• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

TJ: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelu: Hämeenkatu muutetaan vaiheittain joukkoliikennekaduks

Vs: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelu: Hämeenkatu muutetaan vaiheittain joukkoliikenneka

Niin kauan kuin Hämppi on joukkoliikennekatu, joka tarkoittaa sitä, että siellä liikkuu ratikoiden lisäksi busseja, niin mielestäni pitää myös taksien saada kulkea. Sitten joskus jos katu on 100% raitiokävelykatu täytyy asia miettiä uudelleen taksiliikenteen osalta. Toisaalta taksia ajaneena näkisin että Hämppi olisi takseille (varsinkin yöaikaan) varsin tärkeä väylä. Lisäksi jos ja kun Keskustorin bussikatos katoaisi maisemista, niin toivoisin jäljelle jäävän alueen hyödyntämistä nykyisen taksitolpan kasvattamiseen. Varsinkin yöaikaan voi tolpalla olla jopa 20 autoa, mutta tilaa ei ole kuin noin kymmenelle.

En tiedä taksien tolppakäytännöistä mitään, mutta miksi tuonne Keskustorin tolpalle on 20 auton tungettava kerralla? Taksit tukkivat pääsyn bussilaiturille niin, että yöaikaan (aikatauluun painettua lähtöä ottamaan!) pääsyä laituriin saa todellakin odottaa. Torialue on muutenkin pysäköintikieltoaluetta, joten hieman kyseenalainen paikka jonotuttaa autoja.

Offtopic sikseen. :)

* Nykyisin bussia ajavana, voin sanoa että parkeeratut autot ovat myös ongelma Hämpillä. Juuri eilen katselin hienoa parkeerausta (itse asiassa samassa kohtaa kuin linkaamani Googlemapsin kuva), jossa autoilija oli jättänyt autonsa ruutuun, siten että vasen takarengas oli vielä rotvallin yli kadun puolella. Siinä sitten vaan kaikki bussit ohittamaan vasemman kaistan kautta. Bussin ohitus Hämeenkadulla ei ole helppoa sillä tilaa on monesti koukattava vastaantulijoiden puolelta. Ei helppoa, kun kaksi linja-autoa tulee rinnakkain vastaan ja perässä pitkä liuta henkilöautoja! Lisäksi liian lähelle reunaa parkkeerattu auto aiheuttaa ongelmia Keskustorilla ja Tuulensuussa, kun teliautojen peränylityksestä johtuen ei olekaan pahimmillaan tilaa kääntyä pysäkeiltä pois. Moni kollega muuten vaikuttaisi ottavan ajatuksen joukkoliikennekadusta mieluusti vastaan.

Näin bussikuskin näkökulmasta tuo joukkoliikennekatu olisi enemmän kuin tervetullut. Pahimmat sujuvuuden tulpat Hämeenkadulla kun ovat nämä läpiajoa harrastavat yksityisautoilijat, joilla ei joko ole pelisilmää tai eivät sitä halua käyttää. Lisäksi Yliopiston Apteekin edustan vuosi vuodelta röyhkeämmäksi käyvä sakkoparkkeeraus hankaloittaa pysäkillä käymistä, kun autot jätetään aivan rotvallin reunaan.

Ennakkotapausta tässä paikassa osumisesta sakkopaikalla olevaan henkilöautoon ei liene olemassa, mutta todennäköisesti bussin piikkiin osumat hyvin pitkälti menisivät. Tämän pysäköinnin kuriin saaminen helpottaisi jo osaltaan huomattavasti liikenteen sujuvuutta. Kaupunki on todellakin tietoinen tästä asiasta, mutta mitään haluja tähän puuttumiseen ei tunnu olevan. (Mainittakoon, että taksit ja jakeluautot vielä ymmärrän, mutta muita en.)
 
Vs: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelu: Hämeenkatu muutetaan vaiheittain joukkoliikenneka

Vaikea sanoa. Kumpikin on ihan hyvä vaihtoehto, mutta ehkä kallistuisin Tuulensuuhun. Metson pysäkin vaikutusalueella on käytännössä pääkirjasto ja Aleksanterin kirkko. Varsinkin illlalla kyseinen pysäkki on varsin hiljainen, kun Tuulensuussa on vähän enemmän elämää illallakin. Myös päiväaikaan Tuulensuun pysäkki vaikuttaa vilkkaammalta kuin Metso. Kävelymatka Metsolle ei olisi kohtuuton, joskin ehkä ärsyttävä kun rata menee ihan pääoven edestä ja matkalla on vähintään kaksi kadun ylitystäkin.


Olen saanut vähän sen käsityksen, että Metso on aika vahva kirjasto. Sivukirjastojen kustannuksella. Eli sinne varmaan tullaan joukkoliikenteellä paljon. Mutta toki on niin, että kaupalliset palvelut ovat auki pidempään ja niihin tulee suurempia massoja. Ehkäpä siis Tuulensuu on parempi.

Niin kauan kuin Hämppi on joukkoliikennekatu, joka tarkoittaa sitä, että siellä liikkuu ratikoiden lisäksi busseja, niin mielestäni pitää myös taksien saada kulkea. Sitten joskus jos katu on 100% raitiokävelykatu täytyy asia miettiä uudelleen taksiliikenteen osalta.


Olen kyllä vähän samaa mieltä. Jos taksiliikenne kiellettäisiin, moni ajaisi sinne silti. Ja Hämeenkadulla kuitenkin on aika paljon kohteita, jonne taksiliikennettä on.

En tiedä taksien tolppakäytännöistä mitään, mutta miksi tuonne Keskustorin tolpalle on 20 auton tungettava kerralla? Taksit tukkivat pääsyn bussilaiturille niin, että yöaikaan (aikatauluun painettua lähtöä ottamaan!) pääsyä laituriin saa todellakin odottaa. Torialue on muutenkin pysäköintikieltoaluetta, joten hieman kyseenalainen paikka jonotuttaa autoja.

Offtopic sikseen. :)

Ei tuo minusta ole ollenkaan offtopic vaan liittyy läheisesti Hämeenkadun kehittämiseen. Nyt kannattaisi taksiautoilijoiden olla yhteydessä kaupunkiin, jotta taksiasemajärjestelyt saadaan korjattua samassa yhteydessä muiden töiden kanssa.
 
Vs: Hämeenkatu uudistuu

Tähän menee kyllä aikaa ja se vaatii myös lähijunan ennen kuin bussit voidaan siirtää "keskustan kehälle". Satakunnankatu bussireittinä on ratkaisuna sen verran surkea, että toivottavasti sinne ei mennä ennen kuin todella merkittävä määrä joukkoliikenteestä on saatu raiteille. Itse laittaisin bussit kaksisuuntaistettavalle Verkatehtaankadulle (vain joukkoliikenteelle) sekä jättäisin Hämeenkadun länsipään edelleen niille.
Verkatehtaankatu on bussireitiksi surkea, koska se päättyy parkkitaloon. Ei keskustan pikkukaduille voi busseja tunkea, ne kuuluu kunnon leveille väylille niinkuin Satakunnankatu + Rongankatu. Reitin kapein kohta on Frenckelliltä Tammerille eli noin 200 m. Satakunnankadun länsiosissa uloimmat kaistat voidaan ottaa jl-kaistoiksi, joita henkilöautot toki saavat käyttää oikealle kääntymiseen.

---------- Viesti lisätty kello 14:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:26 ----------

Yksisuuntaiset pyöräkaistat tässä ovat huono idea (niitä on jo kokeiltu, ja huonolla menestyksellä). Suunnitelmassakin todetaan että Hämpistä ei ole tulossa mitään pyöräilyn pääväylää. Parempi olisi vaan laittaa pyöräilijät ja ihmiset sekaisin noilla kulmilla, niin vauhditkin pysyisivät kurissa paremmin kuin suunnitelluilla erillisillä kiihdytyskaistoilla. Nooh, Tampereella tuskin kuitenkaan onnistutaan nytkään toteuttamaan pyöräilyn kannalta edes auttavasti toimivaa ratkaisua.
Yksisuuntaisia pyöräkaistoja ei kokeiltu, ne olivat "yksisuuntaisia pyöräteitä". Sellainen ei toimi kunnolla, koska rotvallin päällä oleva pyörätie mielletään jalkakäytävämäiseksi, eikä jalankululla voi olla kiellettyä kulkusuuntaa.

Yksisuuntainen pyöräkaista on ajoradalla, eikä kovin monelle tule mieleen ajaa vasenta laitaa muta liikennettä vastaan. Yksisuuntaiset kadut on eri asia, siellä fillaroidaan ihan miten sattuu kiellettyyn ajosuuntaan.
 
Vs: Hämeenkatu uudistuu

Verkatehtaankatu on bussireitiksi surkea, koska se päättyy parkkitaloon. Ei keskustan pikkukaduille voi busseja tunkea, ne kuuluu kunnon leveille väylille niinkuin Satakunnankatu + Rongankatu. Reitin kapein kohta on Frenckelliltä Tammerille eli noin 200 m. Satakunnankadun länsiosissa uloimmat kaistat voidaan ottaa jl-kaistoiksi, joita henkilöautot toki saavat käyttää oikealle kääntymiseen.

Miten niin päättyy parkkitaloon ja miksei voi pikkukadulle tunkea? Verkatehtaankadulle ei edes tarvita pysäkkejä, vaan ne voisivat edelleen olla lähes nykyisissä sijainneissa Rautatieasemalla ja Koskipuistossa. Satakunnankatu on jo niin kaukana Hämeenkadusta, että bussimatkustajien palvelutaso heikentyisi huomattavasti. Vielä kun ratikan laajentelun jälkeen bussiliikenteen on ilmeisesti tarkoitus vähentyä rajusti, niin pikkukatu vetää vallan mainiosti sen. Ratikan ykkösvaiheessa kai kuitenkin ratikat ja bussit sompailevat molemmat vielä (itä)Hämpillä?
 
Vs: Hämeenkatu uudistuu

Miten niin päättyy parkkitaloon ja miksei voi pikkukadulle tunkea? Verkatehtaankadulle ei edes tarvita pysäkkejä, vaan ne voisivat edelleen olla lähes nykyisissä sijainneissa Rautatieasemalla ja Koskipuistossa.
Busseja nyt vain ei ole tarkoituksenmukaista tunkea pikkukaduille, joilla on pakollinen jyrkkä 90° mutka siellä parkkitalon päässä Rautatienkadulle, kun sen parkkitalon läpi ei pääse radan toiselle puolen. Parempi pitää bussit Hämeenkadulla kuin tehdä keinotekoisia "ratkaisuja". Luulen, että sujuvampaa bussiliikenne on jopa reitillä Hatanpään vt – Vuolteenkatu – Rautatienkatu, ja ainakin Kyttälän sisäinen kulku on turvallisempaa niin.
Satakunnankatu on jo niin kaukana Hämeenkadusta, että bussimatkustajien palvelutaso heikentyisi huomattavasti. Vielä kun ratikan laajentelun jälkeen bussiliikenteen on ilmeisesti tarkoitus vähentyä rajusti, niin pikkukatu vetää vallan mainiosti sen. Ratikan ykkösvaiheessa kai kuitenkin ratikat ja bussit sompailevat molemmat vielä (itä)Hämpillä?
Ne, ketkä ovat matkalla Hämeenkadun varteen voivat vaihtaa ratikkaan Lielahdessa, Hyhkyssä, Pyynikintorilla, Hämeenpuistossa ja itäpäässä Hervannassa, Turtolassa, Vuohenojalla, Kalevassa, Tammelassa ja rautatieasemalla. Satakunnankatu on vielä riittävän ydinkeskustaa, koska sen varrella on mm. Anttila, Finlayson, Frenckell, Tampella (käytännössä) sekä Klasu ja Tammerkosken koulu, joihin tullaan kaukaa idästä.
 
Vs: Hämeenkatu uudistuu

Ne, ketkä ovat matkalla Hämeenkadun varteen voivat vaihtaa ratikkaan Lielahdessa, Hyhkyssä, Pyynikintorilla, Hämeenpuistossa ja itäpäässä Hervannassa, Turtolassa, Vuohenojalla, Kalevassa, Tammelassa ja rautatieasemalla. Satakunnankatu on vielä riittävän ydinkeskustaa, koska sen varrella on mm. Anttila, Finlayson, Frenckell, Tampella (käytännössä) sekä Klasu ja Tammerkosken koulu, joihin tullaan kaukaa idästä.
Mutta samalla on Satakunnankatu kovin ruuhkainen, ja jos autot viedään pois Hämpiltä, ruuhkat siellä vain korostuvat. Minkä takia siis bussit pitäisi näihin ruuhkiin viedä? Hämeenkadun tulee olla joukkoliikennekatu, johon mahtuu myös bussit. Ja jos ei mahdu, niin sitten jätettäköön koko ratikka rakentamatta. Kyllä me ilmankin sitä parjätään kun se voidaan korvata runkobussilinjoilla ja joillakin suunnilla lähijunilla. Kokonaisuuden pitää olla järkevä, ja ratikkasuunnitelmat eivät tähän mennessä tässä suhteessa ole ainakaan minua vakuuttaneet.
 
Vs: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelu: Hämeenkatu muutetaan vaiheittain joukkoliikenneka

Nyt kun Hämeenkadulta on Pellavatehtaankadun risteyksessä olevan kaivuutyön takia suljettuna 2 kaistaa seuraavan ~kuukauden ajan, niin olisi ollut loistava paikka kokeilla tuona aikana, mitä tämä sulkeminen olisi käytännössä vaikuttanut.

Poikkeusreittien aikana (Hämeenkatu suljettuna) on tullut huomattua, että Satakunnankadun itäpääkin vetää kaksikaistaisuudestaan huolimatta yllättävän hyvin, voisi jopa väittää, että paremmin kuin Hämeenkatu ruuhka-aikana. Pysäkkialueita kehittämällä tässä olisi todella hyvä vaihtoehto ainakin osalle bussilinjoja.
 
Vs: Hämeenkatu uudistuu

Busseja nyt vain ei ole tarkoituksenmukaista tunkea pikkukaduille, joilla on pakollinen jyrkkä 90° mutka siellä parkkitalon päässä Rautatienkadulle, kun sen parkkitalon läpi ei pääse radan toiselle puolen. Parempi pitää bussit Hämeenkadulla kuin tehdä keinotekoisia "ratkaisuja". Luulen, että sujuvampaa bussiliikenne on jopa reitillä Hatanpään vt – Vuolteenkatu – Rautatienkatu, ja ainakin Kyttälän sisäinen kulku on turvallisempaa niin.

Busseissa on kääntyvät pyörät, joten mutkat eivät ole ongelma. Tuota "pakollista" 90 asteen mutkaakin on mahdollista loiventaa helposti kaistajärjestelyillä ilman että edes parkkitaloon tarvitsee koskea. Ja pysäkeille on helppo lohkoa tilaa nykyiseltä aseman edustan pysäköintialueelta. Parkkitalon läpi ei ole mitään syytäkään päästä ajamaan busseilla radan toiselle puolelle.

Ne, ketkä ovat matkalla Hämeenkadun varteen voivat vaihtaa ratikkaan Lielahdessa, Hyhkyssä, Pyynikintorilla, Hämeenpuistossa ja itäpäässä Hervannassa, Turtolassa, Vuohenojalla, Kalevassa, Tammelassa ja rautatieasemalla. Satakunnankatu on vielä riittävän ydinkeskustaa, koska sen varrella on mm. Anttila, Finlayson, Frenckell, Tampella (käytännössä) sekä Klasu ja Tammerkosken koulu, joihin tullaan kaukaa idästä.

Olen eri mieltä. Satakunnankatu ei ole riittävän ydinkeskustaa ja bussimatkustajia ei ole syytä pakottaa vaihtoihin pääkohteeseen suuntautuvilla matkoilla. Niin kauan kun bussi on merkittävä joukkoliikenneväline (eli siis vielä hyvin pitkän aikaa) Tampereen seudulla, on sillä oltava pysäkit Hämpillä tai sen välittömässä läheisyydessä.
 
Vs: Hämeenkatu uudistuu

Mutta samalla on Satakunnankatu kovin ruuhkainen, ja jos autot viedään pois Hämpiltä, ruuhkat siellä vain korostuvat. Minkä takia siis bussit pitäisi näihin ruuhkiin viedä?
Ei välttämättä. Traffic evaporation. Todellisuus selviää vasta sulkemisen jälkeen.
Veit sanat suustani. Liikenteen katoaminen on jännä ilmiö, josta on ihan todellisia tuloksia eri puolilta maailmaa. Hämeenkadulla ei edes ole suuria määriä henkilöautoliikennettä, joka sitä ruuhkaa voisi muualle aiheuttaa, ja Hämeenkadulta poistuvistakin autoista vain pienehkö osa käyttäisi Satakunnankatua.

Hämeenkadun tulee olla joukkoliikennekatu, johon mahtuu myös bussit. Ja jos ei mahdu, niin sitten jätettäköön koko ratikka rakentamatta. Kyllä me ilmankin sitä parjätään kun se voidaan korvata runkobussilinjoilla ja joillakin suunnilla lähijunilla. Kokonaisuuden pitää olla järkevä, ja ratikkasuunnitelmat eivät tähän mennessä tässä suhteessa ole ainakaan minua vakuuttaneet.
Haluan ratikkaa ensisijaisesti siksi, koska sillä luodaan parempaa kaupunkia. Bussi ei ole katutasossa yhtään sen kivempi kaveri kuin henkilöauto, pikemminkin jopa päin vastoin. Ratikka sen sijaan ei aiheuta mainittavaa häiriötä, kunhan se ei kolise. Ja miksi suoralla radalla edes kolisisi?

Busseissa on kääntyvät pyörät
…ja jopa 15 m pitkä jäykkä osa. Noin tiukasta 90° mutkasta bussin kääntäminen on oikeasti hidasta puuhaa, varsinkin jos kääntymiset tapahtuu kumpaankin suuntaan. Verkatehtaankatu on oikeasti ihan surkea joukkoliikennekaduksi jo sillä, että se ei ole Hämeenkatu eikä mitenkään muutenkaan merkittävä pääkatu. Bussit pääkaduille ja mielellään silloinkin Hämpiltä pois ASAP!

Olen eri mieltä. Satakunnankatu ei ole riittävän ydinkeskustaa ja bussimatkustajia ei ole syytä pakottaa vaihtoihin pääkohteeseen suuntautuvilla matkoilla. Niin kauan kun bussi on merkittävä joukkoliikenneväline (eli siis vielä hyvin pitkän aikaa) Tampereen seudulla, on sillä oltava pysäkit Hämpillä tai sen välittömässä läheisyydessä.
Kyllä kyllä. Ratikan ensi vaiheessa bussitkin käyttävät Hämeenkatua, molempiin suuntiin. Mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun lännessä haarat ovat sekä Tesomalle, Lentsuun että Ylöjärvelle ja idässä/etelässä Linnainmaalle, Hervantaan ja Pirkkalaan niin eipä niitä busseja tarvita enää Hämeenkadulla. Jäljellejääneet seudulliset bussiheilurit voivat ihan hyvin kulkea joko Satakunnan- tai Ratinan siltaa. Hämeenkadulle halajavat joko kävelevät tai vaihtavat, vaihtopaikkoja kuitenkin on pilvin pimein.
 
Vs: Hämeenkatu uudistuu

Jäljellejääneet seudulliset bussiheilurit voivat ihan hyvin kulkea joko Satakunnan- tai Ratinan siltaa. Hämeenkadulle halajavat joko kävelevät tai vaihtavat, vaihtopaikkoja kuitenkin on pilvin pimein.

Ja myös toisinpäin: raitiovaunuista voisi vaihtaa busseihin ja päästä Satakunnankadulle. Hyvä runkobussiyhteys Satakunnankadulla täydentäisi aika mukavasti palettia. Siellä suunnalla kaupunkia on kuitenkin kaikenlaista, Finlayson ja Tampella ennen kaikkea, jotka nykyisellään ovat hieman sivussa joukkoliikenteestä.
 
Vs: Hämeenkatu uudistuu

…ja jopa 15 m pitkä jäykkä osa. Noin tiukasta 90° mutkasta bussin kääntäminen on oikeasti hidasta puuhaa, varsinkin jos kääntymiset tapahtuu kumpaankin suuntaan. Verkatehtaankatu on oikeasti ihan surkea joukkoliikennekaduksi jo sillä, että se ei ole Hämeenkatu eikä mitenkään muutenkaan merkittävä pääkatu. Bussit pääkaduille ja mielellään silloinkin Hämpiltä pois ASAP!

Nou probleemo. http://tinypic.com/r/29qbat0/6
 
Vs: Hämeenkatu uudistuu

En tiedä taksien tolppakäytännöistä mitään, mutta miksi tuonne Keskustorin tolpalle on 20 auton tungettava kerralla? Taksit tukkivat pääsyn bussilaiturille niin, että yöaikaan (aikatauluun painettua lähtöä ottamaan!) pääsyä laituriin saa todellakin odottaa.

Hyvä kysmys. Itse en sinne siksi ikinä ajanutkaan yöaikaan. Paitsi toki sitten kun kello 3-4 aikoihin alkoi viimeinen ryntäys baareista kotia kohti, jolloin Keskustorilla jonottivat ainoastaan asiakkaat.

Katsottuani myös tarkemmin Ultrixin linkaamia kuvia, niin voi päätellä, että nykyinen Jugendtori (eli alue jolla on Keskustorin bussiterminaali ja taksiasema) aiottaisiin ilmeisesti muuttaa ihan 100% torialueeksi. Tämä takoittaisi taksiaseman siirtoa muualle. Itse kuitenkin varaisin kyseisen alueen taksitolpaksi, sillä myös päiväaikaan kyseinen taksiasema on oikeasti vilkas.


Mitä bussi siis Verkatehtaankadulla oikein hyödyttäisi? Siitä ei olisi mitään muuta kuin ongelmia. Risteyksen muutostöillä toki bussinkin saisi kääntymään Verkatehtaankadun ysikymppisestä, mutta koko touhussa ei ole mitään järkeä. Verkatehtaankatu on ahdas katu joka ainoastaan hidastaisi bussien kulkua turhaan ja aiheuttaisi meluhaittoja kapean kadun asukkaille.

Hämeenkadulla voi kulkea ihan hyvin runkobussit ratikoiden kera niin kauan, kun ratikka ei ole hallitsevassa asemassa runkoliikenteessä. Osa bussiliikenteestä voidaan hyvin ohjata Satakunnankadulle. Itse olen aina ihmetellytkin, että miksi kyseisellä kadulla on aina ollut niin huono joukkoliikenteen tarjonta. Satakunnankadulta on vielä ihan inhimilliset matkat ydinkestan kohteisiin. Samalla monien kohteiden saavutettavuus paranisi (Esim. Anttila, Plevna, Siperia, Vapriikki jne.).
 
Vs: Hämeenkatu uudistuu

Mitä bussi siis Verkatehtaankadulla oikein hyödyttäisi? Siitä ei olisi mitään muuta kuin ongelmia. Risteyksen muutostöillä toki bussinkin saisi kääntymään Verkatehtaankadun ysikymppisestä, mutta koko touhussa ei ole mitään järkeä. Verkatehtaankatu on ahdas katu joka ainoastaan hidastaisi bussien kulkua turhaan ja aiheuttaisi meluhaittoja kapean kadun asukkaille.

Mahdollistaisi myös bussipysäkkien sijoittamisen keskustaan. Olisi lyhin ja hyvin toteutettuna myös nopein reitti keskustan läpi kun/jos Hämeenkadun itäpuoli poistuu bussiliikenteen mahdollisuusavaruudesta. Keskusta-asumisessa on (melu)haittapuolensa.

Hämeenkadulla voi kulkea ihan hyvin runkobussit ratikoiden kera niin kauan, kun ratikka ei ole hallitsevassa asemassarunkoliikenteessä. Osa bussiliikenteestä voidaan hyvin ohjata Satakunnankadulle. Itse olen aina ihmetellytkin, että miksi kyseisellä kadulla on aina ollut niin huono joukkoliikenteen tarjonta. Satakunnankadulta on vielä ihan inhimilliset matkat ydinkestan kohteisiin. Samalla monien kohteiden saavutettavuus paranisi (Esim. Anttila, Plevna, Siperia, Vapriikki jne.).

Voi tietysti ja pitääkin. Mahdollisesti hamaan ikuisuuteen asti mikäli ratikka ei koskaan tule saavuttamaan hallitsevaa asemaa Tampereen joukkoliikenteessä. Siinä vaan saattaa käydä niin, että busseja aletaan kelkkomaan Satakunnankadun periferiaan jo siinä vaiheessa kun ratikka ei suvereenisti dominoi jl-kenttää. Siihen on varmasti syynsä miksei siellä nykyään kulje juurikaan busseja, ei Satakunnankatu ole mikään vaihtoehto jos bussiliikenteellä on edes kohtailainen markkinaosuus joukkoliikenteessä.
 
Vs: Hämeenkatu uudistuu

Keskusta-asumisessa on (melu)haittapuolensa.
On toki, mutta varsin kapealla kadulla ne ovat varsin konkreettisesti havaittavissa. Lisäksi olen sitä mieltä, että tarpeeksi ahtaita paikkoja on busseille jo tarpeeksi Tampereella. Verkatehtaankatu olisi ikävä lisä.


Siinä vaan saattaa käydä niin, että busseja aletaan kelkkomaan Satakunnankadun periferiaan jo siinä vaiheessa kun ratikka ei suvereenisti dominoi jl-kenttää. Siihen on varmasti syynsä miksei siellä nykyään kulje juurikaan busseja, ei Satakunnankatu ole mikään vaihtoehto jos bussiliikenteellä on edes kohtalainen markkinaosuus joukkoliikenteessä.
Satakunnankatu ei kyllä mielestäni ole periferiaa vaan aivan yhtä tiivistä kaupunkia, kuin mitä Hämpinkin varrelta löytyy.

Kyseisen kadun osalta ongelma vaikuttaa olevan ajatus siitä, että kyllähän väki jaksaa Hämpiltä kävellä sinne Satakunannakadulle. Mutta sitten toisin päin se ei toimikaan. :confused:

Tampellan uuden asuinalueen rakentamisen aikaan olisi ollut miljoonan taalan paikka saada vahva runkolinja Satakunnankadun päästä päähän (esim. vaikka linjan 27 jatkaminen Tampellaan Hämeenpuistosta). Tuo olisi edelleen mahdollista, mutta vaikutus ei varmasti olisi enää yhtä hyvä, koska Tampellalaiset ovat jo tottuneet järjestämään elämänsä ilman joukkoliikennettä. Tosin linja 24 todistaa, että kyllä niitä käyttäjiä silti löytyy. Ottamatta kantaa Rantaväylän tunneliin, voin todeta, että koko ranta-Tampellan asuinalue on samaa huonoa suunnittelua, jos sekin katsotaan alueeksi jolla ei ole joukkoliikennettä. Ja nyt ollaan sentään kantakaupungisssa!
 
Takaisin
Ylös