• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Helsingin seudun joukkoliikenne Euroopan huippua

Kyseessä oli siis kyselytutkimus, jossa haastateltiin tuhat ihmistä kussakin tutkimukseen osallistuneessa kuudessa kaupungissa. Kaupungeista suurin on Wien (väkiluku 1 714 142, kaupunkialue 1 983 836), pienin Geneve (191 803). Yhtään saksalaista tai ranskalaista kaupunkia ei ole mukana.

HSL sanoi:
Helsinki on ollut mukana kansainvälisessä BEST-tutkimuksessa (Benchmarking European Service of public Transport) vuodesta 2000 alkaen. Vuonna 2012 tutkimuksessa oli mukana kaikkiaan kuusi kaupunkia: Helsinki, Kööpenhamina, Oslo, Tukholma, Geneve ja Wien. Lisäksi Göteborg liittyi tänä vuonna BEST-verkostoon. HSL on BEST-tutkimuksen puheenjohtajana 2011-2012.

Hankkeella on webbisivut osoitteessa http://best2005.net

Tämän vuoden raporttia ei ole vielä saatavilla, mutta myös viime vuotisessa kyselyssä Helsinki tuli ensimmäiseksi tyytyväisyydessä. Ero kakkosena olevaan Geneveen ei ole kovin suuri.

Index 2011 Citizen satisfaction

Helsinki 78

Geneva 75

Stockholm 72

Oslo 67

Copenhagen 57
 
Tämän vuoden raporttia ei ole vielä saatavilla, mutta myös viime vuotisessa kyselyssä Helsinki tuli ensimmäiseksi tyytyväisyydessä. Ero kakkosena olevaan Geneveen ei ole kovin suuri.

HSL:n uutisen mukaan Geneve on kuitenkin tänä vuonna saanut indeksikseen vain 60. Mistä moinen romahdus voi johtua?
 
Ainakin Genevessä pistettiin kuluneen vuoden aikana linjastoa uusiksi. Nettikeskustelua aiheesta. Kuuleman mukaan joukkoliikenteen matkustajamäärät ainakin ovat laskeneet selvästi muutoksen jälkeen.
Linjastomuutosten taustallahan on ollut raitioliikenteen voimakas laajentuminen, viimeksi Bernex'n suuntaan. Mutta miten matkustajatyytyväisyyskehitys näin päin on mennyt? Tälläkin palstalla on usein selostettu, miten raidekertoimen pitäisi vaikuttaa positiivisesti matkustuskokemuksiin.
 
Linjastomuutosten taustallahan on ollut raitioliikenteen voimakas laajentuminen, viimeksi Bernex'n suuntaan. Mutta miten matkustajatyytyväisyyskehitys näin päin on mennyt? Tälläkin palstalla on usein selostettu, miten raidekertoimen pitäisi vaikuttaa positiivisesti matkustuskokemuksiin.

Olisiko kenties todiste kyseisen väittämän paikkansapitämättömyydestä?
 
Olisiko kenties todiste kyseisen väittämän paikkansapitämättömyydestä?
Väitteen paikkansapitävyydelle taitaa kyllä olla niin paljon empiiristä näyttöä, että nyt on kyse muusta.

Ilmeisesti Genevessä toteutettiin joulukuussa linjaston "selkeyttämiseksi" uudistus, joka olennaisesti heikensi palvelutasoa ja josta ainakin aluksi seurasi myös yleistä sekaannusta. Tässä paikallinen sanomalehti haastattelee asiantuntijaa aiheesta (Googlen käännös englanniksi tuottaa riittävän ymmärrettävää tekstiä). Eli suoria yhteyksiä karsittiin rajusti, mutta vaihtoja ei järjestetty lainkaan tarpeeksi sujuviksi ja luotettaviksi. Kaiken lisäksi samalla nostettiin hintoja ja muutos toteutettiin kelien puolesta huonoimpaan vuodenaikaan. Seurauksena alku oli täyttä kaaosta, ja monet varmasti vaihtoivat kulkumuotoa. (Esimerkki jonkin uutisen kommentista: "Jos tilanne ei parane äkkiä, vaadin vuosilipustani rahat takaisin ja ostan mopon.") Sittemmin liikennelaitoskin on myöntänyt, ettei kaikki mennyt ihan suunnitellusti ja joitain muutoksia on peruttu.

Ei siis mikään ihme, jos yleinen mielipide on romahtanut.
 
Olisiko kenties todiste kyseisen väittämän paikkansapitämättömyydestä?

Hezecin kommentti valaisee hyvin asiaa, mutta noin yleisemmin, tyytyväisyyden kokonaispisteissä ei ole eritelty raideliikennettä busseista, joten tuosta yhdestä numerosta ei voi päätellä raidekertoimesta mitään.
 
Se, että Helsingin seudun joukkoliikenne on kerta toisensa jälkeen Euroopan sadoista joukkoliikennekaupungeista ylivoimaisesti paras, on aivan ymmärrettävää.

Raitioliikenne on nykyaikaista ja nopeaa, ja pikaraitioteitä on kehitetty ripeästi. Joukkoliikenne ei seiso ruuhkissa eikä väistele ketään, vaan etuudet ovat laajoja. Metro kattaa palvelualueensa niin hyvin, ettei liityntäliikennettä tarvita, ja sen automatisointi on toimiva esimerkki maailmalle. Lähijunat kulkevat täsmällisesti kuin Japanissa. Bussiliikenteessä ei ole ollut koskaan työtaisteluita, vanhempikin kalusto on kunnoltaan virheetöntä ja ala on kannattava. Joukkoliikenteen markkinaosuus on noussut valtavasti ja autoilu koko ajan vähentynyt.

On selvää, etteivät muut Euroopan kaupungit pärjää meille vertailussa.
 
Nämä Ruotsin metrot/junat ovat aivan sekavat... T-centralissakin on 3 eri kohtaa mistä mennä metroon. Junia on niin monta kun Suomessa 2
 
Nämä Ruotsin metrot/junat ovat aivan sekavat... T-centralissakin on 3 eri kohtaa mistä mennä metroon. Junia on niin monta kun Suomessa 2

Mites Tokion Shinjuku-eki? 12 linjaa ja yli 200 sisäänkäyntiä asemakompleksiin. Ja hyvin pärjäävät. :)
 
Takaisin
Ylös