• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL yhtenäistää bussien linjanumerot

"Vihdoinkin" voisi joku sanoa, vaikkapa minä. :)
Olenkin hämmästellyt mm. Tukholmassa, Hampurissa ja Berliinissä, miten yhden tariffialueen sisällä ei ole kahta samannumeroista linjaa. Tämä tekee alueen joukkoliikenteestä huomattavasti selkeämpää.
 
"Vihdoinkin" voisi joku sanoa, vaikkapa minä.

Vielä kun linjakartat tehtäisiin niin kuin ne kuuluisi tehdä (maailmalla):

Kantakaupunkikartta (vanha Hgin 0-vyöhyke) kaikkine kulkuvälineineen, kooltaan mini tai medium
Kisko- eli raideliikennekartta koko HSL-alueelta, kooltaan medium
Bussiliikennekartta + S-Bahn koko HSL-alueelta, kooltaan maxi

Ehdottomasti pitää päästä eroon pitäjänrajojen mukaisista nykyisistä Helsingin, Espoon ja Vantaan kartoista.
 
Tästä on varmaan jossain keskustelu, mutta mitkä ovat eniten käytetyt linjanumerot HSL alueella? Ainakin 51 ja 52 on Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kirkkonummella. Entäs lisäkirjaimet? Onko E28 kruunamaton kuningas kun vaihtoehtoina on 28, 28B, 28K, 28KB, 28KT ja 28T?
 
Euroopan selkeintä joukkoliikennettä?
Todellakin! Liikennesuunnittelijat tuntuvat olevan "koodauksen" eksperttejä ja jokunen vuosi sitten Espoossa liikennöi bussilinja 21TT ja vieläkin ajetaan linjaa 110TA (vrt.121AT). ;)
 
U-linja 177: 177L, 177LT, 177M, 177MB, 177MK, 177MT, 177X, 177XE, 177XT, 177XV
U-linja 180: 180BM, 180L, 180LE, 180M, 180MB, 180MK, 180S, 180SK, 180X, 180XK

Kyseisillä linjoilla ei ole perusreittiä ollenkaan. :D

Ja yksi vaihtoehto lisää: 474, 474A, 474AK, 474K, 474V, 474VK
 
Onko E28 kruunamaton kuningas kun vaihtoehtoina on 28, 28B, 28K, 28KB, 28KT ja 28T?
28:n ainutlaatuisuutta korostaa se, että T-vuoroissa päätepysäkki on Kirkkonummen puolella, ja siten 3-vyöhykkeellä kun muut versiot pysyvät Espoon puolella. Ainakin aiemmin noissa T-vuoroissa piti olla myös Kirkkonummelle asti lippu jos aikoi Siikarantaan asti matkustaa. Onko tilanne muuttunut, kun asiaa ei ainakaan enää erikseen aikataulussa mainita (aiemmin mielestäni mainittiin).
 
Tuleva linjanumerouudistus tulee koskemaan enimmäkseen Vantaan ja Espoon sisäisiä linjoja jotka muuttuvat kolminumeroisiksi, Helsingin sisäisiin ja seutulinjoihin vaikutukset ovat vähäisempiä. Käsittääkseni sisäiset linjat on jatkossa tarkoitus numeroida pääväylien mukaan, eli Länsiväylän suunta 100-sarja, Turunväylä/tie 200-sarja, Vihdintie 300-sarja, Hämeenlinnanväylä 400-sarja, poikittaislinjat 500-sarja jne. Kun esimerkiksi kehäradan myötä Länsi-Vantaan linjastoa uudistetaan, niin vaikkapa Hämeenkylään, Petikkoon tai Askistoon suuntautuvat linjat numeroidaan 300-sarjaan, esim. 330, 331, 332 ja 335. Sisäiset poikittaislinjat sitten muuttuisivat 500-sarjaan, esim. 551, 552 ja 553. Olenkohan ymmärtänyt numerointiuudistuksen idean oikein? Omasta mielestäni nykyinen sisäisten ja seutulinjojen numerointisysteemi on hyvä, kaksinumeroiset ajavat kaupungin sisällä ja kolminumeroisella pääsee pääsääntöisesti helsinkiin, poislukien poikittainen 500-sarja. Uudessa systeemissä tämä logiikka ei enää päde koska Vantaalla ja Espoossa kaikki linjat ovat kolminumeroisia, esimerkiksi Vantaanportissa saattaa samalta pysäkiltä lähteä linjat 451, 520, 551, 612, 620, 621, 650, 660, 661, näistä voi olla matkustajan hankala hahmottaa millä pääsee minnekin. Tämähän on tietysti vain tottumiskysymys koska iänkaiken ollaan totuttu sisäisten ja seutulinjojen jaotteluun numeroinnissa, nyt tämä raja hämärtyy mutta varmaan ajan kanssa uusiin linjatunnuksiin tottuu.
 
U-linja 177: 177L, 177LT, 177M, 177MB, 177MK, 177MT, 177X, 177XE, 177XT, 177XV
U-linja 180: 180BM, 180L, 180LE, 180M, 180MB, 180MK, 180S, 180SK, 180X, 180XK

Kyseisillä linjoilla ei ole perusreittiä ollenkaan. :D

Näiden tapauksessa kuitenkin on tuo kirjainvariaatio systeemi järkevä, tulisi todella monta linjanumeroa jos jokaiselle pistäisi oman. Tuolla tavalla on matkustajien helpompi muistaa Kirkkonummen linjansa. Esim M-vuorot Masalan kautta. E-vuorot taisivat olla Ericssonin kautta jne. Numero -kohta kertoo sitten vain päätepysäkin. Jaappa nuo sillein, että jokaikiselle oma numero ;) Yhtä numerosekamelskaa. Sitten kun reittejä yhdistetään, muokataan jne. Kirkkonummen linjastouudistuksessa, niin voidaan yrittää poistaa nuo kirjainvariaatiot. Tällä hetkellä ovat omasta mielestäni ihan perusteltuja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
näistä voi olla matkustajan hankala hahmottaa millä pääsee minnekin
Ainakin Helsingin puolella on jo nyt paljon pysäkkejä joilta lähekkäin olevat linjanumerot vievät aivan eri suuntiin. Sitä on jokseenkin mahdotonta välttää missään numerointijärjestelmässä; on aika lailla sama, onko valittavana kaksi- vai kolmenumeroisia linjoja vai sekä että. Reittioppaalla ja hyvillä kartoilla siitä selvitään. Ja toisaalta, varmasti nykyäänkin monet käyttävät seutulinjoja kunnan sisällä, jolloin ero on vielä merkityksettömämpi.


nyt tämä raja hämärtyy
Sehän tässä on tavoitteena. Kuntarajoista ei pitäisi joutua välittämään:
HSL:n uutinen sanoi:
Kuva yhtenäisestä HSL:stä ja joukkoliikenteestä selkeytyy, kun linjanumerointia ei ole eroteltu kunnittain. HSL:n taksa- ja lippujärjestelmän uudistuessa matkustajien ei ole enää oleellista tietää, pysyykö jokin linja yksittäisen kunnan alueella.
 
Linjanumerointiin loisi selkeyttä se, että seutulinjoilla olisi käytettävissä sataluvusta aina ensimmäiset 50 numeroa. Siis 101-150, 201-250, 301-350 jne. Sisäisillä linjoilla vastaavasti loput 50 numeroa, eli 151-200, 251-300, 351-400 jne. Sataluku tietenkin edelleen pääväylien mukaan.

Näin asia olisi helppo markkinoida ihmiselle ja olisi yleisesti selkeä. Numero haarukoisi selkeästi linjan jollekin alueelle. Näin linjaa tuntematonkin pystyy heti päättelemään linjan sijainnista jotain.

Esimerkiksi:
159 = (Etelä-)Espoon sisäinen linja.
202 = Turunväylän suunnan seutulinja.
454 = (Luoteis-)vantaan sisäinen linja.
630 = Tuusulanväylän suunnan seutulinja.
754 = (Koillis-)Vantaan sisäinen linja

500 -sarjassa täytyy huomioida, että kaikki poikittaisseutulinjat (myös jokeri II) pitää saada välille 501-550. Siten jokeri I:n oranssiksibrändäyksen yhteydessä numero olisi syytä pudottaa pienemmäksi, kuten vaikka 525:ksi.

Huomompi vaihoehto on se, että nykyisen seutulinjanumeroinnin väliin roiskaistaan sisäiset linjat miten sattuu. Silloin sataluvusta näkee vain, että jossain tuon väylän suunnassa se kai liikkuu.
 
Näiden tapauksessa kuitenkin on tuo kirjainvariaatio systeemi järkevä, tulisi todella monta linjanumeroa jos jokaiselle pistäisi oman. Tuolla tavalla on matkustajien helpompi muistaa Kirkkonummen linjansa. Esim M-vuorot Masalan kautta. E-vuorot taisivat olla Ericssonin kautta jne. Numero -kohta kertoo sitten vain päätepysäkin. Jaappa nuo sillein, että jokaikiselle oma numero ;) Yhtä numero helvettiä. Sitten kun reittejä yhdistetään, muokataan jne. Kirkkonummen linjastouudistuksessa, niin voidaan yrittää poistaa nuo kirjainvariaatiot. Tällä hetkellä ovat omasta mielestäni ihan perusteltuja.
Sitä en ymmärrä, miksei selkeyden vuoksi voida ajaa vaikka vain kahta variaatiota, yksi suora ja yksi K-tunnuksinen kaikkien pisteiden kautta kulkeva? Yritäpä nyt selittää ulkopaikkakuntalaiselle, mitä kautta se 177 oikein ajaa. Ei ole järkevää perustaa uutta kaksikirjaimista tunnusta yhden vuoron päivässä vuoksi. Tätä Kirkkonummen logiikkaa käytetään myös linjassa h90B/BK/K: eikö helpointa tässäkin tapauksessa olisi poistaa 90BK ja ajaa tarvittava määrä K- ja B-vuoroja? Vai paljonko on matkustajia Etelä-Aurinkolahdesta Vuosaaren Satamaan, joiden matkaa tämä BK vauhdittaa useita minuutteja? Linjat voivat olla ihan erillään, kun niillä on yhteistä osuutta kuitenkin vain 2 min/linjakierros.
 
Sitä en ymmärrä, miksei selkeyden vuoksi voida ajaa vaikka vain kahta variaatiota, yksi suora ja yksi K-tunnuksinen kaikkien pisteiden kautta kulkeva? Yritäpä nyt selittää ulkopaikkakuntalaiselle, mitä kautta se 177 oikein ajaa.

Jos olisi noin, yksi suora ja yksi K-tunnuksella, ei ne riittäisi silti, jos nyt olen oikein noi linjat tulkinnu... + K-reitistä tulisi todella pitkä! Nyttenhän kaikki reitit ovat n. 40-75min. Jokaikisen pisteen kautta kiertäminen veisi lähemmäs puolitoistatuntia ellei jopa kaksi.

Miksi ulkopaikkakuntalaiselle tarvitsisi yrittää selittää mitä kautta 177 kulkee? Jos tarvitsee tietoa, voi selittää että 177 päätepysäkki on AINA Upinniemessä. Jos tarvitsee ohjeita millä linjalla pääsee sinne ja sinne, voi sanoa että 175-189 -sarjasta KAIKKI jossa on se ja se tunnus. Jos haluat Masalaan, pääset kaikilla joissa on M. Ericssonille E, L Tolsaan, K Kivenlahden kautta, X suoraan, V Gesterbyn kautta jne. Tuollaisessa tilanteessa kuin mitä Kirkkonummen tämän hetkinen tilanne on, niin on nuo kirjainvariaatiot järkevät, ja ovat kuitenkin hyvin toteutetut. Sitten kun pistetään koko Kirkkonummen linjasto uusiksi, poistuu myös nuo kirjainvariaatiot. Silloin myös kaikki ei todennäköisesti aja Kirkkonummen kautta, niinkuin tällä hetkellä.
 
Takaisin
Ylös