• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL yhtenäistää bussien linjanumerot

Jos jokainen vähänkin poikkisuuntaan menevä linja numeroidaan uudelleen 500-sarjaan, niin siellä taitaa tulla aika ahdasta...

Eihän noita 500-sarjan poikittaislinjoja ole nytkään kuin parikymmentä ja näistäkin loppui viime perjantaina 532, Elokuussa historiaan jää 539, Linja 520 on tarkoitus yhdistää linjaan 519 ja Länsimetron käynnistyessä lopetettaneen linjat 501-505. Uusia poikittaislinjoja ei nyt kuitenkaan ole kovin hirveästi tulossa joten hyvin 500-sarjassa tilaa riittää.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Ainoa selkeä runkolinjan merkki on oranssin bussin lisäksi ilmeisesti nollaan päättyvä linjanumero.

Mistä näin päättelet? Otetaan nyt esimerkiksi vaikka 20, 70 ja 110.

Runkolinjojen numeroinnista en ole nähnyt HSL:llä mitään selkeää suunnitelmia. Mikä nyt ei ole sinänsä ihme, kun tällä hetkellä melko varmasti toteutuvia runkolinjoja on vain Jokeri 1 ja Jokeri 2, ja nämä edustavat vahvasti vielä tätä Jokeri-brändin kautta. Runkolinjasuunnitelma on vielä kovin tuore, eikä ainakaan minulle ole muodostunut mitään hyvää kuvaa siitä, milloin se olisi varsinaisesti toteutumassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Mistä näin päättelet? Otetaan nyt esimerkiksi vaikka 20, 70 ja 110.
Nyt kun kysyit, niin enpäs tiedä. Muistelin lukeneeni tuon jostain, mutta en ainakaan pikaisella googlauksella löytänyt lähdettä. HSL:n dokumenteissa runkolinjaksi on toistaiseksi kutsuttu Jokereita (550, 560, 580) sekä linjaa 620, mistä voisi kyllä vetää tällaisen johtopäätöksen. Enkä toki tarkoittanut, että kaikki nolla-loppuiset olisivat runkolinjoja, vaan toisinpäin. (Joukko-oppi on hankalaa.)
 
OK, kiitos. Olen minä ehkä tuotakin joskus vilkaissut, mutta unohtanut. Eli tosiaan, voimme siis päätellä, että jos linjan numero ei pääty nollaan, se ei ainakaan ole runkolinja. Mutta toisin päin ei siis voine alkaa päätellä missään vaiheessa. Mutta ei se toki muuta sitä, että runkolinjoille lienee ihan positiivista olla kaikkien nollaan päättyviä.
 
Ensi viikon tiistaina HSL:n kokouksen esityslistalla on Vantaan linjaston tuorein esitys syksystä 2015 alkaen.

Esitetyt muutokset ovat pääasiassa hyviä, mutta miksiköhän on pitänyt muuttaa jo valmiiksi toimivia linjanumeroita? Kun kaikki sisäisten linjojen numerot täytyy kuitenkin muuttaa, niin eikö seutulinjojen numerot olisi voinut pitää nykyisen kaltaisina, jos linjan reitti ei muutu merkittävästi? Tällaisia linjoja ovat mm. 315 (-> 321), 730 (-> 739), 740 (-> 718) ja 741 (-> 717). Toisaalta kun esim. linjat 361-364 korvataan kahdella linjalla, on ihan perusteltua muuttaa numerointia reittienkin muuttuessa jonkun verran nykyisestä.
 
Esitetyt muutokset ovat pääasiassa hyviä, mutta miksiköhän on pitänyt muuttaa jo valmiiksi toimivia linjanumeroita? Kun kaikki sisäisten linjojen numerot täytyy kuitenkin muuttaa, niin eikö seutulinjojen numerot olisi voinut pitää nykyisen kaltaisina, jos linjan reitti ei muutu merkittävästi? Tällaisia linjoja ovat mm. 315 (-> 321), 730 (-> 739), 740 (-> 718) ja 741 (-> 717). Toisaalta kun esim. linjat 361-364 korvataan kahdella linjalla, on ihan perusteltua muuttaa numerointia reittienkin muuttuessa jonkun verran nykyisestä.

Näyttää siltä että linjanumerointi halutaan muuttaa ihan vaan huvin vuoksi. Esimerkiksi 362 > 332, 363 > 322, 452 > 411, 453 > 421, 510 > 555, 530 > 565, 535 > 566 jne. Yhdenkään linjan reitti ei muutu olennaisesti entisestä mutta silti numerot pitää muuttaa. Linjan 362 reitti pitenee Askistoon, muuten ennallaan. Linja 363 alkaa kiertämään Petikon kautta, muuten ennallaan. Linjat 452, 453 ja 510 säilyvät ennallaan. Linja 530 pitenee Vantaankosken asemalle, muuten ennallaan. Linjan 535 reitti lyhenee Martinlaaksoon, muuten ennallaan. Tulee kyllä melkoinen vaihtorumba kun jokaisen pysäkin kaikki päreet pitää vaihtaa. Kuinkahan paljon pysäkkejä on pelkästään Vantaalla?
 
Todella typerää.

Ja kallista lystiä. Lisäksi kaikkien, myös niiden harvoin joukkoliikennettä käyttävien, pitäisi yhtäkkiä osata jokaisen linjan uusi numero, ellei sitten halaja käyttää joka matkalla reittiopasta - eli käytännössä vaaditaan joko supermuisti tai jatkuva pääsy älylaitteelle - muuten meneekin hankalaksi, sillä kovin moni ei varmaan enää innostu vuonna 2014 joka välissä taittelemaan linjakarttaa ja kanniskelemaan aikataulukirjaa, sitten pitäisi vielä "olla kartalla", arvata välipysäkkiajat ja yrittää muodostaa kaikesta tästä nopeita matkaketjuja.
 
Kehitysehdotus:

Nykyään on linjat 72 (RT-Tapanila), joka ajaa Mäkelänkadun kautta sekä linja 68 (RT-Latokartano), joka ajaa Hämeentien kautta. Muutetaan nämä vastaamaan nykyistä linjanumerointia, joka kertoo linjan kulkusuunnaan. Eli 60-alkuiset Mäkelänkadun kautta ja 70-alkuiset Hämeentien kautta. Täten nykyinen 72 voisi olla 62 (joka vapautuu 15.8, kun entinen 62 lakkautetaan) ja nykyinen 68 voisi olla 72, jolloin se olisi myös linjassa suurelta osin samaa reittiä kulkevan linjan 71 kanssa.
 
Kehitysehdotus:

Nykyään on linjat 72 (RT-Tapanila), joka ajaa Mäkelänkadun kautta sekä linja 68 (RT-Latokartano), joka ajaa Hämeentien kautta. Muutetaan nämä vastaamaan nykyistä linjanumerointia, joka kertoo linjan kulkusuunnaan. Eli 60-alkuiset Mäkelänkadun kautta ja 70-alkuiset Hämeentien kautta. Täten nykyinen 72 voisi olla 62 (joka vapautuu 15.8, kun entinen 62 lakkautetaan) ja nykyinen 68 voisi olla 72, jolloin se olisi myös linjassa suurelta osin samaa reittiä kulkevan linjan 71 kanssa.

Kirjoitin forumille tästä jo muutama vuosi sitten kun linjanumeroista heräsi saman tapaiset ajatukset. Noille nykyisille numeroille on vissiin syynä alueitten postinumerot, mutta harva niitä ajattelee. Sen sijaan erittäin monelle matkustajalle saataisiin selkeä tieto, että kutosella alkavat menevät Mäkelänkatua ja seiskalla alkavat Hämeentietä. Tämähän pätee jo nykyisellään seutulinjoihin.
 
Kehitysehdotus:

Nykyään on linjat 72 (RT-Tapanila), joka ajaa Mäkelänkadun kautta sekä linja 68 (RT-Latokartano), joka ajaa Hämeentien kautta. Muutetaan nämä vastaamaan nykyistä linjanumerointia, joka kertoo linjan kulkusuunnaan. Eli 60-alkuiset Mäkelänkadun kautta ja 70-alkuiset Hämeentien kautta. Täten nykyinen 72 voisi olla 62 (joka vapautuu 15.8, kun entinen 62 lakkautetaan) ja nykyinen 68 voisi olla 72, jolloin se olisi myös linjassa suurelta osin samaa reittiä kulkevan linjan 71 kanssa.

Näiden molempien linjojen reitteihin on tulossa muutoksia syksyllä 2017 kun Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman muutoksia toteutetaan, joten voi olla että numerointiinkin kosketaan samassa yhteydessä. Linjan 45 numerohan on muuttumassa 37:ksi jo ensi kuussa.
 
Kirjoitin forumille tästä jo muutama vuosi sitten kun linjanumeroista heräsi saman tapaiset ajatukset. Noille nykyisille numeroille on vissiin syynä alueitten postinumerot, mutta harva niitä ajattelee. Sen sijaan erittäin monelle matkustajalle saataisiin selkeä tieto, että kutosella alkavat menevät Mäkelänkatua ja seiskalla alkavat Hämeentietä. Tämähän pätee jo nykyisellään seutulinjoihin.

Viikin postinumero on 79, joten siellä on joka tapauksessa kyse jostain muusta. Ennen 68 meni Torpparinmäkeen.
 
Viikin postinumero on 79, joten siellä on joka tapauksessa kyse jostain muusta. Ennen 68 meni Torpparinmäkeen.

Syy hieman epäloogiseen linjanumeroon 68 lienee se, että kaikki 70-sarjan linjanumerot olivat jo käytössä, kun keskustan ja Latokartanon välinen linja perustettiin eikä 68 tainnut oikein istua minkään olemassa olleen 70-sarjalaisen kirjainversioksikaan. Viikkiin ja Latokartanoon toki on päässyt postinumeron mukaisella linjalla eli 79:llä jo vuosikymmeniä.
 
Linja 79, joka on selkeä poikittaislinja, voisikin olla esim. 53 (tai 58, kun runkolinja 500 aloittaa), jolloin 79 tulisi loogisesti käyttöön Rautatientorin ja Latokartanon väliselle linjalle.
 
Takaisin
Ylös