• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Kolmosen ratikalle uudet numerot?

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Aikaisemmin raitiolinja kolmonen oli yksi linja, jolla oli kirjaintunnus B tai T kiertosuunnan mukaan. Nykyisin ratikat 3B ja 3T ajavat kumpikin omaa reittiään. HSL pohtii kirjaintunnuksista luopumista ja linjojen numerointia uudelleen.

Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Ihan kiva blogaus. Väitän tunnistavani kirjoittajan tyylin perusteella :) Kivoja tiedonmurusia on poimittu mukaan täältä jlf:ltäkin, mutta toki mukana on se pakollinen virhekin. Kirjaimet kun tulivat jo 1950 eivätkä 1951. Väittäisin, että 1.6.50 mutta tarkkaa päivämäärää en pysty tässä nyt tarkistamaan.

Itse asiaan on vaikea sanoa mitään. Puolensa ja puolensa. Jos pitäisi äänestää, on iso mahdollisuus että äänestäisin tyhjää ja antaisin muiden ratkaista.
 
Mä äänestäisin puolesta ihan siksi, että sen jälkeen on mahdollista esim. pohjoispäässä avata linja muutoksille. Esim siten että Töölöstä Eläintarhaan ja Kalasatamaan.
 
Eikö kuitenkin mielummin niin päin että 3B kakkoseksi, kulkeehan 3B Kallion kautta niinkuin vanha kakkonen, ja 3T saisi sitten kolmosen tunnuksen. Mikä idea tässä on vaihtaa T-kakkoseksi ja B-kolmoseksi?
 
Eikö kuitenkin mielummin niin päin että 3B kakkoseksi, kulkeehan 3B Kallion kautta niinkuin vanha kakkonen, ja 3T saisi sitten kolmosen tunnuksen. Mikä idea tässä on vaihtaa T-kakkoseksi ja B-kolmoseksi?
Vielä vanhempi kakkonen kulki Töölöön... ;)
 
Eikö kuitenkin mielummin niin päin että 3B kakkoseksi, kulkeehan 3B Kallion kautta niinkuin vanha kakkonen, ja 3T saisi sitten kolmosen tunnuksen. Mikä idea tässä on vaihtaa T-kakkoseksi ja B-kolmoseksi?

Muista, että Kallioon ajaa myös yölinja 03N joten eikö olisi järkevintä että siihen suuntaan menee aina kolmonen vuorokauden ajasta riippumatta?
 
Vielä vanhempi kakkonen kulki Töölöön... ;)

Toisaalta kyllähän raitioteiden keltainen linja oli alkujaan ennemminkin Töölön suunnan linja. Kallioon tulevan kolmosen vaunut tulivat kunnolla "vasta" vuonna 1922. :) Eli kyllä 2/3 parista kolmonen on selvästi Töölön alkuperäinen, kun taas kakkonen on ollut ennemmin Helsinginniemen itäpuolen linja.
 
Yksi näkökulma: ennen Kampin radan avaamista rautatieaseman pysäkiltä pääsi kolmoselle sinne, minne suunniteltu uusi kolmonenkin veisi eli Kallioon ja Bulevardille. Suunnitellulla uudella kakkosella ei Aleksin ja Arkadiankadun välillä olisi yhteisiä pysäkkejä vanhan (ennen Kampin radan avaamista kulkeneen) kolmosen kanssa. Näin vanhaa (ennen Kampin radan avaamista kulkenutta) kolmosta muistelevat voisivat yhä kulkea kolmosella kuten ennen Kampin radan avaamista.
 
Yksi näkökulma: ennen Kampin radan avaamista rautatieaseman pysäkiltä pääsi kolmoselle sinne, minne suunniteltu uusi kolmonenkin veisi eli Kallioon ja Bulevardille. Suunnitellulla uudella kakkosella ei Aleksin ja Arkadiankadun välillä olisi yhteisiä pysäkkejä vanhan (ennen Kampin radan avaamista kulkeneen) kolmosen kanssa. Näin vanhaa (ennen Kampin radan avaamista kulkenutta) kolmosta muistelevat voisivat yhä kulkea kolmosella kuten ennen Kampin radan avaamista.

Toipa onkin hyvä näkökulma, mutta mua arveluttaa miten kilvitys sitten toimii. Nykyisinhän 3B on ohjelmoitu kilpisysteemiin linjana 2 ja 3T linjana 3. Jos nyt numerointi toteutetaan toisinpäin, niin pahoin pelkään, että ainakin johonkin vaunuun jää vanhat tiedot ja sitten ajetaan jälleen miten sattuu.
Lisäksi se Kauppatorin turistimassa etsinee nimenomaan kolmosta, kuten joku täällä mainitsikin. Muuten kannatan kirjaimista luopumista ainakin nykymuotoisella kolmosella.
 
Minäkin olen samaa mieltä, että kolmoset pitää jakaa 2:ksi ja 3:ksi, ihan vaan perusteella, että yhteistä latua on vain pätkä Kaivokatua.
 
Minäkin olen samaa mieltä, että kolmoset pitää jakaa 2:ksi ja 3:ksi, ihan vaan perusteella, että yhteistä latua on vain pätkä Kaivokatua.
Minä olen aina käsittänyt kolmosen kahdeksikoksi, jolla aikaisemin oli B/T kulkusuunnan mukaan ja nykyään sen mukaan, missä vaiheessa kierrosta ollaan menossa.
 
Minun mielestäni noiden pitäisi olla ilman muuta eri numeroilla. Tuo nykyinen systeemi on täysin älyvapaa, että kolmonen tulee kaksi kertaa makkaratalon eteen eri roolissa.

Sitäpaitsi jo silloin kun muutin Helsinkiin (-83), minulta meni monta vuotta hahmottaa kunnolla noiden kolmosten reitit. Kahdeksikon muotoisen reitin kiertosuunta on aika heikosti hahmotettavissa.
 
Takaisin
Ylös