• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

VR: VR:n hinnoittelu-uudistus jatkuu - tuhansia tarjousmatkoja junamatkustajille

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
VR tuo helmikuussa entistä enemmän tarjouksia useille reiteille. Junamatkan voi määrätyillä reiteillä ja junavuoroilla ostaa jopa lähes 70 prosenttia edullisemmin normaalihintaan verrattuna. Kaikkiaan tarjousmatkoja on myynnissä useita tuhansia. Erilaiset tarjouskampanjat jatkuvat läpi vuoden. VR ke


Lue tiedote VR-konsernin sivuilta...
 
Halleluja, valo on nähty. Tai joku kajastus ainakin. Alennusten toteutus on taas aika veeärrää, mutta ehkä tämä tästä kohenee.
 
Vai niin. Nyt sitten Helsinki - Mikkeli välille kannattaa ostaa Helsinki - Kuopio lippu. Ja Helsingistä Tampereelle pääsee edullisimmin tietysti Helsinki - Seinäjoki lipulla.
 
Vai niin. Nyt sitten Helsinki - Mikkeli välille kannattaa ostaa Helsinki - Kuopio lippu. Ja Helsingistä Tampereelle pääsee edullisimmin tietysti Helsinki - Seinäjoki lipulla.

Niinpä. Jos hyppää kesken matkan kyydistä, niin sille ei tietenkään VR voi mitään. Mutta voiko matkan myös aloittaa väliasemalta? Miten konduktöörin kuuluu reagoida Tampereelta kyytiin nousevaan, Seinäjoki—Helsinki -lipun esittävään matkustajaan?
 
Nyt sitten Helsinki - Mikkeli välille kannattaa ostaa Helsinki - Kuopio lippu.

Juu, ja alennuksia on ylipäätään tarjolla aika satunnaisiin junavuoroihin. VR ajaa paljon muitakin hiljaisia vuoroja, joiden täyttämisessä alennukset voisivat toimia. Minä ja moni muu on odotellut esim. 40 % alennusta kaikilla reiteillä osalle vuoroista. Tässä nyt valitussa toteutuksessa en oikein näe logiikkaa, mutta se taitaa olla tässä vaiheessa kokeilu.

Pääradan alennukset näköjään ovat sellaisilla vuoroilla, joista ei ole sujuvaa vaihtoa Turun-junaan Tampereella, eli Turku-Seinäjoki tai Turku-Oulu -reiteille ei saa alennusta ellei ole valmis odottelemaan Tampereella.

---------- Viesti lisätty kello 15:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:45 ----------


Visa Electronilla ei nyt varsinaisesti ole aiheen kanssa tekemistä. Itse ihmettelen, että mitä virkaa on koko Electronilla kun toimivakin pankkikortti on keksitty jo eräitä aikoja sitten.
 

No parempi niin etteivät toimi ollenkaan. Mitä sivusta Debitillä maksaneena seurannut muiden Electron sähläystä on lopputulos ollut se että ovat joutuneet kaverilta lainaamaan rahaa tai maksamaan itse käteisellä... Joten tällä säästytään suuremmalta harmilta kun on tietty sääntö ettei electronia ja tätä toista mikä nyt olikaan voi junassa käyttää piste.

En ole kertaakaan nähnyt että joku olisi onnistunut maksamaan electronilla junassa.
 
No parempi niin etteivät toimi ollenkaan. Mitä sivusta Debitillä maksaneena seurannut muiden Electron sähläystä on lopputulos ollut se että ovat joutuneet kaverilta lainaamaan rahaa tai maksamaan itse käteisellä... Joten tällä säästytään suuremmalta harmilta kun on tietty sääntö ettei electronia ja tätä toista mikä nyt olikaan voi junassa käyttää piste.

En ole kertaakaan nähnyt että joku olisi onnistunut maksamaan electronilla junassa.
Kysymys tietysti nyt kuuluukin, että miksi se ei toimi kun kaikkialla muualla toimii. Verkkoyhteyksien puutekaan ei oikein ole hyvä peruste kun kun samaan aikaan VR:n mainostaa wlan-yhteyksiä IC- ja Pendolino-junissa...
 
Kysymys tietysti nyt kuuluukin, että miksi se ei toimi kun kaikkialla muualla toimii. Verkkoyhteyksien puutekaan ei oikein ole hyvä peruste kun kun samaan aikaan VR:n mainostaa wlan-yhteyksiä IC- ja Pendolino-junissa...

Ne ovat vain ne päätelaitteet ilmeisesti... Ja nehän käyttävät GPRS -yhteyttä joka on tunnetusti muutenkin todella hidas. Kyllä oma älypuhelimenikin saa toimivan nettiyhteyden samassa kohdassa missä konduktöörin päätelaite ei saa varmennusta. Eli jos vain haluttaisiin niin kyllä se yhteys saataisiin toimimaan.
 
Kysymys tietysti nyt kuuluukin, että miksi se ei toimi kun kaikkialla muualla toimii. Verkkoyhteyksien puutekaan ei oikein ole hyvä peruste kun kun samaan aikaan VR:n mainostaa wlan-yhteyksiä IC- ja Pendolino-junissa...

Alkaa olla aika loppuunkaluttu aihe tämä Electron. Kuitenkin Electron ilman debit-ominaisuutta on käteiskortti ja maksutapahtuman yhteydessä sen on saatava varmennus tilin saldon riittävyydestä. Liikkuvissa kulkuvälineissä yhteys on epävarma. Eikä se toimi "kaikkialla muualla". laivayhtiöillä samoja ongelmia esim. TallinkSilja kelpuuttaa myymälässään Electronin vain yhdellä kassalla ja siinäkin on varoitus, että satelliittiyhteyksien mahdollisten katkojen vuoksi maksutapahtuma Electronilla ei aina onnistu. On tullut itsekin oltua kassajonossa, kun joku sankari on liikenteessä pelkän käteiskortin kanssa ja maksun varmennus kestää. Maksajan niska punoittaa ja kassajonossa vaihdetaan painoa jalalta toiselle:)
Ruotsissa SJ näyttää ilmoittavan, ettei junissa hyväksytä Electroneja.

Itse ketjun aiheeseen kommentoidakseni; varsin tervetullutta hinnoittelua. Hki-Oulu-välihän on halpislentoyhtiöiden toimesta aika kilpailtu.
 
Alkaa olla aika loppuunkaluttu aihe tämä Electron. Kuitenkin Electron ilman debit-ominaisuutta on käteiskortti ja maksutapahtuman yhteydessä sen on saatava varmennus tilin saldon riittävyydestä.

No itse asiassa se "debit" tarkoittaa tililtä nostoa, mutta Electronissa se on online-varmennettu. On sekin debit-ominaisuus silti.

Ja hmikko, Electron on olemassa juuri siksi, että on olemassa luottokelvottomia ihmisiä. Alaikäisistä alkaen. Pankkikortti ilman maksun välitöntä varmennusta on sekin luottoa, vaikkei se varsinaista luottokorttilainaa olekaan.
 
Kysymys tietysti nyt kuuluukin, että miksi se ei toimi kun kaikkialla muualla toimii. Verkkoyhteyksien puutekaan ei oikein ole hyvä peruste kun kun samaan aikaan VR:n mainostaa wlan-yhteyksiä IC- ja Pendolino-junissa...

VR-junaverkko ei ole luotettavuudeltaan sitä tasoa, että sen varaan voisi järkevästi kortinvarmennusta toteuttaa, se kun kärsii katveista siinä missä kännykätkin, ja kun sillä nykyään on myös paljon käyttäjiä. Web-surffailuun sen luotettavuus on aivan riittävä, samoin sähköpostin käyttöön, mutta kun jotain pitäisi saada tehtyä tässä ja nyt, se voikin pätkiä juuri ratkaisevalla hetkellä.

Ne ovat vain ne päätelaitteet ilmeisesti... Ja nehän käyttävät GPRS -yhteyttä joka on tunnetusti muutenkin todella hidas.

Onko tämä pelkän GPRS:n käyttö VR:n konduktöörilaitteiden erikoisuus, vai yleisempikin ominaisuus? Olen ollut siinä käsityksessä, että päätelaitteet osaisivat käyttää monenlaisia tarjolla olevia yhteyksiä. Oli miten oli, latenssi ei GPRS:ssä ymmärtääkseni ole radioverkoksi mahdottoman suuri, ja on vaikea uskoa, että maksukortin varmennus suurta kaistanleveyttä vaatisi. Pitäisi siis toimia hyvin, kunhan verkko kuuluu.

Kyllä oma älypuhelimenikin saa toimivan nettiyhteyden samassa kohdassa missä konduktöörin päätelaite ei saa varmennusta. Eli jos vain haluttaisiin niin kyllä se yhteys saataisiin toimimaan.

Se, että sinä saat yhteyden, mutta vieruskaveri ei, voi johtua ihan puhtaasti sattumastakin. Yhtä lailla varmasti löytyy tilanne, että konduktöörin päätelaite toimii, mutta sinun älypuhelimesi ei. Ongelma noiden varmentavien korttien kanssa on nimenomaan se, ettei varmennusta saada toimimaan luotettavasti joka kerta. Pääkaupunkiseudulla, missä erilaiset matkaviestinverkot ovat riittävän tiheitä, voi ongelmaksi muodostua verkon rajallinen kapasiteetti, tai se, että suuri määrä nopeasti liikkuvia päätelaitteita yrittää ottaa yhteyttä samaan tukiasemaan. Harvemmin asutuilla alueilla on katveita, ja sitten kun verkko sattuu kuulumaan, taas koko junallinen nopeasti liikkuvia päätelaitteita yrittää käyttää sitä yhtäaikaa.
 
Onko tämä pelkän GPRS:n käyttö VR:n konduktöörilaitteiden erikoisuus, vai yleisempikin ominaisuus? Olen ollut siinä käsityksessä, että päätelaitteet osaisivat käyttää monenlaisia tarjolla olevia yhteyksiä. Oli miten oli, latenssi ei GPRS:ssä ymmärtääkseni ole radioverkoksi mahdottoman suuri, ja on vaikea uskoa, että maksukortin varmennus suurta kaistanleveyttä vaatisi. Pitäisi siis toimia hyvin, kunhan verkko kuuluu.

Faktaan eli pitkään VR:llä olleen konduktöörin kertomaan perustuen laite käyttää ainoastaan GPRS -yhteyttä. Paikallaan ollessa tämä voi riittää ja saa yhteyden yhdistettyä, mutta liikkeellä ollessa, etenkin kun juna kulkee yli 140 on todella vaikeata saada edes GPRS -yhteyttä yhdistettyä, ihan sama mitä laitetta käyttää. Mutta jotenkin olen saanut sellaisen käsityksen kuitenkin että tuo päätelaite ei ole siitä parhaimmasta päästä mitä esimerkiksi älypuhelimissa ja nettitikuissa ne mobiiliverkon antennit ovat.
 
Visa Electronilla ei nyt varsinaisesti ole aiheen kanssa tekemistä. Itse ihmettelen, että mitä virkaa on koko Electronilla kun toimivakin pankkikortti on keksitty jo eräitä aikoja sitten.
Kun menin 18 vuotta täytettyäni Sampoon hakemaan ensimmäistä pankkikorttiani, sain Visa Electronin. Vaihtoehtona olisi ollut automaattikortti, jolla ei tee yhtään mitään, paitsi Ottomaatilla. Vaihtaessani Osuuspankkiinkin minulle myönnettiin aluksi Electron, ja vasta vuosi sitten Debit/Credit-kortti. Miksi en saanut Debit-korttia eiemmin, en tiedä.
 
Takaisin
Ylös