• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL yhtenäistää bussien linjanumerot

Linja 79, joka on selkeä poikittaislinja, voisikin olla esim. 53 (tai 58, kun runkolinja 500 aloittaa), jolloin 79 tulisi loogisesti käyttöön Rautatientorin ja Latokartanon väliselle linjalle.

Olen tästä loogisuudesta samaa mieltä mutta toisaalta viime aikoina on numeroita muuteltu ja edelleen muutetaan siinä tahdissa, että jopa vakiomatkustajat ovat niistä sekaisin.
 
Olen tästä loogisuudesta samaa mieltä mutta toisaalta viime aikoina on numeroita muuteltu ja edelleen muutetaan siinä tahdissa, että jopa vakiomatkustajat ovat niistä sekaisin.

Tohpeerin kanssa samalla linjalla, ettei muuteta vain muuttamisen ilosta.

68:n outo numero selittyy sillä, että 70-sarja oli täynnä kun uusi linja perustettiin. Lähin vapaa oli sitten 68. Metron liityntäpuolelle (80–90) ei sentään tohdittu mennä.

Postinumerot otettiin käyttöön vuonna 1966, ja oli nerokas ajatus numeroida bussilinjat tämän uuden postinumerojärjestelmän mukaan. Sitä käytetään edelleen, kun mm. Kruununhaan linja sai numeron 17 ja Munkinseudun pakettiauto sai numerot 33–35 kulloisenkin linjasivun mukaisesti. Mutta ei tuo järjestelmä täydellinen ole, eikä voi ollakaan, kun bussilinjojen ja postinumeroalueiden määrä ei ole sama ja kun postinumeroalueiden koko ei ole sama – noin karkeasti tuo menee niin, että mitä uudempaa kaupunkia, sitä suuremmat maantieteelliset numeroalueet.

Oletteko muuten huomanneet, että 50-sarja ei noudatakaan postinumeroalueita vaan on jo pitkään varattu poikittaislinjoille, lukuunottamatta linjaa 55, joka on keskustalinja mutta jonka linjanumeron pitäisi puolestaan määränpään perusteella olla 60...
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Tätä tiedostoa ei löydy enää. Edessä kuitenkin lienee linjanumerouudistuksen edelleenkehittäminen.

Syynä se, että Helsingin keskustaan tulevia nykyisiä tavallisia bussilinjoja ollaan muuttamassa runkolinjoiksi. Koska ne ovat myös keskustabussilinjoja, niin mielestäni kolminumeroiset linjat eivät ole hyvä vaihtoehto.

Entäpä Lauttasaaren bussilinjasto? Tuoreessa suunnitelmassa mainitaan, että Lauttasaaren bussilinjaston numerot saattavat vaihtua.

Nyt ideamyssyt hautumaan.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Tätä tiedostoa ei löydy enää. Edessä kuitenkin lienee linjanumerouudistuksen edelleenkehittäminen.

Syynä se, että Helsingin keskustaan tulevia nykyisiä tavallisia bussilinjoja ollaan muuttamassa runkolinjoiksi. Koska ne ovat myös keskustabussilinjoja, niin mielestäni kolminumeroiset linjat eivät ole hyvä vaihtoehto.

Entäpä Lauttasaaren bussilinjasto? Tuoreessa suunnitelmassa mainitaan, että Lauttasaaren bussilinjaston numerot saattavat vaihtua.

Nyt ideamyssyt hautumaan.

Jo nykyisistä linjoista 554:n voisi muuttaa 53:ksi ja 506:n 58:ksi. Perusteluna se, että Helsingin sisäiset linjat säilyisi kaksinumeroisina toki runkolinjaa 500 lukuunottamatta.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Jo nykyisistä linjoista 554:n voisi muuttaa 53:ksi ja 506:n 58:ksi. Perusteluna se, että Helsingin sisäiset linjat säilyisi kaksinumeroisina toki runkolinjaa 500 lukuunottamatta.

53 on menossa 38:n korvaavalle poikittaislinjalle, mutta 51 on puolestaan jäämässä vapaaksi. Numeroinnissa ollaan menossa pikemminkin poispäin kuntarajojen mukailussa, kun 52:n uusi reitti vie sen Espoon puolelle.

554:n numerona esiintyi jossain varhaisessa nykyreittiä koskevassa suunnitelmassa 561B, kun sen reitti mukailee 561:n aika hyvin. 554:n numero perustuu vanhaan reittiin, joka kulki osan matkasta 550:n kanssa samaa reittiä, kuten 553 tai 552 nykyään.

Ennen noita kolminumeroisia sisäisiä linjoja kannattaisi kuitenkin ensin käyttää vapaana olevat 50-sarjan numerot täysin kaavaa rikkovien linjojen, kuten 79:n numeron vaihtamiseen. 79:n voisi toisaalta vaihtaa päittäin 55:n kanssa, kun linjoilla ei ole yhteistä palvelualuettakaan, jossa se hämäisi matkustajia.
 
HSL päätti tämänpäiväisessä kokouksessaan seuraavaa:
Kilpailun kolmesta kohteesta suurimman muodostaa linjojen 18, 39 ja 40 muodostama kokonaisuus. Linjoille vaaditaan vähintään 45-paikkaisia sähköllä kulkevia nivelbusseja. Linjat ovat syksystä 2021 alkaen oranssein autoin ajettavia runkolinjoja, minkä vuoksi niiden numerot muuttuvat runkolinjakäytännön mukaisiksi: siis tasakymmenluvuiksi.

Muille kilpailutettaville linjoille edellytetään kaksiakselisia sähköbusseja. Toiseen kohteeseen kuuluvat linjat 17 ja 24 ja kolmanteen linjat 14, 37, 41 ja 42.

Eli siis linjat 18 ja 39 tasakymmenluvuiksi:
Linjan 39 looginen runkolinjanumero on siis 30.


Entäpä 18? Näyttää siltä, että sille mahdollisia numeroita olisivat 10 tai 20. Jälkimmäinen on nykyään perinteisiä Lauttasaaren bussilinjaston numeroita, jonne syksyn 2020 linjastouudistuksen myötä on kaavailtu myös linjanumerouudistusta.


Annetaan Lauttasaareen uuteen linjastoon kokonaan uudet linjanumerot. Linjat olisivat seuraavat:
21 olisi runkolinja 100
20 olisi tavallinen bussilinja 102
22 olisi tavallinen bussilinja 101
104 olisi tietenkin edelleen 104.

Näin ollen runkolinjalle, joka korvaa bussilinjan 18 annetaan tasakymmenluku 20, jolloin se olisi looginen myös liikennöintisuuntansa mukaan (kuten myös Lauttasaaren uudistettu bussilinjasto).
 
Kuinkahan paljon vähennetään pysäkkejä, kun 39 muuttuu runkolinjaksi ?

Nopeasti laskien 39:n uusi reitti olisi aika tasan 18km, ja pysäkkejä tuolla välillä on 47 eli keskipysäkinväli on 390m. Runkolinjojen keskipysäkinväli taitaa nykyisellään olla 750m luokkaa, joka tarkottaisi lähes joka toisen pysäkin poistumista. Tiedä sitten kuinka paljon kehdataan poistaa keskustassa, eli päästäänkö ihan tuohon 750 metrin pysäkiväliin.
 
Onkos se maailman toimivimman kaupungin rakentamista, kun joukkoliikennepysäkkejä poistetaan sairaaloiden läheisyydestä ?

Töölön sairaalan toiminnot tulevat siirtymään Meilahteen rakennettavaan Siltasairaalaan sen valmistuttua muutaman vuoden päästä.
 
Takaisin
Ylös