• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Sm5-junat pois liikenteestä toistaiseksi

Jaahas... Mitä nyt on tapahtunut kun vaikuttaa kaikkiin Sm5-juniin? Osaisiko joku valaista asiaa...
 
Onneksi Sm1-kalustoa ei ole poistettu samassa tahdissa kuin uusia Sm5-junia on saatu liikenteeseen, muuten voisi olla ruuhka-ajan junissa todella ahdasta! Nyt toivottavasti selvitään vain lyhentämällä kolmen yksikön junia kahden yksikön juniksi.

---------- Viesti lisätty kello 19:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:18 ----------

Puhuivat etteivät junat kestä Suomen talvea.

Siis ketkä puhuivat? Olisi kiva saada asiasta ihan faktatietoa eikä mitään kuulopuheita! Kuinkas nämä ovat sitten tähän asti pärjänneet talviolosuhteissa ja mikä nyt olisi muuttunut?
 
Siinähän VR:n tiedote tulikin: http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20120229191116.html

Eli lainattuna syy:

VR tiedote sanoi:
Flirt-junissa on viime päivinä esiintynyt kahdesti samantyyppinen pääkatkaisijan oikosulkuvika. Se on aiheuttanut kovaäänisen pamauksen ja lievää savun muodostusta matkustamoon. Vian syytä selvitetään yhdessä kalustovalmistaja Stadlerin kanssa.


---------- Viesti lisätty kello 19:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:41 ----------

Puhuivat etteivät junat kestä Suomen talvea.

Omien havaintojen mukaan Sm5:t kestää paljon paremmin talvea kuin Sm1/Sm2. Vähemmän niitä Flirttejä on näkyny sammuvan radan varssille tms. muuta...
 
Saa nähä mahtuuko aamulla junaa jos sieltä sitten tuleekin joku lyhyt juna -.- VR kiitos paljon!
 
Saa nähä mahtuuko aamulla junaa jos sieltä sitten tuleekin joku lyhyt juna -.- VR kiitos paljon!

Tämähän ei millään tavalla ole VR:n vika.

Näinpä. Mitä VR sille voi, jos muutamaan Sm5 -yksikköön (JOTKA EIVÄT OLE EDES VR:n) tulee pahempi tekninen ongelma, ja turvallisuus syistä vedetään kaikki pois liikenteestä, vian selviämiseen saakka. Ihailtavaahan tässä on se että VR yrittää ajaa kaikki lähijunavuorot ihan normaalisti. Toinenhan vaihtoehto olisi ollut harvennetuilla aikatauluilla, joka olisi vaikuttanut ainakin pääradan I- ja K-juniin -> N-juniksi. Itse veikkaan että ainakin jokaisesta K-junasta on napattu yksi yksikkö pois, eli 3yksikköinen juna -> 2yksikköinen. M-junissa saattaa olla sama juttu myös.
 
Näinpä. Mitä VR sille voi, jos muutamaan Sm5 -yksikköön (JOTKA EIVÄT OLE EDES VR:n) tulee pahempi tekninen ongelma, ja turvallisuus syistä vedetään kaikki pois liikenteestä, vian selviämiseen saakka.

Hommahan ei edes ole JKOY:n vika, vaan selvästi Stadlerin takuun piiriin liittyvä - sanoisinko - valmistusvika.

Tosin suuren yleisön - ja valitettavasti näköjään myös joidenkin joukkoliikenneorientoituneiden - mielestä kaikki raiteilla on VR:n vastuulla ja vika. :)
 
Pääkatkaisijan oikosulku sattunut kahdesti. Luulisi, että päälimmäiset tyyppiviat on korjailtu, kun Flrtejä on toimitettu kymmenittäin ennen Sm5-sarjaa. Liekö Sm5:n sähköpalikoissa sitten paljonkin uutta... ainakin ilmaverhoista ja lämmön talteenotosta ilmastoinnissa oli aikanaan paljon puhetta, en muista väitettiinkö uutuuksiksi.
 
Takaisin
Ylös