• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Tasavallan presidentin virkaanastujaiset vaikuttavat liikenteeseen 1.3.

Ken pääsee paikalle saisi mieluusti raportoida, mitä siitä tulee, kun Manskun bussiralli siirretään ratikkakiskoille. Voi sitten kertoa esim. Klaus Bremerille ja muille bussit ratikkakaistalle -ihmisille, miksi niin ei tehdä.
 
Jos muistan voin työn ohessa kuvia käydä bussiratikkarallista ottamassa kuvia. Kännykkälaatuun joudut kyllä tyytymään :)
 
Mikä tää sun työ on jota joka käänteessä mainostat?
Onhan täällä jäsenprofiilit. Vastauksena kysymykseen, "Tutkimushaastattelija joukkoliikenteessä".

Mitä itse aiheeseen tulee, niin mikähän logiikka näissä järjestelyissä oikein on? Bussit menevät kiskoille toiseen suuntaan ja vain kahdessa erillisessä puolen tunnin pätkässä, mistä voisi päätellä, ettei suunnittelupuolellakaan pidetä ideasta. Toisaalta siirto tapahtuu jo kaukana Töölön hallilla, vaikka kyllähän ratikkakaistoille pääsisi paljon lähempääkin.
 
Mikä tää sun työ on jota joka käänteessä mainostat?

En minä mitään mainosta. Tuo on tapani vain kirjoittaa, tulee jotenkin automaattisesti. Voin yrittää toki muuttaa tapaani, kun se sinua kerran noin paljon häiritsee...

Mitä itse aiheeseen tulee, niin mikähän logiikka näissä järjestelyissä oikein on? Bussit menevät kiskoille toiseen suuntaan ja vain kahdessa erillisessä puolen tunnin pätkässä, mistä voisi päätellä, ettei suunnittelupuolellakaan pidetä ideasta. Toisaalta siirto tapahtuu jo kaukana Töölön hallilla, vaikka kyllähän ratikkakaistoille pääsisi paljon lähempääkin.

Miten on muuten, kuinka hyvin ratikka ja bussi mahtuvat kohtaamaan esimerkiksi Oopperan pysäkillä? Bussihan on leveämpi kuin ratikka. Aleksis Kiven kadullahan ainakin silmämääräisesti katottuna kohdassa jossa ratikalla ja bussilla on yhteiset pysäkit (Sturenkatu, 0654, 0655) näyttäisi olevan vähän suurempi tuo väli kiskojen välillä, eli olisi huomioitu bussien tarvitsema leveys.
 
Miten on muuten, kuinka hyvin ratikka ja bussi mahtuvat kohtaamaan esimerkiksi Oopperan pysäkillä? Bussihan on leveämpi kuin ratikka. Aleksis Kiven kadullahan ainakin silmämääräisesti katottuna kohdassa jossa ratikalla ja bussilla on yhteiset pysäkit (Sturenkatu, 0654, 0655) näyttäisi olevan vähän suurempi tuo väli kiskojen välillä, eli olisi huomioitu bussien tarvitsema leveys.

Jos nyt muistan oikein, niin Manskun ratikkaväylä on 5,6 m leveä ja bussien käyttäessä samoja kaistoja suositusmitoitus on 7,0 m. Tiukkaa siis tekee, mutta kyllä siitä mahtua pitäisi.
 
Jos nyt muistan oikein, niin Manskun ratikkaväylä on 5,6 m leveä ja bussien käyttäessä samoja kaistoja suositusmitoitus on 7,0 m. Tiukkaa siis tekee, mutta kyllä siitä mahtua pitäisi.

Kiitos. No, nähtäväksi jää. Ainakin jos jouduttais ajaa bussit molempiin suuntiin ratikkakaistaa pitkin, tekisi se todella tiukkaa, melkein mahdotonta... Ainakin siihen Oopperan pysäkille ja muille jossa ovat pysäkit vierekkäin molempiin suuntiin.
 
Pysäkin kohdalla tilaa on vain 5,5 m korokkeen reunasta korokkeen reunaan. Kaksi kertaa 2,55 m on 5,1 metriä, ei realistista. 2,55 + 2,3 = 4,85. Ei sekään ole realistista varsinkaan kun peilit ovat samalla korkeudella ja tulevat tuon ulottuman lisäksi. Mitenköhän esim. Oopperalla mahdetaan pärjätä?
 
Mitä itse aiheeseen tulee, niin mikähän logiikka näissä järjestelyissä oikein on? Bussit menevät kiskoille toiseen suuntaan ja vain kahdessa erillisessä puolen tunnin pätkässä, mistä voisi päätellä, ettei suunnittelupuolellakaan pidetä ideasta. Toisaalta siirto tapahtuu jo kaukana Töölön hallilla, vaikka kyllähän ratikkakaistoille pääsisi paljon lähempääkin.

Siirtyminen raitiokiskoille tapahtuu Eino Leinon kadun kohdalla, koska Mannerheimintien pohjoisesta tuleva henkilöautoliikenne ilmeisesti ohjataan Runeberginkadulle. (Eivätkö poliisit nykyään enää erota bussia ja henkilöautoa toisistaan? :))

Bussien raitiokiskoilla ajamisen rajoittaminen mielestäni on kannatettava ajatus. Kuten jo on laskettu, kaksi bussia mahtuu kohtaamaan suoralla raitiopysäkillä, mutta käytännössä peilejä pitää alkaa käännellä sivuun. Bussin ja raitiovaunun kohdatessa on helpompaa, mutta ei sekään mitenkään tavattoman sujuvaa toimintaa ole. Liikennöinti on mahdollista, mutta ei missään määrin järkevää.
 
Takaisin
Ylös