• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL:n liikennöintisuunnitelma vuosille 2012-2013 pidentää talviaikataulukautta

Linjan 4 yöliikenne jää ennalleen. Hyvä näin. Säästöhän olisi ollut aivan minimaalinen ja haitta kulkutottumusten muuttumisen vuoksi kohtuuton.

Bussilinja 17 Kruununhakaan on tietysti ihan hassu, mutta toisaalta sillä saa nyt asukkaat hiljaiseksi ja sitten linjan voi vuoden kuluttua lakkauttaa, kun ei sillä ole käyttäjiä. Ihan OK ratkaisu siis.
 
Pakko kommentoida vähän tuota h91:n ja h93:n suunnitelmaa...
Selvitetään linjojen liikennöintiajan supistamista sekä vuorovälin harventamista pienten matkustajamäärien vuoksi.
Miksi 93:sta halutaan vielä enemmän supistaa? Omasta mielestäni tunnin vuoroväli on jo liian harva, vaikka sinne liikennöikin U-linjat. Omien havaintojen mukaan jokaisella 93:n vuorolla kuitenkin löytyy matkustajia sen verran että vuoroväli kannattaa vähintään pitää samana. 91:n voisi kokonaan lakkauttaa, siellä kuulemma ei ole melkeinpä ollenkaan matkustajia. Juuri ja juuri muutamalla satunnaisella vuorolla voi löytyä yksi kaksi matkustajaa. Kukaan ei menettäisi mitään, HSL säästäisi rahaa. (Tämä 91:n hiljaisuus perustuu kaverini havaintoihin ja faktoihin mitä hän nyt työnsä merkeissä on linjalla koko työpäivän istunut, muutamana päivänä istui melkeinpä koko päivän ja kahtena vaiko kolmena päivänä tapasi 1 matkustajan...).
 
Pakko kommentoida vähän tuota h91:n ja h93:n suunnitelmaa...
Miksi 93:sta halutaan vielä enemmän supistaa? Omasta mielestäni tunnin vuoroväli on jo liian harva, vaikka sinne liikennöikin U-linjat. Omien havaintojen mukaan jokaisella 93:n vuorolla kuitenkin löytyy matkustajia sen verran että vuoroväli kannattaa vähintään pitää samana. 91:n voisi kokonaan lakkauttaa, siellä kuulemma ei ole melkeinpä ollenkaan matkustajia. Juuri ja juuri muutamalla satunnaisella vuorolla voi löytyä yksi kaksi matkustajaa. Kukaan ei menettäisi mitään, HSL säästäisi rahaa. (Tämä 91:n hiljaisuus perustuu kaverini havaintoihin ja faktoihin mitä hän nyt työnsä merkeissä on linjalla koko työpäivän istunut, muutamana päivänä istui melkeinpä koko päivän ja kahtena vaiko kolmena päivänä tapasi 1 matkustajan...).
Minunkin mielestäni nykytilanne 93:n suhteen on hyvä; viimeksi kun 93:lla matkustin, yllätyin etten saanut istumapaikkaa:eek:. 91:tä ei vain voi noin vain poistaa, sillä esim. Puroniitylle se on yksinkertaisesti ainoa linja (tosi pitkä kävely Uudelle Porvoontielle) ja siitä voi vaihtaa kätevästi Vantaan 88- ja 3-linjoille Rapuojantiellä. Linjalla kulkee myös koululaisia, joille pitäisi sitten kilpailuttaa uusi kuljetus. Luulempa myös, että 91:n matkustajamäärät nousevat vielä, sillä sen kaikki mahdolliset käyttäjäryhmät eivät vielä ole löytäneet sitä. 93:sta ei voi laittaa kiertämään 91:n reittejä sillä se on jo 91:n liikennöintiaikaan hyvin kuormitettu.
 
91:tä ei vain voi noin vain poistaa, sillä esim. Puroniitylle se on yksinkertaisesti ainoa linja (tosi pitkä kävely Uudelle Porvoontielle) ja siitä voi vaihtaa kätevästi Vantaan 88- ja 3-linjoille Rapuojantiellä. Linjalla kulkee myös koululaisia, joille pitäisi sitten kilpailuttaa uusi kuljetus. Luulempa myös, että 91:n matkustajamäärät nousevat vielä, sillä sen kaikki mahdolliset käyttäjäryhmät eivät vielä ole löytäneet sitä.

Hmm... Tuota nyt vähän epäilen... Faktatietoa löytyykö että linjalla olisi edes matkustajia? Voin tänne raportoida taas kun kaverini menee 91:lle töitä tekemään, luulenpa ettei löydä taaskaan yhtään matkustajaa... Ihan sama juttu oli viime syksynä jo... Monena päivänä viikossa hän istui koko päivän 91:n kyydissä, yhen matkustajan tapasi koko viikon aikana, joten eipä niitä koululaisia siinä näkynyt. Saman henkilön havainnon mukaan kaikki koululaiset käyttävät linjaa 93. Näköjään muuten linjalla on lisätty jo yksi vuoro... Viimeksi kun 93:n aikataulua vilkaisin liikennöi se tunnin välein (ruuhkassa 30min välein). Nyt se liikennöi 30min välein (ruuhkassa 15-20min välein).
 
Kyllähän HSL:n matkakorttijärjestelmästä faktaa saisi esimerkiksi nousijamäärien muodossa, mutta ainakaan minä en tiedä, miten niihin pääsisi käsiksi, tai onko se tieto ylipäätään julkista.

Kaksi 91/K:n aamuruuhkaa olen ajellut alkuvuodesta, ja ainakin silloin muutamalla lähdöllä kulki koululaisia Sotungintieltä Sakarinmäen koululle. Muun ajan sai ajella melkein yksikseen. Mielestäni linjaa ei ainakaan kokonaan pitäisi lakkauttaa, mutta liikenteen rajaamista kouluaikoihin voisi harkita.

Myös 93/K:lla on sellainen tuntuma, että suurin osa Östersundomin alueelle ja alueelta kulkijoista on lapsia ja nuorisoa kouluun ja harrastuksiin menossa, mutta kyllä siellä kulkee aikuisiakin. Itäkeskuksen ja Mellunmäen välillä saa yleensä pysähdellä melkein joka pysäkillä nyt kun matkustajat ovat linjan silläkin alueella löytäneet.

Löytyykö jostain muuten lyhempää pysäkinväliä kuin 93:lla Mellunmäentien pysäkiltä Mellunmäentien pysäkille? :)
 
Tuon h91 voisi ainakin osaltaan korvata jatkamalla Vantaan pienkalustolinja numero 3 Östersundomiin.

Jos tunnissa ehtisi ajaa Östersundom-Länsisalmi-Hakunila-Nybygget-Hakunila-Länsisalmi-Östersundom, saataisiin selkeä aikataulu eikä matkoja Nybyggetiin tarvitsisi taittaa Länsisalmen kautta missään suunnassa.

Osa linjasta 91 korvautuisi näin, yhdellä pikkubussilla voisi sitten jatkaa muitten linjan haarojen liikennöintiä. Tai sitten molemmat liikenteet voisi yhdistää samaksi linjaksi. Selkeys kärsisi, mutta muut edut saattaisivat ajaa edelle.

Tällainen uusi poikittaisyhteys tuskin saavuttaisi valtaisaa suosiota, mutta olisihan se vaikkapa Hakunilasta Porvooseen tai Östersundomista Tikkurilaan matkaavalle varsin mainio yhteys.
 
Löytyykö jostain muuten lyhempää pysäkinväliä kuin 93:lla Mellunmäentien pysäkiltä Mellunmäentien pysäkille? :)

Vantaalla linjat 15 ja 50 Tuupakassa, pysäkiltä Juhanilantie (Katriinantie) Pysäkille Tuupakka 4 (Kehä III:n ramppi) mahtaako tuossa tulla pysäkinväliksi edes 100 metriä?
 
Vantaalla myös linjalla 62 ovat pysäkit V6206 Urheilutie ja V6210 Satopolku tuskin 100 m päässä toisistaan.
 
Espoossa Pohjois-Tapiolassa linjoilla 103 ja 506 päätepysäkiltä "Louhenaukio" lähdettäessä on seuraava pysäkki "Louhenaukio" tien toisella puolella ja linjalla 194 pysäkki "Takojantie" on samalla puolella tietä n. 40 metrin päässä päätepysäkistä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Mikä ihme linja tämä tällainen on? 4 min päättäriltä päättärille? Onko tuollaisella matkustajiakin?
 
Takaisin
Ylös