Sivu 3 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/62

Viestiketju: HSL yhtenäistää bussien linjanumerot

  1. #31
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

    Täytyy kyllä sanoa että nuo uudet numeroinnit menee niin metsään kun voi vaan mennä, ja 500-sarjan numerot on täytetty nopeammin kun uskoisi...
    Uudet tunnukset 533 ja 553 eivät nyt aluksi sano kenellekään mitään ja varsinkin kun reitit muuttuvat samassa rytäkässä ihmiset ovat pihalla kuin lumiukot, kun entinen 35, uusi 553 kääntyykin kuitinmäestä oikealle puolarmetsään päin

    Nykyään myös linjanumerot ovat toisiaan lähekkäin, eli samoissa kymmensarjoissa riippuen kaupunginosista, kohta noita 500-sarjan linjoja kulkee tulevaisuudessa siellä ja täällä ja pääasiassa koko hsl-alueella kuntien sisällä ja ulkona.. Sekavaa? Ei jos hsl:stä kysytään.. Vedoten myös tuohon samojen kymmensarjojen lähekkäisyyteen, reilun vuoden päästä meillä kulkee 550 ja 552 ja 553. Kaikki menevät minne sattuu, ja yhdelläkään ei ole yhteistä linjaosuutta. Pian Ihminen joka ajattelisi pääsevänsä lähekkäisen numeron omaavalla linjalla perille, tai lähemmäs linjaa jolla pääsee perille, matkustaaki aivan vastakkaiseen suuntaan ja löytää itsensä pian Keravalta Näin se homma toimii

    Kollegaani lainaten "Hsl:ssä on monta työntekijää joilla ei oikeasti ole mitään tekemistä, mutta jotain olisi tehtävä, tässä ne tulokset nähdään"
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  2. #32
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1312

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Nykyään myös linjanumerot ovat toisiaan lähekkäin, eli samoissa kymmensarjoissa riippuen kaupunginosista, kohta noita 500-sarjan linjoja kulkee tulevaisuudessa siellä ja täällä ja pääasiassa koko hsl-alueella kuntien sisällä ja ulkona.. Sekavaa? Ei jos hsl:stä kysytään.. Vedoten myös tuohon samojen kymmensarjojen lähekkäisyyteen, reilun vuoden päästä meillä kulkee 550 ja 552 ja 553. Kaikki menevät minne sattuu, ja yhdelläkään ei ole yhteistä linjaosuutta.
    Linjoilla 550 ja 552 on kyllä kohtalaisen pitkä yhteinen reittiosuus Oulunkylästä Haagan liikenneympyrään ja linjat kohtaavat vielä uudemman kerran Otaniemessä. Linjat 550 ja 553 puolestaan kohtaavat Leppävaarassa. Muutaman vuoden päästä saattaa käydä niin, että Myllypurosta Malmin kautta Tammistoon matkustaessa joutuu pähkäilemään menisikö linjalla 560 vai 561, Tikkurilasta Tuupakkaan menisivät epäloogisesti linjat 574, 575 sekä 576 ja Ruskeasannasta Koivukylään matkustavat ihmettelisivät linjoja 623, 624 ja 625.

  3. #33
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Linjoilla 550 ja 552 on kyllä kohtalaisen pitkä yhteinen reittiosuus Oulunkylästä Haagan liikenneympyrään ja linjat kohtaavat vielä uudemman kerran Otaniemessä. Linjat 550 ja 553 puolestaan kohtaavat Leppävaarassa. Muutaman vuoden päästä saattaa käydä niin, että Myllypurosta Malmin kautta Tammistoon matkustaessa joutuu pähkäilemään menisikö linjalla 560 vai 561, Tikkurilasta Tuupakkaan menisivät epäloogisesti linjat 574, 575 sekä 576 ja Ruskeasannasta Koivukylään matkustavat ihmettelisivät linjoja 623, 624 ja 625.
    ja nykyiset kaksinumeroiset ovat sitten jotenkin epäselviä matkustettaessa tikkurilasta tuupakkaan? Myllikästä tammistoon (seutu) ei pääse 519&520:lla? En ymmärrä tätä turhaa uudistusta, muuten kuin että suojatyöpaikan omaavat saavat pitää työnsä
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  4. #34

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Tampere (+Helsinki+Oulu+Rovaniemi)
    Viestejä
    243

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

    Tuohan tämä selkeyttä, ettei numerot 1-99 ole sekaisin eri kunnissa ja osin päällekkäin. Olen myös todella tyytyväinen siihen että ilmeisesti ei tulekaan Länsimetron liityntälinjoille T- ja M-alkuisia linjanumeroita, sillä selkeintä on mielestäni että samat vanhat linjanumerot jäävät vaikka linjat veisivätkin vain metroasemalle - kyllä sen määränpääkilvestä näkee ettei vie Kamppiin.

    Mutta mieleeni tuli että HSL-alueen mahdollisesti laajentuessa ei taida 900-sarja riittää kaikille linjoille D-alueella ainakaan kovin selkeänä/matkustajaystävällisenä. Esimerkiksi Espoossa täyttyi 20-sarja. Ei siitä vahinkoa ehtinyt tulla, muuta kuin 23-sotku, 23V käytännössä kokonaan oma linjansa erossa 23/B/N:stä. No, on niillä sama päätepysäkki Uusimäessä ja yhteistä reittiä jonkin verran, mutta omasta mielestäni olisi voinut mieluummin olla vaikka 22V - vuoroväli yhdessä 22:n kanssa tahdistettuna 20 minuuttia ja kumpikin päättyy Leppävaaran asemalle 23/B/N:n jatkaessa Nuijalaan päin. Tämä siis rönsyilevänä huonona esimerkkinä siitä, kun loppuu numerot ja kirjaimia pitää sen takia ruveta ("turhaan") käyttämään. Mutta nuokin numerot muuttunevat aika pian.
    Viimeisin muokkaaja aulis; 17.06.2012 kello 00:27.

  5. #35
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6637

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

    Tämä on yksi niitä hyviä asioita, jonka HSL on tuonut mukanaan. Että yhtenäistetään linjanumerointi. Ja minusta tapakin on ihan oikea. Espoo ja Vantaa ovat käytännössä moottoritielähiöitä, joten kolminumeroinen pääväylän mukaan toteutttu linjanumerointi sopii niille oikein hyvin. Myös silloin, kun linja ei ylitä kuntarajaa. Ja Helsinki säilyttää oman, postinumeroihin perustuvan numerointinsa. Tosin minusta olisi pitänyt numeroida muuttuvat linjat 14 ja 18 em. logiikan mukaisesti numeroilla 36 ja 35, jolloin näiden ja 39:n yhteistä reittiä ja yhteenkuuluvuutta olisi sopivasti korostettu. En tiedä, miksei näin tehty.

    Chaufferin kommenttia vähän ihmettelen. Kun Suomessa otettiin 1966 käyttöön postinumerot, niin HKL päätti samalla numeroida uudelleen Helsingin bussilinjat näitä postinumeroita seuraillen. Eihän se ihan täysin ole onnistunut, mutta postinumeroiden mukaan ne linjanumerot nyt kuitenkin menee eikä pääväylien. Siksi Larussakin on 20 ja 21. Toki osa postinumeroalueista on sattumalta samassa sarjassa YTV:n pääväylänumeroinnin kanssa, mieleen tulee ainakin osa 40/60/70-sarjojen dösistä. Mutta tuo on sattumaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #36
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

    No kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon takapuolessa, siihenkään ei siksi kun ehtii sulaa ennen tottumista
    Onneksi eivät muuta näitä kaikkia kerralla vielä ja sitten kun rupeavat muuttamaan toivon todella hyvää tiedotusta reilulla aikavälillä ennen muutosta. En tarkoita pientä mainosta metrolehdessä ja internetissä ja a4-lappuja liikennevälineissä. Mediaa(sähköistä) voisi käyttää hyödyksi muutoinkin kuin mainoksin joissa pojat eksyvät tai ihmiset ihastuvat ...
    Viimeisin muokkaaja Nak; 17.06.2012 kello 09:46. Syy: tarkennusta
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  7. #37

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    250

    oletus Vs: HSL yhtenäistää bussien linjanumerot

    Epäilemättä kaikkein parhaiten kysymyksiin osaisi vastata itse joukkoliikennefoorumin moderaattori, sillä hän on tuolloin vielä vt. osaston johtajana yhdessä HSL:n viestintäjohtaja Mari Flinkin kanssa valmistellut asian. Kun edellisen kerran linjanumerointia vaihdettiin Helsingissä (Vantaallahan on tehty sama vuonna 1992), aika ja pääkaupunkiseudun infrastruktuuri oli melko erilainen. Ei ollut kehäväyliä, ei metroa, vain pari poikittaislinjaa. Ei yhteistariffia, vaikka minkälaista eri liikennöitsijää ja lipputuotetta.

    Jääkin mielenkiinnolla nähtäväksi, miten Helsingin ulkopuoliset matkustajat tottuvat tilanteeseen. Helsingissähän numerointi säilytetään samana. Ei tämä muutos niin ihmeellinen asia ole: tällä hetkellä eivät itselleni esimerkiksi Leppävaaran 20-sarjan liityntälinjat (lukuunottamatta 22:a ja 23:a, joita olen ajanut) sano muutoin yhtään mitään. Satunnaismatkailijan kannalta on aivan sama, matkustaako hän E35:llä vai 553:lla, ja paikallinen tottuu kyllä nopeasti. Koko järjestelmää ei valtaosa varmasti muista tai osaa ulkoa. Pääasia on, että päästäisiin eroon kaikenlaisista kirjainvariaatioista.

    Ja mitä tulee raitiolinjoihin: 3B/3T -ryhmittelystä on jo aikakin päästä eroon. Ei siinä sinällään mitään vikaa ollut entisellä reitillään, mutta kun HKL:n johtokunta taipui Pasilan nimbyjen alla, eikä seiskoja saanut ajattaa Kampin kautta Rautatientorille ja Mikonkatua Aleksille, eipä tuossa muita järkeviä vaihtoehtoja ole. Kun kerran linjanumeroa vaihdetaan, niin vaihdetaan sitten kunnolla.

  8. #38
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3537

    oletus Vs: HSL yhtenäistää bussien linjanumerot

    Tulevissa linjastouudistuksissa on paljon hyvää ja linjasto selkeytyy huomattavasti kun linjoja karsitaan ja keskitetään vahvoille runkolinjoille. Linjanumerouudistus kuitenkin hieman ihmetyttää, Esimerkiksi Aviapoliksen alueella nykyiset linjat muuttuvat näin:

    v46 > 576
    v56 > 570, 572
    v61 > 571
    451 > 401
    519 > 561
    535 > 574
    620 > 600
    650 > 601

    Miksi linjat 46 ja 61 muutetaan 500-sarjaan joka on tarkoitettu poikittaislinjoille? Eikö näille olisi sopivampi 600-sarja jossa alueen seutulinjat jo nykyisin ovat, Loogiset tunnukset näille olisi ollut 646 ja 661. myöskin linjojen 451, 519, 535 ja 650 tunnusten vaihtaminen tuntuu turhalta, miksi sekoittaa ihmisiä sillä että tuttu 519 muuttuu 561 tai 650 tulee 601! Linjan v56 tunnuksen vaihto on ihan perusteltu koska kyseessä on puhdas poikittaislinja, samoin linjan 620 koska se muuttuu vahvaksi runkolinjaksi. Tulee tällä olemaan ainakin työllistävä vaikutus kun sadoittain, ellei tuhansittain pysäkkien linjatunnusliuskoja vaihdetaan uusiin.

  9. #39
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    975

    oletus Vs: HSL yhtenäistää bussien linjanumerot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Tulevissa linjastouudistuksissa on paljon hyvää ja linjasto selkeytyy huomattavasti kun linjoja karsitaan ja keskitetään vahvoille runkolinjoille. Linjanumerouudistus kuitenkin hieman ihmetyttää, Esimerkiksi Aviapoliksen alueella nykyiset linjat muuttuvat näin:
    Mistä näitä uusia linjanumeroita voi nähdä?

    Jos jokainen vähänkin poikkisuuntaan menevä linja numeroidaan uudelleen 500-sarjaan, niin siellä taitaa tulla aika ahdasta...

  10. #40
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: HSL yhtenäistää bussien linjanumerot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Mistä näitä uusia linjanumeroita voi nähdä?
    Tämä kiinnostaa minuakin
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  11. #41
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3537

    oletus Vs: HSL yhtenäistää bussien linjanumerot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Mistä näitä uusia linjanumeroita voi nähdä?
    Ainakin tuo Aviapoliksen linjastosuunnitelma uusine linjatunnuksineen löytyy HSL:n sivuilta kohdasta suunnittelu>linjastosuunnitelmat>aviapolis. Näyttää siellä olevan myös Korso-Koivukylän linjastosuunnitelma jossa myös paljon uusia linjatunnuksia, nämä linjastot tulevat siis käyttöön kehäradan liikennöinnin käynnistyessä 2015.

  12. #42
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    04.01.2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1178

    oletus Vs: HSL yhtenäistää bussien linjanumerot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Ainakin tuo Aviapoliksen linjastosuunnitelma uusine linjatunnuksineen löytyy HSL:n sivuilta kohdasta suunnittelu>linjastosuunnitelmat>aviapolis. Näyttää siellä olevan myös Korso-Koivukylän linjastosuunnitelma jossa myös paljon uusia linjatunnuksia, nämä linjastot tulevat siis käyttöön kehäradan liikennöinnin käynnistyessä 2015.
    Eikös Kehärata aloita 2014 ja Länsimetro 2015?

  13. #43
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    975

    oletus Vs: HSL yhtenäistää bussien linjanumerot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Ainakin tuo Aviapoliksen linjastosuunnitelma uusine linjatunnuksineen löytyy HSL:n sivuilta kohdasta suunnittelu>linjastosuunnitelmat>aviapolis. Näyttää siellä olevan myös Korso-Koivukylän linjastosuunnitelma jossa myös paljon uusia linjatunnuksia, nämä linjastot tulevat siis käyttöön kehäradan liikennöinnin käynnistyessä 2015.
    No niinpäs näkyy. Itse olin ehtinyt lukea nuo suunnitelmat, kun niissä vielä oli vanhat linjanumerot, mutta tosiaan ne näkyvät nyt olevan päivitettyjä. Kyllä tuo tottumista vaatii, kun ei juuri taida muistoakaan jäädä vanhoista numeroista (623 ensi hätään ainoa vanha numero, mutta sekin uudella reitillä).

  14. #44
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3537

    oletus Vs: HSL yhtenäistää bussien linjanumerot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Palomaa Näytä viesti
    Eikös Kehärata aloita 2014 ja Länsimetro 2015?
    Juu näinhän se aikataulu on, mutta pitää ottaa huomioon että nuo ovat vain tavoitteita, mitään varmaa ajankohtaa kummankaan raideprojektin valmistumisen suhteen ei voi vielä sanoa. Kehärata kuitenkin varmemmin aloittaa vuoden 2014 puolella, länsimetro saattaa hyvinkin mennä 2016 puolelle.

    ---------- Viesti lisätty kello 22:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:31 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    (623 ensi hätään ainoa vanha numero, mutta sekin uudella reitillä).
    Näyttää siellä säilyvän myös linjat 731, 732 ja 734, paljon tulee myös uusia 600 -ja 700-sarjan linjoja.

  15. #45
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    04.01.2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1178

    oletus Vs: HSL yhtenäistää bussien linjanumerot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Juu näinhän se aikataulu on, mutta pitää ottaa huomioon että nuo ovat vain tavoitteita, mitään varmaa ajankohtaa kummankaan raideprojektin valmistumisen suhteen ei voi vielä sanoa. Kehärata kuitenkin varmemmin aloittaa vuoden 2014 puolella, länsimetro saattaa hyvinkin mennä 2016 puolelle.
    Olet oikeassa kyllä tuossa, eihän yleensä mikään päde kuukauksien tarkkuudella.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussien kunto
    kirjoittanut EmilB foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 377
    Viimeisin viesti: 09.03.2017, 04:49
  2. Bussien ovitus
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 05.05.2013, 19:37
  3. Bussien ajoturvalaitteet
    kirjoittanut Assamies foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 11.04.2008, 23:14
  4. HKL:n bussien verhot
    kirjoittanut otto s foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 30.11.2007, 12:12
  5. Linjanumerot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 22.08.2006, 18:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •