• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

TJ: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelu: Hämeenkatu muutetaan vaiheittain joukkoliikennekaduks

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnitteluun liittyen on valmistunut yleissuunnitelmaluonnos, jonka pohjalta Hämeenkatu voidaan muuttaa vaiheittain joukkoliikennekaduksi. Muutos tehtäisiin alkaen Hämeenkadun itäpäästä jo lähivuosina. Koko Hämeenkadulle tulisi yksisuuntaiset pyörätiet molemmin puolin. Kadun länsipää muutettaisiin lähivuosikymmeninä joukkoliikennekaduksi rinnan koko joukkoliikennejärjestelmän kehittämisen kanssa.

Lue uutinen Tampereen Joukkoliikenteen sivuilta...
 
Vs: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelu: Hämeenkatu muutetaan vaiheittain joukkoliikenneka

Erinomainen uutinen. Vielä kun tämä oikeasti saataisiin vietyä läpi tällaisenaan. Pahasti kyllä pelkään, että autoilupuolue puuttuu asioiden etenemiseen tavalla tai toisella.
 
Vs: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelu: Hämeenkatu muutetaan vaiheittain joukkoliikenneka

En varsinaisesti pidättelisi henkeä näitä suunnitelmia toteutusvaiheeseen asti odotellessa. Ensimmäinen vaihe on lähinnä kosmetiikkaa, vaikkakin siihenkin sisältyy myös ei niin onnistuneita ratkaisuja. Loppuosa suunnitelmista onkin sitten ajoitettu tuonne miljoonan vuoden päähän, joten niiden varaan juuri esitetyn kaltaisena toteutettuna tuskin kannattaa liikaa laskea.
 
Hämeenkatu uudistuu

http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1...stoon+hameenkatu+vain+joukkoliikenteelle.html

Tämä lienee vain positiivinen asia, kunhan vaan kadun pinnoitekin sitten vaihtuu johonkin tasaisempaan. Tämä Pirkkalan liikenteen uudistaminen onkin ensi askel uuden tyyppisten heilurilinjojen tulolle. (Eli tulevaisuudessa 16 ajelee Leinolan ja Pirkkalan väliä.)

En kylläkään äkkiseltään löydä nykyisistä torilla kääntävistä linjosta sopivia yhdistämispareja. Ehkä sitten tulossa on isompiakin linjastoremontteja tämän myötä ja seutuliikenne tulee kuvioihin mukaan entistä enemmän...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Hämeenkatu uudistuu

Mahdetaanko tuo tehdä nyt heti sillä tavoin, että ratikka on huomioitu? Pyöräkaistat pistävät miettimään. Kun pitäisi saada toimivat ratikkapysäkitkin. Eli toivon mukaan osaavat sijoittaa kaikki elementit siten, että kaikki on valmista ratikan tulla (rv-pysäkkikorokkeethan voi vaikka rakentaa valmiiksi ja käyttää niilä bussiliikenteelle noin ensi alkuun).
 
Vs: Hämeenkatu uudistuu

Ei tuollakaan sanota ratikasta kovin konkreettista. Miksei kuvia ole julkaistu, vai eikö niitä vielä ole?

Ekassa ratikkavaiheessa Hämeenkadulle tulee ilmeisesti sellaiset kaistat, joilla on paljon bussiliikennettä sekä sitten ratikka. Saisikohan näille tehtyä jollain konstilla erilliset pysäkit siten, etteivät bussit häiritsisi ratikkaa pitkien pysäkkiaikojensa vuoksi?
 
Vs: Hämeenkatu uudistuu

Ei tuollakaan sanota ratikasta kovin konkreettista. Miksei kuvia ole julkaistu, vai eikö niitä vielä ole?

Ehkäpä kyse on hyvästä hallintotavasta, eli uudesta suunnitelmasta tiedoitetaan heti kun se on saatettu vireille ja palautetta otetaan vastaan ennen kuin suunnittelua on viety loppuun. Ainakin äkkipäätään tuo kuulostaa enemmän suunnitteluohjelmalta, kuin suunnitelmalta.

Ekassa ratikkavaiheessa Hämeenkadulle tulee ilmeisesti sellaiset kaistat, joilla on paljon bussiliikennettä sekä sitten ratikka.

Tämä on jokseenkin väistämätöntä niin kauan kun ratikkalinjoja on vain yksi. Koko Tampereen liikenne perustuu pitkään vahvoihin bussilinjoihin, jotka joutuvat mallaamaan ratikkaa. Mahdolliset lisälinjat parantavat sitten tilannetta nopeasti ja bussiliikenteen voi siirtää kokonaan Satakunnankadulle kunhan kaikkiin pääsuuntiin kulkee rata. Ongelma onneksi ei ole kovin vakava, sillä Hämeenkadullahan ollaan jo keskustassa, matkustajien enemmistön määränpäässä.
 
Vs: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelu: Hämeenkatu muutetaan vaiheittain joukkoliikenneka

Jep, täällä helsinkiläisessä hallintokulttuurissa ei aina muista, että muualla maassa asiat tehdään vähän toisella tavalla. Kun Tampereelta on kysellyt virkamiehiltä ratikkahankkeen etenemisestä, niin hyvin avoimesti on kerrottu se, mikä tiedossa on. Ja olihan alustavan yleissuunnitelman tekemisessäkin ihan erilainen meininki kuin Helsingissä. Eiköhän Hämeenkatu ole sitä myöten hyvissä käsissä sekin.

Se on ymmärrettävää, että busseja jää Hämpille runsaasti silloin, kun ratikka on vasta yksilinjainen. Mutta silti voisi miettiä, pystyisikö busseille tekemään jonkinlaisia taskuratkaisuita, jottei ratikan tarvitse seistä kolmen bussin letkan takana odottamassa pääsyä pysäkille. Olisikohan mahdotonta ajatella, että jos bussi pysähtyy sellaiselle pysäkille, joka on myös ratikkapysäkki, niin ko. pysäkillä on automaattisesti avorahastus ja kaikista ovista saa kulkea? Aika selkeä ratkaisu minusta.
 
Vs: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelu: Hämeenkatu muutetaan vaiheittain joukkoliikenneka

Lisää tietoa tässä.
 
Vs: Hämeenkatu uudistuu

Mahdolliset lisälinjat parantavat sitten tilannetta nopeasti ja bussiliikenteen voi siirtää kokonaan Satakunnankadulle kunhan kaikkiin pääsuuntiin kulkee rata.

Tähän menee kyllä aikaa ja se vaatii myös lähijunan ennen kuin bussit voidaan siirtää "keskustan kehälle". Satakunnankatu bussireittinä on ratkaisuna sen verran surkea, että toivottavasti sinne ei mennä ennen kuin todella merkittävä määrä joukkoliikenteestä on saatu raiteille. Itse laittaisin bussit kaksisuuntaistettavalle Verkatehtaankadulle (vain joukkoliikenteelle) sekä jättäisin Hämeenkadun länsipään edelleen niille.
 
Vs: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelu: Hämeenkatu muutetaan vaiheittain joukkoliikenneka

Kiitos Ultrix, nythän tästä alkaa jotain tajutakin! Noin ylipäätään suunnitelma vaikuttaa tosi hyvältä. Tampereen Bahnhofstrasse. Tosin tunnelma ei kyllä yllä samaan niin kauan kun kumipyörätkin tuolla kulkevat, mutta suunta on oikea.

Olen samaa mieltä konsultin kanssa, että mieluummin 2-kaistainen kuin 3-kaistainen vaihtoehto. Paria asiaa jäin kuitenkin miettimään:

- Metson eteen saisi kivasti ratikkapysäkin. Nyt matka Pyynikintorilta Hämeenpuiston itäpuolen pysäkille on aika pitkä, vastaavasti Keskustori tulee jo lähelle. Aluetta tuntevat, kumpi on parempi, pysäkki Metsolla alustavan yleissuunnitelman tapaan vai pysäkki nyt esitetysti Hämeenpuiston itäpuolella?

- Vilkkaan Koskarin pysäkin kohdalle mahtuisi erikseen ratikka- ja bussipysäkit samaan tapaan kuin vilkkaalla Keskustorilla. Siirtäisin ratikkapysäkkiä niin paljon pohjoiseen kuin suinkin mahdollista, siis mahdollisimman lähelle vaihdetta. Silloin katualueen leveys riittäisi esim. tällaiseen pohjoisesta etelään:
jalkakäytävä+bussipysäkki 4,9 m
bussikaista 3,15 m
rv-pysäkki 3,5 m
rv-kaista 6,0 m (riittää pysäkin kohdalla, kun ajoneuvoliikennettä ei ole)
rv-pysäkki 3,5 m
bussikaista 3,15 m
bussipysäkki 2,5 m
pyörätie 2,0 m
jalkakäytävä 3,0 m

- Rautatieaseman kohdalla siirtäisin kiskoja hitusen pohjoisemmaksi niin, että Hämeenkadulta Itsarille ajavat bussit siirtyisivät heti Rautatienkadun risteyksen jälkeen pois kiskoilta. (Haluttaessa jokerivaloja voidaan silti vilkuttaa busseillekin.) Jos näin tehdään, niin bussipysäkki saataisiin Rautatienkadun itäpuolelle nykyisen pysäkin kohdalle. Tällöin asemalle pääsisi katuja ylittämättä, ratikka ei hidastuisi pysäkillä seisovien bussien vuoksi ja toisaalta bussista ratikkaan vaihtajat voivat käyttää jo Koskipuiston pysäkkiä, niin ei tule heillekään kävelyä ja katujen ylityksiä.

- Koko Hämeenkadun matkalta huomaan, että helsinkiläinen pyöräkaistamuoti on rantautumassa Tampereelle. Siinä on puolensa ja puolensa. Jos pyöräkaistat ovat samassa tasossa raitiotien kanssa ja vain 1,5 m leveitä, niin ajautuvatko pyöräilijät liian lähelle raitiovaunuja ja aiheutuuko tästä ratikalle hidastusta ja vaaratilanteita? Bussit, jotka eivät ole kiskoihin sidottuja, ovat tässä ratikkaa suurempi riski pyöräilijän kannalta ja bussien hidastelu pyörien vuoksi hidastaa sitten samalla ratikoitakin. Pikaosuus tämä ei tietenkään ole muutenkaan, mutta turhat viivytykset pitäisi saada pois. Minusta tässä pitäisi joko jättää puolen metrin levyinen pintamateriaalein (vanha nupukivi) puskurivyöhyke pyöräkaistan ja ratikka/bussikaistan väliin taikka mieluummin korottaa pyöräkaista joko jalkakäytävän tasoon tai jalkakäytävän ja ajokaistan väliseen tasoon. Edellsieen ratkaisuun on hyvin tilaa ja ehkä konsultti on jotain sentapaista ajatellutkin, kun on määritellyt ajokaistat 8,0 m leveiksi.

- Kuinka röyhkeitä ovat Tampereen taksit? Sallitaanko niiden liikenne Hämeenkadulla vai ei? Oletan, että sallitaan. Silloin niiden on voitava myös pysähtyä johonkin. Kuvissa jää mukavasti tilaa puurivin ja pyöräkaistan väliin, eli taksit voisivat pysähtyä siihen. Mutta jäävätkö ne oikeasti pyöräkaistalle tai ratikkakiskoille? Jos riski on olemassa, niin pitäisikö kuhunkin kortteliin tehdä yhden auton mittainen taksitasku vai jäisikö se käytännössä jos-saa-sakot-niin-tuli-kalliiksi parkkipaikaksi?
 
Vs: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelu: Hämeenkatu muutetaan vaiheittain joukkoliikenneka

- Koko Hämeenkadun matkalta huomaan, että helsinkiläinen pyöräkaistamuoti on rantautumassa Tampereelle. Siinä on puolensa ja puolensa. Jos pyöräkaistat ovat samassa tasossa raitiotien kanssa ja vain 1,5 m leveitä, niin ajautuvatko pyöräilijät liian lähelle raitiovaunuja ja aiheutuuko tästä ratikalle hidastusta ja vaaratilanteita? Bussit, jotka eivät ole kiskoihin sidottuja, ovat tässä ratikkaa suurempi riski pyöräilijän kannalta ja bussien hidastelu pyörien vuoksi hidastaa sitten samalla ratikoitakin. Pikaosuus tämä ei tietenkään ole muutenkaan, mutta turhat viivytykset pitäisi saada pois. Minusta tässä pitäisi joko jättää puolen metrin levyinen pintamateriaalein (vanha nupukivi) puskurivyöhyke pyöräkaistan ja ratikka/bussikaistan väliin taikka mieluummin korottaa pyöräkaista joko jalkakäytävän tasoon tai jalkakäytävän ja ajokaistan väliseen tasoon. Edellsieen ratkaisuun on hyvin tilaa ja ehkä konsultti on jotain sentapaista ajatellutkin, kun on määritellyt ajokaistat 8,0 m leveiksi.

Yksisuuntaiset pyöräkaistat tässä ovat huono idea (niitä on jo kokeiltu, ja huonolla menestyksellä). Suunnitelmassakin todetaan että Hämpistä ei ole tulossa mitään pyöräilyn pääväylää. Parempi olisi vaan laittaa pyöräilijät ja ihmiset sekaisin noilla kulmilla, niin vauhditkin pysyisivät kurissa paremmin kuin suunnitelluilla erillisillä kiihdytyskaistoilla. Nooh, Tampereella tuskin kuitenkaan onnistutaan nytkään toteuttamaan pyöräilyn kannalta edes auttavasti toimivaa ratkaisua.
 
Vs: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelu: Hämeenkatu muutetaan vaiheittain joukkoliikenneka

Mä mietin vähän sellaista, että kikkailisi päällystemateriaaleilla mutta ei varsinaisesti määräisi ketään minnekään. Shared space päällystemateriaalieroin.

Keskellä 8 m leveä nupukiviosuus nykyisillä kivillä ja ratikka sen keskellä (eli mahdollisimman kaukana nupukivialueen reunasta). Sitten nupukivien ja puiden välissä päällystemateriaali A ja puiden sekä talojen välissä päällystemateriaali B. Nämä voivat molemmat olla vaikka graniittilaattoja, tai mitä sitten ovatkaan, mutta selkeästi pitäisi olla erivärisiä. Silloin tuon mieltäisi niin, että B on jalankulkuun, nupukivi liikenteelle ja A välitila, joka on ensisijaisesti hyvää fillarointialuetta mutta jonne taksit ja huoltoautotkin jäävät. Jos koko helahoito on yhdessä ja samassa tasossa, niin fillaristi pystyy kätevästi ohittamaan ne seisovat huoltoautot tarpeen mukaan joko B:n tai nupukiven kautta.

Mutta tulisiko fillariohituksista liian vaarallisia ja hidastavia bussien ja ratikoiden kannalta?

Tuleeko kadulle muuten katulämmitys? Olisi hyvä juttu.
 
Vs: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelu: Hämeenkatu muutetaan vaiheittain joukkoliikenneka

Metson eteen saisi kivasti ratikkapysäkin. Nyt matka Pyynikintorilta Hämeenpuiston itäpuolen pysäkille on aika pitkä, vastaavasti Keskustori tulee jo lähelle. Aluetta tuntevat, kumpi on parempi, pysäkki Metsolla alustavan yleissuunnitelman tapaan vai pysäkki nyt esitetysti Hämeenpuiston itäpuolella?
Vaikea sanoa. Kumpikin on ihan hyvä vaihtoehto, mutta ehkä kallistuisin Tuulensuuhun. Metson pysäkin vaikutusalueella on käytännössä pääkirjasto ja Aleksanterin kirkko. Varsinkin illlalla kyseinen pysäkki on varsin hiljainen, kun Tuulensuussa on vähän enemmän elämää illallakin. Myös päiväaikaan Tuulensuun pysäkki vaikuttaa vilkkaammalta kuin Metso. Kävelymatka Metsolle ei olisi kohtuuton, joskin ehkä ärsyttävä kun rata menee ihan pääoven edestä ja matkalla on vähintään kaksi kadun ylitystäkin.

Kuinka röyhkeitä ovat Tampereen taksit? Sallitaanko niiden liikenne Hämeenkadulla vai ei? Oletan, että sallitaan. Silloin niiden on voitava myös pysähtyä johonkin.
Sanoisin taksia ajaneena, että eivät kovin röyhkeitä ole. Poikkeustapauksia varmasti on, mutta oma kokemus on että taksien ja bussien yhteiselo on sujunut varsinkin keskustan alueella hyvin.

Ajaessani taksia huokaisin väsyneesti (varsinkin ruuhka-aikaan!) jos sain kyydin Hämeenkadulle (noutaa tai viedä asiakas). Kadun varteen pysäköinti oli hankalaa, koska silloin oli bussikaistalla tukkimassa kulkua ja riskinä oli että asiakas astuu suoraan ajoradan puoleisesta ovesta keskelle katastrofia. Jalkakäytävälle oli vaikea päästä, johtuen korkeaista rotvalleista. Kaupan päälle jalankulkijoita on tajuttomasti ja pari-kolme jakeluautoa tiellä, niin operaatio vaatii täyden keskittymisen. Ja kaikista pahin asia: Parkkeeratut autot!* Hämeenkadun sivuparkit ovat kyllä typerin keksintö. Ilman niitä olisi takseilla sopivasti tilaa noutaa asiakkaita ja jakeluliikennekin saisi helpotusta. Tässä ehkä veemäisin paikka Hämpillä pysäköidä taksi ruuhka-aikaan. Kuvitelkaapa joka ruutuun auto, jalkakäytävälle kaksi jakeluautoa ja porukkaa ihan tajuttomasti. Liäsksi bussikaistalle jatkuva bussiralli.

Niin kauan kuin Hämppi on joukkoliikennekatu, joka tarkoittaa sitä, että siellä liikkuu ratikoiden lisäksi busseja, niin mielestäni pitää myös taksien saada kulkea. Sitten joskus jos katu on 100% raitiokävelykatu täytyy asia miettiä uudelleen taksiliikenteen osalta. Toisaalta taksia ajaneena näkisin että Hämppi olisi takseille (varsinkin yöaikaan) varsin tärkeä väylä. Lisäksi jos ja kun Keskustorin bussikatos katoaisi maisemista, niin toivoisin jäljelle jäävän alueen hyödyntämistä nykyisen taksitolpan kasvattamiseen. Varsinkin yöaikaan voi tolpalla olla jopa 20 autoa, mutta tilaa ei ole kuin noin kymmenelle.

* Nykyisin bussia ajavana, voin sanoa että parkeeratut autot ovat myös ongelma Hämpillä. Juuri eilen katselin hienoa parkeerausta (itse asiassa samassa kohtaa kuin linkaamani Googlemapsin kuva), jossa autoilija oli jättänyt autonsa ruutuun, siten että vasen takarengas oli vielä rotvallin yli kadun puolella. Siinä sitten vaan kaikki bussit ohittamaan vasemman kaistan kautta. Bussin ohitus Hämeenkadulla ei ole helppoa sillä tilaa on monesti koukattava vastaantulijoiden puolelta. Ei helppoa, kun kaksi linja-autoa tulee rinnakkain vastaan ja perässä pitkä liuta henkilöautoja! Lisäksi liian lähelle reunaa parkkeerattu auto aiheuttaa ongelmia Keskustorilla ja Tuulensuussa, kun teliautojen peränylityksestä johtuen ei olekaan pahimmillaan tilaa kääntyä pysäkeiltä pois. Moni kollega muuten vaikuttaisi ottavan ajatuksen joukkoliikennekadusta mieluusti vastaan.
 
Takaisin
Ylös