• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Matkan pituus näkyy lipun hinnassa entistä selvemmin

Uutisen lopussa olevat kartat ovat hyvin mielenkiintoisia.
Lyhyesti siis: Pääasiallisesti kaikki kolme versiota ovat samoja, eli perusperiaatteena on, että vyöhykeraja AB on pohjoisessa jokerilinja (jokeri vyöhykkellä B), idässä Vanhankaupuginlahti (Kulosaari vyöhykkeellä B). Vyöhykeraja BC on määritelty kulkemaan kehiä ja kaupunginrajoja myöten silloin kun mahdollista. Karttaversiot eriävät vain sen suhteen, miten vyöhykeraja BC linjataan. Kaikissa vaihtoehdoissa raja noudattaa idästä alkaen Kehä III:a, joskin satama on sekin kokonaan B-vyöhykettä, mutta Tikkurilasta länteen on vaihtoehtoja:

* 1) siitä kohdasta, jossa Kehä III ylittää Helsingin rajan, siirrytään seuraamaan kaupunginrajaa. Espoon tullessa vastaan jatketaan rakentamatonta maata pitkin, eli käytännössä suunniteltua Kehä II:n linjaa myöten Kehä II:lle, jota myöten loppumatka
* 2) Sama kuin kohta 1, mutta Matinkylä ja Olari ovat B-vyöhykkeellä. Rajan kääntyy Nihtisillan jälkeen Kehä II:lta keskuspuistoon ja kulkee Suomenojan itäpuolen rakentamatonta kaistaletta myöten Länsiväylän yli siten, että Puolarmetsän sairaala jää vyöhykkeelle B.
* 3) Kehä III:a seurataan kuuliaisesti aina Espoon puolelle asti, jossa siirrytään kulkemaan Pitkäjärven päästä päähän, seurataan hetki Espoonjokea ja ohitetaan Jorvi siten, että Jorvin sairaala jää C-vyöhykkeelle. Sen jälkeen raja noudattaa Kauniaisten länsirajaa ja pujahtaa Tuomarilan itäpuolelta keskuspuistoon, josta eteenpäin kuin linjaus #2. Kuurinniitty jää B-vyöhykkeelle.

---------- Viesti lisätty kello 17:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:12 ----------

Vaihtoehdoissa on kaikissa harmillisia niiden hahmottamista vaikeuttavia tekijöitä. Kehä III:n tarkka seuraaminen helpottaa muistamista, mutta siitä seuraa melko kiintopisteetön kulku Espoossa.
Koska kolmosvaihtoehdon raja Espoossa kulkee "missä sattuu", näkisin itse selkeämmäksi Tikkurilan jälkeen Helsingin rajaa ja Kehä II:a noudattelevat linjaukset, koska kaupunginraja on kuitenkin vielä suhteellisen helppo seurattava.
Matinkylän ja Olarin (ja Suurpellon) liittäminen B-vyöhykkeeseen on sikäli järkevää, että niiden etäisyys keskustasta on osapuilleen sama kuin Vuosaarella ja ne ovat monilla tavoin Vuosaareen verrattavissa olevia alueita. Vaihtoehtojen 1 ja 2 välillä on käytännössä siis kyse siitä, pyritäänkö vyöhykerajoissa maksimaaliseen selkeyteen vai nähdäänkö tarpeellisemmaksi vyöhykerajojen reiluus asukkaille. Vaikka yhdyskuntarakenne tulevaisuudessa tullee noudattamaan vyöhykerajoja hieman vastaavasti (joskin varmasti kevyemmin) kuin nykyään kuntarajoja, on ennen kaarimallin tuloa rakennettu rakenne aikalailla pakko ottaa huomioon.
Kannatan siis mallia 2, koska vyöhykerajojen selkeys on merkittävä osa joukkoliikenteen käytön vaivattomuutta, mutta erityisen selkeissä tilanteissa kompromissejakin on voitava tehdä.

En näkisi järkeväksi sen laskemista, millä tavalla saadaan nyhdettyä eniten rahaa ihmisistä irti, koska vyöhykemalli on tuon suhteen "itsekorjaava", eli asuntojen hintataso määräytyy osin sen mukaan, millä vyöhykkeellä ne sijaitsevat.

Hyvin mielenkiintoista on myöskin, millaisen remontin tämä muutos vaatii bussilinjastoon. Tällä hetkellä arvaisin, että ensi alkuun linjasto pysyy aivan liian kaupunkikohtaisena, mikä tekee liikenteestä tariffialueet huomioon ottaen varsin omituista ja matkustajille epäkäytännöllistä. Tästä tulee sitten paljon yleisönosastoirjoituksia, joiden johdosta linjasto järkevöitetään 5-10 vuoden kuluessa. Tietysti voi olla, että HSL osaa olla riittävän jämäkkä ja pistää linjat saman tien kunnolla remonttiin samalla kun kaarimalli tulee käyttöön. Kaarimallihan käytännössä saa aikaan sen, että matkustajamäärät kasvavat esimerkiksi Malmin ja Tikkurilan alueiden sekä Leppävaaran ja Myyrmäen alueiden välillä, kun "Vantaan sisäisellä" lipulla pääseekin yht'äkkiä samaan hintaan Malmille kuin Korsoonkin ja Myyrmäki taas kuuluu "Espoon sisäisen" lipun piiriin. Erityisesti välin Itäkeskus-Tikkurila tulevaisuus kiinnostaa minua kovasti, eli miltä näyttää Malmin asemanseutu vuonna 2025?
 
Tällä hetkellä arvaisin, että ensi alkuun linjasto pysyy aivan liian kaupunkikohtaisena, mikä tekee liikenteestä tariffialueet huomioon ottaen varsin omituista ja matkustajille epäkäytännöllistä. Tästä tulee sitten paljon yleisönosastoirjoituksia, joiden johdosta linjasto järkevöitetään 5-10 vuoden kuluessa. Tietysti voi olla, että HSL osaa olla riittävän jämäkkä ja pistää linjat saman tien kunnolla remonttiin samalla kun kaarimalli tulee käyttöön. Kaarimallihan käytännössä saa aikaan sen, että matkustajamäärät kasvavat esimerkiksi Malmin ja Tikkurilan alueiden sekä Leppävaaran ja Myyrmäen alueiden välillä, kun "Vantaan sisäisellä" lipulla pääseekin yht'äkkiä samaan hintaan Malmille kuin Korsoonkin ja Myyrmäki taas kuuluu "Espoon sisäisen" lipun piiriin.

Eivät ne matkustajien tottumukset ihan salamana muutu, vaikka hinta muuttuukin. Matkustajat matkustavat kuitenkin paikkoihin, joissa ovat tottuneet käymään ja joihin on tarvetta mennä. Siksi voi mennä montakin vuotta ennen kuin matkustajamäärät merkittävästi heiluvat.
 
Takaisin
Ylös