt mennä, kun järjestelmästä on tullut liian raskas, eivätkä palvelimen tehot ole enää riittäneet hinnan jatkuvaan näyttämiseen, mutta koko järjestelmä oli jo rakennettu niin, ettei kevyempään ratkaisuun enää voitu järkevästi palata. Ihmetyttää kyllä, että miksi ei vaan ostettu valmista toimivaa järjestelmää vaikkapa Saksasta (HAFAS) tai Ruotsista (SJ:n ja Veolian käyttämä järjestelmä). Saksan järjestelmä varsinkin olisi ollut helppo käyttöönotettava (ja on sitä muuten vieläkin ;)), kun DB:n ennakkolippujärjestelmä on hyvin vastaava kuin VR:n. Tuskin kuitenkaan SJ:nkään järjestelmää olisi ollut vaikeaa sovittaa VR:n tariffimalliin.

HAFAS muuten on käytössä nykyisellään DB:llä, NS:llä, ÖBB:llä, SBB:llä, NMBS:llä, PKP:llä ja useilla Saksan paikallisliikennealueista á la HSL. Kun kerran Itävalta ja Alankomaat ovat muutenkin niin arvossaan VR:llä (eihän kukaan muukaan käytä ravintolavaunuja!), miksei niiden lipunmyyntiä oteta käyttöön Suomessakin?
 
Takaisin
Ylös