Voitaneenko tästä päätellä, että sitten kun (jos) Jokeri saadaan raiteille saadaan taas oransseja ratikoita?
Voitaneenko tästä päätellä, että sitten kun (jos) Jokeri saadaan raiteille saadaan taas oransseja ratikoita?
Kalle Id | kships.blogspot.com | www.ulkomatala.net
Se ei ole välttämättä huono asia ollenkaan. Erottuvat sitten henkisesti kantakaupungin ratikoista. Mutta se valkoinen häntä pitää kyllä saada ratikoista pois.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Minua valkoinen häntä ei niinkään häiritse, mutta jos ja kun Jokerille tulee kaksisuuntaisia vaunuja lienee pakko keksiä muokattu väritys, koska tarkoituksena ei varmaankaan ole että vaunut ovat toiseen suuntaan ajettaessa keulasta valkoisia ja toiseen suuntaan oransseja.
Kalle Id | kships.blogspot.com | www.ulkomatala.net
Mun mielestä oranssit bussit sopisivat paljon paremmin metron liityntälinjoille. Runkolinjoille taasen sininen.
Sekavaksi menisi, koska liityntälinjan käsite on hyvin häilyvä. Vai ovatko kaikki metroasemalle menevät linjat sitten liityntälinjoja? Kuten esimerkiksi siis 550? Jos eivät, millä perusteella liityntälinjat sitten luokitellaan, ja miten se luokitus palvelisi matkustajaa? Matkustajahan haluaa vain päästä metroasemalle, olipa bussin väri mikä tahansa. Ja sitten opittaisiin vielä karttamaan ei-oransseja busseja, kun halutaan metroasemalle, vaikka ne menisivätkin metroasemalle.
Ja miksi edelleen pitäisi pitää kiinni taas yhdellä uudella tavalla metron ainutlaatuisesta statuksesta? Miksei junien liityntälinjoja myös väritetä oranssiksi?
Myönnän että tällaisilla linjoilla (esim. 550 ja 79) on tällainen ongelma, koska ne eivät puhtaita liityntälinjoja ole, vaan poikittaisyhteyksiä. Oranssilla värillä kuitenkin pystyisi viestittämään suoraan että kyseessä on metorasemalle päättyvä yhteys, joita itäinen Helsinki on pullollaan.
Tosin jäin tässä asiaa tarkemmin miettimään ja päädyin uuteen ajatukseen, joka pyörtäisi aikaisemman mielipiteeni. Se vaatisi autoihin ledkilven, johon saisi luotua metron oranssin M-tunnuksen määräpysäkin viereen.
Siis tyyliin: 81 Herttoniemi [M] https://upload.wikimedia.org/wikiped..._edges.svg.png
Käytännössä ratkaisu olisi yhtä informatiivinen pysäkillä seisovan matkustajan näkökulmasta, kuin että auton väritys olisi oranssi. Tämän ansiosta ei myöskään autoja tarvitsisi sitoa vain tietylle osalle kaupungin linjoja.
Raide-jokerille näkisin parhaana ratkaisuna myös metron oranssin. Helsingissä alkaisi jo olemaan turhan värikästä joukkoliikennettä, jos joka kulkuvälineellä on oma värityksensä. Itse arvostan eniten kaupunkeja, joissa joukkoliikenteellä on selkeä ja yhtenäinen brändi, jossa kulkuvälineet ovat samassa värityksessä.
Tässäkö mallia tulevaisuuden esikaupunkiraitiovaunuille? http://vaunut.org/kuva/16574
Sakari Kestinen
Retroratikoita voi toki olla muutenkin, mutta "metroratikka" on luontevasti täysoranssi: ikkunapokat ovat nykyaikaisesti kiiltävän mustat, joten vauhtiraitaa ei tarvitse maalata kylkeen.